Skrue Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Håper noen snarest kan hjelpe meg med følgende: I et forsøk på å gjøre maskinen litt raskere, kom jeg til å endre settings i "My Computer/properties/Performance/Virtual memory. Gikk inn og valgte "let me specify my own virtual memory settings". Satte minimum 500, maksimum 500Mb Det gikk ikke så bra. maskinen starter nå kun i safe-mode, men det som er verre er at jeg ikke lenger kommer inn i menyen for virtual memory! Får bare slengt i trynet "This program has performed an illegal operation" når jeg prøver meg. Hva gjør jeg? Finnes f.eks en utvei i registry? Eller kan man kopiere over fila det gjelder, fra en annen maskin? Dette haster, og er svært viktig, det gjelder jo maskinen til direktøren på jobben! :sad: Får jeg ikke denne i orden asap, så ender jeg som avisbud! :sad: Maskinen er forøvrig en Compaq Deskpro P.IV 1Ghz, 256 Mb ram. Trenges evnt fler opplysninger, så har jeg disse. Lenke til kommentar
Rascal Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 prøv å slett win386.swp som er swapfilen.. Lenke til kommentar
TRAM Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Virker som han har noe security/ kræsj gående i bakgrunnen ( bruker norsk Win98 SE ): Åpne Egenskaper for system/ Filsystem/Harddisk og velg under Innstillinger: Nettverksserver, restart - dette oppretter et enklere filsystem. Skriv i 'Run': msconfig - prøv først med normal oppstart. Sjekk etterpå i fliken Oppstart, om noe security-program går der i oppstarten - i System.ini finner du [vcache]. - der har jeg skrevet, siden jeg har 256 mb: minfilecache=8192 maxfilecache=32768 chunksize=512 ...med et program TweakAll som skriver egen profil i for filsystemet, og funker meget bra. Da kunne du evt. opprette nye innstillinger/ profil med programmet, og få tilgang til og sette at Windows styrer swapfila igjen. [ Denne Melding var redigert av: TRAM på 2002-05-06 18:55 ] Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2002 Tusen takk, begge to! Det høres jo fornuftig ut det dere sier. Jeg får reise opp på jobben og prøve det dere foreslår. Takk igjen! :smile: PS: Maskinen er forøvrig satt opp som "nettverksserver", dette kan jo gi en noe raskere acsess til disk, har jeg lest et sted. DS. [ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-05-06 19:30 ] Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2002 Sorry, ingen av forslagene hjalp :sad: Det er antagelig mere "lurv" ute å går også: Bruk av høyre musetast gir omgående melding om at "This program has performed an illegal" osv, uansett hvor jeg måtte bruke denne funksjonen, enten på ikoner eller filer. Har forsøkt å disable en rekke kommandoer i msconfig/oppstart, men ingenting hjelper. Ved normal boot stopper greiene opp, med melding: "Insuficcient memory to initialize windows. Quit one or more memory resident utilities osv. Slettet også win386.swp (i DOS-modus), hjalp ikke det heller. Dette kommer til å gå på nattesøvnen løs, maskinen MÅ jo virke imorra. En midlertidig løsning blir jo å legge inn Scandic´s image på en ny disk, og sette opp den gamle som slave. Om noen har blitt noe klokere etter denne fremstillingen, så hører jeg gjerne fra dere! Takker på forhånd! Lenke til kommentar
Klodrik Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 Siden dette går på nattesøvnen løs.... Hvis maskinen har Norton Utilities installert kan du kjøre Norton Optimization Wizard. Den kan gjøre noen med swap-fila. den vil automatisk legge swap-fila på rota den raskeste disken/partisjonen og sette minimum og maksimums størelse, men fortsatt vise d som om Windows styrerer den fila. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 7. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2002 Takker Klodrik! Men maskinen har ikke installért Norton Utilities. :sad: Men, jeg har nå løst problemet! Dvs: Fikk hjelp av support i Stockholm, og løsningen var jo såre enkel! Og legges herved frem som en løsning for andre som måtte havne i "uløkka": Trykk "Crtl" eller "F8" ved start, slik at du får valgene om alternativ oppstart. I roten skrives kommandoen: Scanreg /restore. Da dukker det opp en fin liten meny, hvor man kan velge tidligere dato-baserte settings i registry. Velg en tidligere dato hvor man vet at maskinen fungerte, og trykk Restore. That´s it! Omtrent som Restore-funksjonen i XP. Heelt konge! Kommandoen kan sikkert brukes i andre sammenheng også, uten at jeg kan bekrefte det. Og er samtidig lit flau over å ikke kjenne til denne muligheten, etter "ørten" år med Win.98 Uansett; JEG har i allefall blitt klokere i dag, og deler herved min viten med de som måtte ha behov for den! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå