Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISP tilbyr fri etablering - Hva betyr det ?

Anbefalte innlegg

humm? det er da ikke noe problem å fikse det selv hjemme.... linja har du jo der (både frekvensen og selve kablinga ... om du ikke skal ha pcn et sted der det ikke finnes kabling da ;))

hvordan du kobler opp modem får du jo med i en manual.... skjønner ikke helt hva du syns er det store problemet her da :)

og ang. at de tar 1000kr for en jobb som må utføres av fagpersonnel?! er det så horibelt? det er DYRT å ha en elektriker hos deg for å utføre noe, er nok ikke noe særlig billigere for ISP`ene i vårt langstrakte land :)

/daC!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

darkness:

jeg ser at leverandør har kostnad med å sette opp en vare. Greit at de tar betalt for denne tjenesten. Men det som ikke er greit er at når de har gitt deg ertableringen stopper det opp. Mange som da må ha besøk av en ny innstallatør eller elektrikker/datateknikker. Det er det siste som er uakseptabelt med tanke på at du har kjøpt og betalt for en vare, som du i neste omgang får en merkostnad på for å benytte deg av produktet ;)

Lenke til kommentar
når du kjøper et produkt skal du ikke belastes med ekstra kostnader for å benytte det.

Alt du trenger følger med i pakken, splitter, kabler og modem.

Hvis man trekker denne saken i det komiske må man jo ha advarsler om at du trenger en komplett PC nyere enn 1994-modell med nettkort, innlagt strøm eller aggregat osv.

Normalt bør en ISP eller selger opplyse om at PC-en må stå ved første kontakt og at du bare kan ha en telefon i den medfølgenede standardpakken, oppfyller du ikke dette så må du ha montør.

Tele2 har vel en slik sjekk hvor du må bekrefte noe slikt for og bestille GDS-pakken.

Dessuten er ikke ADSL et produkt men en tjeneste.

Lenke til kommentar

Jeg sier meg i grunn enig med Øyvind. Etter etablering bør man kunne plugge kabel i veggen og bruke nett, som i grunn går problemfritt. Spørsmål her er hvorvidt man har fått avklart hva leverandøren mener med etablering.

Jeg tror også at problemet ligger i at kun autoriserte av Telenor kan drive i sentralene. For å fullføre en "etablering", dvs plugg inn modem, se at det virker som det skal, måtte evt. ISP sender en medarbeider hjem til folk, for dette tar ikke Bravida seg av.

Jeg bodde i USA en liten stund for noen år siden (like før ADSL var igang i Norge). Da jeg bestilte ADSL, kom en person hjem til meg, koblet alt opp, og testet forbindelsen fra PC'en min.

Dette vet vi alle ikke skjer her, men man skal uansett få klar beskjed om hva man få på bestillingssiden.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Den der kjøper jeg ikke.

Jeg tenkte nå mer på at man helt og holdent skulle fjerne slike gebyrer, da ville jo man som gammel kunde betale for dette gang på gang.

Sorry, mulig at den siste posten ble litt utydelig. Det jeg prøvde å komme frem til er ikke at det er en økonomisk belastning for noen av partene. Det er jo innlysende at det er. Problemet mitt er måten de markedsfører på.

Lenke til kommentar

Du må jo være helt brød i hodet om du ikke greier å koble opp modemet. Det står jo forklart svart på hvitt med bilder og full pakke. Hvis du ikke greier å koble det opp så greier du trolig ikke skifte batteri i en lommelykt engang.

Greier du ikke "aktivere" så greier du trolig ikke benytte deg av internett uansett, så da bør du ta deg et kurs i "hvordan benytte seg av PC'en".

Lenke til kommentar

darkness:

Det finnes mennesker som ikke er så datakyndige. Men det er ikke sakens kjerne. Derimot som SilverCRX påpeker det er måten det markedsføres på.

Min mor kan ikke internett (jeg bor dog ikke hjemme lenger) og hun har ingen å hjelpe seg hvis hun bestiller denne løsningen. Da må jeg eller min bror reise på besøk for å fikse dette.

Mange som sitter i en værre situasjon enn det hun gjør ;)

Lenke til kommentar
Mange som sitter i en værre situasjon enn det hun gjør ;)

Joda, men mange er uhorvelig lite tekniske, det finnes mange firmaer som kan utføre en komplett innstallasjon av en GDS med oppsett av PC og tilbehør.

At noen av ISP-ene er litt ulne er jo selvsagt forde de ikke ønsker og skremme folk fra og prøve.

Lenke til kommentar
darkness:

Det finnes mennesker som ikke er så datakyndige. Men det er ikke sakens kjerne. Derimot som SilverCRX påpeker det er måten det markedsføres på.

Jupp, men jeg har som sagt ikke hatt noe problem med å forstå hva de mente med "fri etablering" eller "etableringsavgift". Etablering er ikke synonymt med montering.

Lenke til kommentar

Norske ISPer bruker vel oftest de to ordene "etablering" og "installering" og jeg har hvertfall ikke noen problemer med å forstå hva de legger i disse ordene. "Etablering" er en engangsavgift for opprettelsen av ditt abonement, fysisk kobling i telefonboksen utenfor huset mitt og sending av modem/kabler/manual hjem til meg. "Installering" er en valgfri tjeneste hvor en fagmann kommer inn i huset ditt og gnir seg opp mot veggene dine. (Hyacinth Bucket humor? wtf)

Etter at "etableringen" er ferdig så er jo alt vanligvis helt klart til bruk. Altså at du bretter ut manualen med flotte fargebilder, trekker TP mellom vegg, splitter, modem, telefon, PC. Til og med fatter'n hadde klart det med glans.

etableringing er for meg et ord som betyr at noe er fast, ferdig, klar til å tas i bruk

Slik jeg ser det er tjenesten klar til å bli tatt i bruk. I den ene telefonkontakten er det et kobberpar som skriker etter et modem å snakke med.

Endret av Gunnar_
Lenke til kommentar
når du kjøper et produkt skal du ikke belastes med ekstra kostnader for å benytte det.

både ja og nei, men personlig har jeg hatt montør her hjemme både da jeg fikk NGT og nå nylig når jeg gikk over til Catch .... har ikke betalt noe som helst for dette utover det jeg skulle betale ifra før (og ja, dem splittet linja for meg fysisk sett i kablinga da dette er noe jeg ikke kan noe om).

/daC!

Lenke til kommentar

At de fleste ISP'er tilbyr fri etablering ved bindingstid, er ingen bombe da. Og hva legger de fleste ISP'er i ordet etablering? Jeg ville sagt levering av linje inn til huset, til et termineringspunkt (altså modem/router). Tilsvarende gjøres for bedrifter, bortsett fra at bedrifter som regel må ha egen brannmur, dersom man ikke har et standard ADSL/SHDSL produkt fra de store leverandørene.

Dersom en ISP skulle tilby gratis innstallasjon til alle privat kunder, som hadde inkludert tilkobling fra alle PC'ene til kunden til router, så går tiden fryktelig fort for montøren som er ute hos kunden. Eks. fra jobben min: En kunde har bestillt ADSL, montør kommer hjem, det viser seg at kunden har mer virus enn montøren kan telle på maskinen, alt er bare et rot på maskinen. Løsning: formatere og legge inn windows på nytt. Dette tar tid, montøren har flere andre kunder han skal besøke, montør drar. Kunde sur fordi han ikke kom på nett på leveringsdato for linjen. Linjen var oppe, kundens PC havarert.

Ærlig talt, hvis en ISP må beregne 3 t hos kunde fordi OS må reinstalleres for å få kunden på nett (og andre situasjoner hvor det er kundens eget utstyr som er årsak til at ting ikke virker), koster dette mye penger. Hvem skal betale dette? ISP'en? kunden? Og tro meg, det finnes mange lignende tilfeller.

Er derfor de aller fleste ISP'er har vilkår som skal dekke slike tilfeller. Liker du ikke vilkårene, står du fritt til å velge en annen leverandør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...