cooltech Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 (endret) kan du tenke deg.. Hvorfor skjer det da feil? Hvorfor kan det da ta flere dager å sende en pakke? Hvordan kan de sende feil varer? Ødelagte varer? Selv i de beste systemer oppstår det 'feil'. Det at en mottar defekte og ødelagte varer kan skyldes produksjonsfeil hos produsent, transport til leverandør eller ut fra nettbutikk til kunde og det kan i mange tilfeller i høyeste grad skyldes at brukeren ikke kan å håndtere sensitiv elektronikk. Det at det kan ta flere dager å sende en ordre er heller ikke vanskelig å tenke seg årsaken til; varer på vei inn til lagret blir forsinket, registreringen av varer inn på lager tar lengre tid enn antatt, man mottar et større antall ordre enn normalt, sykdom på plukking/pakking, osv. Har man i tillegg 4-5000 artikler på lager og et langt mer komplekst logistikksystem og organisasjonsstruktur kan dette oppstå. Dessuten finnes det flere kilder til de såkalte feilene, hvis det hadde vært så enkelt som enkelte mener, så ville nok de fleste nettbutikken ha gjort noe med 'problemene'. Endret 4. september 2004 av cooltech Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 (endret) Pacman,04/09/2004 : 21:39] Flott post! MEN... Sett deg i den situasjonen at du jobber i en stor webshop. På en skjerm dukker det opp en bestilling. Du printer ut en plukkliste, og går for å hente varene. Du pakker ned varene, og gjør pakken klar for avhenting av Posten. Deretter oppdaterer du ordrestatusen. - Vips ferdig. Så var det neste ordre.... En 16-åring ville klart denne jobben, ikke sant? Ikke avansert, ikke problemer med feil varer siden alle sikkert har hvert sitt produktnummer, og posten sitt system for å legge inn/printe ut pakkseddel/sendingsnummer er idiotsikkert. (har selv jobbet med det). SÅ.. kan du tenke deg.. Hvorfor skjer det da feil? Hvorfor kan det da ta flere dager å sende en pakke? Hvordan kan de sende feil varer? Ødelagte varer? SVAR... (?) Butikken er en vernet bedrift? Ansatte er stresset pga høyt arbeidspress? Dårlig ordrebehandlings-system? Posten gjør feil? Varene blir pakket for dårlig? Dårlige produkter fra produsent? Det... finnes mange grunner til at en bedrift ikke lever opp til sine egne mål, men ingen av de er grunn til å la kunden være lidende (les: får pakker for sent). Dersom en vare er bestilt tidlig samme dag, bør det være mulig for bedriften å få sendt denne samme dag. Dersom dette ikke skjer er det bedriften som har et problem, og må få fikset opp i dette. Så lite lojale som webshop-kunder er, har man alt å tape på å ikke være presise og proffesjonelle i sin behandling av ordrer (kunder). Dersom man har den holdningen av at kundene bare maser og skal være vanskelige, og at man derfor tar lett på kjøp/bestillinger, kommer man til å se at andre webshopper tar over markedsandeler. Så derfor - kunder har all makt (Dette er i prinsippet ett skoleeksempel på fri konkurranse). Sett deg i den situasjonen at du jobber i en stor webshop. Når du kommer på jobb sp kommer det opp 400 bestillinger. Du printer ut plukklister, og går for å hente varene. Du pakker ned varene og gjør pakken klar for avhenting av Posten. Deretter oppdaterer du ordre statusen. - Vips ferdig. Så var det neste ordre.... En 16-åring ville klart og klarer denne jobben. Det er ikke avansert, hver vare har sitt produktnummer, og posten har ett system for å legge inn/printe ut pakkseddel/sendingsnummer som er langt i fra idiotsikkert (hvis du har drevet litt med data så burde du vite at det er ikke noe som heter "idiotsikkert") SÅ.. Ja jeg kan tenke meg hvorfor det skjer feil. Du lever under en antagelse av at du er den eneste kunden, eller at det i beste fall er et fåtall mennesker som handler hos en gitt webshop. Det handler om mennesker som behandler hundrevis av ordrer hver dag og det vil selvfølgelig oppstå feil uansettt hvor "idiotsikkert" man lager systemet. SVAR... (?) Butikken er en vernet bedrift? - Mulig man kan få inntrykk av det hvis man er uheldig med vareleveransen, men det er en butikk laget for å tjene penger Ansatte er stresset pga høyt arbeidspress? -Helt sikkert. De fleste i en bedrift har høyt arbeidspress, velkommen til arbeidslivet. Dårlig ordrebehandlingssystem? -Mulig, alle bedrifter har vel rutiner som kan forbedres, men ingen er perfekt Posten gjør feil? -Ja som alle andre bedrifter så vil også posten gjøre feil Varene blir pakket for dårlig? -Ja varer vil bli pakket for dårlig. Igjen så snakker vi om den menneskeligefaktor, hvis feil kan oppstå så vil det skje før eller siden Dårlige produkter fra produsent? -Ja, vi snakker da igjen om mennesker som fra tid til annen vil gjøre feil Det... finnes mange grunner til at en bedrift ikke lever opp til sine egne mål, og dessverre så blir kunden lidende av og til. Det er da opp til hver enkelt bedrift hvordan de løser slike porblemer. Dersom en vare er bestilt tidlig samme dag så er det som oftest mulig for bedriften og sende vare samme dag, men man må ta høyde for at det kan være ansatte som er syke, noen kan ha ferie, eller det kan være et spesiellt høyt ordreantall en dag. Dersom ikke en bedrift klarer dette så er det selvfølgelig et problem, men et problem som alle bedrifter sliter med. Man har da alt og tape på slike problemer og webshops er vel noen av de mest effektive og veldrevne butikker du finner (som oftest). Det er faktisk kunder som maser, og det finnes utålmodige butikker/ansatte. Det er sånn vi mennesker er, og jeg tror ikke det er mange som tar lett på kjøp/bestillinger. Tror ikke helt folk skjønner hvor vanskelig det kan være å drive en butikk. Spesiellt en webshop. Som jeg nevte over så kan du plutselig en dag få flere ansatte som er syke. I verste fall må du ta inn vikarer som kanskje ikke kjenner jobben godt nok og som gjør feil. Så får du en kunde som klager på en vare, men leverandøren til butikken påstår at det er brukerfeil og nekter å reklamere på varen. En annen gang er det posten som roter bort varer eller skader (og i verste fall stjeler) varen. Som webshopkunde så får man følelsen av å være "unik" og bestandig først i køen fordi man ser ikke ei gammal dame som klager over at kjøttdeigen var priset til 38.90 i frysedisken, men kostet 39.90 i kassa. En webshop har vel så mange kunder (og sikkert flere) enn en vanlig butikk, og jeg er nok så sikker på at de som jobber der gir 100%, men feil skjer, og det er ikke alle kunder som blir fornøyde. Noen kunder er uheldige og får en kundebehandler som akkurat har vært igjennom en prosess med en vanskelig kunde (ja det er også kunder som er helt umulige), og lar det gå utover neste kunde (det er en menneskelig faktor, det er tross alt mennesker). En webshop er så mye mere enn noen som svarer på mail og som sender deg varer. Det er mennesker som gjør feil av og til, det er mennesker som har dårlige dager, i bunn og grunn så er det mennesker på godt og vondt. Endret 4. september 2004 av C4STOR Lenke til kommentar
-SVG-Pacman Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Hadde egentli skrevet et lengre innlegg her, men fant ut at eg kunne oppsumere det hele i følgende : Dersom en bedrift ikke har en tiltaksplan for hvordan de skal håndtere menneskelige feil og sykdomsfravær uten at det skal gå utover kundene, vil de tape penger på det. En bedrift som sparer penger på menneskelige ressurser VIL få misfornøyde kunder. P.S : du skrev "Velkommen til arbeidslivet" - Ikke behandle alle her på forumet som om de var 16 år er du grei. Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Problemet er nok helst det at det er mange unge som handler på webshop og kanskje ikke har så mye erfaring med det, somregel er de utålmodige og har ikke helt innsett at det faktisk er kø på webshops også. Legger du inn en bestilling havner du ikke øverst på listen, men nederst. De som pakker og sender ut fra webshops er vanlige dødelige mennesker som jobber 8-16 og så overtar posten som kan finne på å somle litt, det er ikke webshopens feil. Bestill det dere vil ha og vent... Det kommer når alt er ferdigbehandlet Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 (endret) Pacman,04/09/2004 : 20:39]Flott post! MEN... Sett deg i den situasjonen at du jobber i en stor webshop. På en skjerm dukker det opp en bestilling. Du printer ut en plukkliste, og går for å hente varene. Du pakker ned varene, og gjør pakken klar for avhenting av Posten. Deretter oppdaterer du ordrestatusen. - Vips ferdig. Så var det neste ordre.... En 16-åring ville klart denne jobben, ikke sant? Ikke avansert, ikke problemer med feil varer siden alle sikkert har hvert sitt produktnummer, og posten sitt system for å legge inn/printe ut pakkseddel/sendingsnummer er idiotsikkert. (har selv jobbet med det). SÅ.. kan du tenke deg.. Hvorfor skjer det da feil? Hvorfor kan det da ta flere dager å sende en pakke? Hvordan kan de sende feil varer? Ødelagte varer? SVAR... (?) Butikken er en vernet bedrift? Ansatte er stresset pga høyt arbeidspress? Dårlig ordrebehandlings-system? Posten gjør feil? Varene blir pakket for dårlig? Dårlige produkter fra produsent? Siden de er blandt de få som har bilder ute: Komplett: http://www.komplett.no/k/k.asp?action=custserv&topic=about PS Data: http://www.psdata.no/ps.asp?pid=274&docid=232 (ble ikke linket korrekt, klikk på "LOKALER"..) Både hos PS Data og Komplett virker det kanskje litt større enn bare en 16-åring som mottar en bestilling på en dataskjerm og så tar med seg en papirlapp for å klatre rundt i enorme pallereoler for å finne en vare. Og du spør om hvorfor det blir feil? Svaret er vel egentlig ganske enkelt: Dette er STORE webshops med MYE på lager og krever et rimelig avansert lager/logistikksystem, samt et eget ordresystem og økonomisystem. Ergo kan feil oppstå innimellom. Endret 5. september 2004 av TomasK Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Helt enig med trådstarter her! folk bør behandle selgere og bedrifter bedre, vi forsvarer jo gjerne vår egen arbeidsplass med nebb og klør.. Lenke til kommentar
Folo Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Så kommer det tvert en klagepost på hw.no hvor dere henger ut en webshop fordi de ikke fikk sendt samme dag selv om det kanskje står det i reklamen. Reklamerer de for noe så må de jammen holde det også, ikke noe å si på det. De har alternativet å ta vekk reklamen dersom de ikke klarer å opprettholde den servicen de reklamerer for. Som menneske så sier jeg ikke at jeg skal gjøre ting jeg ikke klarer. De reglene gjelder for medarbeiderne i webshobutikker også. Dette mener jeg ikke det er noe å si på, men ellers så er jeg enig. Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Pacman' date='05/09/2004 : 04:26'] Hadde egentli skrevet et lengre innlegg her, men fant ut at eg kunne oppsumere det hele i følgende : Dersom en bedrift ikke har en tiltaksplan for hvordan de skal håndtere menneskelige feil og sykdomsfravær uten at det skal gå utover kundene, vil de tape penger på det. En bedrift som sparer penger på menneskelige ressurser VIL få misfornøyde kunder. P.S : du skrev "Velkommen til arbeidslivet" - Ikke behandle alle her på forumet som om de var 16 år er du grei. Tror du overvurderer webshoppene litt. Det er fint lite butikkker, både på nettet og fysiske som har "tiltaksplaner" for å håndtere fravære og menneskelig feil. Faktum er at folk er borte fra jobb, noe som ofte vil resultere i treigere ordregang. Evnt. overtid og slitne ansatte som gjør feil. At du tror at det å drive en bedrift er som å tygge tyggegummi viser vel egentlig hvor liten forståelse du har for alle de problemene som oppstår. Hva hjelper det forresten med en tiltaksplan mot feil, når feilen ligger pent innpakket på et postkontor i karasjok? Du har alt for høye krav til hvordan man skal drive en butikk, og jeg hadde virkelig blitt imponert hvis du hadde klart å drive en butikk med lista så høyt. Som jeg nevnte i mitt innlegg over så forventer folk alt for mye av en webshop fordi man får inntrykk av å være den eneste kunden. Du ser ikke de 400 andre som bestiller varer den dagen, og du ser ikke sure e-poster fra grinete gubber som klager over at de bestillte en harddisk og så har de fått en firkanta liten boks istedet for en sånn stor sak til å putte datamaskingreiene i. Alle bedrifter har misfornøyde kunder. Det er fysisk umulig å gjøre alle til lags. Kunder kan være like ufyselige og vanskelige som man kan få inntrykk av at butikkene er av og til. Men som nevnt så ser man ikke disse på en webshop. Alle menneskelige ressurser i verden vil ikke hjelpe på det. PS Jeg skreiv "velkommen til arbeidlivet" fordi du i ditt innlegg virket som du hadde svært lite innsikt i arbeidslivet. Og jeg skjønner ikke helt hva du har i mot folk som er 16-år Lenke til kommentar
Cera Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 De ansatte skal behandles fra fra kjøperne, med høfflighet og respekt, men bedriften må holde hva de lover hvis ikke bør prisavslag eller bonusprodukt tilbys. Og er det så utrolig mange som bestiller og en har så utrolig vanskelig og stort lager og alt er så vanskelig og for mye og gjøre, så bør bedriften ansette flere flere eller gjøre andre effektiviseringstiltak. En salgsbedrift uten god service er ikke verdt mye. Lenke til kommentar
-SVG-Pacman Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 (endret) Har nok mer erfaring fra arbeidslivet en du tror, gutten min. Kanskje eg beskriver et utopia her, men det betyr ikke at butikkene ikke skal bestrebe seg på å oppnå perfeksjon. Men du kan IKKE komme å si at de færreste butikker ikke har en tiltaksplan (les: rutiner og reserveløsninger) på hvordan sykdomsfravær skal håndteres! Har jobbet flere plasser, og ALLE SOM EN har hatt slike planer. Menneskelige feil BØR/SKAL bli tatt tak i, funnet årsak til og gjort noe med for å hindre at det skjer igjen. Dette er jo elementært! Hvordan skal en kunne drive en bedrift dersom det blir slik at dersom noen er borte fra jobb en dag så går hele bedriften i stå?? ps. har ikke noe imot 16-åringer, men det er ofte i den alderen da de først får kontakt med arbeidslivet, så de passet best som eksempel. edit: Dersom en ikke legger lista høyt på en bedrift, vil man jo bare være en i mengden, isteden for å skille seg ut som et positivt bidrag til markedet. Endret 5. september 2004 av [SVG]Pacman Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Trådstarter: For noe tull. Webshopene lever så til de grader av den bekvemmelighetsorienterte forbruker at de nesten legger opp til å få kritikk. Ja, jeg skjønner hva du mener med klaging over bagateller, men dette er faktisk et svært så orientert og opplyst marked, der forbrukerene stiller høye krav. Et nijsèmarked der de faktisk må forvente den slags kritikk. Tullete å komme og rette pekefingeren mot forbrukerne, det skal stilles krav. Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Pacman' date='05/09/2004 : 14:50'] Har nok mer erfaring fra arbeidslivet en du tror, gutten min. Kanskje eg beskriver et utopia her, men det betyr ikke at butikkene ikke skal bestrebe seg på å oppnå perfeksjon. Men du kan IKKE komme å si at de færreste butikker ikke har en tiltaksplan (les: rutiner og reserveløsninger) på hvordan sykdomsfravær skal håndteres! Har jobbet flere plasser, og ALLE SOM EN har hatt slike planer. Menneskelige feil BØR/SKAL bli tatt tak i, funnet årsak til og gjort noe med for å hindre at det skjer igjen. Dette er jo elementært! Hvordan skal en kunne drive en bedrift dersom det blir slik at dersom noen er borte fra jobb en dag så går hele bedriften i stå?? ps. har ikke noe imot 16-åringer, men det er ofte i den alderen da de først får kontakt med arbeidslivet, så de passet best som eksempel. edit: Dersom en ikke legger lista høyt på en bedrift, vil man jo bare være en i mengden, isteden for å skille seg ut som et positivt bidrag til markedet. Mulig du har erfaring, men det virker jo ikke sånn. Tiltaksplaner mot sykefravær er vel noe du må til Telenor eller Statoil for å finne. Det er vel virkemidler store bedrifter setter ut i livet for å holde sykefraværet nede. I små bedrifter som webshops, med en håndfull ansatte så tviler jeg strekt på at det finnes eller er behov for tiltaksplaner. I de fleste webshops så vil den såkalte tiltaksplanen innvolvere overtid eller ordre utsettelser ved sykdom. Ja man skal prøv å luke ut feil, og man må ha rutiner som gjør at feilprosenten holdes til et minimum, men uansett så vil feil oppstå. Som jeg allerede har sagt, det er ingenting som heter "idiotsikkert", derfor bør en kunde også kunne akseptere at feil vil forekomme fra tid til annen. Det er viktig å ikke se ting i svart/hvitt. En selger ønsker å selge varen, og kunden ønsker å kjøpe den. Det er fundamentet for en handel, men iløpet av den prosessen så er det hundrevis av faktorer som kan spille inn på hvorvidt denne blir vellykket eller ikke. Man skal forøvrig legge lista ett hakk høyre en det man tror man klarer, man skal ikke legge den så høyt at man ikke gidder å prøve en gang Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Tullete å komme og rette pekefingeren mot forbrukerne, det skal stilles krav. Det er faktisk grunn til å heve pekefingeren mot forbrukerne også. Vi som forbrukere er tjent med mange aktører og bred konkurranse. Det er greit å stille krav, men det betyr ikke at man skal stille urealistiske krav, og forvente at en webshop skal legge seg flate og erstatte et skjermkort man f.eks har klokket til døde. Forskjellige kunder vil ha forskjellige krav, og noen har urealistisk høye forventninger til butikker. Det finnes dårlige webshops, men det finnes også dårlige kunder Lenke til kommentar
PoWit Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Enig i masse her! De som ikke har prøvd å jobbe vet ikke hvor tøft ting kan være. Man kan ikke klare alt og problemfritt! Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 jeg er ikke no bortskjemt jeg , venter tålmodig på en rheobus og noe annet stæsj fra microplex Lenke til kommentar
co2 Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Hvis det er noen jeg vil kjefte på så er det posten, men men.. De jeg har best erfaring med er microplex.no, helt konge, sender snop sammen med varene :!: Hadde tidligere penger til gode for en vare som gikk i stykker, ba ham bruke de på snop på tull. Og jammen så fikk jeg en pose full av snop og en snickers !!! De eier alt!!11!1!one1one Lenke til kommentar
Hawkwind Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Pacman,05/09/2004 : 14:50]Men du kan IKKE komme å si at de færreste butikker ikke har en tiltaksplan (les: rutiner og reserveløsninger) på hvordan sykdomsfravær skal håndteres! Har jobbet flere plasser, og ALLE SOM EN har hatt slike planer. I de fleste mindre firmaer - som jeg antar de fleste av Norges webshoper tilhører; har man nok ikke så mange tiltaksplaner som sådan. Jeg vil anta at de fleste har en eller annen form for forebyggende HMS-arbeid, slik at arbeidsplassene til de ansatte ikke medvirker til slitasjeskader o.l. Om en håndfull folk blir liggende i noen dager med influensa, vil nok langt de fleste gjøre så godt de kan med de folka som er på jobb. Så lenge det er bedriften som har kostnadene ved første 14 dager av sykefravær; og profittmarginen i databransjen generelt sett er lav, er det få av landets webshoper (om noen) som har økonomisk mulighet til å hente inn dyr (og ofte dårlig) vikarhjelp for kortere sykefravær. Ikke det at jeg stempler vikarer som dårlige - heller det faktum at det tar noe tid å bli kjent med en arbeidsplass - slik at det for de fleste vil være rimelig dødfødt å hente inn korttidsvikarer. De vil ikke kunne fungere før etter ihvertfall noen dager, og de vil trenge opplæring. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 5. september 2004 Forfatter Del Skrevet 5. september 2004 Pacman,04/09/2004 : 21:39] Flott post! MEN... Sett deg i den situasjonen at du jobber i en stor webshop. På en skjerm dukker det opp en bestilling. Du printer ut en plukkliste, og går for å hente varene. Du pakker ned varene, og gjør pakken klar for avhenting av Posten. Deretter oppdaterer du ordrestatusen. - Vips ferdig. Så var det neste ordre.... En 16-åring ville klart denne jobben, ikke sant? Ikke avansert, ikke problemer med feil varer siden alle sikkert har hvert sitt produktnummer, og posten sitt system for å legge inn/printe ut pakkseddel/sendingsnummer er idiotsikkert. (har selv jobbet med det). SÅ.. kan du tenke deg.. Hvorfor skjer det da feil? Hvorfor kan det da ta flere dager å sende en pakke? Hvordan kan de sende feil varer? Ødelagte varer? SVAR... (?) Butikken er en vernet bedrift? Ansatte er stresset pga høyt arbeidspress? Dårlig ordrebehandlings-system? Posten gjør feil? Varene blir pakket for dårlig? Dårlige produkter fra produsent? Det... finnes mange grunner til at en bedrift ikke lever opp til sine egne mål, men ingen av de er grunn til å la kunden være lidende (les: får pakker for sent). Dersom en vare er bestilt tidlig samme dag, bør det være mulig for bedriften å få sendt denne samme dag. Dersom dette ikke skjer er det bedriften som har et problem, og må få fikset opp i dette. Så lite lojale som webshop-kunder er, har man alt å tape på å ikke være presise og proffesjonelle i sin behandling av ordrer (kunder). Dersom man har den holdningen av at kundene bare maser og skal være vanskelige, og at man derfor tar lett på kjøp/bestillinger, kommer man til å se at andre webshopper tar over markedsandeler. Så derfor - kunder har all makt (Dette er i prinsippet ett skoleeksempel på fri konkurranse). Sett deg i den situasjonen at du jobber i en stor webshop. Når du kommer på jobb sp kommer det opp 400 bestillinger. Du printer ut plukklister, og går for å hente varene. Du pakker ned varene og gjør pakken klar for avhenting av Posten. Deretter oppdaterer du ordre statusen. - Vips ferdig. Så var det neste ordre.... En 16-åring ville klart og klarer denne jobben. Det er ikke avansert, hver vare har sitt produktnummer, og posten har ett system for å legge inn/printe ut pakkseddel/sendingsnummer som er langt i fra idiotsikkert (hvis du har drevet litt med data så burde du vite at det er ikke noe som heter "idiotsikkert") SÅ.. Ja jeg kan tenke meg hvorfor det skjer feil. Du lever under en antagelse av at du er den eneste kunden, eller at det i beste fall er et fåtall mennesker som handler hos en gitt webshop. Det handler om mennesker som behandler hundrevis av ordrer hver dag og det vil selvfølgelig oppstå feil uansettt hvor "idiotsikkert" man lager systemet. SVAR... (?) Butikken er en vernet bedrift? - Mulig man kan få inntrykk av det hvis man er uheldig med vareleveransen, men det er en butikk laget for å tjene penger Ansatte er stresset pga høyt arbeidspress? -Helt sikkert. De fleste i en bedrift har høyt arbeidspress, velkommen til arbeidslivet. Dårlig ordrebehandlingssystem? -Mulig, alle bedrifter har vel rutiner som kan forbedres, men ingen er perfekt Posten gjør feil? -Ja som alle andre bedrifter så vil også posten gjøre feil Varene blir pakket for dårlig? -Ja varer vil bli pakket for dårlig. Igjen så snakker vi om den menneskeligefaktor, hvis feil kan oppstå så vil det skje før eller siden Dårlige produkter fra produsent? -Ja, vi snakker da igjen om mennesker som fra tid til annen vil gjøre feil Det... finnes mange grunner til at en bedrift ikke lever opp til sine egne mål, og dessverre så blir kunden lidende av og til. Det er da opp til hver enkelt bedrift hvordan de løser slike porblemer. Dersom en vare er bestilt tidlig samme dag så er det som oftest mulig for bedriften og sende vare samme dag, men man må ta høyde for at det kan være ansatte som er syke, noen kan ha ferie, eller det kan være et spesiellt høyt ordreantall en dag. Dersom ikke en bedrift klarer dette så er det selvfølgelig et problem, men et problem som alle bedrifter sliter med. Man har da alt og tape på slike problemer og webshops er vel noen av de mest effektive og veldrevne butikker du finner (som oftest). Det er faktisk kunder som maser, og det finnes utålmodige butikker/ansatte. Det er sånn vi mennesker er, og jeg tror ikke det er mange som tar lett på kjøp/bestillinger. Tror ikke helt folk skjønner hvor vanskelig det kan være å drive en butikk. Spesiellt en webshop. Som jeg nevte over så kan du plutselig en dag få flere ansatte som er syke. I verste fall må du ta inn vikarer som kanskje ikke kjenner jobben godt nok og som gjør feil. Så får du en kunde som klager på en vare, men leverandøren til butikken påstår at det er brukerfeil og nekter å reklamere på varen. En annen gang er det posten som roter bort varer eller skader (og i verste fall stjeler) varen. Som webshopkunde så får man følelsen av å være "unik" og bestandig først i køen fordi man ser ikke ei gammal dame som klager over at kjøttdeigen var priset til 38.90 i frysedisken, men kostet 39.90 i kassa. En webshop har vel så mange kunder (og sikkert flere) enn en vanlig butikk, og jeg er nok så sikker på at de som jobber der gir 100%, men feil skjer, og det er ikke alle kunder som blir fornøyde. Noen kunder er uheldige og får en kundebehandler som akkurat har vært igjennom en prosess med en vanskelig kunde (ja det er også kunder som er helt umulige), og lar det gå utover neste kunde (det er en menneskelig faktor, det er tross alt mennesker). En webshop er så mye mere enn noen som svarer på mail og som sender deg varer. Det er mennesker som gjør feil av og til, det er mennesker som har dårlige dager, i bunn og grunn så er det mennesker på godt og vondt. MEGET enig med deg i det du sier Mange gode argumenter. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 (endret) Pacman,05/09/2004 : 14:50] Men du kan IKKE komme å si at de færreste butikker ikke har en tiltaksplan (les: rutiner og reserveløsninger) på hvordan sykdomsfravær skal håndteres! Har jobbet flere plasser, og ALLE SOM EN har hatt slike planer. Jeg har vel jobbet 6-7 forskjellige plasser og ikke et eneste sted har de hatt et så oppegående system at de har hatt en 'erstatningsperson' på plass allerede samme dag som noen faktisk er borte. Det som skjer er jo (hvis det er en kritisk viktig stilling) at en annen ansatt overtar jobben inntil videre for så å se om vedkommende som er syk er tilbake dagen etterpå. Dette fører dog til at jobben 'erstatningspersonen' egentlig skulle ha gjort lider og i mange bedrifter så fører det jo bare til at problemet forskyver seg. Å få inn en vikar etter en dag eller to derimot lar seg jo gjøre men da har allerede pakken din (hvis det er f.eks. en webshop det er snakk om) 'mistet' en dag. Og husk at mange av webshoppene er sterkt presset på pris og dermed neppe tar seg råd til å ha overkapasitet blant de ansatte til vanlig. Endret 5. september 2004 av Shimano Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Det er bare snakk om å rapportere de groveste enkeltsakene. Selv om en over gjennomsnittlig god webbutikk får én klage i webshoperfaringene, vil det uansett ikke skygge over det faktum at en annen allerede har 20 klagetråder liggende inne. Det er klart at det gjerne kommer et par klager for mye her, men totalsummen vil uansett fortelle hvilke som er bra og dårlige. Noen blir gjerne overopphetet når de finner ut, etter å ha ventet på å få varen på lager i 2 uker, at webshop A faktisk bruker en uke på pakking av varen i tillegg før de kan sende, men det er bare normalt.. Om personen har hatt bedre møter med webshop B tidligere, er det jo mulig at man drar en sammenlignende post, som det vel har blitt en del av etterhvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå