Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Merkelig fenomen under internettbruk

Anbefalte innlegg

Okay, tror snart jeg blir gal her :whistle:

Altså, internett fungerer ok! Problemet kommer ikke før jeg skal på msn

noenganger (ganske ofte egentlig) mottar ikke de jeg snakker med meldingene mine, og jeg får ingen feilmelding tilbake. Dette er i og for seg greit nok, men når jeg skal sende ting til folk får jeg en peak på 3kb/s :cry: har Chello Plus fra upc har upload på 384kBits/s så dette stemmer jo overhodet ikke, brukte over 10 min på og sende en liten fil på en halv mb.... dette endte selvfølgelig med at filen ble avbrutt av en eller merkelig grunn i slutten :hmm: . Har prøvd både å sende og å snakke med maaange forskjellige personer som mottar meldinger og filer helt fint fra andre persone, derfor vil jeg anta at problemet ligger hos meg.

Noen som har en ide´?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok en vanlig problemstilling.

MSN filoverføring fungerer rett og slett ikke bak NAT uten UPnP. (Universal Plug-n-Play) Men altså, det fungerer for MSN å sende via Microsoft sine servere fordi det ikke kan opprettes en direkte link mellom du og den du overfører filer med. Her hjelper det heller ikke å "forwarde" portene som brukest, for NAT oversetter ikke UDP trafikken riktig sålenge MSN oppfatter din lokale IP som din internet adresse.

Edit: leifs

Endret av Fury
Lenke til kommentar

Riktig. Du må rett og slett ha støtte for spesielle features i bredbåndsrouteren din for at MSN filoverføring (andre andre ting som webcam) skal fungere korrekt bak NAT.

Muligat du kan enten oppdatere firmware til routeren din, eller spørre ISP om å få en nyere versjon av routerene de bruker. En som støtter det du trenger. Nextgentel har ihvertfall alltid vært behjelpelig med slikt uten noe stress.

-Stigma

Lenke til kommentar
jepp, har også prøvd flere forskjellige versjoner av msn, prøvde i dag og sende over irc.... fungerte heller ikke særlig bra  :cry:

Vel, å sende filer over IRC med DCC fungerer om du setter det opp riktig.

Sånn gjør man det i mIRC:

Alt + E -> Connect -> Options -> Advanced.

Begrens first og last port range for connections til f.eks. fra port 20000, til port 20020.

Pass på at "On connect, always get" Local Host og IP adress er haket på, samt Lookup method server er valgt (under Connect -> local info).

Så under DCC -> Options: Sett max send til 20. (Port rangen var jo på 20 porter).

Når det er gjort går du til routeren din og fikser port forwarding slik at den sender portene 20000 - 20020 videre til din local ip.

Det burde hjelpe. Funker i allefall her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...