Gå til innhold

Dårligere batteri etter mye bruk

RAM

Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar HP.

Problemet er at batteriet har blitt dårligere etter jeg har brukt den over mange måneder.

Før slo den seg automatisk av når det var omlag 20 % igjen av batteriet, mens nå allerede på rundt 45 %.

(Jeg bruker å sjekke hvor mye som er igjen av batteriet i oppgavelinjen.)

Hvis batteriet etter hvert blir defekt av bruk over lengre tid, vil det fortsatt være mulig å bruke laptopen med strøm fra stikk-kontakt?

(Jeg lurer egentlig på om laptopen er avhengig av et batteri som ikke er defekt for at det fortsatt skal være mulig å få effekt av strøm gjennom den).

Jeg kan ikke så mye om hardware. :blush:

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noen generelle regler man bør følge når det gjelder oppladbare batterier for laptops:

- tapp alltid ut batteriet helt ut før ny lading (gjelder spesielt NiCd batterier)

- ta ut batteriet når du bruker laptoppen som stasjonær pc, sett det kun inn når du skal lade det opp for bruk som bærbar.

Det er mulig å få noe mer effekt ut av et slitent/feilladet batteri ved å følge denne prosedyren:

- tapp batteriet helt ut

- lad opp batteriet helt opp

- gjenta prosedyren 3-5 ganger

Denne metoden hjelper spesielt NiCd batterier, men man må bare innse at batterieffekten taper seg over tid, det eneste man kan gjøre er å utsette den ved å følge korrekt ladeprosedyre.

Ciao

Lenke til kommentar

Kjenner problemet.

Jeg fikk idag nytt batteri til en FSC Amilo A7600.

Det orginale batteriet gikk fra og virke i 2,5 time til maks 15 minutter. Pcen er nå ett år gammel og et batteri bør ved vanelig bruk virke bra i minst 2-3 år.

NiCd batterier må tømmes hver gang for best ytelse.

Metal hydrid batterier trenger ikke å tømmes hver gang men feks. 2 ganger i mnd.

Lithium ion batterier veier mindre holder lenger og har ingen begrensinger ang. ladning.

Ved kjøp av ny bærbar bør man skygge langt unna pcèr/merker som fortsatt bruker NiCd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...