Gå til innhold

TV2: Clinton, Kerry... Bush?

Gjest medlem-23990

Anbefalte innlegg

Som jeg tidligere har nevnt: 7o % av de som sier de vil stemme Kerry sier de stemmer mot Bush. 10 % av de som sier de skal stemme Bush gjør det mot Kerry. 90 % av Bushvelgerne stemmer altså for bush, mens bare 30 prosent av Kerryvelgerne gjør det. Påfallende? Ja.

At så mange vil stemme på Kerry bare for å få vekk Bush, sier vel mest om Bush?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som jeg tidligere har nevnt: 7o % av de som sier de vil stemme Kerry sier de stemmer mot Bush. 10 % av de som sier de skal stemme Bush gjør det mot Kerry. 90 % av Bushvelgerne stemmer altså for bush, mens bare 30 prosent av Kerryvelgerne gjør det. Påfallende? Ja.

Det sier meg at Bush er den personen folk flest i USA vil ha som president. At han også er en person ganske mange ikke vil ha som president er en annen sak. Men det er ingen tvil om at Bush er den med flest tilhengere hvis nevnte statistikk viser seg å stemme.

Lenke til kommentar

Det sier meg at Bush er den personen folk flest i USA vil ha som president. At han også er en person ganske mange ikke vil ha som president er en annen sak. Men det er ingen tvil om at Bush er den med flest tilhengere hvis nevnte statistikk viser seg å stemme.

Dette er bare vås. At Bush-velgerne vil stemme for å beholde ham betyr på ingen måte at "folk flest" vil ha ham som president.

Lenke til kommentar

Dette er bare vås. At Bush-velgerne vil stemme for å beholde ham betyr på ingen måte at "folk flest" vil ha ham som president.

7o % av de som sier de vil stemme Kerry sier de stemmer mot Bush. 10 % av de som sier de skal stemme Bush gjør det mot Kerry. 90 % av Bushvelgerne stemmer altså for bush, mens bare 30 prosent av Kerryvelgerne gjør det.
Det er begrenset hvor mange måter du kan tolke disse dataene på. Hadde man i USA valgt person kun ut ifra hvem man vil ha som president, uten taktisk stemmegivning (ren utopi, men sett at dette teoretisk var mulig), ville Bush fått klart flere stemmer enn Kerry.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Men toppen av blasfemi må jo være at Bush sier "God bless America".

I motsetningen til... JFK som sendte USA til Vietnam og provde a styrte Castro i Cuba? Oki doki!

Spenol, der er nesten ingen i USA som egentlig vil ha Kerry. De vil bare ikke ha Bush. Nar 52% av folk vil stemme for Bush, og 90% av disse gjor det fordi de faktisk vil ha Bush... sa er det 49% av USAs befolkning. 70% av de som skal stemme pa Kerry (41%) stemmer bare pa han fordi de ikke vil ha Bush, ikke fordi de faktisk vil ha Kerry. Det betyr at 30% av disse faktisk vil ha Kerry. Det betyr at 12% av USAs befolkning vil faktisk ha John Kerry som president.

Sa vi har 49% mot 12%. Dvs. hvis Kerry blir valgt, blir han valgt mens bare 12% av befolkningen egentlig ville ha han som president. :!:

Lenke til kommentar
Men toppen av blasfemi må jo være at Bush sier "God bless America".

I motsetningen til... JFK som sendte USA til Vietnam og provde a styrte Castro i Cuba? Oki doki!

Spenol, der er nesten ingen i USA som egentlig vil ha Kerry. De vil bare ikke ha Bush. Nar 52% av folk vil stemme for Bush, og 90% av disse gjor det fordi de faktisk vil ha Bush... sa er det 49% av USAs befolkning. 70% av de som skal stemme pa Kerry (41%) stemmer bare pa han fordi de ikke vil ha Bush, ikke fordi de faktisk vil ha Kerry. Det betyr at 30% av disse faktisk vil ha Kerry. Det betyr at 12% av USAs befolkning vil faktisk ha John Kerry som president.

Sa vi har 49% mot 12%. Dvs. hvis Kerry blir valgt, blir han valgt mens bare 12% av befolkningen egentlig ville ha han som president. :!:

"Spenol, der er nesten ingen i USA som egentlig vil ha Kerry. De vil bare ikke ha Bush."

Åja! For det var ikke det jeg nettopp skrev!

Hvis 49% av befolkningen vil ha Bush som president, betyr det at "folk flest" vil ha ham som president? Nei, det betyr at under halvparten av den stemmeberettigete befolkningen vil ha ham. At de som stemmer Kerry bare stemmer for å få vekk Bush, sier mest om Bush.

Lenke til kommentar

Selv om bare 12% mener Kerry er den beste kandidaten er det allikevel flere som vil være fornøyd med å ha ham som president siden det ikke ble Bush.

Bush har en fordel med at han samler stemmer blant alle konservative (de som ligger lengre til høyre enn ham er få), mens venstresiden (i den grad den finnes) har flere alternativer. I USA er det jo mange som mener at det er bortkastet å stemme på en 3. kandidat.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Selv om bare 12% mener Kerry er den beste kandidaten er det allikevel flere som vil være fornøyd med å ha ham som president siden det ikke ble Bush.

Ehm, som meningsmalingene er i dag, nei.

At de som stemmer Kerry bare stemmer for å få vekk Bush, sier mest om Bush.

Sier det egentlig ikke noe om Kerry? At han er en darlig kandidat, f.eks?

Lenke til kommentar

Ehm, som meningsmalingene er i dag, nei.

Det blir et tolkningsspørsmål. Ved sist stortingsvalg ønsket jeg meg et regjeringsskifte fra Arbeiderpartiet til en borgerlig regjering. At Kjell Magne ble statsminister var et skår i gleden, men jeg var allikevel fornøyd fordi første prioritet gikk i boks.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Sier det egentlig ikke noe om Kerry? At han er en darlig kandidat, f.eks?

Jo, selvfølgelig gjør det det, men det sier mest om Bush at såpass mange mennesker vil stemme på en kandidat de ikke liker for å få ham vekk.

Det vil jo alle de som stemmer for Kerry og.... :roll:

Det er jo helt vanlig.

Det sier mest om Kerry, fordi vanligvis stemmer folk pa den andre kandidaten fordi de vil ha den andre personen vekk og at de vil ha denne andre personen.

Men med Kerry, stemmer de bare pa han fordi de ikke vil ha Bush.

Det du sier er jo tilfellet uansett, og uninterresant.

Det sier mest om Kerry, fordi han er en sa darlig kandidat at de som skal stemme pa han egentlig ikke liker han.

Lenke til kommentar
Det sier mest om Kerry, fordi han er en sa darlig kandidat at de som skal stemme pa han egentlig ikke liker han.

Det den statistikken sier er at det kunne vært hvem som helst som stilte til valg, bare han ikke var Bush. Det sier ikke nødvendigvis at Kerry er dårlig kandidat (selv om jeg mener det) men at hvor god/dårlig han er ikke har noe relevanse.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
syntes det er utrolig at du hengte deg opp i at de ikke nevnte Bush... utrolig.

Takk for at du klarer a ta ting ut av sammenheng.

Jeg hengte meg opp i at de ikke nevnte Bush OG nevnte Kerry.

Hvis de ikke hadde nevnt noen av delene, hadde det ikke vaert noe problem.

Dette er selvfolgelig ikke et enestaende eksempel av den norske media Kerry-heiagjengen, og TV2-saken skulle bare ymte frampa en diskusjon om dette tema, hvor norsk media fremstiller Kerry som bra, mens Bush far som regel bare negative innslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...