Gå til innhold

Førstegangs digitalkamera skal kjøpes

Anbefalte innlegg

God kveld

Jeg er for tiden på utkikk etter et rimelig men bra digitalkamera i prisklassen rundt 2500 kroner. I den anledning søker jeg råd og gode tips fra dere forumbrukere her på akam. Dette blir mitt første digitalkamera jeg eier, jeg går etter "mest for pengene" prinsippet og håper derfor dere kan hjelpe meg. Jeg er usikker på hva jeg egentlig skal se etter når jeg skal gå til innkjøp av et slikt digitalkamera. Jeg har kommet frem til følgende kandidater (kom gjerne med andre forslag eller meninger om de ulike kameraene som er listet opp.

1. Canon Digital IXUS i | ca. 2200,- NOK

2. Canon Digital IXUS IIs | ca. 2350,- NOK

3. Olympus Camedia C-50ZOOM ca. 2300,- NOK

4. Olympus Camedia C-725 Ultra Zoom | ca. 2000,- NOK

Jeg takker for all hjelp og veiledning dere er villig til å gi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du. Se om du kan få tak i et nikon coolpix 3700. Den bør koste rundt 2600.- og er utrolig bra. Har vel ikke egentlig sett noen som er bedre til den prisen siden dette kameraet kom ut for ca. 9 måneder siden. -Sjekk testen her på Akam.no !!

Kan også anbefale deg Casio Exilim Z40. Mange undervurder Casio, men de har faktisk vært i gamet en god stund og er blitt knallbra på digitalkamera.

Olympus Camedia-kameraene ville jeg styrt unna. De bruker dyre XD-kort, er stygge og trege, og byggkvaliteten på bl.a C-725 Ultra Zoom er elendig. Plast og atter plast og linsa er "slarkete" og gir et billig intrykk. :nei:

--- Men dette er helt subjektivt altså. Sjekk kamegorien "Anbefalinger" og les litt der.

Lenke til kommentar
Olympus Camedia-kameraene ville jeg styrt unna. De bruker dyre XD-kort, er stygge og trege, og byggkvaliteten på bl.a C-725 Ultra Zoom er elendig. Plast og atter plast og linsa er "slarkete" og gir et billig intrykk. :nei:

Det virker ikke som du har prøvd et slikt kamera. Byggekvaliteten virker bra, og at linsa virker slarkete er ikke noe problem. Den skal være det, ifølge produsenten. Bildekvaliteten er også bra, noe som burde være ganske avgjørende på et fotoapparat..

En fordel med C7x0-serien er at kameraene har masse manuelle innstillinger; noe som er viktig hvis du har tenkt å utvikle deg som fotograf og kanskje kjøpe et mer avansert kamera seinere. Jeg byttet nettopp ut C730 med en Nikon D70 (speilrefleks), og angrer overhodet ikke på at jeg kjøpte C730 for et par år siden. Det har hjulpet meg mye, gitt masse flotte bilder og lært meg mye om fotografering..

Lenke til kommentar

Kaptein Vom:

Nikon Coolpix 3700 kameraet du nevner er relativt gammelt og får i tillegg negativ/nøytral karakter på fargegjengivelse.

Jeg er på utkikk etter et digitalkamera som klarer å gjengi fargene på en relativ bra måte i denne prisklassen. Canon kameraene har fått positive karankterer på fargegjengivelse, men har dårlig zoom funksjonalitet. Finnes det noen andre gode alternativer?

Lenke til kommentar

Camedia har jeg dårlig erfaring med. Casio har jeg god erfaring med.

Slike spørsmål som dette er totalt umulig for deg å bli klokere på. Du spør 1000 mennesker med 2000 forskjellige meninger. Og sier jeg noe negativt om ett kamera, kommer andre og angriper meg. Skriver en tredje noe negativt, kommer jeg og angriper han... Les brukererfaringer her. Les om de forskjellige kameraene i testene og gjør deg opp en egen mening.

Om jeg skulle hørt på alt det negative som ble sagt om mitt vidunderlige kamera, hadde jeg sikkert ikke kjøpt det :)

F828

Lenke til kommentar
Olympus Camedia-kameraene ville jeg styrt unna. De bruker dyre XD-kort, er stygge og trege, og byggkvaliteten på bl.a C-725 Ultra Zoom er elendig. Plast og atter plast og linsa er "slarkete" og gir et billig intrykk. 

Slike uttalelser taler vel for seg selv, hvis du kikker litt rundt her på Forum, og ser hva vi Camediaeiere skriver.

Nok om det.

Når du sammenlikner de knøttsmå *Ixus'ene med en smule mer seriøse kameraer (der la jeg visst hodet på blokka, men pytt..) som Olympus Camedia-serien, må man iallfall fra min side få anbefale deg å gå for sistnevnte. Iallfall hvis "mye for pengene" var et av kriteriene. I tillegg ville jeg styrt unna C-4000/C-5000-serien, når C-700-serien ligger på noenlunde samme prisnivå. De er nesten like i fysisk størrelse, men C-700-serien har en rå zoom på hele 10x optisk (untatt 725 med 8x). C-700-serien har i tillegg til å ha blitt krympet for hver generasjon, og er i siste modellfamilie svært små, optikken tatt i betraktning. Jeg ville imidliertid holdt meg midt i utvalget, med 740/750 somsterke kandidater. Forskjellen på de to er 3/4 megapixel, samt at 750 har sko for ekstern blitz samt mulighet for lyd på stillbilde og videosnutter. Ellers er de identiske. 725 har som nevnt litt slappere zoom, men er allikevel et meget bra kjøp. Jeg ville dog, hvis du har råd, sjekket dagens pris på C-750, og strukket meg til det, så har du kamera i en del år. Den ekstra megapixelen kan være grei å ha når du trenger utsnitt av bilder. Sjekk bilder på Tronds galleri samt litt omtale på Tronds kameratest.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Bare til informasjon, så har ikke Ixus i zoom... det kan jo være litt kjedelig å stå uten det når du plutselig finner ut at du trenger det.

Ellers får du mye bildekvalitet for pengene med Ixus kameraene, men de er dessverre noe tregere enn enkelte andre kamera i samme prisklasse. Casio er kjappere og har bedre batterikapasitet, men her svikter bildekvaliteten (i forhold til Ixus ihvertfall). Synd man ikke alltid kan få i pose og sekk.

Kodak er heller ikke kjent som en kameraprodusent der bildekvaliteten er det største salgsfremstøtet, men for all del... til den prisen tror jeg du får ett godt kamera.

Lenke til kommentar

Vil slå ett slag for kamera(er) med AA batterier...

Ja, jeg har Ixus 430...og ja, batteriet står på lading i kveld også...

Med Ixus får man ett batteri med 830mAh, med AA får man vel nesten 3-dobbel kapasitet...(2350?)

Ellers tar det fine bilder...og er lite og snertent, en fryd for øyet osv. bla bla bla... :blush:

Lenke til kommentar
Vil slå ett slag for kamera(er) med AA batterier...

Ja, jeg har Ixus 430...og ja, batteriet står på lading i kveld også...

Med Ixus får man ett batteri med 830mAh, med AA får man vel nesten 3-dobbel kapasitet...(2350?)

Ellers tar det fine bilder...og er lite og snertent, en fryd for øyet osv. bla bla bla... :blush:

Kan vel ikke helt sammenlignes, ettersom strømforbruket fra kamera til kamera er veldig forskjellig. Men ja, Ixus'ene har ikke rykte på seg for å være de som har lengst batterilevetid. Min gamle Ixus V3 holder vel bare en 100 bilder nå før batteriet må lades, men så begynner batteriet å bli gammelt også da.

Når det gjelder mah på AA batterier, så gjelder det KUN oppladbare. Engangs AA batterier, varer gjerne en brøkdel så lenge som oppladbare AA batterier gjør pr.lading. Så kjøper du ett kamera som kan bruke AA batterier, må du huske på å kjøpe batteri (helst minst 2000 mah) og lader i tillegg. Koster en 2-300 kroner for en ok pakke.

Ellers er det ikke naturlig å tro at ETT AA ni-mh batteri gir tre ganger så lang levetid som ett oppladbart li-ion batteri. Teknologien er forskjellig. Det ville jo i såfall betydd att ett kamera med 4 AA batterier, ville hatt 12 ganger så lang batterilevetid som ett Ixus kamera... det stemmer ikke.

Lenke til kommentar

Nå står vel egentlig valget mellom Kodak EasyShare CX7430 og Olympus Camedia C-725 Ultra Zoom. Hvilket ville du valgt og hvorfor?

Kort oppsummert:

Kodak EasyShare CX7430:

- 4 MP

- 3x optisk zoom

- 4x digtal zoom

- MMC (MultiMedia Card)

- 2x AA-batterier

mot

Olympus Camedia C-725 Ultra Zoom:

- 3 MP

- 8x optisk zoom

- 3x digital zoom

- XD-Picture Card

- 4x AA-batterier

Prisen er den samme på begge kameraene. Jeg er i bunn og grunn ute etter det kameraet som har best billedkvalitet av disse to.

Endret av azone
Lenke til kommentar
Nå står vel egentlig valget mellom Kodak EasyShare CX7430 og Olympus Camedia C-725 Ultra Zoom. Hvilket ville du valgt og hvorfor?

Ikke velg Kodak utelukkende på grunn av megapixler. 3 megapixler er godt nok til A4 utskrifter, og det som er mer viktig enn megapixler er optikk, bildebrikke og signalbehandling.

Jeg ville valgt Olympus kameraet. Hvorfor?

*Lager jevnt over kamera med bedre bildekvalitet enn Kodak

*C7xx serien får mye skryt for bl.a god optikk og god kvalitet på bildebrikke.

*Mer zoom

*Dyrere, men mer fremtidsrettet minnekort (MMC er på vei ut av markedet... vi selger det ikke lenger der jeg jobber. Tar det derimot SD kort i tillegg, så er det en grunn til å gå for Kodak ettersom SD er langt billigere enn XD kort).

*4 AA batterier... litt tyngre, men bedre batterilevetid

Det var nå min mening da...

Lenke til kommentar

Gå for Olympusen!

Rett og slett for at det tar bedre bilder.

Olympus kameraet er større og stødigere enn Kodak kameraet. Dette er nødvendig med den kraftige zoomen som kameraet har.

3 MP er nok til å skrive ut på A4 sider. For å si det sånn: Det er mye bedre med 3 gode MP enn 4 dårlige MP.

Skal du ut for å fotografere, er Olympus kameraet absolutt å foretrekke.

Lenke til kommentar

Først og fremst må jeg få takke for alle gode svar dere har gitt i denne tråden. Dette har vært til stor hjelp for meg som er ny innen denne foto verden. Olympus kameraet er overlegent med 8x optisk zoom mot 3x optisk zoom som Kodak kameraet har. Begge er priset til rundt 2000 kroner.

Men det er en ting jeg har lagt merke til hos diverse webshopper. Olympus kameraet selges i to varianter, der den ene har betegnelsen EU, og koster litt over 200 kroner mindre. Vet dere forskjellen mellom "vanlig" og "EU" varianten?

Jeg kommer til å ta en del bilder ute, da vil nok den ekstra zoomen komme godt med vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...