Gå til innhold

strømadapter usa -> norge

kammiz

Anbefalte innlegg

vurderer å kjøpe meg eksterne harddisker i usa.. Lacie 250gb får man fra 1300kr liksom.

men hvordan er det med strømadapter? hvor får man kjøpt sånt for en billig penge?

er det like enkelt 110 på 220 som det er med 220 på 110? reiser man til usa trenger man bare en liten kontakt liksom.

har lett en del, men finner ikke noen webshops som selger dette..

setter pris på hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vurderer å kjøpe meg eksterne harddisker i usa.. Lacie 250gb får man fra 1300kr liksom.

men hvordan er det med strømadapter? hvor får man kjøpt sånt for en billig penge?

er det like enkelt 110 på 220 som det er med 220 på 110? reiser man til usa trenger man bare en liten kontakt liksom.

har lett en del, men finner ikke noen webshops som selger dette..

setter pris på hjelp :)

jeg ville trodd at det blir vanskeligere med 110 til 220 siden du da må skru opp spenninga.

Hva har det her med lagringsmedier å gjøre, btw?

Lenke til kommentar

Det meste av strømforsyninger idag klarer 100-240V, men det må du altså sjekke. Er Det utstyr som kun går på 110V, så har du et problem, ihvertfall hvis du skal gjøre det lovlig !"!!

Og, det å sette på en adapter for¨å konvertere amerikansk til norsk plugg, er faktisk ikke helt lovlig det heller, hvis ikke strømforsyningen er typegodkjent i Norge.....

Lenke til kommentar

en kompis av meg har kjøpt slik lacie disk i norge, han sier det var faktisk med amerikansk kontakt også, så han kunne bytte ledningen som gikk til strømadapteret.

regner vel egentlig med at dette adapteret er helt lik på modellen man får i usa, så det kan takle 220 volt, men hvordan undersøker jeg egentlig dette? heh

jeg vet dette ikke har noe med lagringsmedia å gjøre, men jeg skal jo kjøpe en harddisk så.. og kom liksom ikke på noe annet sted å henvende meg.

men er det noen som vet hvor man kan få kjøpt slike omformere? er det virkelig ingen netshops eller noe som selger slikt?

sukk

Lenke til kommentar
en kompis av meg har kjøpt slik lacie disk i norge, han sier det var faktisk med amerikansk kontakt også

Du kan se på baksiden/undersiden av den, om det står 100 - 240V

det å sette på en adapter for å konvertere amerikansk til norsk plugg, er faktisk ikke helt lovlig det heller, hvis ikke strømforsyningen er typegodkjent i Norge

Hvis den er CE -godkjent er det greit

Lenke til kommentar

Dersom disken du kjøper ikke støtter 220V, må du gjøre en av følgende:

1. Kjøpe en step-UP transformator (110-220). Vil du ha ekte vare går du til ELFA (www.elfa.se). Ellers så finnes det skrot hos Clas og andre. I USA kan du også få tak i slikt på Radio Shack, Brookstone og andre. Du kan også finne slikt på flyplasser. OBS! Det er mye drit å få. En venn av meg kjøpte en putteliten step-up transformator da han kjøpe Game Cube i USA og tok med hjem. Det stod 1500W på den, men det må være den sykeste løgnen på lenge. Da han plugget den inn holdt den i en halvtime før den smelta og kortslutta strømforsyningen til Cuben.

2. Kjøpe en strømadapter som har riktig plugg (pass på +/-) og spenning. Jeg har et par eksterne disker og de har skikkelig sære plugger, så dette gidder ikke jeg prøve meg på. Masse lodding sannsynligvis.

Du kan jo også vurdere å kjøpe en disk i USA og en løs boks i Norge.

Er du forresten sikker på at det er så mye billigere? Jeg bor i USA, men er ikke _så_ imponert over prisene. Husk på at du må legge til moms og evt forsikring når du handler. Er ikke kjøpslov og slikt tull her vet du ;-) Går du på Best Buy i Virginia og kjøper en disk til $300 kan du legge på 4% i moms og 5-10% for å få noe som tilsvarer kjøpsloven.

Lenke til kommentar
QUOTE (Eddie123 @ 03/09/2004 : 19:37)

det å sette på en adapter for å konvertere amerikansk til norsk plugg, er faktisk ikke helt lovlig det heller, hvis ikke strømforsyningen er typegodkjent i Norge

Hvis den er CE -godkjent er det greit

Vel, kanskje det, men da må også adapter-pluggen være CE eller Nemko (N) godkjent ! Og så vidt meg bekjent, så finnes ikke slike....

Men dette er flisespikkeri, det er jo ingen som kommer å kontrollerer om utstyret er CE eller N merket, før du får en feil, slik som tahe fortalte, utstyret brenner opp, kanskje brannskade på huset også, og da risikerer du å sitte der med avkortning på forsikringen, eller ikke forsikring i det hele tatt.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...