ezcey Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 JEg trenger et firma, så jeg kan videreselge diverse ting jeg importerer. Noen som veit hvordan jeg får registrert et firma, evt. har en link til papitsmørja som må sendes inn, og evt. okstnader som påløper? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Koster ingenting, registrerer deg her. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Hvis du skal importere/videreselge produkter koster det penger jo. Du må vel registrere deg i foretaksregisteret eller noe sånt i tillegg til enhetsregisteret. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Jeg lurer på en ting: For å få kjøpt et .no-domene, så må det registreres gjennom en organisasjon som er registrert i brønnøysundregistrene. Så da lurer jeg på, kan jeg som privatperson registere meg gratis som en organisasjon i brønnøysundreg. og dermed få kjøpt dette domenet? Eller er det mer komplisert enn det? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Jeg lurer på en ting:For å få kjøpt et .no-domene, så må det registreres gjennom en organisasjon som er registrert i brønnøysundregistrene. Så da lurer jeg på, kan jeg som privatperson registere meg gratis som en organisasjon i brønnøysundreg. og dermed få kjøpt dette domenet? Eller er det mer komplisert enn det? Er mye mer komplisert For å ta et eksempel, du eier en båt sammen med en venn. Dere registrer det som sameie for å ha det ryddig. "Ola og Pers Båt Sameie" kan ikke registrere et domene. "Ola og Pers Båt AS" derimot, kan det. Liste over selskapsformer som kan registrere .no-domener: Ansvarlig selskap Aksjeselskap Allmennaksjeselskap Annet foretak iflg. særskilt lov Selskap med begrenset ansvar Boligbyggelag Borettslag Delt ansvar Eierseksjonssameie Enkeltmannsforetak Europeisk øk. foretaksgruppe Forening/Lag/Innretning Fylkeskommunalt foretak Fylkeskommune Gjensidig forsikringselskap Interkommunalt selskap Kommunalt foretak Kirkelig fellesråd Kommune Kommandittselskap Norskregistrert utenlandsk foretak Organisasjonsledd Partrederi Statsforetak Sparebank Staten Stiftelse Verdipapirfond Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 (endret) MÅ man registrere seg som firma for å få lov til å selge produkter på nettet? Hvis man er under 18 år, kan man registrere firma da? Endret 3. september 2004 av Nicklas Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 MÅ man registrere seg som firma for å få prosenter på produkter hos andre butikker? ???? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Er mye mer komplisert Nei, det er det ikke. Du kan registrere deg i enhetsregisteret, noe som er gratis. Å registrere seg er i brønnøysund er riktignok ikke like raskt og enkelt som å registrere seg på dette forumet... Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 (endret) MÅ man registrere seg som firma for å få prosenter på produkter hos andre butikker? ???? ok .. glem den EDIT: Tenkte liksom at hvis jeg skal selge produkter så kan jeg jo ikke kjøpe til salgs pris Endret 3. september 2004 av Nicklas Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Er mye mer komplisert Nei, det er det ikke. Du kan registrere deg i enhetsregisteret, noe som er gratis. Å registrere seg er i brønnøysund er riktignok ikke like raskt og enkelt som å registrere seg på dette forumet... Men det holder ikke for å få .no-domene, det er det jeg forsøkte å si. Å registrere seg i enhetsregistreret er heller ikke noe problem, men en del papirer må fylles ut å attesteres. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 MÅ man registrere seg som firma for å få prosenter på produkter hos andre butikker? ???? ok .. glem den Momsen du tenker på? Da må du i såfall også registere deg i merverdiavgiftsregisteret (innbilte meg at det het mantallet, men det kan umulig stemme ) Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Hvis man skal starte en pc webshop, må man ha utdanning da? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Hvis man skal starte en pc webshop, må man ha utdanning da? :!: Nei, men det kan jo være lurt... Sjeldent du MÅ HA noen utdannelse.. Men det ser ut til at litt om økonomi kunne være lurt Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 (endret) Hvis man skal starte en pc webshop, må man ha utdanning da? :!: Nei, men det kan jo være lurt... Sjeldent du MÅ HA noen utdannelse.. Men det ser ut til at litt om økonomi kunne være lurt Oki, for når Far min skulle registrere seg som firma så måtte han ha utdannelse. Men det var bilmekaninker så da er det vel mange krav siden det faktiskt er et menneske som skal kjøre det han reparerer. EDIT: Han har utdannelse men ikke nok praksis timer på papiret (han har jobba med biler i over 20 år så det er egentlig bare teit, men det var bare for at han ikke hadde det på PAPIRET) Endret 3. september 2004 av Nicklas Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Hvis man skal starte en pc webshop, må man ha utdanning da? :!: Nei, men det kan jo være lurt... Sjeldent du MÅ HA noen utdannelse.. Men det ser ut til at litt om økonomi kunne være lurt Oki, for når Far min skulle registrere seg som firma så måtte han ha utdannelse. Men det var bilmekaninker så da er det vel mange krav siden det faktiskt er et menneske som skal kjøre det han reparerer. Selskap kan hvem som helst opprette. Men for å ha lisenser for å f.eks. benytte noen midler, for å være godkjent bilmekaniker eller noe i den duren, må du ha utdannelse. Som sagt, selskaper kan hvem som helst opprette, og så mange du vil også. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Oki, men kan jeg som ikke har noen utdannelse i det hele tatt starte og drive en pc webshop f.eks? (er 16 år..... eller 15 da, snart 16 ) Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 (endret) Oki, men kan jeg som ikke har noen utdannelse i det hele tatt starte og drive en pc webshop f.eks? (er 16 år..... eller 15 da, snart 16 ) Du må skaffe et styre med personer over atten år. Styret i selskapet, som du eier, ansetter så deg som daglig leder f.eks., og du kan styre og stelle. Revisor er dog en god ting, og i ditt tilfelle: Forettningsfører. EDIT: Styret i selskapet er ansvarlig for underskudd, skatteundragelse etc Endret 3. september 2004 av JoachimR Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 (endret) Men det holder ikke for å få .no-domene, det er det jeg forsøkte å si. For å få .no domene må du ha et organisasjonsnummer. Ved å registrere deg i enhetsregisteret får du et organisasjonsnummer - gratis. Slik er det med den saken. Jeg tror ikke det er noen "aldersgrense" for å registrere seg i enhetsregisteret. Men det er jeg ikke helt sikker på. Om du har utdannelse eller ikke har selvfølgelig ingenting å si. Endret 3. september 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Oki, det høres jo skikkelig kult ut da Nå satt dere virkelig griller i hodet mitt Men når man har registrert firmaet og alt slikt er i orden. Så skal man bestille produkter som man skal selge videre. Hvordan gjør man dette? (kanskje litt OT) Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Hmm..okey, er ikke alt jeg skjønner her da, men hvis det er som GeeZuZz sier, og det stemmer, så er det nå greit. Stoler på deg jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå