Dudle Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 En del musikk jeg prøver å importere i min nye iPod 4G 40GB legger seg ikke i kataloger med artistnavn og albumnavn selv om jeg gjør dette på samme måte som med andre album som det fungerer med. Jeg oppretter kataloger under iTundes katalogen (PC My Documents) med artistnavn, og underkatalog med albumnavn der sangene legges. Problemet er at noen av albumene legger seg på "roten" av musikk-katalogen uten å kategoriseres. Jeg får en uhorvelig lang liste med sanger fra forskjellige artister. Jeg har også prøvd å legge katalogene utenfor iTunes-katalogen og valgt "Add folder to Library" - uten at det hjalp... Hva gjør jeg for å rette opp dette? Lenke til kommentar
T.L Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Hvis jeg har forstått deg riktig manglder du id3-tags eller hva det heter. Du må fikse de i i-tunes. Høyreklikk-->get info-->info så så setter du på artistnavn, album,sangnavn osv. Er noe dritt med sanger som ikke har det... Lenke til kommentar
Dudle Skrevet 8. september 2004 Forfatter Del Skrevet 8. september 2004 Ser jaggu ut til at det funker, men lit av en "møkkajobb" når man har noen hundre sanger det gjelder for. Uansett skal du ha tusen-takk or hjelpen Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Prøv tagscanner: TagScanner Den fungerer fantastisk bra til dette! Kan søke etter artist/platenavn etc på nettet også. Jeg hadde akkurat samme problem som deg (bortsett fra et min iPod bare var 20 GB), men med dette programmet er det en lek å fikse opp i det. Lenke til kommentar
Dudle Skrevet 8. september 2004 Forfatter Del Skrevet 8. september 2004 Takk for det Steinrr. Jeg har prøvd den nå, men må ærlig innrømme at det skaper litt problemer. Sangene er i utgangspunktet navngitt slik (eksempel): 05_AC_DC_-_Who_Made_Who_-_Ride_On.mp3 Jeg ønsker å få det til å legge seg kategorisk i ipod'en som Artist: AC/DC Album: Who Made Who Song name: Ride On Hva gjør jeg??? Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Da ser det nok litt mørkt ut. Tagscanner kan greit generere tagger fra filnavn. Du stiller bare inn at den skal erstatte underscore med space og bruke bindestrek som delimiter, men problemet ditt er at du har track-nummer som første del av filnavnet uten bindestrek mellom. Hvis du har et helt album du skal rename, så setter du Task til "Get info from freedb", markerer alle filnavnene som hører til et album i listen og trykker Get Info. Da kan du velge det riktige albumet og klikke Write. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Tja, du kan jo sette av en søndag til å fikse hele opplegget i winamp kanskje? Alt+3 i winamp, og du kan forande id3-taggen. Lenke til kommentar
Dudle Skrevet 9. september 2004 Forfatter Del Skrevet 9. september 2004 Jeg fant et gratisprogram som heter Lupas Rename 2000 som gjør at man kan endre store mengder med filer samtidig. Det kan lastes ned her: http://go.to/lupas2000 Kombinasjonen av Lupas2000 og TagScanner burde gjøre susen. Takk for gode svar! Lenke til kommentar
curud Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 jeg er bare ei "dum jente" som ikke har videre peiling. Jeg venter på min 4g 40gb ipod og jeg blir sikkert å møte slike problemer som det er snakk om her. hva er id3-tags, og hvordan sjekker jeg om sangene har "riktig" tag? Dette vil jeg vite mer om. Et annet problem jeg foreløpig har, er at enekelte av sangene som jeg tidligere hadde i musicmatch og nå prøver å få inn i biblioteket på itunes, ikke kommer op i lista der. Hva gjør jeg galt? prøver å importere fil, slik det står på filmenyen, men hvorfor kan jeg ikke legge til ei heil mappe? Og når jeg da heller åpner mappa, og prøver å legge til hver og en sang enkeltvis inn på bioblioteket, så blir dem ikke føyd til lista. Noe gjør jeg galt, og jeg trenger hjelp fra noen av dere. Dere har tydelig vis peiling! Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 hva er id3-tags, og hvordan sjekker jeg om sangene har "riktig" tag? ID3-tagger er kort og godt informasjon som "følger med" mp3-fila, om hva sangen, artisten og albumet heter, samt sjanger og årstall. De aller fleste (alle?) mp3-spillere bruker disse taggene. Det finnes en haug med programmer som gjør at du enkelt kan titte på taggene og forandre dem. Men du kan jo begynne enkelt først. Bare høyreklikk på sangen i winamp og trykk på "View file info...". Itunes har jeg dessverre ingen erfaring med, så der får noen andre hjelpe deg. Lenke til kommentar
curud Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Kan hende det er jeg som er dum her, men jeg må bare spørre... Dere snakker fortsatt om id3 tag. Jeg går inn i biblioteket i itunes, og sjekker id-en til enkelte sanger (som jeg har hentet fra musicmatch) Noen har v. 1.1, andre 2.3, etc. Hva er forskjellen? Og hvorfor har ikke de filene som jeg importerer fra cd til biblioteket id tag? det står bare at de er kodet med iTunes v4.6.0.15, Quick time 6.5.1. Har dette noen betyding for meg når jeg skal spille/laste sangene på ipoden min? Har nemlig ikke fått den enda, så jeg har ingen erfaring med det. er det viktig at filene mine som jeg laster fra cd får id3tag, og hvorfor får de ikke det når jeg legger inn cd'ene...? Venter fortsatt i spenning Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 (endret) Noen har v. 1.1, andre 2.3, etc. Hva er forskjellen? De senere versjonene (høyere tall) har plass til mer informasjon, annet enn det er det ingen praktisk forskjell. Og hvorfor har ikke de filene som jeg importerer fra cd til biblioteket id tag? Brenneprogrammet (de jeg har erfaring med i hvert fall) vet ikke automatisk hva sangen heter osv. I de fleste programmer er det ikke kjempevanskelig å forandre id3-taggene til sangene du ripper, du får nesten prøve deg litt fram eller noe der. Har dette noen betyding for meg når jeg skal spille/laste sangene på ipoden min? Du får de over og kan høre på de, men det blir vel vanskelig å finne dem igjen når det bare står "unknown" på artist osv. Endret 21. september 2004 av nr.4 Lenke til kommentar
^Elg^ Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 det enkleste for å forandre id3taggene i itunes er å markere de samgene det gjelder(hvis de er i samme album/artist/har noe til felles, og forandre det direkte på alle sammen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå