Gå til innhold

Valgets kvaler... Hvilket ATI kort..(lavbudsjett)

Theo343

Anbefalte innlegg

Har egentlig vært flere tråder på dette nå og fått gode tilbakemeldinger på flere felter rundt dette. Men når man så har bestemt seg "tror man" lider man valgets kvaler.

Jeg skal ha et lavbudsjett skjermkort. Disse er de jeg nå sitter å vurderer. (priser er eks mva.) (NB! ikke samme som en tråd jeg hadde for en kamerat som nå har kjøpt)

1.

Sapphire Radeon 9800SE, 128MB, 256bit AGP, ATI9800SE,DVI-I,TV-Out,

Full-Retail, på lager, kr 965,00

2.

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB, AGP,ATI9800PRO, 128bit,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail, på lager kr 1.199,00

3.

Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128MB DD AGP,ATI9600XT,DVI-I,TV-Out,

Lite-Retail, ubekreftet 101 stk, kr 975,00

4.

Sapphire Radeon 9600 Atlantis 128MB DDR AGP, ATI9600, DVI-I, TV-Out,

Full-Retail, på lager kr 665,00

Etter å ha sittet å glant på disse i timesvis er jeg veldig usikker på hvilket jeg skal velge og hva som gir meg mest for pengene.

Og særlig etter å ha kikket på denne matrisen som gjorde meg ennå mer usikker

http://www.sapphiretech.com/product-matrix/full_retail.xls

1.

dette kan jo forsøkes moddes til 9800Pro pga 256bit minne. Verdt da å gå for det? Er det uansett mye bedre enn et 9600XT?

2.

er det tregt minne på dette? (hmm ja så det står 128bit, har det mye å si på kortet?)

3.

Er 9600XT mye raskere enn non-XT. Skulle det ikke følge med HL2 kupong på disse? Er det slik at 9600XT har en nyere kjerne enn 9800Pro?

4.

Dette er jo det billigste kortet, men gir det vesentlig mye dårligere ytelse enn de andre? Får man 256bit minne på et 9600 kort?

Hvordan er generellt ytelsesforskjellen på disse kortene? Er jo så mange variabler innenfor samme modell.

Vet dette er old stuff, men alikevel nesten lettere å velge mellom dagens nyheter...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

av de skjermkortene du nevner der hadde jeg definitivt gått for radeon 9800 pro. Disse er fortsatt noe av det beste du for ute på markedet, og selv om det har kommet nye skjermkort (6800 x800 bla bla) så tror jeg nok at et 9800 pro kort skal holde en stund til . Du snakket om flashing til 9800 pro , dette er et sjanse spill, tror det er rundt 60% som for det til å softmodde disse kortene med omega driverne, mens resten for artifacts pga ødelagte pipes i kortene, noen for ikke engang oppstart! (dette er vel mest for dem som flasher biosen på kortet) så jeg hadde gått for 9800 pro kortet =) ikke så veldig mye dyrere men et vesentlig kraftigere kort for penga ;)

Lenke til kommentar

Ok.

Grunne til at jeg spør er at budsjettet var egentlig beregnet på 9600 kortet hehe. Men så så jeg at det var marginale prisforskjeller oppover og begynte å lure på hvor mye bedre ytelse jeg fikk med et 9600XT eller 9800SE 256bit(dårlige wafere).

Et rent 9800 Pro 256bit, sprenger egentlig budsjettet litt fordi dette er en midlertidig løsning til jeg bygger meg en ny pc i høst/tidlig vinter.

Men er 9800SE 256bit mye bedre enn 9600 og 9600XT i ytelse?

EDIT

Det står i sapphire matrisen at enkelte 9600XT kort har overdrive, har jeg noe å tjene på dette vs. et 9800SE 256bit?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

et uklokket 9800se er litt svakere enn 9600xt i de fleste tester. men hvis du for softmoddet kortet så blir det nok kraftigere. men hvis du skal gå for et 9800se å softmodde det, husk at minne på kortet må være L formet og ikke sånn I formet. Komplett selge Powercolor 9800se av typen R98-SC3 så er L formet, så noen av disse kan softmoddes. Jeg kjøpte 2 stk for 2 venner, men kun den ene funket skikkelig etter softmodding. det andre kortet fikk artifacts og masse problemer etter softmodding.

Lenke til kommentar

Ok. Var ikke klar over dette med L og I fasong faktisk :-). Hmm men det er ingen vei tilbake etter å ha forsøkt å softmodde? Hvis det ikke funker er det da søpla neste?

Men i 9600XT ser jeg det er mye høyere frekvenser etc. Hørt rykter om at det er nyere kjerne enn selv i 9800Pro også, som skal gi lavere varmeutvikling etc. Og at den har overdrive etc.

Betyr dette at 9600XT, hvis jeg finner riktig kort :-( er det beste valget?

Lenke til kommentar

9600xt vil aldri slå et 9800pro kort uansett, det kan man se på tester så å si overalt. jeg hadde anbefalt deg et rent 9800 pro kort (som kan klokkes til XT hastigheter) det er en stor vesentlig forskjell i ytelse, det lover jeg =) og til det med softmodding, du har jo alltids 14 dagers retturett så det er bare til å sende kortet tilbake =)

Lenke til kommentar

Joda ser at Et ekte 9800Pro med 256bit er det beste valget og gir et bra hopp i ytelse på benchmarks etc.

Men budsjettet mitt sprenges egentlig rundt 1000-1400,-

Og de som ligger nærmest hverandre i pris er 9600, 9600XT, 9800SE 256bit og 9800 non-pro.

Så spørsmålet blir vel hvem av disse som gir meg mest for pengene og samtidig holder meg så nærme 1000 lappen som mulig..

EDIT

Og ser man på kortene som ligger å vaker rundt 1000,- så er det jo 9600XT og 9800SE 256bit. Så utfra pris, ytelse, kjerne, varmeutvikling.. hvilket blir det beste? Og hvilket kort innefor modellene?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det står i sapphire matrisen at enkelte 9600XT kort har overdrive, har jeg noe å tjene på dette vs. et 9800SE 256bit?

De eneste kortene av typen Radeon 9600XT som har overdrive, er de som kommer fra ATI selv. Alle andre produsenter har kuttet ut denne funksjonen på denne kortmodellen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Slutt og plag deg selv nå!

"Sikt på deeen billliiigste bååten!" ...fritt etter reklamen..

Kjøp det billigste kortet.. og la vær og høre på "spammerne" som maser om 9800Pro... :p

Har begge typer kort selv.. og 9800 Pro er "Konge".. men koster atskillig mer enn 9600..som yter "greit nok"...

Lenke til kommentar
Slutt og plag deg selv nå!

"Sikt på deeen billliiigste bååten!" ...fritt etter reklamen..

Kjøp det billigste kortet.. og la vær og høre på "spammerne" som maser om 9800Pro... :p

Har begge typer kort selv.. og 9800 Pro er "Konge".. men koster atskillig mer enn 9600..som yter "greit nok"...

Hehe du har helt rett dette er selvtortur :hmm:

Men får jeg avklart den siste delen rundt dette å kanskje velge 9600XT eller 9800SE 256bit så er jeg vel i mål på hva jeg går for hehe.

Usj for et styr... :blush:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Radeon 9800 med 128 bit minne er som en overklokket Radeon 9500 Pro. Begge har 8 pipelines, og 128-bit minne. Dette 9800-kortet er klokket til 380/680, mens 9500 Pro er klokket til 275/540. Det er altså adskillig bedre enn Radeon 9600 XT, som er jevngodt med Radeon 9500 Pro.

Det at 9800-kortet med 128-bit er dårligere enn 256-bit-versjonen er litt uvesentlig, ettersom det er pris kontra ytelse som er interessant. Dette kortet er helt greit å spille Doom3 og HL2 med.

Jeg har selv et 9500 Pro, og jeg ville heller ha gått for 8 pipelines enn 256-bit minne.

9800 SE? "Do you feel lucky, punk?" (He he, så fikk jeg sitert Clintern også...). Det er ikke et dårlig kjøp, men du betaler for forventningene også, da.

Lenke til kommentar
Komplett selge Powercolor 9800se av typen R98-SC3 så er L formet, så noen av disse kan softmoddes.

Ducmaster:

Hvordan vet jeg at jeg får riktig Powercolor kort?

Emacoolit:

Hmm nå ble jeg mer usikker *ler*. Men oki hvertfall et 9800 Pro 128bit fremfor et 9600XT. Forskjellen i disse ink. mva er ca. 1200,- for 9600XT og 1400,- for 9800 Pro 128bit.

EDIT

Og et 9800SE 256bit er vel ikke helt tingen da siden det kan bli ødelagt med misslykket softmod.

Det værste med dette er at prismarignene er så enormt små mellom de forskjellige kortene. Det begynner på 837,- for 9600 og stopper på 1743,- for et 9800Pro 256bit. Derimellom hopper det såvidt en hundrelapp eller 2 mellom modellene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...