Gå til innhold

Bortskjemte webshopbrukere :)


Anbefalte innlegg

Det har falt meg inn enkelte ganger hvor utrolig bortskjemte enkelte av dere webshopkunder engentlig kan være til tider. Ja det grenser seg til å være nesten hårreisende hvor mye dere til tider forventer av en stakkarlig webshop.

 

Noen jamrer seg hvis ikke varen blir sendt samme, eller neste dag etter at bestillingen har funnet sted. Andre klager over at prisen kanskje er noen kroner høyere på en webshop enn hos en annen.

 

Så kommer det tvert en klagepost på hw.no hvor dere henger ut en webshop fordi de ikke fikk sendt samme dag selv om det kanskje står det i reklamen.

 

Personlig synes jeg det er helt utrolig komisk å lese hva dere forventer av service fra disse butikkene. Det er bare mennesker som jobber der også. Med planer om å rekke å gå ut en fredags aften for å ta en pils med venner etter jobb.

 

Returen må nok webshopene skjerpe seg litt på. Men som ansvarlig for returvarer i jernia må jeg få lov til å si at det er et helt utrolig tungt og tregt byråkrati vi må igjennom for hver enkelt vare som skal sendes tilbake. Dette er nok mest opp til leverandørene. Det er de som helst ikke vil anstrenge seg for mye.

 

Personlig så synes jeg at dere må kunne akseptere at webshopene gjør feil fra tid til annen. Og at de kanskje ikke får sendt den pakken din samme dag fordi det har vært noe feil med lagerstyringen deres noen dager uten at du eller dere som kunder blir sinte. Det er mange komplekse ledd som skal stemme overens. Desverre så gjør det ikke det bestandig.

 

De aller fleste av dere ville nok gjort den samme prioriteringen en fredags ettermiddag om noe stort skulle skje. Som feks at noen har bursdag og at du må komme deg litt tidligere avgårde.

 

Har merket meg at det er en god del mindreårige som klager mest. Personer som aldri har vært i arbeidslivet og som nok heller har et idealistisk syn på hvordan ting fungerer.

 

Disse butikkene (med noen unntak) gjør virkelig en strålende jobb. Om dere visste hvor mye bra de gjør - så hadde dere nok kanskje latt være å poste en ny klage så snart dere oppdager at butikken har flauset litt. Jeg tror ikke du eller dere hadde klart det noe bedre selv.

 

Hilsen en med 4 års butikkerfaring.

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er sikker på at det ligger mye ettertanke bak denne posten. Og det er jo litt riktig der og. Dessverre er det en ting som er helt galt. Så galt at hele poenget forsvinner. Det er at enkelte webshopper klarer å innfri forventninger. Faktisk endel av dem. Netshop, MPX, Komplett og PSdata er blant de som sjelden får pes her inne. Selvsagt hender det, og selvsagt kan de ha dårlige dager, men helhetsinntrykket er solid.

 

Det er nok ikke så enkelt at alle jobber hardt. Det finnes massevis av halvseriøse (og direkte useriøse) aktører og jeg syns ikke de skal slippe unna med dårlig behandling og slapphet uten noen form for kritikk. Det finnes webshopper som over lengre tid har opparbeidet ett rykte som dårlige kundebehandlere osv. og dessverre er dett stort sett fortjent.

Lenke til kommentar

bra post! og enig med deg, har ikke jobbet i butikke så kjempelenge siden jeg bare er 16 år, men utrolig hva noen brukere forventer. det du sa med at det er mennesker som jobber der har nok mange av dem glemt; det eneste de husker er: jeg har ikke fått pakken, ****!

 

husk at webshopene (forhåpentligvis) har flere kunder enn bare deg..

Lenke til kommentar
Så det er oss kunder det er noe feil med nå? Er det sånn det skal være så skal jeg da jammen ikke plage dere med sånne slitsomme ting som å bestille noe fra dere :thumbdown:

Vel, om du er av den oppfatning at alle andre enn deg selv gjør feil så må du gjerne begynne å kjøpe dine ting lokalt.

 

Er på den annen side litt usikker på hva du mener med "å bestille fra dere" ..jeg driver ingen webshop. :)=

Lenke til kommentar

Fin post, du får frem synspunktene dine og du har mange gode poenger, men på den annen side må det nevnes at vi som kunder har rett til å være litt kritiske, med tanke på den store konkurransen det er mellom webshoppene.

 

Er man litt misfornøyd etter en handel, er det lett å velge en annen webshop neste gang, noe enhver webshop selvfølgelig vil unngå. Ingen vil miste kunder. Så litt kritisk syns jeg man skal få lov å være, men det finnes helt klart grenser.

Lenke til kommentar

"dere" var en generell henvendelse til webshoper/butikker som syntes kunder er noe slitsomme greier.

 

Jeg sier ikke at alle andre gjør feil, men hvis jeg er kunde som betaler for å få en vare så forventer jeg å få den raskt levert og i fungerende stand. En masse unskyldinger om at ditten og datten har skapt problemer er jeg ikke interresert i.

Lenke til kommentar
Fin post, du får frem synspunktene dine og du har mange gode poenger, men på den annen side må det nevnes at vi som kunder har rett til å være litt kritiske, med tanke på den store konkurransen det er mellom webshoppene.

 

Er man litt misfornøyd etter en handel, er det lett å velge en annen webshop neste gang, noe enhver webshop selvfølgelig vil unngå. Ingen vil miste kunder. Så litt kritisk syns jeg man skal få lov å være, men det finnes helt klart grenser.

Veldig enig

 

Det er så heftig konkuranse på webshoppene at de som jobber der må vite at vi som kunder forventer kjapp levering.

 

MEN, det jeg irriterer meg mest over er i grunnen posten og enkelte av dem som jobber der. Jeg kjenner flere som jobber der, og har hørt skrekkens historier om hvilke "gi faen" holdninger som råder der. Webshoppene er jo veldig avhengig av posten som sin logistikk samarbeids partner. Hva med å se på land som USA. I USA finner du opptil flere konkurenter til US postal. UPS, fed\ex. mm

 

Vi burde hatt flere aktører som sørget for bedre og kjappere forsendelser.

 

Selv har jeg benyttet vår rett til å klage på posten og sørge for at de har fått bot, flere ganger. Dette er noe flere burde gjøre. Posten har jo nesten monopol.

 

;)

 

V

Lenke til kommentar

Techline drev og tulla litt med bestillingen min, det mislikte jeg sterkt, tok flere uker ekstra pga ferie osv, men varene kom, til den samme rimelige prisen de var ført opp som, og alt var like helt. Det var jo bra. Men uansett skal jeg teste ut en annen webshop neste gang (netshop tenkte jeg)... Fordi: Jeg er slett ikke fornøyd med den servicen Techline ga, på den tiden de brukte på å sende (de brukte 2 uker, så avbestilte jeg, og bestilte på nytt etter 1 uke, og varene var her etter enda en uke, ca 4 uker, bl.a. pga. at de hadde solgt ut tastaturet, mens bestillingen lå inne), skulle man da rekke å drikke seg skikkelig snydens på utepils flere fredagskvelder på rad...

 

Dette er fakta, men ikke brukt for nødvendigvis å henge ut akkurat Techline, for det vil nok være mange andre webshopper som gjør flere og grovere feil, og dette kan godt være et enkelttilfelle. Men før de gjør slikt, og forsåvidt før de starter webshop, bør de være klar over at det er et tøft marked med mange konkurrenter, og klarer du ikke å innfri de krav kundene anser som rimelig, så har du ingenting på webshopbanen å gjøre, for kundene velger selvfølgelig å hendle hos de webshoppene de er mest fornøyde med eller de som har fått best omtale. Gjør en webshop feil, er det jo bare rett og rimelig at de får en smekk for det, men selvfølgelig fortjener alle å få flere sjanser likevel... Jeg dropper Techline neste gang, men ikke fordi jeg antar de kommer til å tabbe seg igjen, men fordi netshop har billigere priser på de produktene jeg skal ha, jeg har hørt mye bra om netshop og jeg er interressert i å teste ut flere butikker for å se om noen er tilnærmet "optimale" (gode priser, god kundeservice osv - der jeg kan fortsette å handle permanent når jeg skal ha pc-utstyr i framtiden)

Lenke til kommentar
"dere" var en generell henvendelse til webshoper/butikker som syntes kunder er noe slitsomme greier.

 

Jeg sier ikke at alle andre gjør feil, men hvis jeg er kunde som betaler for å få en vare så forventer jeg å få den raskt levert og i fungerende stand. En masse unskyldinger om at ditten og datten har skapt problemer er jeg ikke interresert i.

Du høres ut for meg som en kanskje litt vrien kunde å ha med å gjøre :)

 

At "ditten og datten" kan ha skjedd kan du ikke gjøre noe med. Selvfølgelig så spørs det jo hva det er da. Men du kan si jeg mener at aksepten her i norge er på bunn-nivå siden vi er så bortskjemte.

Lenke til kommentar
Bra post!

Må innrømme at Komplett.no ikke er til å klage på.

Bestilte ny mus fra dem og den kom 3 dager etterpå, hadde også noen få spørsmål til dem så jeg mailet dem og fikk svar samme dagen  :D Noe som jeg er veldig fornøyd med!

Ja komplett er konge! Tre stjerner i boken til dem for det.

 

Jeg har alltid hatt gode erfaringer med dem. Bor ikke så lagt unna dem, og jobber bare 5 min unna. Så jeg har vært mye innom dem. Da jeg har vært der har de tatt seg tid til å prate med meg (da datakjeden var komplett) og var kjempehyggelige.

 

Jeg tror mange av dem som har dårlige erfaringer med komplett kanskje har ordlagt seg kanskje litt feil på en dårlig dag, eller at de på komplett har hatt en dårlig dag. Det kan vi jo alle ha. Men jevnt over synes jeg de er en strålende webshop.

Endret av Patience
Lenke til kommentar

Har bare en ting og si:

Printerrefill

 

Jeg forhåndsbetalte (dum som jeg var), og ventet, og ventet, og ventet...

Fikk ikke igjen pengene mine før 4 måneder senere, og da hadde jeg truet

med politianmeldelse i mellomtiden! :no:

 

Det er ikke rart vi blir litt skeptiske når det finnes saker som denne!

Det tyder jo på at det er noe feil med bransjen når et sånt firma

kan holde på så lang tid uten å innfri det de lover!

Lenke til kommentar
Så kommer det tvert en klagepost på hw.no hvor dere henger ut en webshop fordi de ikke fikk sendt samme dag selv om det kanskje står det i reklamen.

Hvis det står i reklamen at varen sendes samme dag, SKAL den sendes samme dag. Å reklamere for noe man ikke oppfyller er ulovlig og ikke akseptabelt.

 

Selvsagt skal ikke dette gå utover lagerarbeidere og supportfolk, som ikke har bestemt at sånn skal det være. Ledelsen som bestemte seg for å garantere for en dags leveringstid burde ta ansvar for det og når man går ut med et sånt tilbud, sjekke om man har folk nok til å ta imot alle bestillinger, uten å drive arbeiderne hensynsløst utover kvelden.

Lenke til kommentar
Har bare en ting og si:

Printerrefill

 

Jeg forhåndsbetalte (dum som jeg var), og ventet, og ventet, og ventet...

Fikk ikke igjen pengene mine før 4 måneder senere, og da hadde jeg truet

med politianmeldelse i mellomtiden! :no:

 

Det er ikke rart vi blir litt skeptiske når det finnes saker som denne!

Det tyder jo på at det er noe feil med bransjen når et sånt firma

kan holde på så lang tid uten å innfri det de lover!

Du var skikkelig uheldig der ja :(

 

Men det denne posten generelt omtaler er de som klager på at de ikke får smør på flesk; Bedre service fra webshoper som allerede har en god servicegrad.

 

Noen webshoper ER useriøse - og i en slik grad som du erfarte så er det greit.

 

Men du skjønner hva jeg mener :)=

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Så kommer det tvert en klagepost på hw.no hvor dere henger ut en webshop fordi de ikke fikk sendt samme dag selv om det kanskje står det i reklamen.

Hvis det står i reklamen at varen sendes samme dag, SKAL den sendes samme dag. Å reklamere for noe man ikke oppfyller er ulovlig og ikke akseptabelt.

 

Selvsagt skal ikke dette gå utover lagerarbeidere og supportfolk, som ikke har bestemt at sånn skal det være. Ledelsen som bestemte seg for å garantere for en dags leveringstid burde ta ansvar for det og når man går ut med et sånt tilbud, sjekke om man har folk nok til å ta imot alle bestillinger, uten å drive arbeiderne hensynsløst utover kvelden.

Spørs jo om det ikke er veiledende. Det er ikke juridisk bindende å reklamere for en "på dagen levering" og i et eller kanskje to tilfeller ikke klare å oppfylle det.

 

Blir ikke rettsak av den grunn.

 

Man kan ikke som jeg har sett ofte her på forumet plassere alt av utsagn i forbindelse med det norske lovverket/norges lov og si at det er ulovlig.

 

Det er dårlig/svekket etikk, men ikke noen straffbar handling.

Lenke til kommentar
Så kommer det tvert en klagepost på hw.no hvor dere henger ut en webshop fordi de ikke fikk sendt samme dag selv om det kanskje står det i reklamen.

Hvis det står i reklamen at varen sendes samme dag, SKAL den sendes samme dag. Å reklamere for noe man ikke oppfyller er ulovlig og ikke akseptabelt.

 

Selvsagt skal ikke dette gå utover lagerarbeidere og supportfolk, som ikke har bestemt at sånn skal det være. Ledelsen som bestemte seg for å garantere for en dags leveringstid burde ta ansvar for det og når man går ut med et sånt tilbud, sjekke om man har folk nok til å ta imot alle bestillinger, uten å drive arbeiderne hensynsløst utover kvelden.

Spørs jo om det ikke er veiledende. Det er ikke juridisk bindende å reklamere for en "på dagen levering" og i et eller kanskje to tilfeller ikke klare å oppfylle det.

 

Blir ikke rettsak av den grunn.

 

Man kan ikke som jeg har sett ofte her på forumet plassere alt av utsagn i forbindelse med det norske lovverket/norges lov og si at det er ulovlig.

 

Det er dårlig/svekket etikk, men ikke noen straffbar handling.

Teoretisk sett er det vel ulovlig, ikkesant? :hmm:

 

I praksis er det jo selvsagt ingen som kan bli tatt for noe sånt, men man kan jo klage på firmaet da. Litt pepper må de jo ta, selv om det bare er snakk om en pakke eller to.

 

(Jeg er ikke stø på det juridiske, men mener at man må kunne oppfylle det som man reklamerer for.)

Lenke til kommentar

Flott post!

 

MEN...

 

Sett deg i den situasjonen at du jobber i en stor webshop. På en skjerm dukker det opp en bestilling. Du printer ut en plukkliste, og går for å hente varene. Du pakker ned varene, og gjør pakken klar for avhenting av Posten. Deretter oppdaterer du ordrestatusen. - Vips ferdig. Så var det neste ordre....

 

En 16-åring ville klart denne jobben, ikke sant? Ikke avansert, ikke problemer med feil varer siden alle sikkert har hvert sitt produktnummer, og posten sitt system for å legge inn/printe ut pakkseddel/sendingsnummer er idiotsikkert. (har selv jobbet med det).

 

SÅ..

 

kan du tenke deg.. Hvorfor skjer det da feil? Hvorfor kan det da ta flere dager å sende en pakke? Hvordan kan de sende feil varer? Ødelagte varer?

 

SVAR... (?)

 

Butikken er en vernet bedrift?

Ansatte er stresset pga høyt arbeidspress?

Dårlig ordrebehandlings-system?

Posten gjør feil?

Varene blir pakket for dårlig?

Dårlige produkter fra produsent?

 

Det...

 

finnes mange grunner til at en bedrift ikke lever opp til sine egne mål, men ingen av de er grunn til å la kunden være lidende (les: får pakker for sent).

Dersom en vare er bestilt tidlig samme dag, bør det være mulig for bedriften å få sendt denne samme dag. Dersom dette ikke skjer er det bedriften som har et problem, og må få fikset opp i dette. Så lite lojale som webshop-kunder er, har man alt å tape på å ikke være presise og proffesjonelle i sin behandling av ordrer (kunder).

 

Dersom man har den holdningen av at kundene bare maser og skal være vanskelige, og at man derfor tar lett på kjøp/bestillinger, kommer man til å se at andre webshopper tar over markedsandeler.

 

Så derfor - kunder har all makt

(Dette er i prinsippet ett skoleeksempel på fri konkurranse).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...