Gå til innhold

RAM- må ut?

The Stig

Anbefalte innlegg

Hei hei..

I lengere tid nå har min kjære pc gått i intervaller om å fungere og ikke fungere.

Lenge har jeg mistenkt mine RAM- brikker. Allerede fra dagen jeg startet opp pcen begynte de og fuske. Da var problemet at XP krasjet under innstallasjonen. Jeg fant etter en stund ut at voltstyrken var for lav, og fikk dermed stillt den opp.

Men moroa var ikke over, etter flere problemer av gøyale sorter bestemte jeg meg i går for og formatere, legge inn XP på nytt og prøve igjen.

Men nå, for ca 10 min siden mens jeg innstallerte div programmer mens jeg hørte på MP3 ble lyden plutselig skurrete og en blåskjerm med meldingen "IRQL_is_not_less_or_equal". Jeg mener og huske at det er en typisk beskjed for RAM- feil, så har jeg rett?

Mvh Stikk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, just an update, i spent 5 hours last nite trying to install windows, and i keep recieving blue screens with various messages. Most common is IRQL_IS_NOT_LESS_OR_EQUAL

or a varient of that. I have done a bios reset, but without having done anything to it yet, it was pretty much stock settings anyway. I have relaxed the memroy timings waaaaaay down, and its same issues. Im starting to think this could be caused by 3 things.

1---> corrupt or incompatible memory modules.

2---> conflicting IRQ settings for the hardware in relation to the windows installation program.

3---> stock standard drivers on the windows disk that are not compatible with the new MB.

Kansje noe av de overnevnte grunnene

Endret av ^V|per^^
Lenke til kommentar

Jeg fikk lassevis av IRL_NOT_LESS_OR_EQUAL feilmeldinger før. PCen restartet når jeg kopierte filer mellom harddisker, og nesten uansett hva jeg styrte på med (Se http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=291028).

Den eneste forskjellen i PCen fra nå og BSODene er at jeg skiftet om DIMM1 og DIMM2 pga testing i memtest. Vet ikke om det har noe å si, men du kan jo prøve.

Ellers kan du teste de i memtest. Jeg fikk ingen feilmeldinger på mine, men kan jo hende dine RAM-brikker ikke hadde en helt fin barndom eller noe sånt ;)

Lenke til kommentar

Hmm, har ikke hatt noen problemer enda siden jeg tok ut lydkortet.

Så hittil er alt bra :thumbup:

EDIT: Speaking of the sun, F*** også! Der kom feilen igjen, denne gangen når jeg skulle "connecte" til en Battlefield 1942 server :(

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar

Enkelte enheter liker ikke å dele irq med andre (og andre kan fint dele igjen), spesielt lydkort liker dette dårlig (da spesielt high-end lydkort som krever litt båndbredde på pci-bussen).

Sjekk irq'ene dine, og se hva som deler irq med hverandre, prøv å sørge for at spesielt usb/lydkort/lan/harddisk ikke deler med hverandre..

Jeg har forresten satt opp PC'n min til Standard PC Mode (istedet for ACPI-mode, som tillater irq-deling), jeg slet mye med denne bsod'en før da jeg hadde et high-end pro-lydkort i maskina..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...