Gå til innhold

Er noe galt her?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Intel Pentium 4 3.2Ghz (Northwood) prosessor på et MSI 875P NEO-FISR hovedkort. Jeg bruker den originale Intel-vifta, med ShinEtsu G751 kjølepasta. Normal tempratur på CPU er 26C. Under load ligger den på ca. 32C.

Spørsmålet mitt er derfor følgende: Er noe galt med temperaturmåleren, CPU eller lignende, eller er systemet mitt spesielt kjølig. Jeg baserer mistroen på alt jeg har lest om Intel prosessorer, og hvor varme de pleier å være. Ved vannkjøling kan temperaturen normalt senkes til ca. 23C (lufttemperatur) ved Idle, og ca. 40C ved load. Men temperaturen min ligger der allerede, så jeg gjetter på at det må være noe galt. Jeg har prøvd å gradvis kjøre FSB-farten opp, og klarte å klokke maskinen helt opp til 4731Mhz før den koblet ut. Dette kan ikke være normalt med tanke på at jeg bruker en vanlig Intel Pentium 4 (3.2Ghz) vifte. :hmm:

Kabinettet jeg bruker er et In-Win X710 med to 120mm vifter og fire 80mm. Rommet mitt er relativt varmt da jeg ikke kan åpne vinduene grunnet arbeid utenfor vinduet.

Håper på relaterte meninger/svar!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke sikker på om jeg tør ta sjansen på det igjen, men hvis jeg finner ut at jeg skal gjøre det legger jeg ut bildet så fort som mulig. Jeg kjørte vel stabilt under load (Doom 3) på 4.45Ghz så vidt jeg husker. Prøver så fort jeg får sjansen... Hvilke benchmarks "aksepterer" du?

Endret av Chronosphere.X
Lenke til kommentar

Jeg skjønner argumentene godt, da jeg sikkert ikke hadde trodd det selv. Jeg hadde en konto på Hardware for en stund siden, men den husker jeg ikke hva jeg kalte den + passord og slikt. Har egentlig vært mest på ITpros forum. Jeg er helt sikker på at jeg ikke drømte det, og at det ikke var noen luftspeiling, så jeg er hvertfall sikker... Dere får se.

Jeg kommer til å prøve Everest, AIDA32 og Wcpuid foreløpig, så håper jeg at det holder. Kan også ta et bilde av maskinen så dere ser at jeg ikke sitter på VapoChill. :p

Skal linke til bilder med en gang jeg kommer meg hjem fra jobb, så det skal nok gå greit.

Endret av Chronosphere.X
Lenke til kommentar

Antagligvis har du en gammel bios på kortet ditt. Vi hadde samme problemet med disse kortene på jobb. Man kan klokke de til helvete å tilbake i bios, å de booter opp. Har ett bilde liggende på 5GHz eller noe. Men det er en bug. Bare biosen som oppfatter denne hastigheten. CPU går på orginal hastighet. Ta å flash inn nyeste bios, så vil du merke at det pluttselig stemmer overens med den reelle CPU hastigheten din. Du bør nok klare opp mot 3.6GHz eller noe, men ikke noe særlig mer på orginal kjøler.

Som sagt, flash inn nyeste bios til HK ditt, å prøv da. Gi tilbakemelding etter at dette er testet.

For å vise at jeg har rett, så gjør følgende:

Kjør en 3DMark2001 ved orginal hastighet, så en etterpå ved 4.7GHz. Regner med at poengsummen blir tilsvarende lik. Dette fordi CPU ikke er klokket fordi om Bios viser den som det.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Last ned CPU-Z fra www.cpuid.com og kjør det i windows, da ser du at prosessoren kjører på stockhastighet.

Temperaturen som vises er stort sett feil på alle hovedkort, noen verre enn andre, og man burde ikke stole veldig på den.

Men i ditt tilfelle er det nok bare bios som tuller, du får flashe til nyeste versjon. :)

Lenke til kommentar

Har nyeste BIOS versjon, har sjekket med MSI at temperaturmåleren deres er relativt nøyaktig. Men...

Fant ut at dette temaet har gått litt for off-topic. Jeg er ikke interessert i flere forsøk med en PC jeg bruker daglig. Jeg er avhengig av denne, så jeg dropper det. Kanskje jeg gjør det senere en gng, men ikke nå. Dere får tro hva dere vil, men det har virkelig ingen innflytelse på om jeg gjør dette eller ikke. Og til de som tror at jeg lyver om dette kan tro hva de vil... Trenger ikke forsvare noe jeg selv vet er sant, så jeg gir faen. Takker uansett for svar!

Lenke til kommentar
Har nyeste BIOS versjon, har sjekket med MSI at temperaturmåleren deres er relativt nøyaktig. Men...

Fant ut at dette temaet har gått litt for off-topic. Jeg er ikke interessert i flere forsøk med en PC jeg bruker daglig. Jeg er avhengig av denne, så jeg dropper det. Kanskje jeg gjør det senere en gng, men ikke nå. Dere får tro hva dere vil, men det har virkelig ingen innflytelse på om jeg gjør dette eller ikke. Og til de som tror at jeg lyver om dette kan tro hva de vil... Trenger ikke forsvare noe jeg selv vet er sant, så jeg gir faen. Takker uansett for svar!

Ja så bare skjerp deg da, ikke si at du skal komme med bilder da. :mad:

Lenke til kommentar
Fant ut at dette temaet har gått litt for off-topic.

Tror at det eneste som har gått "off-topic" er deg selv :whistle:

Jepps, enig med den. Har vi gått offtopic, fordi vi prøver å hjelpe han eller? Uansett så trenger ikke jeg noe screenshot av han, for vet at det ikke er mulig med den hastighet på luft uansett...

PS.

Jeg kjører foresten min 3.0GHz som 5GHz på luft, men gidder ikke å bevise det, for jeg vet at det er sant selv :!:

Lenke til kommentar
Last ned CPU-Z fra www.cpuid.com og kjør det i windows, da ser du at prosessoren kjører på stockhastighet.

Temperaturen som vises er stort sett feil på alle hovedkort, noen verre enn andre, og man burde ikke stole veldig på den.

Men i ditt tilfelle er det nok bare bios som tuller, du får flashe til nyeste versjon. :)

ja for det beviser mye:

min egen prosessor med glagitec igloo kjøler :D

xp2800+ ?xp%20masse%202.JPG

Endret av TrulZern
Lenke til kommentar

Gidd å være så patetisk da...

Du har forresten glemt å tegne opp bus-frekvensen, den skulle vært på 606Mhz eller noe.

Men det var ment for at _han_ skulle se at klokkefrekvensen ikke var ,4noe GHz.

CPU-z er det beste programmet til slikt.

Edit: Jeg sa ingenting om noe screenshot eller noe, jeg vet selv at han ikke har kommet inn i bios på pc'en engang på så høy hastighet...

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...