Gå til innhold

Registrering av firma

ezcey

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på en ting:

For å få kjøpt et .no-domene, så må det registreres gjennom en organisasjon som er registrert i brønnøysundregistrene.

Så da lurer jeg på, kan jeg som privatperson registere meg gratis som en organisasjon i brønnøysundreg. og dermed få kjøpt dette domenet? Eller er det mer komplisert enn det? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting:

For å få kjøpt et .no-domene, så må det registreres gjennom en organisasjon som er registrert i brønnøysundregistrene.

Så da lurer jeg på, kan jeg som privatperson registere meg gratis som en organisasjon i brønnøysundreg. og dermed få kjøpt dette domenet? Eller er det mer komplisert enn det? :dontgetit:

Er mye mer komplisert ;)

For å ta et eksempel, du eier en båt sammen med en venn. Dere registrer det som sameie for å ha det ryddig. "Ola og Pers Båt Sameie" kan ikke registrere et domene. "Ola og Pers Båt AS" derimot, kan det.

Liste over selskapsformer som kan registrere .no-domener:

Ansvarlig selskap

Aksjeselskap

Allmennaksjeselskap

Annet foretak iflg. særskilt lov

Selskap med begrenset ansvar

Boligbyggelag

Borettslag

Delt ansvar

Eierseksjonssameie

Enkeltmannsforetak

Europeisk øk. foretaksgruppe

Forening/Lag/Innretning

Fylkeskommunalt foretak

Fylkeskommune

Gjensidig forsikringselskap

Interkommunalt selskap

Kommunalt foretak

Kirkelig fellesråd

Kommune

Kommandittselskap

Norskregistrert utenlandsk foretak

Organisasjonsledd

Partrederi

Statsforetak

Sparebank

Staten

Stiftelse

Verdipapirfond

Lenke til kommentar

Er mye mer komplisert ;)

Nei, det er det ikke. Du kan registrere deg i enhetsregisteret, noe som er gratis. Å registrere seg er i brønnøysund er riktignok ikke like raskt og enkelt som å registrere seg på dette forumet...

Men det holder ikke for å få .no-domene, det er det jeg forsøkte å si. Å registrere seg i enhetsregistreret er heller ikke noe problem, men en del papirer må fylles ut å attesteres.

Lenke til kommentar
Hvis man skal starte en pc webshop, må man ha utdanning da?

:!:

Nei, men det kan jo være lurt... Sjeldent du MÅ HA noen utdannelse.. Men det ser ut til at litt om økonomi kunne være lurt :)

Oki, for når Far min skulle registrere seg som firma så måtte han ha utdannelse. Men det var bilmekaninker så da er det vel mange krav siden det faktiskt er et menneske som skal kjøre det han reparerer. :hmm:

EDIT: Han har utdannelse men ikke nok praksis timer på papiret (han har jobba med biler i over 20 år så det er egentlig bare teit, men det var bare for at han ikke hadde det på PAPIRET)

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar
Hvis man skal starte en pc webshop, må man ha utdanning da?

:!:

Nei, men det kan jo være lurt... Sjeldent du MÅ HA noen utdannelse.. Men det ser ut til at litt om økonomi kunne være lurt :)

Oki, for når Far min skulle registrere seg som firma så måtte han ha utdannelse. Men det var bilmekaninker så da er det vel mange krav siden det faktiskt er et menneske som skal kjøre det han reparerer. :hmm:

Selskap kan hvem som helst opprette. Men for å ha lisenser for å f.eks. benytte noen midler, for å være godkjent bilmekaniker eller noe i den duren, må du ha utdannelse. Som sagt, selskaper kan hvem som helst opprette, og så mange du vil også.

Lenke til kommentar
Oki, men kan jeg som ikke har noen utdannelse i det hele tatt starte og drive en pc webshop f.eks?  (er 16 år..... eller 15 da, snart 16  :blush:)

Du må skaffe et styre med personer over atten år. Styret i selskapet, som du eier, ansetter så deg som daglig leder f.eks., og du kan styre og stelle. Revisor er dog en god ting, og i ditt tilfelle: Forettningsfører.

EDIT: Styret i selskapet er ansvarlig for underskudd, skatteundragelse etc :p

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Men det holder ikke for å få .no-domene, det er det jeg forsøkte å si.

For å få .no domene må du ha et organisasjonsnummer. Ved å registrere deg i enhetsregisteret får du et organisasjonsnummer - gratis. Slik er det med den saken.

Jeg tror ikke det er noen "aldersgrense" for å registrere seg i enhetsregisteret. Men det er jeg ikke helt sikker på. Om du har utdannelse eller ikke har selvfølgelig ingenting å si.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...