qwert Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 (endret) Har hatt avtalen siden begynnelsen Hvor lenge er "siden begynnelsen"? UiO-avtalen har vært virksom siden 01.02.2002. Edit: Og da til samme pris, som var meget bra dengang. UiO forsøker forøvrig å si opp Nextgentel-avtalen. Sansynligvis grunnet løpende kostnader til Nextgentel for VPN-løsningen som ikke lengere er nødvendig. (UiO har nå sitelisens på Ciscos - ærlig talk ganske kjekke - VPN-klient.) Alle nye ansatt-abonnenmenter som blir betalt av UiO kjøpes nå via Telenor. Tror ikke de har noen spesiell avtale for studenter og øvrige ansatte lengere, men man kan få et 'kampanjetilbud' (wohoo...) med to måneder gratis ved 12mnd binding. Endret 8. september 2004 av qwert Lenke til kommentar
kalkulatoren Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Denne tråden var lang, men her er opplegget: NGT sin avtale med uio gir 100kr i rabatt på innstallasjon (698) NGT kjører en kampanje med 300kr i rabatt på innstallasjon (498) Forskjellen er 200 kr. Det er litt mer upraktisk med uio abb fordi du må gjennom en ekstra NAT eller velge å omgå den med vpn. Fordelen med vpn er at du da får en ip adresse fra uio, som inkluderer endel abb. på vitenskapelige tidskrifter og lignende. Det er 2 helt ulike produkter - i dette tilfellet ville jeg valgt generell student fordi den er mye mer fleksibel, ved at du kan åpne porter direkte uten å sette opp vpn på pcen (noe som trekker ned totalhastigheten). Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Denne tråden var lang, men her er opplegget: NGT sin avtale med uio gir 100kr i rabatt på innstallasjon (698) NGT kjører en kampanje med 300kr i rabatt på innstallasjon (498) Forskjellen er 200 kr. Det er litt mer upraktisk med uio abb fordi du må gjennom en ekstra NAT eller velge å omgå den med vpn. Fordelen med vpn er at du da får en ip adresse fra uio, som inkluderer endel abb. på vitenskapelige tidskrifter og lignende. Det er 2 helt ulike produkter - i dette tilfellet ville jeg valgt generell student fordi den er mye mer fleksibel, ved at du kan åpne porter direkte uten å sette opp vpn på pcen (noe som trekker ned totalhastigheten). Nesten korrekt, men du kan ikke omgå NATen via VPN, det er ved innlogging via VPN at den ekstra NAT'en "kicker" inn. Det var min siste post i denne tråden idag, sees sikert imorgen... Lenke til kommentar
martlo Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Godt å se at dette blir diskutert. Har nettopp fått ADSL fra NGT via UiO. Det at man må logge seg inn på hjemmekontor for i det hele tatt å få tilgang til internett er jo latterlig. Men leste tidligere i tråden her at man kun trengte å gjøre det en gang i mnd. Hvordan? Hvis jeg logger meg ut av hjemmekontor mister jeg internett igjen!Det vil si at jeg må ha det vinduet oppe hvis jeg vil ha noen tilkobling i det hele tatt! Håpløst! Håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Godt å se at dette blir diskutert. Har nettopp fått ADSL fra NGT via UiO. Det at man må logge seg inn på hjemmekontor for i det hele tatt å få tilgang til internett er jo latterlig. Men leste tidligere i tråden her at man kun trengte å gjøre det en gang i mnd. Hvordan? Hvis jeg logger meg ut av hjemmekontor mister jeg internett igjen!Det vil si at jeg må ha det vinduet oppe hvis jeg vil ha noen tilkobling i det hele tatt! Håpløst!Håper noen kan hjelpe Nå er det 6 mnd siden jeg gjorde dette sist gang, men skal prøvå å forklare. Når du logger på hjemmekontoret, så skal det være en slags boks som du kan hake av hvor det står Internett, er ganske sikker på at det er i venstre marg, ca midt på siden. Men så kan det være at jeg husker feil... Lenke til kommentar
martlo Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Ja, vet hvordan jeg skal aktivere internett. Problemet er at når jeg logger meg ut igjen, så mister jeg det. Når jeg trykker "Logout" får jeg en advarsel som sier at jeg vil miste alle connections hvis jeg logger ut. Derfor må jeg ha dette vinduet oppe hver gang jeg vil på internett, noe som er latterlig! Lenke til kommentar
Bigfoot25 Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Til schmelck: Jeg skummet raskt gjennom denne tråden, og jeg kjenner ikke igjen problemet med UIOs studentavtale. Jeg har hatt den avtalen siden september i fjor, og jeg har aldri koblet meg på nett via VPN med brukernavn og passord. Jeg har nemlig ikke behov for tilgang til UIO nettet hjemme. Jeg har alltid koblet meg rett på nett via routeren. Jeg har åpnet alle de portene jeg vil i routeren, inkludert porter under 1024 for å kjøre f.eks en FTP-server på port 21. Men da må man huske å åpne portene i filteret også. Torrent og alt annet går så det suser i opptil 300kB/s. At det er begrensninger på nettet via VPN-løsningen er jeg fullstendig klar over, og det er en av hovedgrunnene til at jeg ikke benytter meg av det. Men sier du at du ikke kan koble deg til nettet uten å benytte VPN? Det synes jeg var merkelig, og da kan jeg skjønne at du ikke likte avtalen. Men hvis NGT og UIO fortalte deg at det ikke gikk an å la være å bruke VPN så var det bare sludder... Lenke til kommentar
Jonassen Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 heisann! off topic: Beklager å hive meg på her, men har et lite spørsmål ang. porter og torrent. Jeg har åpnet port 6881-6889 i routeren min for å kjøre bit torrent. mitt spørsmål er: er man nødt til å gjøre endringer i filteret også? Fikk beskjed av ngt at det ikke var nødvendig å gjøre endringer i filteret hvis jeg åpnet porter som lå over 1000. mvh Jonassen Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Ja, vet hvordan jeg skal aktivere internett. Problemet er at når jeg logger meg ut igjen, så mister jeg det. Når jeg trykker "Logout" får jeg en advarsel som sier at jeg vil miste alle connections hvis jeg logger ut. Derfor må jeg ha dette vinduet oppe hver gang jeg vil på internett, noe som er latterlig! Huh? Ha vinduet åpnet for å ikke logges ut? Det er jo bare å lokke vinduet uten å logge ut, så slipper du å logge deg på hver gang du vil på nett Lenke til kommentar
Bigfoot25 Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Jeg har åpnet port 6881-6889 i routeren min for å kjøre bit torrent. mitt spørsmål er: er man nødt til å gjøre endringer i filteret også? Fikk beskjed av ngt at det ikke var nødvendig å gjøre endringer i filteret hvis jeg åpnet porter som lå over 1000. Stemmer nesten...Det er alle porter under 1024 som er stengt i filteret. Så nei, du trenger ikke å åpne porter i filteret for torrent. Men husk å åpne for både tcp og udp. Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 At det er begrensninger på nettet via VPN-løsningen er jeg fullstendig klar over, og det er en av hovedgrunnene til at jeg ikke benytter meg av det. Men sier du at du ikke kan koble deg til nettet uten å benytte VPN? Det synes jeg var merkelig, og da kan jeg skjønne at du ikke likte avtalen. Men hvis NGT og UIO fortalte deg at det ikke gikk an å la være å bruke VPN så var det bare sludder... Da virker det som om noen MÅ logge seg på og andre ikke (det er også andre som skriver at du må logge deg inn), om dette er fordi noen har gjort om på noen konfigurasjoner i routeren vet jeg ikke, eller så har de kanskje vært heldige å fått en router som ikke var "stilt" inn korrekt. Det var umulig å komme seg på nett uten å logge seg på VPN først. Kanskje jeg kunne ha gjort om på noen admin greier i routern, men siden jeg ikke visste hvordan man gjorde det da så måtte jeg logge inn. Hvis jeg ikke logget inn så kom jeg ikke inn på noen sider, fikk ikke sjekket epost, osv. Det var umulig. Lenke til kommentar
martlo Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Fant ut av det. Kunne jo bare lukke vinduet...hehe Men nå har det selvfølgelig dukket opp andre problemer. Har en 2400/640 linje, men får maks 80k/s ned. Skulle jo hatt rundt 310k/s. Har prøvd å ringe ngt, men det er så jævlig lang kø. Sendte dem en mail isteden. Noen som vet om de er raske til å svare på mail? Orker ikke sitte med 80k/s lenger... Lenke til kommentar
highlander Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Er ikke alltid like lett. Lenke til kommentar
Jonassen Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Innen et døgn....svarer ngt.... ngt suger på up hastighet for tiden....vertfall hos meg.... men så ligger nedhastighet litt over...så gidder ikke klage enda Lenke til kommentar
radivx Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 (endret) Avtalene med Universitetene er no dritt om du ikke trenger VPN direkte... Vi har avtale med UiB takket være Professorpappa'n min... vi får delta 2400... òg vi blir nektet å konfigurere ruteren vår.... Det er mao. bare ULEMPER med NGT UiX avtale om du ikke på død og liv trenger VPN tilkobling mot universitetet Edit: Svar på mail kan ta alt fra 1 dag til 2 uker... kommer litt an på... De er uansett raskere enn microsoft.. det tok 4 uker... og btw. 2 måneder å finne epost adressen deres Endret 12. september 2004 av vidiware Lenke til kommentar
greiguttn Skrevet 15. september 2004 Forfatter Del Skrevet 15. september 2004 Idag var det installatør her, så nå har jeg internett.... Hadde ikke før plugga modemet i veggen før jeg var RETT PÅ nett.... Null hokuspokus og innlogging eller noe som helst...... mvh greiguttn Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 Idag var det installatør her, så nå har jeg internett.... Hadde ikke før plugga modemet i veggen før jeg var RETT PÅ nett.... Null hokuspokus og innlogging eller noe som helst...... mvh greiguttn Grattis! Lenke til kommentar
greiguttn Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 Hehe, ved aktivering ble det en annen sak ja, da blir jeg redirecta til hjemmekontor.broadpark.no, men ved manuelt oppsett av routern er jeg på nett som andre folk da....... bedritne greier! mvh greiguttn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå