Gå til innhold

En god allround flatskjerm?

daphexb

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg håper dere kan hjelpe meg i valg av flatskjerm :)

Trenger en skjerm som skal brukes til mye skolejobbing (tekst, bilder hovedsaklig), i tillegg blir jeg å spille endel og å vise video på den.

Altså en skjerm som er god til alt egentlig da. Prisklasse som vil være akutell vil være fra 4000 til 6000 ca. Skjermen blir meget mye brukt og jeg vil ha noe som er bra, derfor antar jeg at det vil lønne seg for meg å bruke 5000 og kanskje mer. Er villig til bruke 6000 og litt i overkant hvis dette har store bruksfordeler for meg.

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv kjøpt eizo L550k, koster ca 4000kr. Syns den er kjempebra, kan jo sitte foran den hele døgnet uten å få vondt i øyne. Funker også bra til spill, 16ms. Også justerer den lysstyrken selv. Ulempen med den er at ikke har så mange fysiske justeringsmuligheter, men det er også det eneste negative, og er egentlig ikke noe problem syns jeg.

Lenke til kommentar

Igjen takk til forumets brukere :)

Kan ikke finne noe om Eizo L500, tenker du mener Eizo L568K.

Hva vil være avgjørende for valget mellom Eizo'en og NEC'en?

Er det noen ankepunkter på NEC 1760 NX i forhold til bruk; teksbehandler, web-browsing, skolearbeid (informatikk med webdesign og -utvikling)?

Lenke til kommentar

Eizo har vel muligens bedre bildekvalitet enn nec , har ikke prøvd Nec selv, men utifra diverse tester har jeg fått inntrykk av det. Eizo har også mindre produksjons feil, f.eks døde pixler som noen av Nec skjermene har.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Jeg endte opp med en NEC 1760 NX.

Gleder meg til å se forskjellen fra min gamle 17" CRT til denne.

Takk for innlegg i saken.

Ser gjerne at det kommer flere innlegg ang en skjerm til allsidig bruk, for en person som sitter ved skjermen til 6-10 timer hver dag og bruker den mye til web, tekst, bilder og i tillegg endel spill og video.

Må si jeg ble bra usikker av kjøpeprossesen ang skjerm, uventet. Men så mye forskjellig som finnes på markedet og av så forskjellig kvalitet....det er jo normalt med kvalitetsforskjell, men i så stor grad da.

Kanskje et tips å ikke vente med å undersøke hvilke skjermer som finnes til den dagen man skal kjøpe seg ny pc.

Vel da legger jeg inn årene for denne gang, så sjekker jeg innom for nyttig lesning.

Vil også legge inn brukererfaringer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, her kommer et meget sent innlegg angående brukererfaring.

Jeg byttet altså fra en gammel 17" CRT til en NEC 1760NX LCD.

Forskjellen fra den gamle er som forventet enorm. Den nye LCD skjermen er klar og lys og har mye bedre oppløsning. Jeg er godt fornøyd.

Når det gjelder DVI eller ikke DVI så er det klart at man må ha DVI. Skjermen kom uten DVI kabel så jeg fikk brukt den litt på dette, når jeg skiftet til DVI merket jeg stor forskjell. Hele bildet ble klarere og fargene synes å være bedre. Når jeg prøvde å stille inn ClearType igjen med DVI var det plutselig flere skriftalternativer som uten DVI var uklare og diffuse som nå var blitt meget bra. Nå har jeg ikke prøvd billigere LCD skjermer, men jeg vil tro at en NEC 1760NX uten DVI er det samme som en skjerm som er minst 1000 kroner billigere med DVI. I hvertfall på dette med skriftklarhet og på generell bildeklarhet. Eneste con DVI argument: har hørt at det kanskje skal være en fordel med D-sub til spilling i forhold til refresh rate. Men så ser jeg at beste refreshrate i brukermanual til NEC'en er på 60 da, som vissnok er max på DVI, hvordan funker dette da?

Jeg er godt fornøyd, gla jeg la litt kroner i skjermen.

Ser det snart kommer en ny NEC skjerm 1770 som skal komme istedet for 1760, spennende å se hvor bra denne er.

Hilsen fornøyd NEC 1760 bruker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...