Gå til innhold

P4 1,8 Ghz Nortwood og temperatur!

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg en Pentium 4 1,8 Ghz Northwood.

Jeg overklokket den forsiktig opp til 2,1 Ghz, med en Vcore på 1,6 V.

Idle temperaturen ligger nå på rundt 48-50 grader, men når jeg belaster den max over tid øker den til hele 59-60 grader.

Temepraturen når den ikke var overklokket, lå på rundt 55 ved max belastning.

Er 60 grader for mye, eller er det til å leve med?

Systemet er ikke ustabilt, men vil en slik temperatur kunne gi andre uforutsette problemer eller senskader?

Send meg gjerne en mail på [email protected] eller ett innlegg her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes 60 grader er alt for mye. Men så har du jo dem som sier at så lenge det er stabilt så er det ikke noe å tenke på. Hvordan er kjølinga di egentlig? synes det var veldig høyt til å være en slik kjølig cpu.. du må ihvertfall ikke klokk høyere med den tempen..

Lenke til kommentar

Den ligger på rundt 34 grader, men når prosessoren kjøres på max så øker den til nesten 48 grader.

Da kjører jeg uten deksel på kabinettet!

Jeg har ett ABIT BD6-RAID hovedkort, kan det vise feil temepratur?

Lenke til kommentar

Gopp under cpu kjøleren er alltid lurt. Det gummigreine som er under de flese "billige" kjølerer er veldig dårligere. Temperaturer fra hovedkortet er ikke kjent for og vere nøyaktige. Prøv en biosoppdatering og se om det blir noe bedre. Ville ha målt med et ekstern termomenter.

Lenke til kommentar

Hei

Kjører min P4 1.8>2.1GHz. Har en idle temp. på 33-34 grader og etter lang tids spill ligger den på 42-44 grader. Jeg har ikke rørt Vcore. Kabinett temp. ligger på ca 23-24 grader

Nå har jeg også to vifter i kabinettet.

Lenke til kommentar

Det er aldri fysisk skadelig for prosessoren å kjøre med for lav vcore. Det eneste som skjer er at prosessoren blir ustabil (og det er vel ikke ønskelig for de aller fleste av oss..)

Dersom feks. du ikke overklokker kan det godt hende at du kan kjøre vcore med lavere enn standard verdi. Kan ikke se noen ulemper ved dette dersom det fungerer, tvert om: desto lavere vcore, desto mindre varmeutvikling. (lavere energiforbruk i bærbar etc.)

Lenke til kommentar

altså, det med temperatur.. den er ikke for høy hvis cpu'n er stabil, så ikke noe å bry seg om.. kan jo godt være feil med temperaturmåleren?

man øker volt'n for å få cpu'n til å kunne kjøre høyere hastigheter, men samtidig øker det varmeutvikligen, ergo, man må finne det punktet med lavest mulig vcore som cpu'n er stabil på...

Lenke til kommentar

Jeg har nå senket Vcore til 1,55, men i WinBond står det at den er 1,50, så jeg regner med at det er det som er riktig.

Nå ligger temperaturen på rundt 57 grader ved max load. Så jeg får la det være slik til jeg eventuelt kjøper en kraftigere vifte og kanskje en vifte til kabinettet. ( en ekstra )

Takker for gode råd, og jeg har blitt klokere en jeg var før.

mvh

Kenneth Myhre

----

Pentium 4 Northwood 1,8Ghz@2,1 Ghz

Abit BD7-RAID HK

512 MB DDR-DIMM PC2100 CL2.5

WD 80GB 7200 RPM

IBM 40 GB 7200 RPM

IBM 30 GB 7200 RPM ( I skuff )

Abit AGP Siluro Geforce2 MX-400 64MB

[ Denne Melding var redigert av: myhken på 2002-05-09 14:00 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...