Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tregt 100MB/s LAN.

Anbefalte innlegg

Hei The_Real_Ares.

Litt slitsomt å lese når det er så mange som skriver om ting som ikke har med saken å gjøre.

Er helt enig, synd det ikke går å fjerne sånne innleg.

Du nevner at du har problemer med å overføre en fil på 2,6 GB.

Det er en mappe med under mapper og filer i. Og det gjelder kun den mappa, prøvde å kopiere den til en annen maskin og hente den drefa men deg gikk ikke det heller, jeg laget en .rar fil av hele mappa og da gikk det fint, snodige greier.

Takk skal du ha Gunnar_.

Skal teste den :thumbup: .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal du høre.

Det jeg tror som skjer her er at du prøver å kopiere en avi fil som inneholder framefeil. Dvs at explorer.exe prøver å finne ut hvor lang filmen er, finner ikke tagen og starter et manuellt søk i avi filen. Dette er noe som kan få en hvilken som helst pc til å gå gjørmetreigt.

Åpne regedit

gå til: HKEY_CLASSES_ROOT\systemfileassociations\.avi\shellex\propertyhandler og slett verdien som ligger i daufault feltet.

Og angående den berømmelige CAT5 kabeln, klart DU kan lage en godkjennt CAT5 kabel, så lenge du følger standarden og ikke tvinner opp parene mer enn standarden tilsier og såfremst du bruker rett plugg til ledningen du har.

Det er fakstisk ganske stor forskjell på selve pluggene dersom kabelen har solid kobberleder i forhold til dersom det er mange tynne ledere pr ledning.

Lykke til!

EDIT: PS. du kan selvfølgelig bare google på windows xp avi fix så får du se litt om dette fenomenet, er bare Windows XP som er laget slik ;)

Endret av okidoki
Lenke til kommentar

Hei okidoki

Det er faktisk ikke en .avi fil det er ett spill "Unreal Tournament" har: 1474 Files og 34 Folders.

Prøvde nå og åverføre en annen mappe 1,55GB 177 Files og 13 Folders, denne mappen fikk jeg kopiert ut problemer.

Et lite eksperiment Her

EDIT: Skal arestere den bravida fyren :hmm:

Endret av petter_n
Lenke til kommentar

Har du mulighet for å kutte ned lengden mellom maskinene for å teste?

F.eks kun 3m kabler og en switch uten å endre noe annet?

Hvilke disker er det snakk om, og på hvilke chipset? (Er det VIA så må du sørge for å ha de nyeste 4in1 driverene) Er diskene defragmentert?

Lenke til kommentar

De to maskinene jeg bruker til å teste med nå står ved siden av hverandre med switchen i mellomseg, så det er ikke no påeng i å kutte ned på kabel lengden, det er en 1mtr og en 3mtr patchekabel som er i bruk mellom de to pc'ene.

Chipsetene på de to maskinene er: Intel Whitney i810 og Intel Canterwood i875P.

Diskene er en Raptor disk som sitter på et ABIT IC7 MAX-3 HK.

Og en WD 200GB S-ATA som sitter på en Promise SATA150 TX4 Controller.

Diskene er defragmenterte og den en er nyinstaller.

Lenke til kommentar
Skal forsøke å svare deg "nåvi".

Og hvem er det forresten som skal "godkjenne" kablene? Og hva gir akkurat de rett til å godkjenne de?

Når det gjelder godkjening av kabler er det fordi kablene skal holde en vis standard, de som har satt standarden er IA/TIA

(The Electronic Industries Association and Telecommunications Industry Association).

Du kan finne mer detaljert info Her.

Uansett.. godkjent eller ikke, hvem bryr seg? Har ikke en pøkk å si så lenge du klarer å koble riktig.

Mange bryr seg, er den godkjent så hvet du at den greier den hastigheten den skal.

"Om det har noe å si så lenge du kobler riktig" Jo det har det, lager du en patche kabel på 1 meter selv av kodkjent Cat5 kabel og godkjent Cat5 RJ45 plugger og måler den med en kabelteste, så måler du en tilsvarende "kjøpt" kabel, sammenligner du de to resultatene så får du store forskjeller.

Håper det forklarer spørsmålene dine nåvi.

Visste forsåvidt om de standardene.

Det jeg lurer på er hva denne Bravida montøren har gjort som ikke vi vanlige dødlige får til. Han har vel bare testet kabelen og sett at den gir nok ytelse? Eller har han noe super-duper-spesial utstyr for å sette sammen kablene?

Grunnen til at jeg er veldig skeptisk til hele dette "godkjent kabel" styret er at jeg har selv satt sammen masse tp kabler. Har aldri hatt noen problemer med de. Drar fint ut 10.5MB/s fra min bror sin maskin. Alt av kabler her i huset er det jeg som har satt sammen.

Ang nettverksytelse (og forsåvidt diskytelse) kommer denne veldig ann på hva du kopierer. Prøv f.eks. å kopiere Temporary Internet Files mappen din ;) Den er nok ikke så stor men tid tar det! Jo fler småfiler jo lenger tid tar det. Skal se om jeg kan få kjørt en test senere i kveld, morro å vite :)

Lenke til kommentar

Formulerte meg kanskje litt dumt i det første innlegget.

Visste om at det var standarder om hvordan kabler skulle kobles og hva slags kabler som skulle brukes. Visste ikke alt av detaljer.

Lurer fortsatt på hva Bravida montøren har gjort som er så spessielt at du ikke klarte å gjøre det selv. Det fant jeg nemlig ingen info om. Har han bare målt kablene eller gjort noe mer?

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Det var da svært hvor dere hetset med de kablene...

Jeg har personlig satt i drift store anlegg med selvlaga patchekabler..

Så lenge du følger retningslinjene for cat5E, så kommer du ALLTID innenfor kravene for ett CAT5E nett.. Dersom du velger en fabrikk patchkabel, vil du faktisk komme opp til å gå under kravene for større hastighetsnett.. (feks. gigaspeed).

Bare så det er klart... Det er ALLTID en fordel å benytte seg av fabrikkkabler.. Men dersom du velger selvlage kabler, og måler de ut FØR de settes i drift, så skal det ikke være noe problem å gjøre det..

Til slutt vil jeg bare si, CAT5 er bare noe som er satt. Kablene som benyttes til cat5 vil igjennomsnitt gi mye høyere hastighet en det som er er kravet for cat5. Så lenge hele nettet har typen CAT5 utstyr (vanligvis CAT5E), så vil du kunne kjøre mye større hastighet en det som garranteres (LES: cat5 standarden, teori).

Så det med at du ikke vil nå opp til standarden med hjemmelaga patchkabler er bare tull.. Tror dere ikke kabelene på kuttes i alle ledd før den termineres? Den må avisoleres og avsluttes i patchpanel, kontakter etc.. Så lenge man gjør jobben sin i alle ledd når man alltid høyere hastigheter på anlegget en "bare" cat5..

Jobber forresten i Telavie jeg... (gamle bravida telecom for de som ikke vet d).. ;)

Lenke til kommentar

Hei Sneip.

Hygelig å se det er noen som leser gamle innlegg :)

Helt enig i det du skriver. Ordla meg lit feil i enkelte av mine innlegg

med tanke på de kablene.

Ble drittlei hele greia etter al den kranglina om kabler å feil ordbruk.

Nettet mitt fungerer ganske greit nå, men jeg når ikke opp til 70-75%

syns det er lit tragisk da.

Det jeg har gjort siden sist er å fjerne HUB'n og har gjort om all selv lagde

kabler, fikk greie på at det er forskjeld på de ulike parene i en Cat5 kabel,

det hviste jeg ikke, enda jeg har gått CCNA kurset, der fikk vi ikke hvite det.

Lenke til kommentar
Hei Sneip.

Hygelig å se det er noen som leser gamle innlegg :)

Helt enig i det du skriver. Ordla meg lit feil i enkelte av mine innlegg

med tanke på de kablene.

Ble drittlei hele greia etter al den kranglina om kabler å feil ordbruk.

Nettet mitt fungerer ganske greit nå, men jeg når ikke opp til 70-75%

syns det er lit tragisk da.

Det jeg har gjort siden sist er å fjerne HUB'n og har gjort om all selv lagde

kabler, fikk greie på at det er forskjeld på de ulike parene i en Cat5 kabel,

det hviste jeg ikke, enda jeg har gått CCNA kurset, der fikk vi ikke hvite det.

Tror ikke kablene dine er problemet. Derimot har du mange andre mulige feller. De to mest vanlige er

1. Auto negotiate fungerer ikke. Typisk vil nettet pendle mellom 100Mb full duplex og 10Mb halv duplex. Du har jo flere ledd her så jeg ville startet der. Tving alle porter du bruker til 100Mb full duplex. Dette er så vanlig at jeg har opplevd det på to fabrikker med mindre enn en ukes mellomreom ved bytte fra hub til switch.

2. Brannmurer og Antivurs, særlig antivirus kan fort finne på å skanne alle filer inn på PC, inkl de på lokalnetttet og det kan gå veldig tregt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...