gspr Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Laptoppen min (Toshiba Tecra A2 NTNU studenttilbud) kommer endelig på mandag. Denne har en rimelig treg disk, nemlig en 4200 RPM 60 GB med S.M.A.R.T.-teknologi. Da jeg bare er vant til stasjonære med 7200 RPM-disker, lurer jeg på om lese/skrive-hastigheten på disken bør påvirke mitt valg av filsystem. Det kan vel kanskje for eksempel være lurt å skrive data til disken ofte, istedet for å vente og gjøre det i bursts? Ikke vet jeg... noen forslag? Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Som vanlig så kommer det helt ann på hva du skal bruke maskinen til. En treg disk vil ikke bli noe raskere uansett hvilket filsystem du bruker. Systemet vil derimot reagere raskere om du velger riktig filsystem for det maskinen skal brukes til. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 2. september 2004 Forfatter Del Skrevet 2. september 2004 Ordinær desktopbruk. 0 spilling, 0 video/lyd-redigering, dog en del kompilering etc. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Det lønner seg å srive i bursts. Det kan jo føre til tap av data om du går tom for strøm, men faren for det er jo svært liten sålenge du har kontroll på batteriet. Det positive er at du får mer batteritid siden disken ikke brukes like ofte. Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Tja ... jeg bruker reiserfs på min bærbare og har ikke hatt no problemer med det Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 Om du ikke har planlagt spesielt store filer på disken så ville jeg ha gått for reiserfs. Det er ganske raskt i forhold til de fleste fs'ene så lenge filstørrelsen ikke blir for stor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå