Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISP tilbyr fri etablering - Hva betyr det ?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg bestilte meg en ny internett linje i sommer. Prisene varierte sterkt etter hvilket abonement jeg skulle ha. Men valget falt til slutt på ADSL 2100/512 med ett års binding. Noe av grunnen for dette var at det var fri etablering.

Vil ikke henge ut ISP her da de har gitt meg særdeles god service hittil. Jeg misstenker alle ISP å gjøre dette på samme måten.

Men her er problemet: fri etablering.

For meg betyr dette at de kommer å innstalerer modem i din leilighet og gjerne bistår deg i å ta i bruk linja.

Fant ut at dette er en grov feil fra min side.

Fri etablering betyr at innstallatør bare sørger for å koble deg opp mot sentral. Min innstallasjon kommer i morgen og jeg må koble til modem og legge opp linjene i eget hus.

Dette er ikke et problem for meg, men for mine foreldre kunne dette vært et problem. Hadde de bestilit denne pakka, hadde de ikke kunne ta det i bruk da de har minimal kunnskap om data.

Etableringsgebyr er vanligvis 1000 kroner for de litt mer økonomiske abonementene hos denne ISP'en. Jeg kan ikke fatte at de tar 1000 kroner for et arbeide som i utgangspunktet må utføres av fagpersonell. Dette grenser til svinedel, i mine øyne er dette villedende reklame.

Hva legger dere i fri etablering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For meg betyr dette at de kommer å innstalerer modem i din leilighet og gjerne bistår deg i å ta i bruk linja.

Fant ut at dette er en grov feil fra min side.

Fri etablering betyr at innstallatør bare sørger for å koble deg opp mot sentral. Min innstallasjon kommer i morgen og jeg må koble til modem og legge opp linjene i eget hus.

Dette er ikke et problem for meg, men for mine foreldre kunne dette vært et problem. Hadde de bestilit denne pakka, hadde de ikke kunne ta det i bruk da de har minimal kunnskap om data.=

Det er ikke din tolkning som gjelder, det står helt sikkert på weben hos ISP eller i vilkårene, og ærlig talt er det vel litt urealisteisk at man skal få kablet huset satt opp PC-en og at på til få brukerkurs med på kjøpet for en tusenlapp.

Det finnes mange som jobber med innstallasjon og oppsett av PC så det er ingen bigdeal og få dette gjort.

Lenke til kommentar

agvg-

For meg er det fortsatt villedende reklame.

Jeg kjøper meg et produkt som tilbyr fri etablering. Da regner jeg med å kunne ta det i bruk etter etablering.

Tenk deg de som mottar dette for så å finne ut at de må kontakte en innstallatør som først kommer 2 uker etter og tar enda mer for tjenesten.

Du ender alstå opp med et produkt som får en merkostnad på kanskje flere tusen kroner som du i utgangspunkt ikke hadde regnet med i ditt budsjett...

Dette kan være kristisk for folk med trang økonomi, og som av ymse grunner ikke kan gjøre dette selv.

Lenke til kommentar

Om det er villedende avhenger jo hvordan den spesifikke nettsiden/bestillingskjemaet er utformet.

Det går fint an å opplyse hva som er hva. Hvis man bestiller fra f.eks. Tele2 eller Telenor, så er det godt forklart hva som er installasjon og hva som er montering.

Så hvis du (forutsetter at du er rimelig oppegående og datakyndig) forstår det sånn at "For meg betyr dette at de kommer å innstalerer modem i din leilighet og gjerne bistår deg i å ta i bruk linja", så har leverandøren helt klart gitt mangelfull informasjon.

Lenke til kommentar
Jeg kjøper meg et produkt som tilbyr fri etablering. Da regner jeg med å kunne ta det i bruk etter etablering.

Tenk deg de som mottar dette for så å finne ut at de må kontakte en innstallatør som først kommer 2 uker etter og tar enda mer for tjenesten.

Vel, du har valget når du bestiller, de fleste ISP-er gjør det veldig klart at man bør ha montør hvis man ikke føler seg kompetent nok til og klare det selv, det pleier også og stå at man må ha et nettkort og slik og slik PC.

GDS-pakkene er jo for de som har eller tror de har kompetanse til og kable opp dette selv, før disse kom så fikk alle montør og en langt høyere etablering.

For ganske mange går det greit på et vis og få dette opp selv, for de som ikke har peiling så er det ikke så fryktelig dyrt og få hjelp.

Lenke til kommentar

Enig med Mr. Dahle her. "Fri etablering" tolker jeg dithen at det eneste jeg trenger å gjøre er å slå på maskina.

Men en litt annen side av saken; hvis man ikke benytter seg av "Fri etablering", hva da? Må man betale for å aktivere tjenesten du nettopp har kjøpt/leid?

Endret av SilverCRX
Lenke til kommentar
Etableringsgebyr har jeg tolket som en oppstartspris i tillegg til abonnementsavgift, uten at den nødvendigvis må innebære noe. "Fri installasjon" eller liknende bør inneholde mer, men etableringsgebyr er som navnet sier - et gebyr for å etablere et kundeforhold.

Ok, kan se den. Men det rettferdiggjør likevel ikke måten de aktivt bruker "Fri etablering". Slett ikke alle ISP'er opererer med etableringsgebyr. For enkelte (meg selv inkludert) vil det da virke som en selvfølge at man ikke pålegges gebyr for en tjeneste man nettopp har kjøpt/leid.

Er det ingen andre enn meg som føler det er urimelig at ISP'ene skal ha så i bøtter og spann?

Selvfølgelig må linjen du nettopp har skaffet deg "slåes på". At du skal måtte betale ekstra for at dette skal skje, er absurd. Derfor mener jeg at "Fri etablering" burde fjernes fra alle reklamer sporenstraks.

Lenke til kommentar
Er det ingen andre enn meg som føler det er urimelig at ISP'ene skal ha så i bøtter og spann?

Vel, på ADSL må det ut en mann i sentralen og koble om, er det urimelig at dette skal koste?

Enten etablering eller høyere månedspris er vel valgene for ADSL.

Høyere mnd pris ville jo være surt for gamle kunder.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det har du bestil en gjør det selv pakke, de kobler deg til i sentralen. Og sender deg et modem, du installerer eventuelt linje splitter, og modem selv. I min mening burde tilbudet vært spesifisert som gjør det selv pakke med fri etablering.

Hvis det ikke er det så hadde jeg forventet en telemontør som installere linje splitter og modem klar til bruk. Pc delen må du ordne selv hvis annet ikke spesifsert, noen installatører installere også nettverkskort i PC en.

Thomas

Lenke til kommentar
Helt enig SilverCRX

Godt noen er enig med meg i dette ;)

Det eksempelet du fant hos Telenor så tvilsomt ut, det eneste stedet som man finner noe om dette er i vilkårene:

Pris for levering av Online ADSL fremkommer i Telenors til enhver tid gjeldende prisliste. Se mer her. De oppgitte priser inkluderer ikke installasjon av splitter og modem, øvrig kabling samt ethernet-kort og installasjon av dette.

At Online er værstinger forundrer meg ikke, de har jo herjet villt med Telefonsalg og sendt GDS-pakker enten du ville heller ei.

Før hadde de en langt bedre beskrivelse av disse tingene, kjekkt for meg dette da ;)

Lenke til kommentar

Vel, på ADSL må det ut en mann i sentralen og koble om, er det urimelig at dette skal koste?

Enten etablering eller høyere månedspris er vel valgene for ADSL.

Høyere mnd pris ville jo være surt for gamle kunder.

Den der kjøper jeg ikke. Hvis Telenor (eksempel) opererer med fri etablering vil jo det samme skje uansett. De eksisterende kundene må betale merkostnaden for at mannen må ut til ADSL-boksa. De vil ikke nødvendigvis få høyere månedsbeløp, men de vil likevel måtte betale for det.

Det er uansett ikke det jeg reagerer på. Jeg har full forståelse for at ISP'ene må bruke penger på å aktivere linjene. Jeg har derimot ingen forståelse for at de skal skryte av at du nå slipper å gjøre det. De burde heller kamuflere det inn i linjeprisen slik at man hadde unngått slike misforståelser som denne tråden baseres på.

Lenke til kommentar

Foruten, ordet etablering betyr igangsetting. Når man etablerer en bedrift, så er bedriften igang og fungerende. Ikke at lokaler er leid, og intervjuer er satt opp.

Når man etablerer seg i et nytt området, så er man med jobb, leilighet/hus, osv. Dvs. er og bor i området.

Jeg synes at hele markedet bør skjerpe seg med bruk av dette ordet, da det er i seg selv feil.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...