DJViking Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Noen som er god på bruk av iptables som kan fortelle meg hvordan jeg skal sette opp for vanlig bruk av epost(POP, SMTP) rett. Jeg har ikke noe epost server av noe slag(som jeg vet om(sendmail?)). Jeg vil ikke ha noe slags server forespørsler om epost(serverside POP og SMTP) Dette har jeg satt opp. Lar meg sende forespørsel på POP og hente ned epost fra POP server, samt sende ut epost via SMPT #Tillat sende forespørsel og motta epost ved POP iptables -A OUTPUT -p tcp --dport 110 -m state --state NEW,ESTABLISHED -j ACCEPT iptables -A INPUT -p tcp --sport 110 -m state --state ESTABLISHED -j ACCEPT #Tillat sending, men ikke motta epost ved SMTP iptables -A OUTPUT -p tcp --dport 25 -m state --state NEW -j ACCEPT Kanskje slikt(Ingen skal sende meg noe epost): iptables -A INPUT -p tcp --dport 25 -m state --state NEW -j DROP Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 2. september 2004 Forfatter Del Skrevet 2. september 2004 Var vist noe problem med denne posten til og begynne med.. Fikk ikke med selve teksten... Men nå er den på plass. For de som så på denne og kanskje hadde noe å si, men kunne ikke svare fordi det ikke var noe å svare på, kan nå lese teksten... Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 (endret) #Tillat sende forespørsel og motta epost ved POPiptables -A OUTPUT -p tcp --dport 110 -m state --state NEW,ESTABLISHED -j ACCEPT iptables -A INPUT -p tcp --sport 110 -m state --state ESTABLISHED -j ACCEPT #Tillat sending, men ikke motta epost ved SMTP iptables -A OUTPUT -p tcp --dport 25 -m state --state NEW -j ACCEPT Kanskje slikt(Ingen skal sende meg noe epost): iptables -A INPUT -p tcp --dport 25 -m state --state NEW -j DROP De ser greie ut de, men viss default er accept så trenger du ikke de 3 første regelene Sånn ser min iptables ut, de accept'ene er med for å forsikkre om at localhost har tilgang mens resten ikke har tilgang til de tjenestene, de regelene kunne sikkert vært bedre lagd/skrevet men for mitt bruk så holder det # iptables --list Chain INPUT (policy ACCEPT) target prot opt source destination ACCEPT tcp -- localhost anywhere tcp dpt:imap2 REJECT tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:imap2 reject-with icmp-port-unreachable ACCEPT tcp -- localhost anywhere tcp dpt:mysql REJECT tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:mysql reject-with icmp-port-unreachable REJECT tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:smtp reject-with icmp-port-unreachable Chain FORWARD (policy ACCEPT) target prot opt source destination Chain OUTPUT (policy ACCEPT) target prot opt source destination # Edit: D'oh! / typo / skrive leif Endret 2. september 2004 av Bad_Byte Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 2. september 2004 Forfatter Del Skrevet 2. september 2004 (endret) Jeg har defualt DROP. Bedre sikkerhet slikt. Da kan du bare slå på det du trenger... Dette er da mitt oppsett # All trafikk skal i utgangspunktet ikke komme gjennom iptables -P INPUT DROP iptables -P FORWARD DROP iptables -P OUTPUT DROP ICMP # Trafikk initiert av deg tillates iptables -A INPUT -p icmp -j ACCEPT # Ingen skal kunne initiere imcp trafikk mot deg. iptables -A INPUT -p icmp --icmp-type echo-request -j DROP # Ikke svar på icmp trafikk. iptables -I OUTPUT 1 -p icmp --icmp-type echo-reply -j DROP DNS # Tillat dns trafikk initiert av deg. iptables -A OUTPUT -p udp -d 128.39.140.7 --dport 53 -m state --state NEW,ESTABLISHED -j ACCEPT iptables -A INPUT -p udp -s 128.39.140.7 --sport 53 -m state --state ESTABLISHED -j ACCEPT WEB # Tillat web trafikk iptables -A OUTPUT -p tcp --dport 80 -m state --state NEW,ESTABLISHED -j ACCEPT iptables -A INPUT -p tcp --sport 80 -m state --state ESTABLISHED -j ACCEPT #Med Web-tjener iptables -A INPUT -p tcp --dport 80 ! --syn -j ACCEPT EPOST #Tillat sende forespørsel og motta epost POP iptables -A OUTPUT -p tcp --dport 110 -m state --state NEW,ESTABLISHED -j ACCEPT iptables -A INPUT -p tcp --sport 110 -m state --state ESTABLISHED -j ACCEPT #Tillat sending, men ikke mottat epost SMTP iptables -A OUTPUT -p tcp --dport 25 -m state --state NEW -j ACCEPT Endret 2. september 2004 av DJViking Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå