andm Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 (endret) Hei. Jeg har planer om å lage en litt mer sofistikert krets som kan styre ett relé, som igjen skal styre av/på bryteren på en turtallsperre. Først trenger jeg et forslag til en krets som kan styre et relé ved hjelp av kun et lite signal. Kretsen kan godt være veldig enkel, men jeg har også en 16F84-pic-prosessor liggende og slenge hvis folk kan gi meg forslag ved bruk av en slik en... Håper det er noen kombinerte moped- og elektronikkentusiaster her, siden jeg trenger tips med hvor/hvordan jeg skal kombinere en sensor på scooteren min. Noen kriterier: Relé-kretsen Bør helst ha en mulighet til å være "N.O" (normally on) når kretsen får strøm, slik at et sensorsignal må til for å slå av reléet. Så vidt jeg vet, kan dette ordnes ved å koble relét til kretsen på en spesifikk måte(?) Må kunne kjøre på flere spenninger (6V, 9V og 12V). Dette gjøres da enkelt ved å benytte en komponent som endrer spenningen til 5V? Husker ikke navnet på den komponenten... Hvis det blir gitt et forslag som innebærer bruk av pic-prosessoren, så håper jeg noen også kan hjelpe meg med å lage ett enkelt program (programmering er ikke min sterkeste side). Sensoren Alle som har eid/kjenner en scooter vet hvordan en slik ser ut. Hvilken sensor vil egne seg til diskré benyttelse? Da snakker jeg om at sensoren må kunne aktiveres diskré, og den må kunne være plassert på et sted hvor det ikke blir for anstrengende å aktivere den. Jeg tenkte på gjemme en enkel printbryter (slike små brytere for kretskort) i f.eks. foret på setet eller noe lignende. Hadde det vært mulig å aktivere kretsen med f.eks. et magnetfelt? På denne måten slipper jeg å trykke på noe. Er det til slikt bruk en "reedkontaktbryter" kommer inn? Jeg har også en vibrasjonssensor (stor i fysisk størrelse) og en optisk motstand liggende, hvis noen kan pønske ut en smart måte å benytte disse på. Håper noen kan hjelpe meg. Dette er ikke så komplisert som det kan se ut til. Jeg gjentar; jeg trenger bare en krets som kan styre et relé via små signaler fra en sensor. Edit: Endret emnetittelen til noe mer beskrivende Endret 2. september 2004 av Ostekjeks Lenke til kommentar
henrikw Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 (endret) Mange relèer har muligheter for både NC og NO, det er bare å koble om på selve relèet. en 7805 funker hvis du skal ha 5 volt ut ved varierende spenning inn, ELFA fikser den EDIT: 78-serien til ELFA finner du på denne siden Endret 2. september 2004 av henrikw Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå