realfingolfin Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Kan noen hjelpe meg med å lage eventuelt gi meg ferdiglaget script som lar meg hente data fra en .txt fil? siden min har ikke støtte for asp. Jeg har tenkt å lage en lotr-ordliste. filen ser noenlunde slik ut: Turin: bla bla bla bla bla bla ## Hurin: bla bla bla bla bla bla ## Fingolfin: bla bla bla bla bla bla // osv X:(hvor x står for et navn eller noe annet eks:Turin:) betyr at begynnelsen på linjen er eg Turin: (scriptet bør helst være slik at jeg kan redigere det til å hente eg Hurin:) ## er linjeskille Lurte på om det finnes en annen script eller om dere kan hjelpe meg med å lage et script som lar meg hente "random" text fra .txt filen, filen kan hete eg random.txt og se slik som den andre filen(se ovenfor) Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 siden du kan asp fra før og sikkert har programert før: hvorfor ikke lage pseudokode for hvilke operasjoner du tror dette ville innebære? Så kan vi vise kode og eksempler som utfører de enkeltstegene. Jeg misliker sterkt å servere ferdig kode. Hvis man engasjerer seg og viser litt innsats selv, er det mye mer motiverende. Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 du kan bruke funksjonen get_file_contents() er heller ikke noe fan av å servere kode. Lenke til kommentar
realfingolfin Skrevet 3. september 2004 Forfatter Del Skrevet 3. september 2004 Det er verdt å mreke at jeg begynte med hjemmesidelaging i sommerferien, så jeg er ganske newbie, på 2-3 måneder har jeg lært litt programmering men har problemer med å fikse det scriptet. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 kanskje denne koden hjelper deg på vei: <?php $dbfile = "yourfile.txt"; foreach(file($dbfile) as $line){ $line = rtrim($line); list($word,$explanation) = explode(":",$line); echo "$word means $explanation<br/>\n"; } ?> ønsker du kanskje å søke i denne fila? Lenke til kommentar
???????? Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 Hvis filen inneholder mange rader og du skal søke i den kan det være lurte å benytte seg av en database. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 4. september 2004 Del Skrevet 4. september 2004 du kan bruke funksjonen get_file_contents() Må være file_get_contents() du mener. Lenke til kommentar
christdi Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 (endret) Er ikke sikker på hvordan det gjøres i asp, men her er hvordan det kan gjøres i php : <? #Åpner filen $les=file("filnavn.txt"); #Leser gjennom hele innholdet med en foreach løkke foreach ($les as $innhold) { # Skriver ut innholdet til skjerm print "$innhold<br>"; } ?> Endret 5. september 2004 av christdi Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 du kan bruke funksjonen get_file_contents() Må være file_get_contents() du mener. kremt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå