Gå til innhold

AMD,Thoroughbred?


Anbefalte innlegg

Har hørt at "jo mer spenning, jo mer varme/strøm", men jeg studerer økonomi, ikke fysikk så jeg skal ikke bruke noe veto her.

 

Hva strømførbruk angår bruker både palomino og t'bred vesentlig mer enn Northood, selv om du sammenlinkter "AMD's PR vs Intel's MHz".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-08 01:29, Vegard20 skrev:


Det er en formel som sier P=UxI


P=Effekt (Watt)

U=Spenning (Volt)

I=Strøm (Amperè)


Mer behøver jeg ikke å si. Skulle du være uenig så er det nok du som ender opp med skjegg i postkassa.


Jeg sa at jeg jobber med slikt så jeg skjønner ikke akkurat hvorfor det er bare å tro på meg?


 

Stemmer det han sier...

(Jeg har også Elektro utdanning)

Lenke til kommentar

Ja, allmenkunnskap det der Vegard20.

 

Det er også en regel som sier at når spenningen øker, øker også strømmen, som jeg sa.

 

Vet ikke helt hvor vi skal plassere det i akkurat den situasjonen. Poenget er vel at T-Bred trekker mindre strøm enn Palomino, men Northwood trenger minst strøm av alle.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-08 01:46, b-duvaland skrev:


Det er også en regel som sier at når spenningen øker, øker også strømmen, som jeg sa.


 

Det er det ikke noe som heter i elektrisk sammenheng!

Dere har tatt feil en gang nå, tror neppe dere behøver å gjøre det igjen.

Lenke til kommentar

Vel, du tar feil Vegard20.

 

Det er jo i elektiske sammenhenger det er snakk om her, hvor bruker man ellers strøm? altså, skjønner egentlig ikke hva vi er uenige i, men det som i alle fall stemmer, og som jeg har sagt er at når spennningen øker, så øker også strømmen. Tok en kikk i min søsters naturfagbok for GK vgs, der sto det svart på hvitt.

Lenke til kommentar

Bare å beklage, men jeg har et spørsmål.

 

I alle trådene om AMD og intell som er aktive nå, om jeg kan kalle det det, er det en haug med off topic poster.

Har dere konkurranse i å poste mest mulig off topic?

 

Måtte bare spørre :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Zamboo på 2002-05-08 02:02 ]

Lenke til kommentar

Simpel Ohms lov.

 

R=U/I

 

R=Resistans, altså lasten du driver.

 

Enten leste du meget feil, eller så har den som har skrevet boka ikke peiling på hva han/hun skriver om (mest sannsynelig hunn). He He.

 

P.S. Jeg har aldri hørt om noe som bruker strøm. Har du noe nytt for verden?

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-05-08 02:16 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-08 02:03, Vegard20 skrev:

Simpel Ohms lov.


R=U/I


R=Resistans, altså lasten du driver.


Enten leste du meget feil, eller så har den som har skrevet boka ikke peiling på hva han/hun skriver om (mest sannsynelig hunn). He He.


 

Dere har nok litt rett i det dere sier begge to.

Vrir du på ohms lov Vegard så får du dette:

 

I=U/R

 

Alstå en fast last ®, og en økning i spenningen (U), vil gi en økning i strømmen (I).

MEN Vegard er inne på noe viktig, som i de fleste tilfeller blir brukt i elektronikk, og det er som han sa, når man av en eller annen grunn har behov for å øke spenningen, så senkes strømmen. Skal du øke både strømmen OG spenningen så går også effekten opp (P=UxI) parallelt, og det er ikke alltid ønskelig. Orker ikke skrive noe mer om det nå, men ville bare si at dere begge (om det så må bli Vegard og boka til han andre :smile: ) hadde noe rett i det dere sier... så håper jeg dere kommer overens... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-08 02:24, JohnnyKnoxwille skrev:


Dere har nok litt rett i det dere sier begge to.

Vrir du på ohms lov Vegard så får du dette:


I=U/R


Alstå en fast last ®, og en økning i spenningen (U), vil gi en økning i strømmen (I).

MEN Vegard er inne på noe viktig, som i de fleste tilfeller blir brukt i elektronikk, og det er som han sa, når man av en eller annen grunn har behov for å øke spenningen, så senkes strømmen. Skal du øke både strømmen OG spenningen så går også effekten opp (P=UxI) parallelt, og det er ikke alltid ønskelig. Orker ikke skrive noe mer om det nå, men ville bare si at dere begge (om det så må bli Vegard og boka til han andre :smile: ) hadde noe rett i det dere sier... så håper jeg dere kommer overens... :smile:


 

Det er riktig det Johnny, MEN de konklusjonene du drar funker kun på en 100% resistiv last. Og at motstanden er fast. Jeg tror jeg bare legger ned øksa. Gidder ikke å dra opp induktiv/kapsitiv vekselstrømfomeler for å få overbevist denne mannen. De blir for langtektlig. Hvis du har god peiling også så vet du at Ohms lov ikke stemmer 100%.

 

Lurer på når er det man øker/senker spenningen til en fast motstand? Det tror jeg aldri blir gjort. Og da kommer aldri strøm og spenning opp i paralell. Men det er masse som er mulig i dette faget her!

 

Trenger ingen diskusjon :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-08 03:02, Vegard20 skrev:

Quote:


Den 2002-05-08 02:24, JohnnyKnoxwille skrev:


Dere har nok litt rett i det dere sier begge to.

Vrir du på ohms lov Vegard så får du dette:


I=U/R


Alstå en fast last ®, og en økning i spenningen (U), vil gi en økning i strømmen (I).

MEN Vegard er inne på noe viktig, som i de fleste tilfeller blir brukt i elektronikk, og det er som han sa, når man av en eller annen grunn har behov for å øke spenningen, så senkes strømmen. Skal du øke både strømmen OG spenningen så går også effekten opp (P=UxI) parallelt, og det er ikke alltid ønskelig. Orker ikke skrive noe mer om det nå, men ville bare si at dere begge (om det så må bli Vegard og boka til han andre :smile: ) hadde noe rett i det dere sier... så håper jeg dere kommer overens... :smile:


 

Det er riktig det Johnny, MEN de konklusjonene du drar funker kun på en 100% resistiv last. Og at motstanden er fast. Jeg tror jeg bare legger ned øksa. Gidder ikke å dra opp induktiv/kapsitiv vekselstrømfomeler for å få overbevist denne mannen. De blir for langtektlig. Hvis du har god peiling også så vet du at Ohms lov ikke stemmer 100%.

 

Lurer på når er det man øker/senker spenningen til en fast motstand? Det tror jeg aldri blir gjort. Og da kommer aldri strøm og spenning opp i paralell. Men det er masse som er mulig i dette faget her!

 

Trenger ingen diskusjon :smile:

 

 

 

 

Nei, jeg betviler på ingen måte din kunnskap om elektronikk, prøvde bare å få frem flere synspunkter. Ja, elektronikk er et spennende og ikke minst krevende fag, så det gjelder å holde hodet kaldt. Godt du har begravd stridsøksa i allefall... :smile:

 

Tror ingen her i forumet ville være tjent på en diskusjon om hvordan en AMD/Intel CPU egentlig fungerer i detalj, for det krever litt mer utdannelse enn grunnkurs elektro :wink:

 

Tenkte foresten at jeg skulle oppgradere min T-bird 1,2 (266) med tid å stunder... Om det blir Intel eller AMD vet jeg ikke, men akkurat nå tror jeg at jeg setter meg litt på gjerdet og venter på noen tester/erfaringer på de nye modellene til vinteren begynner å nærme seg. Litt artigere å bytte CPU når du virkelig merker forskjell...

 

Men nå tar jeg kvelden... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-08 01:00, Kjetil Lura skrev:

Quote:


Den 2002-05-08 00:56, PanzerFaust skrev:

Quote:


Den 2002-05-07 11:58, Socratex^ skrev:


Men som alle vet, et AMD system støyer myyye mer enn et Intel system.


Din troverdighet blir liksom borte nå du sier sånt..

Men han har jo rett har han ikke hæ,d bråker noe inn i he####

Nei Vifta på kjøleren bråker ikke prossesoren..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...