Gå til innhold

EPOX hovedkort = CRAP?


ThomasWH

Anbefalte innlegg

Jeg mottok et EPoX EP-P4X533i Hovedkort S478/533mhz VIA P4X400, ATA133/SATA, ATX,SOUND, LAN hovedkort i posten i går, sammen med en hel haug med annen hardware, for å bygge en lavbudsjett PC for en kamerat av meg.

 

Etter at jeg hadde slengt sammen all hardwaren (ja, jeg visste hva jeg gjorte - alt var 100% korrekt slengt sammen! hehe!) var det på tide å teste pc'en. Problemet var bare at den ikke ville skru seg på! Eller rettere sagt, selv om pc'en skrudde seg på (cpu cifte, harddisk og skjermkort suser i vei...) kom det aldri noe bilde på skjermen! Ikke bare det, men jeg fikk heller ikke se power-on eller hd led'ene.

 

Jeg testet all hardwaren, bortsett fra hovedkortet og cpu'en i en annen PC, bit for bit. Alt fungerte. Dermed sitter jeg igjen med hovedkortet og cpu'en. Jeg tviler på at det er noe galt med P4 cpu'en, så det må nok være EPOX'en det er noe muffins med.

 

Noen her som har dårlige erfaringer med billige EPOX hovedkort? Sendte både hovedkort og cpu tilbake til forhandler i dag. Jeg lukter at hovedkrotet er synderen! Enten snakker vi om en DOA pga skader under frakt, eller så har hovedkortet vært et vrak siden det kom ut av fabrikken i jalla-land... :)

 

Håper på feedback fra noen som kan noe om EPOX!

 

Thomas..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er faktisk ikke så sikker på at det er hovedkortet ditt som er synderen, du bygger en "low end" pc sa du, dvs : Billig ram...

 

Du kan godt ha synderen din der... Har hatt 5-6 lignende feil/problemer med P-4 når jeg har bytta CPU/Ram så har det som regel ordna seg (dvs : Satt på en annen CPU på samme HK eller skifta til en annen type les : Dyrere ram) :no:

 

Annet enn det, hvis du ikke har kobla på "firkantkontakten" til P4 HK'et, ja, da vil det heller ikke funke....

 

Eventuelt hvis det er rammen du ikke får til å funke/du får det til å funke med annen ram, så oppgrader biosen på hk'et. :thumbup:

 

Lykke til :yes:

Lenke til kommentar

Øh, jeg har koblet til P4 strømmen! :) Er ikke newbie! ;)

 

Ram'en er:

 

https://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=111362

 

Altså ikke en direkte low-end ram! Eneste som er billig på pc'en er hovedkortet og tastatur+mus. Pluss at CPU ikke er av 2004 standard, men 2002 standard. (Les: 533mhz bus på cpu+hovedkort istedenfor 800Mhz)

 

Trenger ikke den nyeste hardwaren for å kjøre divx og mp3! :)

 

Anyway, har sendt inn hovedkort og cpu for å få de byttet. Da skulle alt fungere! Tviler på at noe er galt med ram'en! :)

Lenke til kommentar

Hehe, artig diskusjon dette. Dette med lavbudsjett maskiner! :)

 

Saken er at.. Når man bygger en pc gjør man det gjerne etter BEHOV. Skal man høre på mp3 går man gjerne etter en stor harddisk (200 gig) og stapper den inn i en brukt 486... :) - Seriøst... Dette hadde vært den perfekte mp3 maskinen!

 

MEN.. Nå har det seg slik at selv om man skal bygge en lavbudsjett så kan man godt gjøre den "grei" ytelsesmessig. Særlig da prisnivået på diverse komponenter, med god ytelse, er lav. Ingen vits i å bruke den dyreste Corsair ram'en i en mp3/divx/internett pc! Da kan man like godt gjøre som jeg gjorde: Å gå ned til et billig hovedkort, 2002-generasjonen P4 cpu, litt billigere ram (256 mb holder til enkelt bruk!) osv...

 

Holder fortsatt en finger på at noe er galt med hovedkortet jeg kjøpte. Det er som oftest hovedkortet det er noe galt med, har jeg funnet ut.. Man vet aldri med data uansett! Alt kan skje under frakt av komponenter... :p

 

Og det med å bygge pc for en kamerat........ Jeg er SIKKER på at hvis den pc'en jeg nettop bygde, som ikke funket, hadde funket HVIS den hadde vært til meg! :p :p :p Høhø!

 

Selv er jeg strålende fornøyd med mitt Lian Li kabinett, Asus hovedkort, Corsair ram osv... :) Aldri noen problemer der!

Endret av ThomasWH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...