Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Doom III... ID software har jo alltid briljert teknologisk, og Quake 1 og 2 var jo action fyllt, men de tok jo ikke skikkelig tak i deg... Doom 1 var banebrytende i og med at det nærmest fant opp en ny sjanger, og man ble jo en smule svett av å spille det.

 

Det er denne "svetthetsfaktoren" som jeg tror er den største utfordringen. Vi har jo etterhvert blitt ganske blasert av å spille gjennom den ene FPSen etter den andre. Half-Life greide å puste nytt liv inn i FPS ved å innføre en troverdig og "interaktiv" historie.

 

Dersom Doom III skal bli noe mer enn bare et teknologisk showcase med masse blod og gørr, må ID komme opp med noe som suger deg inn i handlingen og virkelig gir deg gåsehud. Jeg tror også at det vil være en bommert å lage et løp og skyt spill, hvor det eneste man gjør er å kjempe seg mot portalen til neste brett, og at man må ha "tasks" av ett eller annet slag. Interaksjon med omgivelsene og andre personer er også viktig. I de andre spillene som ID har lagd, har det stort sett vært deg mot "røpla".

Lenke til kommentar

Doom III står ihvertfall øverst på min "venteliste", det er alltid like spennende å se hva Carmack og Co. har greid å tyne ut av hardwaren. Doom var som tidligere nevnt en revolusjon og fikk ihvertfall meg til å bli frelst av FPS sjangern, maken til stemning og innlevelse i spillet har jeg ikke hatt siden originale Doom. Husker spesielt lyden av den trampende "cyberdemon" (eller hva det var) med horn mot slutten av spillet. Den minte meg forøvrig litt om det monsteret i Lord of The Rings FOTR som spyr flammer; husker ikke navnet helt. Dersom ID klarer å gjenskape den originale stemningen fra Doom og med ny nervepirrende teknologi som dynamiske ekte lys med dynamiske ekte skygger etc. så må det bare bli en hit!!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-06 12:38, Mr.Hassan skrev:


Noen som trur at Doom ||| vil få samme innvirking på spill som dei 2 andre doom versjonane fekk..?



 

nei! Personlig gleder jeg meg ikke til Doom3 engang. Det blir RTCW i Doom drakt, flott grafikk, masse fart og lite IQ. Quake serien har også fått meg til å se på ID som en middelmådig spillprodusent. De kan grafikk. ALLTID har ID's spill vært på topp når det gjelder grafikk, men mens FPS sjangeren har utvikla seg videre så viste ID klart å tydelig med RTCW at de ikke makter å fornye sjangeren.

 

Doom 3 kommer til å bli et actionfylt spill, hvor du løper i 300km/t samtidig som grafikken er nydelig. Multiplayer delen blir også bra for aracde spillere, men ikke revolusjonerende. På samme måte som RTCW så vil Doom 3 et spill som får gode kritikker når det kommer ut, men det blir ikke noe nytt Half-life nei.

 

Doom serien slutta med Final Doom. "this is it, the end. the final chapter in the doom series" (står bakpå Final Doom pakka mi). Doom 3 har kanskje navnet til sine forgjengere, men får ALDRI samme atmosfære og kult status

Lenke til kommentar

HAL9000 - En Balrog hadde vært en interessant fiende ja... Du ser skyggene på veggen danse når han kommer rundt hjørnet, og hører knitringen og fresingen når alt han tråkker på blir til aske...

 

Anders Leipsland: Det var ikke ID som utviklet spill-konseptet i RTCW, men Grey Matter Studios og Nerve. ID sto bare for teknologi og produksjon.

 

Personlig synes jeg det er litt tidlig å trekke konklusjoner rundt hvordan Doom III blir å spille. Basert på det som er tilgjengelig av info (Previews, intervjuer, etc) tror jeg ikke det blir Q3 (løpe vanvittig fort) style. Forhåpentlig vil stealth bli en faktor (du gjemmer deg i en mørk krok og ser styggingene halte forbi mens de lager ekle lyder).

Det er visstnok ikke multiplayer i Doom III heller, men det gjenstår å se.

 

Vi får vite mer på årets E3 (Electronic Entertainment Expo) hvor Doom III skal vises på Activisions stand.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-06 16:48, [email protected] skrev:


Anders Leipsland: Det var ikke ID som utviklet spill-konseptet i RTCW, men Grey Matter Studios og Nerve. ID sto bare for teknologi og produksjon.


 

Hvem som har gjort hva i en spillproduksjon bryr meg forholdsvis lite (litt interesant er det riktignok). ID publiserte spillet så da får ID har ansvaret for hvordan spillet er blitt. RTCW hadde noe å leve opp til og da er det for dårlig å skylde på andre imo.

 

Quote:

Personlig synes jeg det er litt tidlig å trekke konklusjoner rundt hvordan Doom III blir å spille.


 

Selvsagt, men jeg føler det er slik ID er med bakgrunn i hva de har sluppet tidligere

 

Quote:

Basert på det som er tilgjengelig av info (Previews, intervjuer, etc) tror jeg ikke det blir Q3 (løpe vanvittig fort) style. Forhåpentlig vil stealth bli en faktor (du gjemmer deg i en mørk krok og ser styggingene halte forbi mens de lager ekle lyder).


 

Det vil forundre meg, men også glede meg. Først og fremst fordi ID da vil bevise at de er åpne for andre konsept enn det de har kjørt på hittils.

Lenke til kommentar

Alle spill som skal vere "litt" realisktiske vil jo ettervert få bygd inn en fysik-motor.

 

Unrale 2003 vil få bygd inn Havoc-fysikengine som kan gjøre det med skyggegjemming realitet, også ting som å "falle" rett og kasser som detter rett vei når de blir skutt på.

 

Kanskje ikke helt svar på topic men men

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-06 18:09, Anders Leipsland skrev:

Quote:


On 2002-05-06 16:48, [email protected] skrev:


ID sto bare for teknologi og produksjon.


 

ID publiserte spillet så da får ID har ansvaret for hvordan spillet er blitt. RTCW hadde noe å leve opp til og da er det for dårlig å skylde på andre imo.

 

Mener du at forlaget er ansvarlig for hvordan den siste boka fra <sett inn favorittforfatter her> ble? En smule urimelig vil jeg mene...

 

"skylde på andre" ? Nå falt jeg av, gitt... hva mener du?

 

Forøvrig har jo RTCW fått et par priser:

"Mesquite, Texas - March 13, 2002 - id Software's critically acclaimed PC game, Return to Castle Wolfenstein TM, was honored with the Computer Action/Adventure Game of the Year and Online Game Play of the Year awards by the Academy of Interactive Arts and Science at the 5th Annual Interactive Achievement Awards ceremony, held at the D.I.C.E. Summit in Las Vegas. The Academy of Interactive Arts and Sciences recognized Return to Castle Wolfenstein for its outstanding interactive content, creativity and technical achievement. " - så helt bånn i bøtta synes det ikke å ha vært.

 

Jeg synes RTCW var helt ok, kunne klart meg uten zombies m.m. men det var rimelig grei underholdning. Men - det er i en helt annen klasse en MoHAA - MoHAA er det morsomste jeg har spilt på lenge.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-06 19:49, [email protected] skrev:


Mener du at forlaget er ansvarlig for hvordan den siste boka fra <sett inn favorittforfatter her> ble? En smule urimelig vil jeg mene...


 

Mener den sammenligninga ikke holder helt mål, men forlaget velger selv om dem skal gi ut boka. Derfor har ID sagt at "ja dette er bra nok". ID har også hatt rettighetene på spillet her og har derfor gidd rettighetene til noen andre. Da kan det sammenlignes med et firma(id software) som får som oppdrag å levere et ferdig hus til kunden(oss som skal spille). Om firmaet da velger å gjøre rørleggerarbeidet selv eller sette det bort til noen andre har ingenting å si for kundens del. Firmaet er fortsatt ansvarlig for det ferdige produktet.

 

ja, jeg vet jeg er alene om å tenke sånn, men jeg er nå engang slik :smile:

 

Quote:

"skylde på andre" ? Nå falt jeg av, gitt... hva mener du?



 

bare at ID er ansvarlige for hvordan RTCW ble

Lenke til kommentar

eh low poly? doom III? av det lille jeg har sett er det jo sinsykt med polys i doom III motoren, å det var en som komenterte at siden doom III blir så high poly så kan man ikke ha hundrevis av fiender samtidig på skjermen som i gamle doom så derfor blir doom III heller en snik deg fram i mørket spill (noe som jeg digger).

Lenke til kommentar

D3 skal ha noe som heter Displacement Mapping (eller noe slikt) som gir inntrykk av at modellene har mye høyere poly-count enn de egentlig har :smile: Lurer på om en trenger hardware-støtte for å bruke dette, så at det nye Matrox kortet skal ha støtte for det :smile:

 

Anders: Fikk bare inntrykk av at du hatet spillet, derfor jeg lurte.

Lenke til kommentar

eg er ikkje så sikker på det der med displacement mapping men dei bruker ein spesiell teknikk på modellane

 

dei er egentleg 1500-2500 polygoner men modellert med 200 000, dei bruker 200 000 polygon skinna til low poly modellane og bruker enn eller anna effekt ting som gjer at der ser mykje betre ut :smile:

Lenke til kommentar

Anders L: mulig noen svarte deg, men jeg vil også:

 

Dette med at ID satte navnet sitt på RtCW er en ting, og om du vil kan du godt gi dem "skylda" for hvordan spillet ble, men å bruke dette som ett argument for at Doom3 blir dårlig er litt dumt, blir litt dumt, fordi, som noen allerede har nevnt, ID Software laget teknologien bak spillet, men hadde ikke noe å gjøre med punktene du klaget over.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-06 22:55, Jellyfisk skrev:


Dette med at ID satte navnet sitt på RtCW er en ting, og om du vil kan du godt gi dem "skylda" for hvordan spillet ble, men å bruke dette som ett argument for at Doom3 blir dårlig er litt dumt, blir litt dumt, fordi, som noen allerede har nevnt, ID Software laget teknologien bak spillet, men hadde ikke noe å gjøre med punktene du klaget over.



 

Vel er ikke kun med RTCW som er grunnen til at jeg ikke gleder meg noe særlig til D3. Quake serien har heller aldri vært noe særlig spilt her i huset.

 

De punktene jeg klagde over mener jeg ID kan ha skylda for.

 

a) fordi dem gav oppdraget til de dem gav det til

 

B) fordi dem kunne instruert de som lagde spillet i at "slik og slik må det være".

 

Det har rett og slett med hva de satt som krav.

 

og som jeg sa tidligere, er klar over at få ser det på den måten, men jeg gjør nå engang det :smile:

Lenke til kommentar

Id satt ikke disse kravene.

 

Activision har hatt retten på Wolfenstein navnet siden det originale spillet. (escape from castle wolfenstein, tror jeg det het...

ID Software lånte dette navnet til sitt spill, Wolfenstein 3D, Activision ga det ut.

 

Activision ga oppdraget med RtCW til gray matter.

 

Om noen sto over Gray Matters skuldre og sa at ting måtte gjøres sånn og sånn var det Activision, og ikke ID software.

 

ID Software ga 3d motoren, og sikkert litt hjelp til å implimentere og modifisere denne.

 

Værsåsnill, ikke påstå ting skråsikkert gang på gang uten at du har satt deg skikkelig inn i ting...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...