Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

SUBARU FORESTER TURBO - Trimming ?


trenurg

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurte på om det var noen av dere der ute som har erfaring med trimming av SUBARU FORESTER Turbo (2003 modell - nye typen) med Automatkasse ? - har sjekket litt rundt og det tilbys alt fra 20 hk ekstra og opp til nesten 60....

 

Bilen har originalt 177 hk og 245 nm...

 

Hva tåler bilen og hva virker best ????

 

Takknemlig for alle svar som kommer :-)

 

MVH

 

Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel i all hovedsak snakk om CHIP modifisering - jeg er IKKE ute etter noe ekstreme greier - kun en passende oppgradering med bedre dreiemoment i mellomregisteret + litt lavere forbruk ved pen kjøring....

 

Snakket bla med et firma som heter AUTOCONSULT og de tok jo helt av... - mente jeg burde chippe = +30 hk, Bytte INTERCOOLER til type WRX + nye 30 HK, bytte til WRX turbo + nye 30 HK osv.....

 

Alt er sikkert vel og bra men TÅLER bilen denslags ????

 

Hva er fornuftig her ????

 

FREDRIK

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Mitt inntrykk er at ved bare en CHIP oppgradering tilbyr de fleste et slutt-resultat på ca. 205/210 HK - med Dreiemoment på ca. 320 Nm....

 

Ville dog satset på å få gjort det hos noen som installerer en UNICHIP - dvs. en CHIP som er spesiellt tilpasset DIN bil på rullende landevei og IKKE en ferdig chip du får kjøpt på hjørnet.... - koster litt mer - JA - men er definitivt verdt det i det lange løp....

 

PRØV :

 

http://www.autoconsult.as/

 

http://www.tuningspesialisten.no/

 

http://www.epc-chiptuning.com/index2.html

 

http://www.simco.no/

 

f.eks....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dyrt og dyrt....

 

Fikk tilbud om en overhalt brukt WRX turbo til 5.000,- og samme med intercooler - 5.000,-

 

Totalt ca. 20-25.000,- for 60 hk ekstra....

 

Fredrik

Det var ikke dyrt. Men skal du ha dette må du nok ut med mere peng til bremser, og kanskje stive opp bilen litt for å få den godkjent

Lenke til kommentar

Forrester har mye til felles med Impreza WRX, så i prinsippet holder denne motoren fint det vanlige trimnivået på Impreza - rundt 1.1kg ladetrykk gir omkring 250-260 holdbare kjørbare hester og din Forrester vil bli en særdeles potent familiebil :!:

 

Du trenger en større turbo fordi Forrester er levert med en svært liten turbo med tanke på bunndrag. Du trenger større ladeluftkjler av samme grunn. Men å chippe denne motoren er ikke så rettfrem som enkelte skal ha det til; de seriøse tunerne monterer ny motorstyring fordi den originale boksen gir for store begrensninger. Uten å vite ville jeg tippet at det de beskriver som "chipping" er å øke ladetrykket, kanskje med en mekanisk boostkontoller..? ("Daves device")

 

Og personlig ville jeg styrt unna det tradisjonelle "sportsluftfilteret" - med litt uflaks tar det knekken på luftmassemåleren din (samme som på VAG-biler) og mange av de som blir solgt til intetanende forbrukere er ikke så gode på partikler som en turbo forutsetter. Men det er bar en oppfatning så klart, de som selger filterne er så klart av en annen... ;)

 

Uansett er det automatkassen din som er jokeren. På de aller fleste biler med automatgir begrenses dreiemomentet i forhold til manuelle biler ved trimming. Jeg tipper du vil finne at dette også er begrensningen på din bil, eventuelt, at kassen ikke trives med 70-80hk og minst like stort tilskudd av Nm uten modifikasjoner. Når man har godt med motor og i tillegg firehjulsdrift, så sier det seg jo selv at kassen får nok å stri med. Det er ikke akkurat uvanlig at tredjegiret på Imprezaene sier opp i protest når effektene kommer opp på dette nivået..!

Endret av Espenevo
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Forrester har mye til felles med Impreza WRX, så i prinsippet holder denne motoren fint det vanlige trimnivået på Impreza - rundt 1.1kg ladetrykk gir omkring 250-260 holdbare kjørbare hester og din Forrester vil bli en særdeles potent familiebil :!:

 

Du trenger en større turbo fordi Forrester er levert med en svært liten turbo med tanke på bunndrag. Du trenger større ladeluftkjler av samme grunn. Men å chippe denne motoren er ikke så rettfrem som enkelte skal ha det til; de seriøse tunerne monterer ny motorstyring fordi den originale boksen gir for store begrensninger. Uten å vite ville jeg tippet at det de beskriver som "chipping" er å øke ladetrykket, kanskje med en mekanisk boostkontoller..? ("Daves device")

 

Og personlig ville jeg styrt unna det tradisjonelle "sportsluftfilteret" - med litt uflaks tar det knekken på luftmassemåleren din (samme som på VAG-biler) og mange av de som blir solgt til intetanende forbrukere er ikke så gode på partikler som en turbo forutsetter. Men det er bar en oppfatning så klart, de som selger filterne er så klart av en annen... ;)

 

Uansett er det automatkassen din som er jokeren. På de aller fleste biler med automatgir begrenses dreiemomentet i forhold til manuelle biler ved trimming. Jeg tipper du vil finne at dette også er begrensningen på din bil, eventuelt, at kassen ikke trives med 70-80hk og minst like stort tilskudd av Nm uten modifikasjoner. Når man har godt med motor og i tillegg firehjulsdrift, så sier det seg jo selv at kassen får nok å stri med. Det er ikke akkurat uvanlig at tredjegiret på Imprezaene sier opp i protest når effektene kommer opp på dette nivået..!

Hei igjen,

 

Modifiseringen jeg lurer på finner du her :

 

http://www.autoconsult.as/

 

ER dette seriøst - blir dette en OK løsning ?

 

Vil helst ikke risikere motorras på en bil til 450.000,-.....

 

MVH

 

F :cry:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Mener å huske at det ble laget en Forester jubileum modell for et par år siden med 245hk. Hvis noen vet mer om den, girkasse osv, så har du noe å jobbe ut ifra. Hvis det ikke kunne leveres med automat kan det være et lite hint....

Tror det da er snakk om Forester med 2,5 liters Turbo-motor (som kun leveres på forspørsel i Norge).

 

Thomazo

Lenke til kommentar

Hei.

 

Syns du skal lytte til Espenevo her. Han virker til og ha såpass peiling at han faktisk innrømmer at han ikke helt vet... Snakk med andre eiere av samme bil, og spør om deres erfaring.

 

Jeg snakker nå først og fremst om hvorvidt bilen "tåler" trimmen eller ikke.

Hvis noen her svarer deg kategorisk det ene eller andre ville ikke jeg tatt det for god fisk i alle fall. Om det holder er jo relativt, spørsmålet ved enhver form for trim (så lenge det ikke er snakk om ekstrem trimming) er vel snarere hvor mye det korter ned levetiden på motor/drivverk.

 

Sånn uten og vite for mye om det vil jeg også anta at automatkassa fort blir første flaskehals :)

Lenke til kommentar
  • 10 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...