aloneagain Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Jeg henviser til tidligere tråd med memory problematikk, hvor pc'en ikke helt likte de to minnebrikkene jeg har stående i pc'en. Etter mye om og men og testing med memtest-86 gikk jeg til det skritt å flashe BIOS'en. Jeg så for meg dette som en rimelig grei prosedyre (har gjort det før), og håpet dette skulle løse alle problemene en gang for alle. Men sånn skulle det altså ikke gå.. Jeg har et Abit NF7 (uten noen S'er eller v2.0, kun den gode gamle varianten) med AwardBIOS, og brukte ABIT FlashMenu v1.35 for å flashe BIOS'en. Dette gjør at man kan flashe BIOS fra Windows, uten bruk av egen bootdisk. (Jeg har forsåvidt ikke floppydrive i pc'en heller, så det var jo like greit.) Jeg brukte ikke noen av de BIOS flash'ene programmet foreslo ved automatisk oppdatering fra internett (da de så ut til å være laget for NF7 v2.0), men i stedet denne oppdateringen som jeg var 100% sikker på var kompatibel med mitt hovedkort. Flashingen gikk helt greit, helt til jeg skulle starte opp igjen. Svart skjerm, og ingenting skjedde.. I grunn er vel alt min skyld, og jeg er en n00b og amøbe og hva dere enn måtte kalle meg. Det jeg nemlig ikke gjorde var å slå av maskinen (FlashMenu rebootet pc'en automatisk etter flashingen) og resette CMOS først. Jeg har prøvd utallige ganger etterpå å gjøre akkurat det (til og med tatt ut CMOS batteriet), men ingenting ser ut til å funke. Finnes det noe håp for pc'en min, eller er jeg evig doomed til en tilværelse uten BF:V? For en grufull tanke.. Alle tips og triks mottas med den dypeste takknemlighet, desperat og skamfull som jeg er. <- trist. Lenke til kommentar
_Issue_ Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 hmm, jeg mener at ikke det funker å flash i windows på det hovedkorte der.. Det står jo i guiden på siden at det skal gjøre i flash menu til hk`et da.. Har gjort samme "feilen" selv på et skjermkort en gang. Funket fint helt til jeg restartet maskinen, og da jeg startet på nytt så var alt svart, til å med viften snurret ikke en gang Lenke til kommentar
_Issue_ Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Så jeg tror ikke du for fixet hket uten kjøp en nytt bioschip! Lenke til kommentar
CoolDuckie Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Finnes det noe håp for pc'en min, eller er jeg evig doomed til en tilværelse uten BF:V? For en grufull tanke.. Alle tips og triks mottas med den dypeste takknemlighet, desperat og skamfull som jeg er. <- trist. Det finnes måter. Jeg antar PC er _helt_ død, altså at det ikke bare dreier seg om sort skjerm, men at du kan høre bootingen? Er PC helt død- se her: http://www.badflash.com/ CD Ps. finnes kanskje skandinaviske tjenester for dette også? Pps. Dersom man snakker om summer som til sammen nærmer seg 500 kr, da hadde jeg vurdert å skifte hovedkort. Kommer selvsagt an på om man må reinstallere OS osv... Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 hvis det er bios som du må liegge inn på nytt, kan du ta en såkalt "hot Swap"... du må bare finne en med samme hovedkort Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Jeg opplevde noe lignende med et MSI kort. Det viste seg at kortet faktisk hadde en innebygd bootstrap som støttet booting fra diskett. Satte man opp en bat fil med kommandoen FLASHPROGRAM PARAMETRE BIOSFIL, så ordnet saken seg. Skulke i prinsippet ikke være noe anderledes å boote fra CD eller minnepinne, hvis utstryret ditt støtter det. Denne linken kan tyde på at det kun funker for v2.0, men det er verdt å kikke på det: http://s6.invisionfree.com/underclock/index.php?showtopic=24 Lenke til kommentar
aloneagain Skrevet 3. september 2004 Forfatter Del Skrevet 3. september 2004 (endret) Pc'en er jo ikke helt død, selve pc-komponentene starter jo opp. Alle vifter, harddisker og cd-drives starter opp helt som normalt, det er bare det at den aldri begynner å boote.. Det har tidligere ikke vært mulig å flashe BIOS fra windows, men når ABIT selv ikke bare sier selv at dette er fullt mulig med deres program men at dette også er den mest stabile måten å gjøre det på så tror jeg på det! Programmet verifiserte også selve BIOS-flashingen etter at den hadde omprogramert den, og alt stemte. Den har til og med en option for å resette CMOS automatisk. (denne er valgt som standard) Gå inn og se selv på www.abit-usa.com, det er ganske fantastiske greier. Dette får meg altså til å tro at selve BIOS'en egentlig er gulle god, men at det var resettingen av CMOS som gikk galt. Når pc'en skulle reboote etter denne flashingen ville den nemlig ikke det, uansett hva jeg gjorde. Reboot i windows gikk heller ikke. Jeg måtte derfor holde inne power-knappen for å få skrudd av pc'en. Når jeg så startet den på nytt var alt svart. Jeg har opplevd dette før, riktignok på et Gigabyte hk for en tid tilbake (at alt ble svart, altså), og fikk vekket den til live igjen. Husker bare ikke helt hvordan det gikk for seg. Jeg river uansett ut alle strømledninger inn til hovedkortet (som Abit foreslår) og tar ut batteriet nok en gang og lar det stå over natta. Så får vi se om det gjør underverker. Edit: Jeg har uansett verken v2.0 eller floppydrive i pc'en (det kan dog skaffes), så jeg tror ikke det funker uansett. Takk allikevel! .. og hva er egentlig bootstrap? Kan en bootdisk funke som oppstart i stedet for BIOS? Skjønner ikke helt hvordan det skal gå til. Jeg får altså ikke opp noen ting, skjermen skrur seg ikke på en gang. Endret 3. september 2004 av aloneagain Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Du behøver ikke å ta ut batteriet. Det er bedre å bruke jumpere. Du må se i manualen. Du har tre jumpere, flytt hetta fra f.eks 2-3 til 1-2 og tell tiil 5. Det resetter bios. Bootstarp er et lite program som sparker igang systemet. Det ligger på forskejjlig nivåer i maskinen/os. På MSI-kortet - selv om bios var baaad, så ville den starte og søke etter diskett. Vet ikke hvordan kortet ditt er ift. dette, men helt ulikt er det neppe. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Sånn gårre når man skal flashe bios i hytt og pine. Tips til alle som tenker på dette; se i changelog'en til den "nye og forbedrede" biosen hva som er forandret siden den versjonen du allerede har. Mest sannsynlig så vil du finne ut at ingen av feilene du eventuelt har er fikset siden det ikke er relatert til bios i hele tatt. Og du vil ikke få noe bedre fps i cs... Lenke til kommentar
aloneagain Skrevet 4. september 2004 Forfatter Del Skrevet 4. september 2004 Å påstå at jeg driver i "hytt og pine" med BIOS-flashing er vel noe av det mest banale og uintelligente jeg har hørt på veldig lenge, men deg om det. Du har rett i at jeg ikke sjekket versjonsoppdateringene på forhånd, men jeg ble anbefalt dette pga de problemene jeg hadde med minnebrikkene mine. De er testet og funker helt fint, så derfor måtte det være noe annet. Jeg vil gjerne ha konstruktiv kritikk (som det så fint heter), men du er bare neglisjerende. Pekefinger hjelper lite, men tips om hvordan jeg kan gjøre dette bedre hadde vært svært hjelpsomt. Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Les litt her for tips: http://www.sweclockers.com/html/artikel/ar...uide.php?page=1 Her kan du bestille ny biosbrikke: http://www.eksitdata.com/ Lenke til kommentar
aloneagain Skrevet 4. september 2004 Forfatter Del Skrevet 4. september 2004 Nå er det i hvert fall ikke noen tvil lenger. Utrolig kjipt dette. Tror man har sjekket alt og gjort alle forberedelser før man prøver på noe sånt, og så går det til helvete. Jeg har sett i manualen at dette kortet ikke var v2.0, men en eldre versjon nav NF7. Etter en kort titt nå nettopp på klistrelappen på hovedkortet viser dette seg å være latterlig feil.. Selvsagt hadde jeg v2.0, og da er vel alt egentlig tapt uansett. Har flashet feil versjon til BIOS'en. Er det noe mer jeg trenger å undersøke eller vite nå, eller skal jeg bare bestille en BIOS fra EksitData først som sist? Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Da tror jeg løpet er kjørt desverre. Du trenger nok en ny bios brikke da gitt. Mulig du også kan høre med noen norske nettbutikker om du kan kjøpe det der. Da slipper du å risikere å måtte styre med tollen. Jeg slapp igjennom, men det er jo ikke sikkert at du gjør det. Lenke til kommentar
aloneagain Skrevet 4. september 2004 Forfatter Del Skrevet 4. september 2004 Tenkte samme tanken selv (ikke at jeg må lure tollen, men at det kanskje tok litt kortere tid), men har foreløpig ikke funnet noen norske nettbutikker som selger BIOS'er. Nå er jeg elendig i svensk, men det virker jo som at BIOS'ene man kjøper er tomme og må programmeres når du kjøper dem? EksitData gjør i hvert fall dette, så jeg satser på å få de til å gjøre den jobben. Har lært nå. (jeg har vel dessuten ikke utstyr til å gjøre sånt?) Lenke til kommentar
arokh Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Å påstå at jeg driver i "hytt og pine" med BIOS-flashing er vel noe av det mest banale og uintelligente jeg har hørt på veldig lenge, men deg om det. Du har rett i at jeg ikke sjekket versjonsoppdateringene på forhånd, men jeg ble anbefalt dette pga de problemene jeg hadde med minnebrikkene mine. De er testet og funker helt fint, så derfor måtte det være noe annet. Jeg vil gjerne ha konstruktiv kritikk (som det så fint heter), men du er bare neglisjerende. Pekefinger hjelper lite, men tips om hvordan jeg kan gjøre dette bedre hadde vært svært hjelpsomt. Fakta 1: biosen din er feilflasha. Fakta 2: min ekke det. Hvordan er påstanden min banal? Lær deg betydningen av ord før du kaller andre uintelligente. Prøver bare å få fram at man ikke skal flashe bios uten grunn, ser mange som foreslår "flash bios" som løsning på alle slags tåpelige problemer. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Det finnes flere slike ødelagde kort der ute, få tak i et og bytt ut biosbrikken Ps. Så er vi venner igjen, ingen vits å flame mer........ Lenke til kommentar
greiguttn Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 1. Finn en med samme hovedkort 2. boot opp hans hk i msdos med bootdiskett 3. bytt til din biosbrikke 4. flash 5. bytt brikker igjen 6. sett brikken inn i ditt eget hovedkort 7. start pcen din Gjort dette selv, funker som gull, ser andre foreslår det også.... mvh greiguttn Lenke til kommentar
Runebassen Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Jeg må foreslå som zeitgeist å resette bios med hjelp av jumper på hovedkortet. Lenke til kommentar
aloneagain Skrevet 4. september 2004 Forfatter Del Skrevet 4. september 2004 arohk, jeg vet mange som flasher bios totalt uten grunn i håp om noe bedre. Føler bare det ikke helt gjelder for meg, da jeg har gjort alt jeg kan før dette for å løse problemet. Beklager utbruddet, skal passe kjeften bedre neste gang. Nå over til noe annet. Noen i Oslo-området som har et Abit NF7 v2.0 (det må vel være samme versjon av hovedkortet også, antar jeg?) hovedkort og lyst til å prøve litt bios-flashing før landskampen? Jeg spanderer en øl etterpå. Ps: Jeg bor på Fredensborg, rett ovenfor Grünerløkka. Er svært mobil, da jeg lett jogger til nærmeste t-bane, buss eller trikk. PPs: Runebassen, hvis du leser ovenfor vil det vel gå fram at å resette bios med hjelp av jumper er noe jeg har prøvd ca 1.427 ganger nå. Lenke til kommentar
Runebassen Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 PPs: Runebassen, hvis du leser ovenfor vil det vel gå fram at å resette bios med hjelp av jumper er noe jeg har prøvd ca 1.427 ganger nå. Skal lese gjennom posten litt grundigere neste gang... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå