Gå til innhold

AMD,Thoroughbred?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-09 12:00, boy2star skrev:

Har akkuratt hatt om dette på skolen og holder med Vegard20. Så læreboka er ikke feil.

(Det er ikke 8. klasse pensum, men 9)


 

Det var b-duvaland som referert til boka. Ikke Vegard20. 8. eller 9.-klasse pensum, uansett er man vel ikke kvalifisert til å svare på sånne spørsmål?

 

Man kan ikke nekte på det boka sier, det forklarer Ohm`s lov. MEN, Vegard20 har helt rett når han sier at det er mer komplisert enn som så... Og det blir liksom litt mer komplisert enn 8.-9.klasse pensum...

Lenke til kommentar

Vet at det ikke var han som skrev det, måtte bare poengtere at han hadde rett ifølge det jeg har lært på skolen (i 9 klasse).

Jeg er sikkert ikke kvalifisert, men dette er det jeg har lært.

 

[ Denne Melding var redigert av: boy2star på 2002-05-09 12:40 ]

Lenke til kommentar

Vel jeg hadde aldri om elektrisitet på ungdomskolen. Det er jo en stund siden nå men. For det første så blir det jo aldri økt spenning for å øke strøm. Da drar hele kretsen mere effekt og det er vel aldri ønskelig.

 

Jeg vil egentlig si at den boka fremstiller meningen med Ohm`s lov litt feil. Men jeg har sagt tidligere at hvis noen er interresert i å finne ut hele kretsen fra strømuttak til CPU så holder det ikke med bare Ohm`s lov. Det dere lærer på ungdomskolen har lite å si i denne sammenheng, faktisk så er ikke Ohm`s lov 100% riktig heller.

 

Som sagt jeg har ikke intersesse av å holde preken når vi må inn med mer enn bare Ohm`s lov. Og mer enn bare 9. klasse pensum.

 

Når jeg tenker meg om så lærer dere for lite om forskjellig motstander og verdiene deres. Og da blir strømøkning også tilfelle ved spennings økning.

 

_________________

AMD Athlon XP 2100+ x2 :lol:

Søren de ble lansert

 

ASUS A7M266-D :lol:

Fullt SCSI U3 Grensesnitt :lol:

ASUS v8200 GeForce3 Deluxe :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-05-09 14:40 ]

Lenke til kommentar

Jeg husker bare det jeg lærte fra g.skolen / vgs, that's all.

 

Setter man 2 batterier på 1.5v i serie, får man 3v og strømmen øker, prøv med f.eks en lyspære.

 

Det må jo være en grunn til at slike høyspennings-master transporterer strømmen på flere 100tusen volt.

 

Det jeg mener, er at hvis spenningen øker så kan man transportere mere strøm, men samtidig ha mindre tykkelse på kabelen, fordi man trenger mindre ámper, men effekten blir jo den samme?

 

F.eks hvis man skal ha 1200watt ut av et 12v bilbatteri, så vil man trenge en meget tykk kabel (sikkert 35kvmm tykk), da man må transportere rundt 100 ámper, mens skal man ha 1200watt ut av en 220v stikk-kontakt så trenger man bare 5ámper, selv om effekten blir den samme i begge tilfellene. Tykkelsen på kabelen i 220v kontakta er jo på 2-3kvmm?

 

 

[ Denne Melding var redigert av: b-duvaland på 2002-05-09 18:27 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Setter man 2 batterier på 1.5v i serie, får man 3v og strømmen øker, prøv med f.eks en lyspære.


 

Nei. Da dobbles den indre motstanden og spenningen øker. Ikke strømmen, det spørs også hva som kobles til som en ytre motstand. Hvis du parallelkobler dem så dobbles strømmen, den indre motstand halveres men spenningen er den samme.

 

P.s. lyspærer er designet for en spesifikk spenning ikke strøm. Egentlig er den designet spesifikk for alt. Men det er spenningen som oppgis.

 

Quote:


Det må jo være en grunn til at slike høyspennings-master transporterer strømmen på flere 100tusen volt.


 

Det er fordi at det skal gå mindre strøm, men opprettholde høy elektrisk effekt. Derfor er trøkket så høyt i høyspent linjer.

 

Quote:


Det jeg mener, er at hvis spenningen øker så kan man transportere mere strøm, men samtidig ha mindre tykkelse på kabelen, fordi man trenger mindre ámper, men effekten blir jo den samme?


 

Man kan ikke ha mindre diameter på kabelen ved å øke spenning for å få mere strøm. Det er strømmen som har noe å si på hvor tykk kabelen må være. Har ikke noe med spenning å gjøre.

 

"fordi man trenger mindre ámper"

 

Dette er poenget med høy spenning. Men alt spørs på lasten du bruker.

 

Hvis vi sier at du har en forsterker beregnet på 230V og har en gitt total motstand på 100 Ohm. Tenker da ikke på faseforskyvninger. Hvis denne forsterkeren kobles til 400V så er fortsatt motstanden 100 Ohm. Da sier det BANG fordi den første komponenten fikk for mye Amperè (strøm) enn det det var designet for.

 

Håper det ble litt lysere nå.

 

[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-05-09 20:07 ]

Lenke til kommentar

Jeg har lært at hovedgrunnen til at spenningen økes er fordi engergitapet blir mindre ved høy spenning. Sikker tusenvis av mange andre faktorer, men er ikke det hovedgrunnen?

Beklager hvis læreboka mi tar feil igjen, men men. Må prøve å bruke den lille kunnskapen jeg har :smile:

Lenke til kommentar

Jeg mener også at når spenningen går opp, går strømmen ned. Dette mente også læreboka i elektroteknikk, men naturfagsboka til allmenn-linja sa noe annet. Hvilken bok har rett?

 

Jeg holder en knapp på el. tek. boka :razz:

 

[ Denne Melding var redigert av: enl på 2002-05-10 11:58 ]

Lenke til kommentar

Har vært borte, kommer tilbake nå

 

AMD systemet bråker ikke mer i sånn forstand..men det krever mer kjøling!

 

Når jeg snakker om 2011+ vs. Intel 2,1 GHz, snakker jeg ikke om Hammer, men om XP prosessorene. Det bør dere skjønne. Barton er vel XP med 512kb cache.

 

NEI, jeg har ikke testet noen AMD T-bread CPU. Men tviler på at den er like glad i OC som P4 NW. 1,6 GHz P4 NW går lett til 2,4GHz med god kjøling. Skulle like å se den AMD prosessoren som klokkes fra 2200+ til 3000+ med luftkjøling, type ikke orkan.

 

Når det gjelder *.Hammer, er det en helt annen sak. 32/64 bits CPU'en vil selfølgelig rokke verden fra den bli lansert og en stund vidre. Men Intel vil da lansere noe som kan konkurrere med den! Herregud.

 

Og strømforbruk..

 

Palomino ligger på 1,75 vCore som standard. T-bread kommer på 1,6(5) Den vil da utvikle mindre varme, noe som vil si en kaldere CPU, noe som gijen vil si mer overklokkingsvennlig. Og når vi er inne på OC-vennlighet; Mest sannsynlig vil det gå an å låse opp multiplieren på AMD Xp T-bread. Skulle likt å se den Intel CPU'en (av nyerer dato) som kunne det. Den er jo låst med laser :razz:

 

Vi venter og ser til 10.06.02 gutter (og jenter)

Tar opp krangelen da. Og jeg står bak det ejg sa om at et AMD system krever mer kjøling enn et Intel system. Men igjen, "Boxed" kjølinga som Intel kommer med, er jo bare jalla. Det samme vil det vel bli med AMD's Boxed CPUs.

 

[ Denne Melding var redigert av: Socratex^ på 2002-05-10 13:58 ]

Lenke til kommentar

Dersom man øker spenningen i en spesifikk prosessor (feks ved overklokking) øker også strømmen. Årsaken er at motstanden forsatt er den samme og Ohms lov gjelder:

I=U/R

I=strøm

R=motstand (konstant)

U=Spenning

Ved design av en ny prosessor der man ønsker å øke spenningen for å feks få ett "renere" signal pleier man samtidig å redusere motstanden for å unngå økt varmeutvikling. Derfor øker ikke nødvendigvis strømmen med spenningen. Ohms lov holder i massevis til å diskutere dette problemet kvalitativt. Ellers er det skremmende lavt kunnskapsnivå blant enkelte. Argumenter som at "naturfagboka mi viser..., men tipper jeg holder en knapp på eltek boka" virker jo direkte latterlige.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-10 18:44, zane skrev:

Dersom man øker spenningen i en spesifikk prosessor (feks ved overklokking) øker også strømmen. Årsaken er at motstanden forsatt er den samme og Ohms lov gjelder:

I=U/R

I=strøm

R=motstand (konstant)

U=Spenning

Ved design av en ny prosessor der man ønsker å øke spenningen for å feks få ett "renere" signal pleier man samtidig å redusere motstanden for å unngå økt varmeutvikling. Derfor øker ikke nødvendigvis strømmen med spenningen. Ohms lov holder i massevis til å diskutere dette problemet kvalitativt. Ellers er det skremmende lavt kunnskapsnivå blant enkelte. Argumenter som at "naturfagboka mi viser..., men tipper jeg holder en knapp på eltek boka" virker jo direkte latterlige.



 

Åssen kan en prossesor ha konstant resistans når effektforbruket varierer etter hvordan den brukes? Tør jeg spørre.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-10 14:09, Kebab GUD skrev:

Quote:


Den 2002-05-10 13:51, Socratex^ skrev:


Vi venter og ser til 10.06.02 gutter (og jenter)

Tar opp krangelen da.


jeg ville heller ventet til Barton kommer jeg da.

 

har sikke så store forhåpninger med T-Bred

 

 

overgangen fra 0,18u til 0,13 jeg tenker på da.. Temperaturer og overklokkingsmuligheter :smile:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er umulig å si om den vil bruke mere strøm enn NW ennå. Det er noe som vi bare kan finne ut ved å teste den eller spørre noen som har testet den.

 

Skal kjøpe meg PC i juni og lurer svært på hvilken CPU jeg skal kjøpe, men det ser litt ut som det blir en Intel. Er litt AMD-sympatør, men det virker som de henger etter litt for øyeblikket. Får se når T-bred kommer ut.

 

Håper HW har en test av den ASAP. *hint hint* :smile:

 

 

Mvh.

Morten Holje

aka Boqs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...