Gå til innhold

Oppgradering - 3 oppsett

Zocral

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har det siste brukte mye tid på forumet etter at min gamle PC ikke klarte å spille Doom3. Jeg har derfor bestemt meg for å foreta meg noe, enten oppgardere eksisterende system eller kjøpe helt nytt. Konklusjonen er at jeg skal både oppgradere og kjøpe nytt. :dribble:

I første omgang vil jeg oppgradere den PC'n jeg har slik at jeg kan spille D3 og HL2, senere skal jeg bruke den som filserver.

Når jeg er ferdig med kjellerstuen har jeg bestemt meg for å anskaffe meg noe a la Shuttle SB81P med up-to-date komponenter og en prosjektor (kanskje BenQ 7800). Utstyret avhenger av hva som gjelder når kjellerstuen endelig er ferdig. Det kan dessverre ta noe tid...

Jeg har satt opp tre alternativer til oppgradering:

Alt 1 - 754-system

MSI K8N Neo Platinum

AMD Athlon 64 3200+

Totalt m/minne kr 4 000,-

Alt 2 - 939-system

MSI K8N Neo2 Platinum

AMD Athlon 64 3500+

Totalt m/minne kr 5 399,-

Alt 3 - LGA775

MSI 915P Neo2 Platinum

Intel Pentium 4 540 (3,2 GHz)

Totalt m/minne kr 4 471,-

Jeg har valgt OCR PC 3200 Enhanced Latency Platinum 2x256 MB til kr 1 195,- for alle tre oppsettene. Jeg er ikke sikker på kompatibiliteten med de tre alternativene. Jeg lurer også på om det er performance forskjeller på 1x512 MB og 2x256MB... vennligst forklar. Når det gjelder hovedkort har jeg bestemt meg for MSI (punktum).

I utgangspunktet ønsker jeg å bruke minst mulig på oppgarderingen siden jeg skal bruke en del på Shuttle-oppsettet senere, derfor regner jeg med at valget vil stå mellom alternativ 1 og 3.

Innspill mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lite forskjell på 1x512 og 2x256 i doom3. Faktum er at begge alternativer er i minste laget.

1GB er anbefalt for å kunne utnytte resten av maskinen optimalt. 2x512 er good shit.

DrE

EDIT: måtte bare kommentere ditt ypperlige valg av projektor. 7800 (og forsåvidt 8700) er i en egen klasse med tanke på hva du får for pengene. (ref siste utgave av dvd & hjemmekino, samletest 10 projektorer)

Endret av DrErling
Lenke til kommentar

Nå får du jo 1 GB DDR-400 minne (2x512 mb) (Twinmos) til kroner 1490 på komplett.no . Har aldri hatt problemer med twinmos.

Ytelsesmessig vil jo helt klart det S939 oppsettet yte best.

Prismessig ville jeg gått for S754, da også dette oppsettet yter veldig bra.

Har forøvrig oppsett 1 m/ overnevnt minne. Det fungerer VELDIG bra :)

-z00l-

Lenke til kommentar
hva slags skjermkort er det du har? spill er jo mest avhengige av grafikk brikken i dag, og ikke cpuen.

fint om du lister resten av hardwaren din også.

Den regelen gjelder såvidt ikke lengre når doom3 kom ut. Doom3 krever en komplett up to date maskin for å fungere optimalt.

Enig i at skjermkort er viktig. Men det er ikke så mye viktigere enn resten, slik det har vært en stund.

DrE

Lenke til kommentar

Virker som alt 1 er å foretrekke med 1 GB Twinmos DDR-400 minne. Noen innvendinger? Takk for hjelpen! :thumbup:

Edit:

Bare en ettertanke etter å ha lest mer i forumet, hva med PCIe? Alt 1 vil utelukke muligheten til å oppgrader skjermkort med PCIe. Vet ikke egentlig om den muligheten er nødvendig, men X700 og GF 6600 PCIe skjermkort er ihvertfall på markedet i motsetning til tilsvarende AGP-kort. Betyr det at produsenter ønsker at forbrukerne bytter over til PCIe? :hmm:

Endret av Zocral
Lenke til kommentar
hva slags skjermkort er det du har? spill er jo mest avhengige av grafikk brikken i dag, og ikke cpuen.

fint om du lister resten av hardwaren din også.

Den regelen gjelder såvidt ikke lengre når doom3 kom ut. Doom3 krever en komplett up to date maskin for å fungere optimalt.

Enig i at skjermkort er viktig. Men det er ikke så mye viktigere enn resten, slik det har vært en stund.

DrE

selvfølgelig er det viktig med resten av pcen, men hva tror du er best hvis du skal spille:

AMD Athlon 64 3200+ og 9800pro

eller

xp2500 cpu og et 6800 ultra

edit:trådstarter vil ha dette i egen tråd ser jeg, beklager. Alt 1 ser fint ut angående pris\ytelse

Endret av Peder82
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...