Gå til innhold

Blodig slutt for gisselaksjon i Ossetia

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=243106

Den russiske hæren gikk inn, igjen - som i Dubrovnika Teatret og utallige andre steder. Russerne bruker maskingeværer, gass, stridsvogner og målsøkende raketter mot gisseltakere. Russland må selv bære mye av ansvaret for situasjonen som har oppstått i Kaukasus, selv om grupper av selverklærte, hellige krigere har bidratt sitt til rote alt håpløst til. Kunne noe ha vært gjort anderledes/bedre i denne gisselsituasjonen...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble bemerket at gisselaksjonen var mykere og mer presis enn det man er vant med fra tidligere fra russerne. De går mot vestlige taktikker.

Slik det ble framstilt var starten på gisselaksjonen ukontrollert: gisseltakerne begynte å skyte og russiske spesialstyrker slo til på kort varsel. Det er nok hovedgrunnen til at det gikk som det gikk.

Hørte forresten at russerne har forandret på maktforholdene i militæret. Til nå har forsvaret kunnet handle nokså uavhengig fra politikerne i innerikssaker, slik som konflikten i Tsjetsjenia. Militære leder ble også valgt innad i forsvaret. Dette er nå forandret og det åpner for en kulturforandring i det russiske forsvaret. forhåpentligvis til det bedre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Kunne sagt pa forhand at dette kom til a ende opp slik. Russerene er visst skikkelige darlige til dette her, eller noe... I teateret klarte de jo a drepe flere gissel enn terroristene... :p

Det var da faert sa mye terrorisme som skulle plage Russland i det siste da..!

Lenke til kommentar

Forholdene inne i selve Tjsetsjenia er vel tilnærmet ubeskrivelige. Det lille vi får av rapporter og bilder derfra beskriver forhold som minner om Balkan og Øst-Europa under andre verdenskrig. Etter mer enn ti år med innbyrdeskrig, krig mot den russiske hæren, ny innbyrdeskrig og ny krig mot den russiske hæren har alle som i utgangspunktet ønsket russisk beskyttelse (deriblant hundretusenvis av etniske russere...) flyktet og den gjenværende befolkningen blitt delt i to: de som aksepterer en eller annen form for tilknytning til Moskva og de som holder på å bli utryddet.

For akkurat denne gisselaksjonen virker det som om sikkerhetsstyrkene opptrådte mer moderat enn ventet. Den gjaldt jo også et meget stort antall barn. I egen sivilbefolkning har dog den russiske hæren utbredt støtte i måten den slår ned terrorisme på.

Seixon skrev:

Det var da faert sa mye terrorisme som skulle plage Russland i det siste da..!

Noen av oss har interesser ut over den amerikanske valgkampen, vet du. Denne terrorismen har pågått jevnt i ti år.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Noen av oss har interesser ut over den amerikanske valgkampen, vet du. Denne terrorismen har pågått jevnt i ti år.

Ehm. Ja. Men det har vaert store aksjoner denne siste uken som det ikke hadde vaert pa en stund. Kom igjen, ikke ta slike cheap shots nar du vet jeg har rett.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Eh, det er i Tjesjenia. Jeg snakket om Russland. You know, terroraksjoner mot to fly, denne gissel-situasjonen, ogsa var det et par andre ting som har skjedd i den siste uken og... Det er et kraftig opptrinn av terrorisme i Russland den siste tiden.

Lenke til kommentar

Tsjetsjenia er en autonom republikk i Russland, som Tatarstan, en annen, autonom republikk, hvor man aldri har hatt kamper eller terrorisme. Russland har mange autonome republikker innenfor sine grenser, selvstyrte områder direkte underlagt Moskva, ikke den lokale provinsadministrasjonen. Terroraksjonene i og utenfor Tsjetsjenia utfører av tsjetsjenske separatister.

Lenke til kommentar

Russisk bjørnementalitet fungerer dårlig mot muslimske villmenn som bruker barn som gisler. Selv kommunistene var såpass menneskelige at de ikke sank ned på samme lavmål som muslimene. Synd at russerne skal møte så mye problemer. Tjetjenerne fotjener ikke noe land, et folk som støtter terrorister av denne typen burde skamme seg og stikke til helvete.

Lenke til kommentar

Nå skal det nevnes at stormingen av skolen ikke var planlagt. Det var en bombe som detonerte inne på skolen som fikk russiske spesialstyrker til å storme bygget. Det var i det hele tatt en håpløs situasjon. Flere av de som var fanget på skolen var allerede døde pga dehydrering. Jeg tror dette må være den verste terroraksjonen jeg har hørt om. WTC var ille, men når man får seg til å ta en haug med unger som gisler og skyte flere av dem er man intet annet enn et jævla svin.

Lenke til kommentar

Angående russisk bjørnementalitet er hovedforskjellen på Jeltsins innmarsj i Tsjetsjenia og Putins innmarsj, at den russiske hæren er noe bedre trent for denne typen oppdrag denne gangen. Man har ikke lenger en hær kun trent og utstyrt for å utkjempe tredje verdenskrig. Fortsatt er den russiske hæren likevel en utpreget tung hær, med mange stridsvogner, mobilt missilartilleri, SAM-batterier, radarvogner, tunge rakettramper og stiv kommandostruktur. Russerne har utstyr for å jevne en landsby med jorden i løpet av en formiddag, men sliter/har ikke lyktes i å opprette ro og orden i noen by inne i Tsjetsjenia. Opprørskrigere kutter strupen på russiske soldater i feltleir om natten. Russiske soldater griper landsbyboere tilnærmet vilkårlig som "terrorister" og kutter dem med bajonetter, ruller dem i piggtråd og drar dem bak stridsvognene sine. Forsåvidt står man overfor samme problemet som i Irak (liten, målbevist gerilja mot teknologisk og ildmessig overlegne hærstyrker...) bare at forholdene er ti ganger verre.

Lenke til kommentar

Grusomt var dette ja men eg syns russerne virket utrolig amatørmessig. Kor var ambulansene klare til å ta imot skadde barn? Sivile med gæverer som kom i kryss ild med soldatene? hundrevis av foreldre som sto midt oppi det hele? Stormingen var eg enig i siden terroristene begynte å skyte mot rømmende barn og da kan man ikke bare stå der og se.

Lenke til kommentar

Er helt enig i stormingen av skolen under omstendighetene som ble tilfellet.

Er egentlig ganske irritert på noen medier (også her hjemme) som nærmest begynner å kritisere russernes håndtering av situasjonen, hva pokker skal man gjøre da når man handler med terrorister som dette?

Synes ikke at soldatene kan beskyldes for ikke å gjøre nok for å holde de sivile på avstand heller, selv om de sivile som militæret sa igår var et hinder under deler av operasjonen er ikke noe lett å kontrollere det.

Situasjonen var såpass spesiell uansett at jeg ikke kan se noe å kritisere utenom eventuelt mangel på medisinsk utstyr men det kommer kanskje også anpå at mange faktisk trodde det var ca 350 personer der inne mens det var langt flere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
WTC var ille, men når man får seg til å ta en haug med unger som gisler og skyte flere av dem er man intet annet enn et jævla svin.

Enig. Det er sjelden jeg har lyst til å bli direkte inhuman, men disse terroristene kunne jeg personlig tenke meg å gi noen kuler i nyra.

Det som blir interessant fremover er å se hvordan Putin velger å håndtere situasjonen i Tjetsjenia, og den generelle kampen mot islamsk terrorisme.

Lenke til kommentar
Det som blir interessant fremover er å se hvordan Putin velger å håndtere situasjonen i Tjetsjenia...

Kanskje han invaderer Georgia...?

Georgian President Says War with Russia Is Close

Foruten gerilja i Sør-Ossetia, som ønsker frigjøring fra Georgia og tilknytning til Russland, har vi den gode, gamle konflikten mellom Armenia og Aserbadsjan om enklaven Nagorno-Karabakh. Den konflikten kostet noen hundre tusen liv på 90-tallet, og er fortsatt ikke løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...