Gå til innhold

target i tables

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser vel ut som diskusjonen starter på nytt her, men fjotten: Det finns vel lite med grunner til å bruke tabels til layout.

Husker engang selv jeg prøvde å lage en side med tabels til layout, men fikk det alldri til. Det å bruke CSS kontrolert layout med <div>s er båden er bedre og enklere løsning.

Det er flere grunner til dette:

1. CSS er lett! De fleste skjønner det etter å ha lest 1-2 artikkler om emnet.

2. Hvorfor, og hvorfor er det så "lett" å bestemme hvordan en side skal se ut med slik kode:

<TABLE cellpadding="0" cellspacing="0" BORDER="0"> <TR> <TD colspan="2">

osv.

Til trådstarter:

Den siden du "lærer" deg html fra er vel egentlig lagd på 80tallet (håper jeg).

Det å bruke CSS/<div> til å skrive en "ekte" layout er lettere, kjappere og gjør deg til en bedre webdesigner/utvikler.

Å lage en layout i tabeller er som å kjøre opp til moped, men man kjører motorsykkel.

Lenke til kommentar

fjotten: Hvis man vet hva som er rett og noen andre ikke vet dette så er det helt greit å vise dem hvordan man gjør det riktig, men å fortsette å vise dem hvordan må gjør det feil er jo egentlig bare dumt.

Ok, det skjønner at du sier det som du gjør på grunn av at arve til en viss grad snakker som en leder for alle her på forumet, og det er jo litt teit.

Og ja, det hender folk er litt krasse på akkurat det der med standarder og sånt, men det er jo som sagt igen vits å gjøre det feil av den grunn.

Endret av Waldmeister
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Utrolig trangsynt og fordomsfullt sagt arve.

Det synes jeg ikke. Kalles et godt tips.

"Jeg kjøper et 8500 32 mb kort til 3k, er det greit"

"Nei, kjøp heller et annet, f.eks. 6800 elns."

"Det der var trangsynt og fordomsfullt sagt!"

Lenke til kommentar

Jeg for min del liker ikke folk som fjotten, som kommer til det forumet her bare for å bølle.

Over til topic:

Jeg synes virkelig ikke at du skal gå for iframes eller frames i det hele tatt (det er gammeldags og harry), gå heller for en PHP/include-basert løsning. Det er veldig, veldig enkelt, du trenger omtrent ikke kunne noe programmering for å sette opp et enkelt includescript.

Om du velger en frame-basert løsning, så gir du den aktuelle frame'n navn slik:

<iframe name="dittnavn">

Og linker til denne frame'n slik:

<a href="dokument" target="dittnavn">

... Hvis jeg ikke tar helt feil. :thumbup:

Lenke til kommentar
Utrolig trangsynt og fordomsfullt sagt arve.

Jeg hjelper mer enn hjerne med table layout.

Argh, nok en person som snakker uten å ha peiling.

1. Tabeller til layout er feil og ulogisk og tungvint (uten bruk av patetisk WYSIWYG editor)

2. Strukturbasert og skikkelig kode får fram innhold uansett medium brukt for å sjå den aktuelle sida.

3. Å følge standarder betyr at sidene dine heile tida er oppdatert for "det nye".

4. Å lære seg CSS og det å skrive strukturbasert HTML er ikkje vanskelig.

5. Strukturbasert og skikkelig kode tar masse mindre plass enn tabellkode.

6. Tabellayout er ikkje "lov" i følge spesifikasjonane lenger. Tabeller er til for å skrive tabulær data i.

7. Gammaldags tabellkode uten bruk av CSS er et sannt helvete å oppdatere/vedlikeholde.

Men for all del, fjotten - fortsette å argumentere for din egen sak om du vil ha sidevis med linker/tekst om kor idiotisk din påstand er.

skulle gjerne ha brukt CSS, men oppgaven var å bruke tables uten css... ( skoleprosjekt )

Vel - om du da kommer med strukturbasert HTML og CSS, så vil du kunne banke læraren din ned i grøfta når han seier at du gjør feil. Referer gjerne til forumet for å få skikkelig argumentasjon mot han/ho.

Les litt på www.htmldog.com - veldig bra side. Les igjennom HTML og CSS beginner og intermediate, samt titt igjennom "Oversikt over artikler" tråden øverst her i WDS, så vil du nok kunne få til å skrape sammen ei side som holder i massevis.

Endret av arve87
Lenke til kommentar

Tja, jeg lærte vel det jeg kan fra en kompis og w3schools.com/css/default.asp og w3schools.com/xhtml/default.asp.

Finns helt sikkert mange andre sider som er minst like bra, men egentlig tror jeg du bare trenger å kunne "slik styler man med css" og "slik blir htmlkoden". Når du har funnet ut av det kan du bruke de linkene som oppslagsverk. Når du feks vil lære å sette faste høyder på ting, så slår du opp på det @ w3schools.

Desuten er jo forum, som dette forumet, fine plasser å spørre om ting, men prøv å finne ut av ting selv :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...