Gå til innhold

Hvordan "sikrer" dere maskinen deres på LAN ?


Anbefalte innlegg

#Hvis feilpost, report og be admin flytte posten#

 

Heisann,

 

nå er saken slik at jeg skal på mitt første lan med ny maskinen !

Og er lei av klåfingret venne gjenger osv ! f.eks, hvis noen stiller på viftestyringen min i front så går strømmen til skjermkorte i fan og masse feilmeldinger !

 

så hva burde jeg gjøre ? sitter atmed 1 av kompisene mine, men vi blir jo borte begge 2 engang så !

 

hiv inn forslag om hva jeg burde gjørt ! ikke noe tull, LANet starter imogen !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første regel er å alltid trykke CTRL-ALT-DELETE + ENTER når du går fra maskinen... uansett om du skal bare et par meter for å se på en kompis sin skjerm eller noe.

 

Og når det gjelder viftestyring så er det bare å montere den dypere i brønnen og sette et 5.25 deksel forran. (slike som er i CD-ROM brønnene når du ikke har montert noe i den)

Lenke til kommentar

Jeg har sånn liten "huk" bak på kassa mi som gjør at jeg kan låse igjen kabinettdøra mi, jeg putter en hengelås på denne slik at ingen kommer inni kassa mi og så putter jeg på passsord på pcen seff.

Og husk alltid å trykke Windostasten + L når du går fra pcen, har du da passord så må du taste det inn igjen før du kommer inn på pcen. (eller du kan slå den av)

Lenke til kommentar
eller låser maskinen.

 

jeg anbefaler å låse kabinettet om du har mulighet til det. opplevde på et lan tidligere i år at noen var så frekke at de stakk av med prossessoren til en kar. Slikt bør ikke skje, men det er leit å bli utsatt for det.

uffda,det fikk meg til å tenke på skjermkortet mitt ! men jeg har ikke noen mulighet for å låse kabinettet mitt jeg, er 2 thumbscrews ! :ohmy:

Lenke til kommentar

Alt av utstyr, spessielt pc'n, bør gjemmes og låses inn.

 

Selve maskinen

Har opplevd at folk både ødelegger og kødder med maskinen

bare på gøy. Skrape opp, spraye over, knekke deler, stikke av med cd plater, trekke ut strøm og diverse kabler og ikke minst, endre volttypen(for de som kan endre). PANG! :cry:

 

 

Passord i oppstart

I tillegg må alltid maskinen låses(windows) før du går. Og for guds skyld, sett på oppstartspassord og biospassord. Vært borti at folk også har bare restarta maskinen og hatt fri tilgang til at da(windows logger automatisk inn igjen dersom det bare er en bruker).

 

 

Når det gjelder nettverk

Sett passord på alle delte mapper. Del minst mulig. Sett på en streng brannmur og sørg for at denne alltid er på. Ha et bra og ikke minst oppdatert antivirus programvare. Sørg også for at denne alltid er på. Og med jevne mellomrom bør du søke etter spyware.

 

 

Vit hva du gjør

Ikke installer eller kjør programmer som ligger rundt på maskiner eller som du får av andre uten å vite hva de er og hva de gjør. Samme med musikk, film, dokumenter og internett adresser!

 

 

"...forøvrig kan man gjøre som man vil..." :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Inget problem å lage alarm på maskina... Med et lite rèle, et batteri, litt ledning, lim, litt plastikk, en gammel brannvarsler og en bryter kan man på en dag sette opp et system som gjør at maskina hyler som faen hvis noen prøver å åpne den eller trekker ut strømkabelen... Så har man en bryter som deaktiverer skiten.. Denne er det en fordel å gjemme litt bort....

 

Quintilian

Lenke til kommentar
Inget problem å lage alarm på maskina... Med et lite rèle, et batteri, litt ledning, lim, litt plastikk, en gammel brannvarsler og en bryter kan man på en dag sette opp et system som gjør at maskina hyler som faen hvis noen prøver å åpne den eller trekker ut strømkabelen... Så har man en bryter som deaktiverer skiten.. Denne er det en fordel å gjemme litt bort....

 

Quintilian

Tøft,hvordan setter du det opp?

Lenke til kommentar
Når det gjelder nettverk

Sett passord på alle delte mapper. Del minst mulig. Sett på en streng brannmur og sørg for at denne alltid er på. Ha et bra og ikke minst oppdatert antivirus programvare. Sørg også for at denne alltid er på. Og med jevne mellomrom bør du søke etter spyware.

Ossen setter man passord på filer og mapper? :blush:

Lenke til kommentar
Når det gjelder nettverk

Sett passord på alle delte mapper. Del minst mulig. Sett på en streng brannmur og sørg for at denne alltid er på. Ha et bra og ikke minst oppdatert antivirus programvare. Sørg også for at denne alltid er på. Og med jevne mellomrom bør du søke etter spyware.

Ossen setter man passord på filer og mapper? :blush:

Sett f.eks passord på gjeste kontoen og tillatt deling med denne. Sørg for at du nekter lokal pålogging med gjestekontoen. Dette setter du opp i lokal sikkerhetspolicy.

 

Videre bør du sette passord på setup i BIOS. Du bør også låse maskinen når du er vekke fra den. Sett også pcen til å automatisk låse seg etter fem minutter. Det er også litt flaut å låse maskinen hele tiden, derfor er det greit at dette blir satt automatisk :).

 

Dette er bare forhåndsregler. Med fysisk tilgang til en PC kan en gjøre hva som helst egentlig. Dette jeg kom på i farten. Jeg pleier egentlig å låse sidedøren min på chieftecen. Selv om dette er en universalnøkkel er det bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar

Windows 2000:

Del en mappe (enten ved å høyretrykke på en mappe og velge "share", eller ved å bruke shrpubw) og velg "Permissions". Der kan du velge hvilken tilgang diverse brukere skal ha. Om du skal bare dele med de du kjenner, så kan du lage en brukerkonto til hver av de og legge de i en egen egendefinert gruppe. (f.eks venner) Da kan du velge i "Permissions" til en delt mappe at "venner" skal ha lesetilgang, og da vil bare de brukerene som er i den gruppa få tilgang til den delte ressursen.

 

For å gjøre dette i XP Pro (pro my ass) så må du deactivate simple sharing. Hvordan du gjør dette vet jeg ikke, men det er nok en wizard en eller annen plass forhåpentligvis med et søtt dyr som springer rundt og skal hjelpe deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Windows 2000:

Del en mappe (enten ved å høyretrykke på en mappe og velge "share", eller ved å bruke shrpubw) og velg "Permissions". Der kan du velge hvilken tilgang diverse brukere skal ha. Om du skal bare dele med de du kjenner, så kan du lage en brukerkonto til hver av de og legge de i en egen egendefinert gruppe. (f.eks venner) Da kan du velge i "Permissions" til en delt mappe at "venner" skal ha lesetilgang, og da vil bare de brukerene som er i den gruppa få tilgang til den delte ressursen.

 

For å gjøre dette i XP Pro (pro my ass) så må du deactivate simple sharing. Hvordan du gjør dette vet jeg ikke, men det er nok en wizard en eller annen plass forhåpentligvis med et søtt dyr som springer rundt og skal hjelpe deg.

Du går inn på my computer, så på tools. Klikker på view så går du helt nederst . Der står det en rubrikk "Use Simple Sharing(Recommended)" som er haket av... Ta bort haken..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...