Gå til innhold

DrErlings HTPC worklog #2

Anbefalte innlegg

htpc003.jpg

SE! En død NAD 514, en logitech wingman usb "pad" og et VIA EPIA-M med "alt". Jeg vet det er gjort før, men jeg fikk så himla lyst til å lage en litt annerledes htpc, kun for avspilling av divx og den pakka der.

Håper Girder gir meg mulighet til å bruke doble tastetrykk som en kombinasjon, fordi NAD`en har 11 knapper på forsida, mens gamepad`en bare har 10... (noen som vet dette? Gi meg en PM eller skriv et innlegg her)

Planen er altså å røske ut den delvis defekte innmaten i NAD`en, lage avstandsskruer i kabinettet slik at det går an å feste VIA kortet. Deretter må jeg få plass til DVD spilleren, slik at lokket treffer hullet i frontplata på NADen. Dette regner jeg med går greit ved hjelp av regulerbare vinkler.

Etter dette må jeg jo selvfølgelig route signalene fra hk til NADens bakplate på en lur måte. Håper selvfølgelig å slippe å sage for mye hull i bakveggen. Bestiller deler på elfa til å "forlenge" kablene. (planen hvertfall) Knappene på NADen må modifiseres slik at de trigger en knapp på gamepaden. (river den i fra hverandre og bruker kun kretskortet, gjemt inni NAD-kabinettet)

Strømforsyning lurer jeg litt på enda. Støy er jo et tema, så jeg håper å slippe å bestille en shuttle f.eks. De bråker rett for mye... Noen med en lur idè?

En ting til. LCD-displayet i NADen har jeg ikke peiling på hvilket grensesnitt bruker, så der blir det også en slags mod hvis jeg finner det for godt. Tenkte at en 16x2 eller deromkring HD44780 ville gjort seg der. Må sjekke elfa der også, for å finne mål.

noe à la denne, bare 2 linjers...

lcd20x4bllb.jpg

Gamepad-hovedkortet festes til VIA kortet med usb. HD44780 skjermen festes til hovedkortet via parallellporten innvendig i NAD kabinettet slik at disse ikke vises.

Tror jeg må trekke ut VGA og Seriellkontakten, og kanskje usb og nettverk. Må se hva jeg finner på elfa igjen.

Ok, da var planen på nett. Da gjenstår det bare å vise progresjon.... Oj, hva har jeg satt igang...

DrE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tid for en liten oppdatering! (dvs, egentlig er det tid for å sove, men når ellers får man tid til å modde? Soving er for eldre)

Tok i fra hverandre logitech gamepad`en og NAD`en. Planen er å begynne med frontplata. Her skal det som sagt inn et 16x2 vfd panel. I tillegg skal knappene routes via gamepad`ens hovedkort og inn på usb-bussen.

Front fra NAD og hovedkort fra gamepad:

htpc004.jpg

I hullet der cd-spiller displayet sto vil jeg prøve å sette inn vfd panelet. (panelet er et samsung 16x2. Samme panel kan kjøpes fra vendur.no. Samme panel som er i kanam ht-200 serien):

htpc009.jpg

Ser ut som om det skal gå helt fint dette! Eneste jeg måtte gjøre var å knekke bort en bitteliten plastikkbit fra fronten på NAD`en, så gled vfd panelet lett på plass:

htpc011.jpg

Det lille hullet til venstre for displayet inneholdt tidligere IR-mottakeren. Dette blir jeg å fjerne til fordel for en power-on led (blå, muligens litt lyssterk. Får se om jeg setter på en motstand)

Jau, det var alt for i dag. Leggetid. Får jeg tid i morgen blir det å fortsette på fronten, samtidig som jeg sjekker for VGA kontakt, LAN-kontakt osv på elfa.

DrE

Lenke til kommentar

I dag står lodding av gamepad hovedkort for tur. Forhåpentligvis får jeg koblet det til knappene på NAD-kabinettet også. Time will shåw.

Slenger med et par bilder for å spice opp litt

FØR:

htpcworklog.jpg

ETTER:

htpcworklog001.jpg

Her har jeg byttet ut IR-mottakeren på NAD-kabinettet med en blå lysdiode. Jeg frykter jeg må sette på en motstand for å dempe lys intensiteten, men det gjøres etterpå.

DrE

:whistle::whistle: Jeg har bare kopiert dette fra et annet forum jeg er aktiv på :whistle::whistle:

Lenke til kommentar

Lurer på å bruke din "progressjons-taktikk" på mitt neste prosjekt - hehe.

Du er vel ferdig med prosjektet allerede, og sitter bare og holder på sluttresultatet tenker jeg.

Bra prosjekt! Det er jo nesten garantert at finishen blir bra når man har et slikt utgangspunkt og ikke har tenkt å gjøre store forandringer på det utvendige.

Hvilket skjermkort skal du bruke?

Lenke til kommentar

Nå har jeg loddet ferdig gamepad-hovedkortet og frontpanelet på NAD`en, slik at det fungerer når jeg trykker på fronten på NAD`en.

Sjekker i kontrollpanel>game controllers>properties at det er reaksjon på alle knappetrykk.

Alikevel klarer ikke VGSJoy å lese alle tastetrykkene. Mangler to knapper, som ikke vises i VGSJoy. Jeg har også enablet "patch for wingman" i VGSJoy, uten at det hjalp. Merkelig... Jeg finner heller ikke noen patch eller ad-on som leser fra usb i Girder.

Må finne ut hva slags software jeg skal bruke her.

Fronten:

htpcworklog002.jpg

DrE

Lenke til kommentar

Ok, dere skjønner "jukseprogresjonen min", men jeg er en mann. Menn har ikke tidsaspektet i orden (det sier min samboer hvertfall). Innleggene legges ut på et annet forum også (med mere nøyaktig tidsaspekt)

Vel, nok om det!

Holdt på litt i natt, phuh i seng klokka halv fire og så rett på jobb klokka 0800. Hardt liv å være modder!

Slet litt med logikken på NAD printkortet i forhold til Wingman gamepaden, men til slutt kuttet jeg alle printbaner rundt knappene på NAD printkortet og koblet hver og en bryter til sin respektive bryter på Wingman gamepaden. Da løsnet det!

Alle knapper fungerer nå, og NAD spilleren blir detektert som Wingman Gaming Controller i windoze

Fant også ut at jeg ikke trengte å gjøre noenting for å få 16x2 vfd panelet til å passe. Det var bare "schmock", så satt det. Dryppet to dråper superlim på hver side og det sitter som støpt.

Her er fronten slik den ser ut nå:

htpcworklog003.jpg

Som dere såvidt ser i bakkant har jeg latt phonokontaktene stå. Planen er å lodde fra lydutgangen på hovedkortet direkte til phonokontaktene. Skal prøve å finne ut om det er SPDIF utgang på hovedkortet. I såfall bruker jeg digitalutgangen på NAD`en også til dette. Mangler følgende kontakter på bakplata:

* 1 stk svideo

* 1 stk VGA

(lukter litt på VGA-RGB mod)

_____ mod #1

_____ mod #2

_____ Eller noe annet lurt..... (tips?)

*1 stk SCART (hvis overnevnte fungerer)

*usb og nettverk

*RS-232

Her er bakplata der jeg har loddet *litt*:

htpcworklog005.jpg

I tillegg moddet jeg bryteren på NAD`en slik at den ikke lengre har hukommelse hvis dere forstår hva jeg mener. Nå går den tilbake til utgangsposisjon ved trykk, slik at det blir en impulsbryter som kan brukes til å starte pcen via PWR_ON på viakortet.

htpcworklog004.jpg

Som dere ser står mesteparten av strømforsyningen der enda. Hvis jeg får plass så gidder jeg ikke lage nytt feste til impulsbryteren, og lar trafoen stå der. Hvis det blir trangt fester jeg impulsbryteren på en vinkel og popper denne fast i kabinettet. Time will shåw.

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...