Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Utendørs luftstrekk TP-kabel.

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å legge opp 100 meter tp kabel som utendørs luftstrekk.

Lurer i den sammenheng på hvilken TP-kabel jeg skal velge.

Tenker å være på den sikre siden og legge dobbeltskjermet cat6. (http://www.psdata.no/prodsearch.asp?it=105624&urlAction=details)

Denne er imidlertid ganske dyr, så jeg vurderer å heller bruke skjermet cat5e. (http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=122308)

Har dere noen innspill angående forskjellen mellom disse? Vil jeg ha noen gevinst ved å bruke cat6 fremfor cat5e utendørs med tanke på bedre støyskjerming, stabilitet og signalkvalitet ? Ser bort fra hastighetsforskjell mellom cat6 og cat5e.

Har forøvrig planen klar for hvordan jeg skal gjøre selve opphengingen, men... Noen som har erfaring med utendørs tp? Bør jeg for eksempel legge den i rør for å beskytte den mot sol og vær og vind? Lite kult om sola tørker ut gummien allerede i løpet av neste sommer.... :hmm:

Alion

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du trenger noen spesiell kabel, jeg har hatt TP kabel hengende utenpå veggen i noen år nå uten at dette har gjort noe med kabelen. Jeg ville derimot ikke latt kabelen henge på egenhånd. Da dette vil ødelegge kabelen. Strekk en stålwire som du igjen fester kabelen til.

Lenke til kommentar
Jeg planlegger å legge opp 100 meter tp kabel som utendørs luftstrekk.

Lurer i den sammenheng på hvilken TP-kabel jeg skal velge.

Tenker å være på den sikre siden og legge dobbeltskjermet cat6. (http://www.psdata.no/prodsearch.asp?it=105624&urlAction=details)

Denne er imidlertid ganske dyr, så jeg vurderer å heller bruke skjermet cat5e. (http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=122308)

Har dere noen innspill angående forskjellen mellom disse? Vil jeg ha noen gevinst ved å bruke cat6 fremfor cat5e utendørs med tanke på bedre støyskjerming, stabilitet og signalkvalitet ? Ser bort fra hastighetsforskjell mellom cat6 og cat5e.

Har forøvrig planen klar for hvordan jeg skal gjøre selve opphengingen, men... Noen som har erfaring med utendørs tp? Bør jeg for eksempel legge den i rør for å beskytte den mot sol og vær og vind? Lite kult om sola tørker ut gummien allerede i løpet av neste sommer.... :hmm:

Alion

Har vært med å lagt opp utendørst TP-strekk på vidergående der jeg gikk..Det var i mellom to bygninger... tp lengden var ikke lenger enn 30-50 meter...

metoden vi brukte var å henge opp en stålvaier mellom de to bygningene og stripse tpen til denne... om det er korekkt vet jeg ikke men løsningen fungerer perfekt den dag i dag.

Vi brukte forøvrig vanlig tp cat5....

(og ja det er ganske tungt å dra opp en stålvaier (3mm) som er 100 meter.., uten at den svaier helt ned i bakken på midten...) :whistle:

Lykke til!

Lenke til kommentar

Kan ikke svare deg p[ ang[ende cat5e og cat6, men tror ikke det er store forskjellen. Jeg hadde g[tt for cat5e, men vi hadde kabel mellom tre hus. og ingen problem. Feste kabelen i enden av det ene huset og strak den over veien til det andre huset (femti meter?) og festa den l;st ;verst i huset og stramma s[ mye vi klarte slik at den l[ stramt. og festa kabelen g[tt. Der hang den i flere [r. Overlevde vinter og sommer. Ingen problemer. Hang der fortsatt n[r kameraten min flytta... etter et [r til gikk jeg [ kutta den ned :)

s[ skal ikke by p[ noe store problemer. 100meter begynner [ bli langt, men etter det jeg husker skal tp klare det fint (er det 180meter som er maks?)

Lenke til kommentar
Kat 5 og 6 kabler er ikke godkjent for utendørs bruk, hverfall ikke i luftstrekk.

Hvis du først må utendørs med denne type kabel, så ville jeg i alle fall lagt den i rør langs bakken.

om de er godkjent for og holde kategori-standarden sin er en ting.. men signalene kommer igjennom... det er vel det som er viktigst for trådstarter...

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger. Hjelper på til å ta en avgjørelse.

Har rikelig med opphengspunkter på strekningen, så får ikke behov for vaier. Bruker tau som kabelen stripses fast i.

Høres bra ut at xoop og spydz har opplevd at kabelen ikke tar betydelig skade av å henge utendørs. Skal likevel sjekke opp om det er prismessig aktuelt å legge den i elektriker-rør for å være på den sikre siden.

Kabel langs bakken er uaktuelt i dette tilfellet. Og har mer tillit til kabel enn trådløst, forresten mye skog i veien...

Ser ut til at det blir cat5e, fortrinnsvis i rør, stripset til tau.

Takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...