Gå til innhold

Hva vil passe best til D70?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tidligere kjøpt et objektiv på denne butikken, og nå skal jeg bytte det i et annet. Hvilket av de følgende objektiver vil jeg få mest utbytte av?

8mm som gir nesten runde bilder, 16mm som også er en ekstrem vidvinkel, som gir buede eller rette vinkler ettersom hvordan du holder kamera. 20mm mer vanlig vidvinkel og 50mm (med f1.4 i lysstyrke) som er et normal objektiv.

Jeg er ikke ute etter noe spesielt, vil bare ha et objektiv som d70 takler greit, jeg har ikke peiling på det her med crop faktor osv. Det kunne vært greit med vidvinkel eller passe fisheye, normalobjektivet hvis de ovennevnte objektiver ikek vil duge noe særlig.

Er det noen som kan gi meg råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Crop-faktoren vil ihvertfall gjøre slik at fiskeøye objektiver vil miste noe av bildet sitt. Noen av disse er laget slik at hele det runde bildet får plass innenfor bilderammen, men når crop-faktoren kommer i tillegg vil noe av den falle utenfor.

Hva du får mest igjen for kommer vel mest an på hva du har i dag og hva du har tenkt å fotografere i fremtiden.

Hvis du f.eks. skal fotografere mye portrett og ikke har noe godt objektiv til det kan vel kanskje 50mm være ok.

Hvis du vil ha mye landskaps-bilder eller bruke kameraet til å ta bilder innomhus i hyggelig lag på nært hold kan kanskje 20mm eller 16mm være ok.

Fiskeøye-objektivet ville jeg ihvertfall prøvd å teste før jeg hadde kjøpt for å være sikker på at bildet blir akseptabelt på ditt kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...