Gå til innhold

Minst mulig støy, nokk luftgjennomstrømning?

Digranes

Anbefalte innlegg

Halla

Bestiller meg nytt kabinett snarest, hvordan kabinett og hva som skal være i det er ikke relevant i forhold til spørsmålene jeg har. så jeg hopper likesågodt bare rett til saken ;) kan jo nevne at det er ett midi tower... og CPU er vannkjørlt, vil ikke være vifte på cpu... så den vil ikke være spesielt avhengig av luftgjennomstrømningen :)

Jeg vil ha det så stille som mulig da jeg missliker viftesus og den slags. Det jeg tenkte var at jeg skulle bestille meg 4 vifter fra microplex av sorten:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MIST120LSNLCL

4 vifter á 22,8 Decibel vil gi ca. 28.02 Decibel totalt. Dette er jo overkommelig tenkte jeg :w00t: MEN det jeg da kom til å tenke på var om dette ville være tilstrekkelig luftgjennomstrømning... EN av viftene gir meg 63 m3/time, setter jeg to vifter i bunnen på kabinettet til å suge inn luft, og to til å blåse ut luft i toppen vil jeg ha ca 120 m3/time luftgjennomstrømmning (korrekt?)... :roll: Dette var jo ikke STORE tallet tenkte jeg med meg selv, men mulig det holder?

OM ikke, tenkte jeg som så at jeg kunne sette alle fire viftene i toppen på kabinettet for å suge luft GJENNOM kabinettet gjennom ett svært hull i bunnen på kabinettet. Dette lager jeg slik at det er ett filter over hullet da jeg ikke vil at kabinettet skal fungere som en støvsuger... Da vil jeg straks ende opp i 340 m3/time med luftgjennomstrømning... eller hvertfall rundt 300 m3/time (?) Dette er jo ett mye mer respektabelt tall tenkte jeg med meg selv :yes: og da ser jeg bort i fra viften som er i PSU... Det jeg da lurte på var om dette vil fungere bra? vil ikke sette ett svært hull i bunnen på kabinettet om dette ikke blir å fungere som ønsket... vil dette føre til at jeg hører viftene MYE bedre kanskje? vet at støydempingsmatter er en god ide, men hvor mye hjelper de om jeg har ett svært hull i bunnen på kabinettet... kan jo kanskje prøve å lage ett avlangt litt mindre hull under hk'et slik at luften blir rettet mest mulig mot komponenter som er mest avhengig av luftgjennomstrømningen...

Vil det kanskje holde med 3 vifter om jeg setter de i topp alle sammen til å dra luft gjennom kabinettet?

Noen meninger om dette fra dere andre forumbrukere?

-mamazboy-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat samme viftene som du har planer om og kjøpe deg.

Jeg har 3 stk, og det er alt jeg bruker av kabinettvifter.

Har en som er nede i front på kabinettet, som blåser inn.

1 som er i nede i sidedøren, som blåser inn.

1 som er i toppen, som blåser ut.

Jeg ligger noen grader over rom temp med alle viftene på fult.

Men du hører viftene når de går får fult, så jeg har villet anbefale og kjøpe en viftestyring, som f.eks Rheobus sin på microplex til 248,-

Bruker den selv, og er ikke annet en fornøyd med den.

Med alle viftene på fult, tror jeg du kommer til og irritere deg over støyen.

Men med alle viftene på f.eks 7V hører du ingenting.

Lenke til kommentar

takk for tilbakemelding =)

Tenkte på å kjøre noe støydempingsmatter for å slippe unna viftestyring (liker ikke viftestyringer egentlig :roll: ) Men hvordan tror du det går med å kjøre vifter til å BARE dra luft UT av kabinettet, for å så ha ett hull i bunnen under hovedkortet? I mine øyne skal dette øke luftgjennomstrømningen betraktelig om like mange vifter blir brukt i ett system som har innblås og utblås...

Eventuelt ha viftene i bunnen (slik at de kommer lengst mulig bort fra meg) for å så ha åpning i kabinettet en annen strategisk plass i kabinettet... Tanken bak støydempingsmatter er egentlig ikke så smart når jeg har åpninger i kabinettet egentlig... men er jo en tanke hvertfall :p Jeg blir å feste alle vifter med antivibrasjons gummi fester, slik at vibrasjons støy ikke forplanter seg i kabinettet... men det er vell ikke den typen støy du opplevde? viftesus du opplever anntar jeg...

Hvertfall, hadde du hatt mulighet for å fjærne en av viftene som blåser luft inn i kabinettet for å så sette alle andre vifter til å suge luften GJENNOM kabinettet via hullet? bare for å se hvordan det blir... bidrar dette til å holde luftgjennomstrømningen på plass, og minsker antall vifter vil jo dette bidra til å holde støyen nede...

eksempel:

4 vifter, hvor to suger inn, og to blåser ut vil du ha luftgjennomstrømning på 120 m3/time...

3 vifter, som suger luft gjennom kabinettet via ett hull vil gi ca 160 m3/time.. en mindre vifte bør jo bidra til å minske støyen? MEN stemmer det i praksis at luftgjennomstrømningen holdes på plass? (om den ikke blir bedre?) Lyst å teste det ut Moltrez? eventuelt noen andre...

(før og etter temp hadde jo vært fint om det er mulig?)

-mamazboy-

Lenke til kommentar

Har ikke mulighet til å sette flere vifter i toppen, eller noen annet plass grunnet selv modding. Orker heller ikke bytte om viftene, da må jeg fjerne masse dritt, og det orker jeg rett og slett ikke :p

Men du kan jo teste dette selv når du får viftene.

Det er viftesus jeg hører ja, derfor er det kjekt med viftestyring.

Lenke til kommentar

HVis du skal ha tre vifter som trekker ut bør du sette støvfilter foran ALLE små hull i hele kabinettet.

Kjøp fire vifter og viftestyring. La alltid de to som suger luft inn gå litt fortere enn de som trekker ut, så får du overtrykk og slipper at støv kommer inn gjennom alle åpninger i kabinettet. Sett støvfilter foran viftene som suger inn. Tror du får mer en tilstrekkelig luftgjennomstrømning i kabinettet med et slikt oppsett. Ikkeno å bekymre seg for!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...