Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nextgentel, dette tar kaka.

Anbefalte innlegg

"Nå har jeg "vanlig" studentabonnement fra UiO og der fungerer alt fint."

hvilke andre muligheter er det da?

mvh

greiguttn

Beklager! Det var en svært latterlig skrivefeil av meg, mente selvfølgelig at jeg har vanlig studentabonnement som IKKE er tilknyttet UiO eller noen andre studiesteder.

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skumleste igjennom alle innleggene, vet ikke om noen har foreslått dette til deg trådstarter, men dette er ingenting å syte over. Hadde du tenkt litt før du bestillte, eller undersøkt litt før bestilling for å si det slik, kunne du enkelt fikset dette på denne måten:

Bestill et helt standard Bravo 2år abonnement via internett og få 300,- i rabatt på installasjonen. Etter du har fått det installert ringer du inn og oppgir studentnummeret ditt, og kundeservice legger deg inn på avtalen som gir deg delta hastighet til samme pris du nå betaler.

Ergo, du får rabatt på 300,- ...må kanskje holde ut noen dager med bravo hastighet, og så får du den generelle studentrabatten i tillegg. :cool:

Lenke til kommentar
Kan du forklare meg hvordan UiO kommer inn i bildet når man har ngt gjennom UiOavtalen? Jeg finner ikke dette i denne posten.... Mulig jeg er blind da, men finner det da ikke... hehe... Får man ikke bare en standard ip fra ngt som andre folk?

mvh

greiguttn

Ok, UiO bruker en VPN løsning hvor du må logge deg på nettet til UiO for i det hele tatt å kunne komme deg ut på nett. Du kommer deg IKKE på nett (ikke i det hele tatt) hvis du ikke logger deg på. Når du har logget deg på VPN nettet til UiO (som du må gjøre for å komme på nett, lese mail, ja hva som helst som innebærer kommunikasjon med maskiner utenfor ditt lokalnett), så må du velge at din maskin skal få tilgang til internett (dette gjøres via et kontrollpanel), så får du en IP adresse tildelt av UiO routeren som følger deg rundt på nettet. Da sitter du bare UiO sin hovedrouter med amneg stengte porter.

Så nei, man får IKKE en standard IP fra NGT.

Du må logge deg på VPN og "aktivere internett tilgang" ca en gang i måneden eller noe...

I uio løsningen ligger dere bak en hovedruter, noe som gjør at dere ligger i et subnett

Nå må det vel det meste være forklart?

EDIT: bajsmaster: selvfølgelig, men da jeg spurte om jeg kunne bestille vanlig student abonnement så sa de at det var ikke mulig siden jeg gikk på UiO, noe jeg synes var veldig rart. Men det kan jo være at NGT mener at du har 2 års binding på Bravo og sier at du må betale et gebyr (dette er spekulasjoner fra min side).

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Bajsmaster: Det der har jeg selvfølgelig tenkt på selv, men jeg bestilte FØR jeg ble klar over det, og det er nå snart 4 uker siden jeg bestilte, gidder ikke vente enda lengre for å få nett vettu... hehe, ellers hadde jeg no selvfølgelig gjort akkurat det der. Ikke var jeg klar over at man MÅ logge på via vpn heller.... I så tilfelle blir jeg nødt til å ringe å høre om det ikke går an å skifte over til "generell" avtale for å slippe dette.... ;)

Scmelk: det der har da ikke vært nevt før i posten(så vidt jeg kan se), så hvordan skulle jeg da vite det? :cool:

mvh

greiguttn

Lenke til kommentar
Scmelk: det der har da ikke vært nevt før i posten(så vidt jeg kan se), så hvordan skulle jeg da vite det? :cool:

mvh

greiguttn

Du kunne ikke vite det, men bare godtatt mine mangelfulle tidigere svar, hehe :p

Men fra spøk til alvor, gjør det du kan for å komme deg vekk fra UiO løsningen, det er skikkelig kjipt.

Lenke til kommentar

Hehe... Jeg regna med det var en sånn løsning som lå bak, men kunne bare ikke fatte at noen har vært fulle nok til å implementere det på den måten. Det er nesten ufattelig. Menmen, da blir jeg nødt til å ringe til ngt for å få gjort om avtalen, ikke faen om jeg skal sitte bak en vpnløsning på den måten der.... ;)

mvh

greiguttn

Lenke til kommentar

Jeg hørte med noen ang. lik pris mellom gammel og ny avtale og fikk forklart at den nye avtalen ikke er ferdig ennå. Det som henvises til på nettet er kun den gamle, påstod dem. (IT-ansatte ved Blindern)

Det er likevel mulig at avtalen vil ha lik pris som før (alt er jo mulig), men det hadde vært rimelig tullete, spesielt når Blindern til og med ANBEFALER bruk at Telenor-avtalen nå.

VPN

-----

Slik jeg skjønte det må man logge seg på med hjemmekontor løsningen om man skal være "på UiO sitt nett". Ellers kan man la være. Jeg har UiO-avtalen og har kun hatt NGT-adresse hele veien.

Til dere som kommer med poster om at studenter skal slutte å grine og annet tull:

Det hører ikke hjemme her. Denne tråden er fullt opplagt ikke rettet mot dere, og har dere behov for å pisse skal dere helst på do, og ikke her.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
VPN

-----

Slik jeg skjønte det må man logge seg på med hjemmekontor løsningen om man skal være "på UiO sitt nett". Ellers kan man la være. Jeg har UiO-avtalen og har kun hatt NGT-adresse hele veien.

Det var lixom dette jeg var ute etter å høre... hehe... Kan ikke fatte at noen MÅ logge inn via vpn for å ha tilgang til INTERNETT. VPNløsningen brukes jo for å ha like rettigheter som andre på uio sitt nett er jo kjempekjekt, og det er nettopp dette VPN brukes til...

mvh

greiguttn

Lenke til kommentar
VPN

-----

Det var lixom dette jeg var ute etter å høre... hehe... Kan ikke fatte at noen MÅ logge inn via vpn for å ha tilgang til INTERNETT. VPNløsningen brukes jo for å ha like rettigheter som andre på uio sitt nett er jo kjempekjekt, og det er nettopp dette VPN brukes til...

mvh

greiguttn

Det var heller ikke noen garanti, da jeg aldri har logget meg på. Kanskje derfor jeg fortsatt får NGT-adresse? Men support har forklart det slik til meg, men det var jo lenge siden nå.

Lenke til kommentar
VPN

-----

mvh

greiguttn

Merkelig at når jeg hadde dette for et halvt år siden så gikk det ikke ann å gå på nett untatt hvis jeg logget på VPN nettet og trykket på boksen "aktiver internett". Hvis jeg ikke valgte det så kunne jeg kun komme inn på aktivering.nextgentel.no hjemmekontor.nextgentel.no (og muligens noen andre konfig sider til nextgentel.)

joebush: hvor lenge har du hatt UiO avtalen? Kanksje du har hatt flaks, jeg sendte jo mail til både UiO og NGT om dette, og fikk da et annet svar enn det du beskriver...

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvordan ngt sitt nett er implementert, men vpnløsninger er avhengig av transport fra endebruker til vpnløsning, og det høres lite fornuftig ut å kun tillate trafikk fra DSLAM til uio for uiokunder. Men hvem vet? Alt her i verden er ikke alltid like logisk. ;)

mvh

greiguttn

Lenke til kommentar

Dersom de har gjort det om til en slik fast VPN-løsning, så er jeg i alle fall enig med alle som mener det er kjipt. Uff, kunne aldri tenkt meg det.

Kom også nettopp på at, i det de skulle konvertere meg ble jeg bedt om å åpne ruteren min. Dette gjorde jeg selvfølgelig ikke, slik de ikke skulle rotet det fine oppsettet mitt. De ruterene er en plage, og jeg hadde ikke lyst å slite igjen. :)

Kanskje derfor? :whistle:

Lenke til kommentar
Har hatt avtalen siden begynnelsen, men som sagt, support hos NGT har sagt meg det samme....

Dvs. har man behov for VPN logger man seg på med hjemmekontor-greia. Har de juget til meg? Fatter ikke hvorfor man i så fall MÅ bruke netter via VPN.

Hvor lenge er "siden begynnelsen"? Kanskje de ikke hadde implementert det da. Det er ihvertfall ingen tvil om at for 6/12mnd siden så MÅTTE du logge deg inn via VPN for å få tilknyttning til internett ol. Som sagt så har både UiO og NGTbekreftet ovenfor meg at det ikke går ann å åpne porter da man sitter bak UiO sin hovedrouter (som man må, ihvertfall for 6/12mnd siden).

Og ja, det er en helt latterlig løsning, derfor byttet jeg.

Lenke til kommentar
Dersom de har gjort det om til en slik fast VPN-løsning, så er jeg i alle fall enig med alle som mener det er kjipt. Uff, kunne aldri tenkt meg det.

Kom også nettopp på at, i det de skulle konvertere meg ble jeg bedt om å åpne ruteren min. Dette gjorde jeg selvfølgelig ikke, slik de ikke skulle rotet det fine oppsettet mitt. De ruterene er en plage, og jeg hadde ikke lyst å slite igjen. :)

Kanskje derfor? :whistle:

Endelig godt adminpassord til routern er tilgjengelig da;)

mvh

greiguttn

Lenke til kommentar

Jeg hadde faktisk ikke kjennskap til admin login før etter at jeg byttet om til vanlig studentabonnement, så det kan godt være at det fungerer ja! (uansett så ville jeg ha litt raskere linje så det var jo egentlig greit at jeg byttet.

Håper det får din skyld greiguttn! Internett aksess via VPN = :devil:

NÅ er det vel ikke så mye mer å si?

Greiguttn, hold oss oppdatert når du får abonnementet da!

Og ikke minst, lykke til :)

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...