Gå til innhold

støtte til presidentkandidater i USA

bOMS

Anbefalte innlegg

Leste en artikkel i Dagbladet som fikk meg til å stusse litt; http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/03/407335.html

Her nevner de diverse dataselskaper som støtter de to kandidatene, men så vi dt jeg kan skjønne støtter alle selskapene begge kandidatene med penger. Og det virker litt abbsurd, eller ikke?

vennlig. De har brukt to millioner på valgkampen. Tre firedeler av pengene gikk til republikanske kandidater.

Intel har gitt enda mer. De har brukt 2.6 millioner, men pengene er likt fordelt mellom de to presidentkandidatene.

Yahoo har gitt halvannen million og fordelt pengene likt mellom de to kandidatene.

Cisco har klint til med fire millioner. De har gitt litt mer til demokratene; 56 prosent av pengene gikk dit.

Ebay ga halvannen million og 54 prosent av pengene havnet hos demokratene.

Microsoft er hakket mer demokratvennlig. De vrengte lommeboken og ga femten millioner kroner. 60 prosent av pengene gikk til å støtte demokratenes kamp.

Også HP støtter demokratene med 60 prosent av den halvannen millionen de gav.

IBM er enda hissigere på å støtte Bush-motstanderne. Hele 68 prosent av de 2.8 millionene de gav gikk til demokratene. Også Sun er tilsvarende Kerry-vennlig men de støttet bare med en drøy million.

Det virker jo som de vil smøre begge sidene, og noen av selskapene har en favoritt de ønsker at skal vinne. For meg virker det bare teit. Men det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så fint at du innrømmer at det er kapitalen som styrer.

Jeg trodde seriøst du ville svare

MANGFOLD!

Ja? Mangfold er jo selvsagt en del av det hele. Kapitalen styrer ikke, men de selskapenen som gir bidrag vil jo den aktuelle kandidatene være vennligere stilt overfor.

Vil han det hvis han vet de ga mest til den andre parten? Eller er dette som i tipping hvor man helgarderer?

Lenke til kommentar

ja, nettopp. at man kan kjøpe makt er et dårlig konsept.

forresten, hver gang jeg ser avataren din får jeg lyst til å finne et bilde av en gjeng barnearbeidere som lager nike-sko, eller sult-ofre fra sudan, og slenge på "enjoy capitalism" med den samme stygge fonten som avataren din:)

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar
forresten, hver gang jeg ser avataren din får jeg lyst til å finne et bilde av en gjeng barnearbeidere som lager nike-sko, eller sult-ofre fra sudan, og slenge på "enjoy capitalism" med den samme stygge fonten som avataren din:)

Du har rett. Fattige mennesker burde i aller høyeste grad få mulighet til å «enjoy capitalism».

Lenke til kommentar
ja, nettopp. at man kan kjøpe makt er et dårlig konsept.

Vet du hva? Jeg støtter barnearbeid.

Lenke til kommentar
som gjør at penger--->makt...flott system :)

En blandingsøkonomi fungerer slik at ulike pressgrupper forsøker å grafse til seg mest mulig av andres verdiskapning; det er ikke til å komme bort fra. Løsningen er å skille staten fra økonomien.

Som gjør at det er de store selskapene som bare tenker penger, og ikke folket ved demokrati som får makta. Demokrati er ikke perfekt, men det er bedre enn selskapenes diktatur som Laizzes Fair (feil-stavet, jeg vet)-kapitalisme vil lede til.

Lenke til kommentar

Det er vel så vidt jeg vet ingen land i verden som har demokrati i dag. Det nærmeste vi kommer er republikker, og monarkier med konger uten makt. Slik de styreformene fungerer som er nærmest demokrati har ikke alle like mye de skulle ha sagt. Og som noen sier har de med penger mer makt enn de uten slik systemet fungerer mange steder i dag. Og de støtter jo selvfølgelig de menneskene som gir dem mulighet for å få mer penger :) Ok, nokk babbel for i dag.

Lenke til kommentar
Vet du hva? Jeg støtter barnearbeid.

Og jeg blir stum.

Forsåvidt, du vet kanskje ikke at den enjoy capitalism adbustern faktisk opprinnelig var anti-kapitalistisk. hehe :p

Man får snu det til det rette da?

Ble du stum? Så utrolig.

Hvis poenget er å provosere? så er du flink..

Men alle vet jo at det er helt umenneskelig å støtte barnearbeid.

Dermed regner jeg med at vår kjære Joachim ikke vet hva dette er for noe, og lar være å bli provosert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...