Gå til innhold

Hvor mange og hvor store partisjoner?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2 stk.

C: En til OS og alt annet som er innstallert (spill og programmer)

D: En til alt av brukerfiler som du vil ta vare på i tilfelle det blir krøll med OS'et og du må reinnstallere.

Om du har en fysisk disk til (E:) så kan det lønne seg å ha alt av brukerfiler der i stedet for på D: og heller bruke D: til å ta backup av E: en gang i blandt. Da sikrer du nemlig tap av data i tilfelle datakræsj, samtidig som du fordeler arbeidet fint mellom OS-disken og disken med brukerfiler. Om du ikke har en fysisk disk til (E:) så anbefaler jeg å ta backup av D: på CD eller DVD med jevnlige mellomrom. (Dette er selvfølgelig tidkrevende og litt kostbart så en ekstra disk er absolutt å anbefale)

Lenke til kommentar

Jeg personlig ville delt slikt: (Fordi jeg liker system på ting)

C: 15 GB - Nok plass til windows, og alle programmer som installeres i windows, samt at det er greit å ha litt diskplass å gå på, på OS-Disken.

D: 65 GB - Lagring/installasjon av spill, filmer, musikk, eller andre ting som er direkte KRISE å miste ved en evnt. system krasj.

Før i tiden når diskene var mye mindre, var det mye mer ytelse å tjene på å dele opp disken slik at du fikk den og den cluster størrelsen etc. Er ikke så mye å hente på det i dag i forhold.

-z00l-

Lenke til kommentar
Før i tiden når diskene var mye mindre, var det mye mer ytelse å tjene på å dele opp disken slik at du fikk den og den cluster størrelsen etc. Er ikke så mye å hente på det i dag i forhold.

Cluster-størrelsen vil alltid være 4KiB dersom man bruker NTFS. Partisjonsstørrelsen har dermed null og niks å si både på gamle små disker og på nye store disker så lenge man bruker NTFS.

Når man brukte FAT32 så var det litt mer poeng, men bare dersom man skulle lagre mange små filer på partisjonen (typisk innstallerte OS, programmer og spill). På partisjoner med større filer (f.eks mp3 og filmer) så har ikke klusterstørrelsen noe å si i praksis. Den kunne faktisk vært så stor som 32KiB uten at det har noe å si for overhead i praksis.

Innstallerte spill og programmer må som regel reinnstalleres likevel hvis OS'et kræsjer, så jeg ser ingen grunn til å ha det på en annen partisjon enn OS'et. Tryner OS'et eller filsystemet på C: så må du likevel rydde ut spill og programmer fra D: og innstallere de på nytt.

Lenke til kommentar

Innstallerte spill og programmer må som regel reinnstalleres likevel hvis OS'et kræsjer, så jeg ser ingen grunn til å ha det på en annen partisjon enn OS'et. Tryner OS'et eller filsystemet på C: så må du likevel rydde ut spill og programmer fra D: og innstallere de på nytt.

I en del spill, lagres f.eks. din profil, ditt oppsett og evt. opparbeidede ting. Dette beholdes om du reinstallerer spillet på nytt i samme katalog. Selvfølgelig kan du ta backup, men om systemet krasjer kan det være greit å ha dette på en egen prtisjon/ disk.

XenZor

Lenke til kommentar

Et lite tips:Om du skal bruke FAT32 kan det være en fordel å lage diskene i størrelsene 8, 16, 32, 64 osv GB for å få best mulig utnyttelse av cluste størrelsen.

Jeg ville hatt/har det slik:

C: 16GB for Winxp

D: 8GB for reserve OS (f.eks Winxp64)

E: Resten: Spill, Media filer, nedlastede ting osv.

Lenke til kommentar
D: 8GB for reserve OS (f.eks Winxp64)

Bruk den heller til Ghost.

Hvorfor ha en egen partisjon til ghost-fil når du kan legge den på den partisjonen med alle brukerfilene? Det er jo bare ulemper med å skille opp brukerdata i ørten partisjoner.. (ok, ørten var nok å ta litt i, men hvorfor dele det opp i en ekstra?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...