Gå til innhold

rpm installering og kompilering av source

JBlack

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rpm legger inn programmer som er .rpm-filer. Du bruker ikke det til å kompilere og installere f.eks. en tarball...

Det er vel mulig å legge inn kilden med rpm, såkalte srpm-filer, men nå beveger jeg meg på gyngende grunn, så jeg skal ikke si noe særlig mer om saken ;)

Lenke til kommentar

omd u har en binærpakke av rpm (.ix86.rpm) så kan du installere v.h.a. av kommandoen "rpm -Uvh filnavn.rpm"

Å kompilere en source rpm (.src.rpm) så må du inn med rpm -b (build) og noe greier. Aldri satt meg inn i det så kan ikke uttale meg der

Om du har en .tar.gz pakke som du skal kjøre ./configure;make; make install på så kan du lage en RPM-pakke av det, men det er mye jobb, og heller ikke det har jeg giddi å satt meg inn i, men det går i hvertfall ut på å lage en SPECS-fil som inneholder forskjellige kommandoer som skal kjøres for å lage fila (eks: ./configure;make; make install), og diverse informasjon som pakkenavn, beskrivelse etc.

Lenke til kommentar

Jeg har søkt på nett, funnet mye om hvordan man bygger pakker, og til slutt en greit forklarende side:

Installing source RPM's på linuxnovice.org

However! Det funker ikke. Opsjonene som brukes, bl.a -bb og --rebuild eksisterer ikke for min RPM. Ikke -b som nevnes ovenfor heller for den saks skyld. :hmm:

Edit: Problem solved! Det som står på nevnte URL fungerer om man erstatter rpm kommandoen med rpmbuild.

F.x:

rpmbuild --rebuild pakke.src.rpm

:thumbup:

Årsaken til at man ønsker å gjøre dette er at det ikke er alltid en pakke finnes for riktig arkitektur. Jeg har installert Fedora Core 2 for 64 bits prosessorer (AMD64), og de vanlige binær-pakkene er ofte avhengig av andre pakker som er i 32bit versjoner. Og siden disse ikke er installert på systemet, så velger jeg å forsøke å kompilere pakken på nytt fra rpm'er som inneholder kildekode. (Ble det forståelig.)

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...