Theo343 Skrevet 2. september 2004 Forfatter Del Skrevet 2. september 2004 (endret) 9800 SE blir ikke ødelagt av en softmod. Du må bare avinstallere driverne, og installere standard drivere. Det er det som er softmod: det er driver-styrt, og ikke endret ved å flashe kortet. Jepps beklager den, veldig lenge siden jeg var inne her og leste om det. Men mente å huske at noen fikk ødelagte kort, ikke pga. hardware mod, men at kortet kjørte seg selv i grøfta. Men som sagt lenge siden Takk for oppfriskelsen EDIT: Men betyr det da at et 9800SE 256bit er det beste kjøpet fordi det er 200,- billigere enn et 9800 Pro 128bit og hvis det går å softmodde så er det like bra som et 9800Pro 256bit? Og går det ikke bra å softmodde så har jeg ytelse tilsvarende 9600XT, og samme kostnad som 9600XT? Eller er jeg litt på jordet her nå.. EDIT: Kunne ikke dette vært like enkelt som å kjøpe en XP2500+ og bare sette den til XP3200+ hehe. Endret 2. september 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 9800 SE er ikke noe dårlig kjøp, og kan være et veldig godt kjøp. Selv om du ikke får softmoddet det til 8 pipelines, så kan du alltids overklokke det (kjernen tåler vel ganske mye varme, skulle jeg tro, ettersom det er en R350-kjerne). PowerColor har alltid 256-bit minne på sine 9800 SE-kort, mener jeg bestemt. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. september 2004 Forfatter Del Skrevet 2. september 2004 (endret) Jepps og da havner jeg rundt 1200,- i pris som ikke er aller verst, og i pris og ytelse med 9600XT hvis det ikke lar seg softmodde, men kan klokkes mer som du sier. Men problemet er vel hvordan jeg finner et kort som har L formet minne og ikke I formet som ductmaster pratet om Hvis jeg må sende kort frem og tilbake pga. den fysiske formen på minnet går fort vinninga opp i spinninga med så små prismarginer. Endret 2. september 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 (endret) He he. Les min forrige post om igjen... Kjøp et PowerColor kort, eller sjekk spesifikasjonene til kortet. Butikkene har blitt flinke til å spesifisere 128 eller 256-bit minne. Forresten, her er en nyttig link: 9800 SE test på Hexus Her er en link til: Sammenligning av 9800 SE-kort Det som er interessant med disse søylediagrammene i den siste linken (på side 4) er sammenligningen av 9800 SE m/128-bit minne, 9800 SE m/256-bit minne, og 9800 SE med 256-bit minne og 8 pipelines. Ved å skifte ut 128-bit med 256-bit, så øker 3DMark03-scoren med ca 750 poeng. Ved å øke antallet pipelines fra 4 til 8, så øker 3DMark03-scoren med ca 1500 poeng. Da er jeg tilbake til det første poenget mitt: det er nemlig "dobbelt så bra" å ha 8 pipelines, istedenfor 256-bit minne, dersom du ikke kan ha begge deler. En ting til: dersom du skal softmodde 9800 SE, så er det plutselig dobbelt så mange pipelines i sving i GPUen, og det skaper selvfølgelig ekstra varme. Pass på at du har kjøling nok til å takle den ekstra varmeutviklingen! Muligens er medfølgende vifte bra nok. Endret 2. september 2004 av emacoolit Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. september 2004 Forfatter Del Skrevet 3. september 2004 (endret) Kikket litt på linkene ja, og har lest mye av det før, men lenge siden. Men det du sier er at man også kan softmodde et 128bit SE kort til 8 pipelines og få en økning på 1500? Powercolor hadde jo en periode veldig dårlig kjøling på sine kort og fikk mye kritikk for disse. Hvis man forsøker en 4-8 mod på SE kortet, hvilken alternativ kjøling som ikke koster mer enn 200,. evt. kunne være bra nok? Men alle Pro kort har da tydeligvis gode nok wafere og 8 pipelines inntakt, så ved å kjøpe et 128bit PRO kort som koster kun 200,- mer enn SE kortene, så får jeg autmatisk 1500 bedre resultat og en bedre kjøling på kortet siden det har 8 pipelines, for kun 200,-. Og går kun glipp av 750 pga 128bit og ikke 256 bit. Og prisforskjellen mellom et Pro 128bit og 256bit er 3-400 kr. Og det er neppe 750 poeng verdt . Hva skal man med den enorme minnebåndbredden i 256bit hvis det ikke gir større utslag? EDIT: Ser også som jeg husket at 9600XT har R360 kjernen som skal ha en del bedre egenskaper en R350, men det hjelper ikke når kun har mulighet for 4 pipelines. Endret 3. september 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Lykke til med kjøpet! Du får nok mest mulig for pengene nå. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. september 2004 Forfatter Del Skrevet 3. september 2004 (endret) Jepps da blir det enten et SE 128 eller 256bit kort, Evt. et Pro 128bit for å være sikker på bedre kjøling. Men er det kun Powercolor som har de rette komponentene for softmodding? Sapphire har jo også SE kortene og forhåpentligvis bedre kjøling? Endret 3. september 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. september 2004 Forfatter Del Skrevet 3. september 2004 Hvist ingen har noen last minute good advice, så blir det dette kortet som ser ut til å gi meg mest for pengene akkurat nå. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123179&cks=PRL PowerColor Radeon 9800SE 128MB, 256bit AGP, ATI 9800SE, DVI-I, TV-Out, Bulk Vårt varenr.: 123179 / R98-SC3 Tilgjengelighet: 50-99 stk på lager kr 1.069,- Det er riktignok bulk, men vet ikke om jeg gidder betale 260,- mer for Sapphire sin Full Retail med powerdvd, tomb raider, tweak software etc. Lenke til kommentar
ducmaster Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Hei! de powercolor kortene som komplett har inne nå er de som er "riktige" til softmodding, dvs de har minne som er "L" formet på kortet. men som sagt-det er en ca 60-40 % sjangse for at det skal funke så ikke skyld på meg hvis du ikke for enable de siste 4 pipelinesene Lenke til kommentar
ducmaster Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 og ja forresten, sapphire kortene har IKKE bedre kjøling enn powercolor kortene, det var de gamle 1 generasjons kortene til PC som hadde problemer med viften og slikt, men dette er blitt fikset for lengs av powercolor =) Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. september 2004 Forfatter Del Skrevet 3. september 2004 (endret) Hei! de powercolor kortene som komplett har inne nå er de som er "riktige" til softmodding, dvs de har minne som er "L" formet på kortet. men som sagt-det er en ca 60-40 % sjangse for at det skal funke så ikke skyld på meg hvis du ikke for enable de siste 4 pipelinesene Neida, hehe og skulle det ikke virke så har jeg jo et kort som yter tilsvarende 9600XT og det er ikke så galt. Men et par andre ting jeg lurer litt på før jeg trykker bekreft hehe. PSU EFFEKT Det eneste jeg lurte litt på nå var om powesupplyet mitt i den gamle pc'en er godt nok. Dette er en gammel maskin som har 1*40GB+1*100GB ATA100 samt 1*16x plextor cdrw og 1*cdrom. Og mener det er kun er et 250W PSU på den. Men det jeg tenkte er at jeg kan erstatte de 2 gamle diskene med en ny stk 120/160GB(bedre rpm og cache også), slik at den kun kjører på 1 disk. Fjerner cdromen da den strengt tatt ikke trenger både cdrw og cdrom. Skjermkortet er nok overkill for maskinen, men jeg har en annen maskin jeg kan overføre det til senere. Maskinen kjører på en AMD900 t-bird med Epox8KTA2+ mb. Har også et Creative Live! kort jeg kan fjerne og evt. bruk integrert AC97, hvis jeg må for å få ned effektbruken. AGP4x SLOT Dette er en AGP4cx66Mhz slot, og det skal fungere og med den ekstra strømkontakten på skjermkortet burde vel ikke denne sloten bli noe problem? Endret 3. september 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
ducmaster Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 altså det skal kunne gå med en 250W strømforsyner, selv om jeg kanskje hadde anbefalt en litt større. men har selv en kompis som kjører 300W med en radeon 9700pro, barton 2500+ og ett nforce2 kort, samt an han har klokket maskinen sin litt, så går d alikevel ganske greit, så jeg tror nok at du vil klare deg (i første omgang) med den forsyneren du har der =) ellers kan du jo alltids få kjøpe min q-tec 400W som støver ned for noen slanter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå