Gå til innhold

Hardware.no Et markedsføringsorgan?


Anbefalte innlegg

Men det var morsomt å "skite i reiret", det trengtes åpenbart.

Litt merkelig å se at en representant fra et antatt seriøst selskap kommer inn og forteller i truende ordelag hva vi skal få lov å debattere, og hva vi ikke skal få lov å debattere. :thumbdown:

plz quote de truende ordelag for meg, for jeg ser de ikke. :nei:

"så tror jeg alle nettbutikker i Norge gjerne møter personen for å fortelle at samtlige beskyldninger er oppspinn, fri fantasi og dårlig oppgulp uten et snev av sannhet. Håper det var klart nok, men vi tar gjerne en grundigere forklaring dersom vedkommende tør å fortelle hvem han/hun er ? I et forum er det mulig å være anonym, men noen ganger bør man være kar nok til å stå frem. Vi oppfordrer deg derfor til å komme deg ut skapet snarest mulig "

 

Av dette trekker jeg at de ønsker å møte meg personlig på bakgrunn av et innlegg de ikke liker i et debattforum. Dette oppfatter jeg som truende, og helt unødvendig.

 

Dette er et debattforum, hvor det er fritt for alle registrerte brukere å argumentere. Forumet har moderatorer som sletter innlegg som ikke følger forumets retningslinjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Devil-Teddy skrev 02/09/2004 : 16:30:

 

Komplett: bare får å svare på spørsmål 1....

Dere må være passe dumme som ikke klarer å tenke ut det svare selv!

 

Vis dere sender en PM til en person å spør om kundenr hans etter

at han har slengt dritt om dere på hw forumet så misstenker han kanskje

at dere (som er så store rasshøl som dere virker for meg gjennom tlf og mail)

vil han noe vondt... Og derfor velger å holde seg anonym 

 

Tror det er noen som mener vi er dumme, skal heller ikke utelukke at det stemmer ;)

 

Dårlig forklart fra vår side, det vi normalt gjør er følgende:

 

Hvis det er en kunde på forumet som mener at noe er gjort feil, så tar vi kontakt via PM (hvis ikke mailadressen er tilgjengelig) og spør om det er noe vi kan gjøre for å rette opp i feilen. Vi er jo faktisk interesserte i fornøyde kunder... For at vi skal kunne sjekke opp i hva som har skjedd, så er kundenr. den enkleste måten for oss å sjekke historikken. Det er imidlertid ikke noe krav, kun en måte å gjøre ting raskest mulig på.

 

Vi krever naturligvis ikke kundenr. for å snakke med noen, det vi forsøkte etter fattig evne å vise var at vi ofte ikke mottar svar i hele tatt (verken kundenr. eller annet) og da lurer vi jo på hvorfor "kunden" ikke er interessert i å få løst saken.

 

For ordens skyld så sender vi verken torpedoer til noen forumdeltakere eller stikker nåler i dukker, vi er ikke så onde :p

 

PS. Hvis du har hatt en erfaring med oss og vi har oppført oss som den kroppsdelen mellom ryggen og bak på lårene, så ta kontakt med oss (kundenr. ikke nødvendig) så skal vi i hvertfall forsøke å bedre på inntrykket.

Lenke til kommentar
Men det var morsomt å "skite i reiret", det trengtes åpenbart.

Litt merkelig å se at en representant fra et antatt seriøst selskap kommer inn og forteller i truende ordelag hva vi skal få lov å debattere, og hva vi ikke skal få lov å debattere. :thumbdown:

Skiting i reiret skjerper åpenbart sansene, men ikke så mye at jeg klarer å se noen trusler i det Komplett skriver.

 

Komplett:

At ikke folk vil identifisere seg når dere tar kontakt kan som Devil-Teddy skriver ha sine årsaker.

Jeg ser heller ikke poenget i at "Der kajser" skal stå fram med fullt navn (går ut fra at du som skrev ikke heter Komplett ;) ). "Der kajser" og vi andre lever i anonymitetens verden så lenge vi er på dette forumet medmindre vi selv velger noe annet. Dette er en del av gamet som dere bare må akseptere.

Ellers var det et informativt og fint svar.

Lenke til kommentar
Der kajser skrev 02/09/2004 : 16:59

  Gunnar_, takker for at du gir "jevelen" litt rett. Det kan sikkert trenges når jeg får torpedoene fra Komplett på døra:p

 

Der kajser, beklager virkelig hvis du har fått inntrykket av at vi nå er gretne på deg, intensjonen vår var å slå fast at hw.no faktisk opptrer svært ryddig og at det ikke er noen grunn til å mistenke de for noe som helst i forbindelse med produkttesting.

 

Vi tåler fint at det stilles spørsmål om oss, men i en opphetet diskusjon så gikk kanskje tastaturet litt varmt. Hvis noen nå skal slå løs på deg, blir det etter vår mening like meningsløst som når du hamret løs på hw.no og oss (ja, det føltes slik). Uansett ikke noe problem å begrave stridsøksen, vi har faktisk ikke gravd den opp enda (selv om du sikkert føler det slik).

 

OK ?

 

PS. Vi legger oss ikke opp i hva dere diskuterer, det kan du lett sjekke ved å se våre tidligere postinger, men vi tillater oss å svare på spørsmål om oss.

Lenke til kommentar
el-asso skrev 02/09/2004 : 17:24

 

Komplett:

At ikke folk vil identifisere seg når dere tar kontakt kan som Devil-Teddy skriver ha sine årsaker.

Jeg ser heller ikke poenget i at "Der kajser" skal stå fram med fullt navn (går ut fra at du som skrev ikke heter Komplett  ). "Der kajser" og vi andre lever i anonymitetens verden så lenge vi er på dette forumet medmindre vi selv velger noe annet. Dette er en del av gamet som dere bare må akseptere.

Ellers var det et informativt og fint svar.

 

Point taken og akseptert :)

Lenke til kommentar

Synes det er greit at slike spørsmål tas opp. Vi er dessverre klar over at det i bransjen har vært (og er?) muligheter for å kjøpe seg gode tester. Det er selvsagt uheldig og skader alle. Vi har hatt ett "skikkelig" forsøk å "kjøpe oss" for 250.000 kroner i kontanter (!) med det resultat at vi ikke vil ha noe mer med de å gjøre. De får ei heller lov til å annonsere hos oss. Vi er 100% avhengige av å opptre ryddig og det tar vi veldig seriøst.

 

Som Martin har påpekt er det veldig enkelt for oss å låne av Komplett da de betaler frakt begge veier og alt er tilrettelagt fra Komplett sin side. Det gjelder også (så langt jeg vet) flere andre butikker. I tillegg har Komplett veldig mange varer på lager og får de tidlig. Ofte kan vi få varer fra distributører (NOREK, SMG, Itegra, EET, Hattelco osv) i god tid før de slippes på markedet. Typisk gjelder dette skjermkort og CPU-er.

 

Når det gjelder valget mellom å ta det fra en nettbutikk eller fra produsenter så er det slik at vi (som regel) må sende varene tilbake til produsenten. Det medfører at vi må styre masse med tollpapirer, betale importavgifter og moms osv. Slik sett er det er både billigere og mindre tidkrevende for oss å låne fra butikk. Til tross for det prøver å få låne mest mulig rett fra produsentene.

 

Husk også på at butikkene har en høy kostnad på slike varer og det trolig er netto tap for de.

Endret av pgressum
Lenke til kommentar
Men det var morsomt å "skite i reiret", det trengtes åpenbart.

Litt merkelig å se at en representant fra et antatt seriøst selskap kommer inn og forteller i truende ordelag hva vi skal få lov å debattere, og hva vi ikke skal få lov å debattere. :thumbdown:

Hei,

Helt enig der.

 

Efter dette usmakelige og 'big brother' agtige innlegg (det første) fra Komplett.no - slutter jeg å handle hos dem.

Det er lenge siden jeg sluttet å ta hardwaretesterne på hw.no alvorligt efter et hurtig tit på maskinvareprofilen til han som lagte denne testen.

 

Edit: Ser nu, at nevnte maskinvareprofil er blit slettet - men den kan stadig ses her.

 

PS. Oppgir gerne mit navn til Komplett i en PM

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Der kajser skrev 02/09/2004 : 16:59

  Gunnar_, takker for at du gir "jevelen" litt rett. Det kan sikkert trenges når jeg får torpedoene fra Komplett på døra:p

 

Der kajser, beklager virkelig hvis du har fått inntrykket av at vi nå er gretne på deg, intensjonen vår var å slå fast at hw.no faktisk opptrer svært ryddig og at det ikke er noen grunn til å mistenke de for noe som helst i forbindelse med produkttesting.

 

Vi tåler fint at det stilles spørsmål om oss, men i en opphetet diskusjon så gikk kanskje tastaturet litt varmt. Hvis noen nå skal slå løs på deg, blir det etter vår mening like meningsløst som når du hamret løs på hw.no og oss (ja, det føltes slik). Uansett ikke noe problem å begrave stridsøksen, vi har faktisk ikke gravd den opp enda (selv om du sikkert føler det slik).

 

OK ?

 

PS. Vi legger oss ikke opp i hva dere diskuterer, det kan du lett sjekke ved å se våre tidligere postinger, men vi tillater oss å svare på spørsmål om oss.

Takker for avklaringen. Da kan jeg ta av den skuddsikre vesten, og legge AG3'n tilbake i skapet. :p

Lenke til kommentar
Der Kajser: I stedet for å komme med det du ønsker å debattere som anklager, bør du ta opp ting på en seriøs måte. På den måte oppnår du kanskje en konstruktiv debatt. Synd du er mer interessert i bråk enn debatten.
...Jeg referer til en generell oppfatning jeg har...Jeg beskylder dere ikke for noe som helst...Jeg har over lang tid fått et inntrykk av dette...jeg sier ikke at det er slik...Jeg har hatt et inntrykk av...noe jeg synes er litt merkelig...fordi dette ikke er en beskyldning...beskrivelse av mitt inntrykk...tok munnen litt full...Men som sagt i hovedinnlegget, jeg kan selvfølgelig ha fått feil inntrykk...Vi kan jo spørre de andre leserne om de har lignende inntrykk?...dette var en påminnelse til de som leser innleggene, om å tenke selv.

 

Jeg oppfatter ikke det Der kajser har skrevet som en anklagelse, og som du ser så er ikke rutinene deres slik mange av oss trodde, så det var jo fotfeste i teoriene hans. (mange av oss trodde sikkert at produsenter og butikker kontaktet dere om testing av HW, men vi har jo fått bekreftet at dere også selv velger produktet dere vil teste og så kontakter produsent/butikk... Det er i dette punktet at personlige følelser og erfaringer kan gjøre valget litt partisk, men som mlwirak forklarte er det i noen tilfeller gode grunner bak disse valgene)

 

EDIT: Og så vil jeg legge at jeg i 90% av tilfellene linker til komplett.no fordi:

1: De har stort varelager (eneste jeg savner er mus og Hitachi disker)

2: De har mye informasjon om alle produktene :thumbup:

3: Adressen i adresselinja kan direkte kopieres

4: De har flott service og snyter deg ikke

5: De er alltid noen av de billigeste

Endret av Gunnar_
Lenke til kommentar
pgressum. Nettopp Takker for denne. Det er informasjon som dette jeg etterlyser helt fra begynnelsen av denne tråden.

Flott. Da håper jeg du fikk avklart det du lurte på. Dersom det er noe mer du vil ha svar på kan du gjerne sende meg en PM og jeg vil svare deg så fort som mulig.

 

Bare ikke send meg spørsmål om jeg kan endre på nick e.l. ;)

 

Mvh,

 

Per Øivind

Lenke til kommentar

Jeg syns hele debatten er tullete og helt ute av perspektiv. For hver test er det mulighet for å debattere denne i forumet. Dersom flere produkttester skiller seg mye fra tester utført av internasjonale ressurser vil dette raskt bli kommentert og hw.no vil miste sin troverdighet. Det er rimelig lite fruktbart å starte en tråd som dette uten ha noe substans bak "anklagene/konspirasjonsteoriene".

Lenke til kommentar
Jeg syns hele debatten er tullete og helt ute av perspektiv. For hver test er det mulighet for å debattere denne i forumet. Dersom flere produkttester skiller seg mye fra tester utført av internasjonale ressurser vil dette raskt bli kommentert og hw.no vil miste sin troverdighet. Det er rimelig lite fruktbart å starte en tråd som dette uten ha noe substans bak "anklagene/konspirasjonsteoriene".

Mulig at du synes denne tråden og debatten er tullete og uten perspektiv. Da kan man jo bare galant lukket vinduet eller finne en tråd som er mer interessant.

 

Men har blitt opplyst om hvordan rutinene er for innhenting av produkter til tester. Tror kanskje det er på sin plass at redaksjonen ser litt på problemstillingen. Kanskje finner de ut at det ikke finnes grunner til å endre på sin nåværende rutine. Vel, det blir jo opp til HW.no.

 

Er det slik at testerne selv henter inn produkter fra produsent/leverandør/nettbutikk, der de selv tar kontakten så vil jo egen preferanse bli brukt. Føler en at det er enkelt, raskt å få varen fra et sted så ringer en vel det stedet neste gang også. Det er jo logisk. Men kanskje det kunne være en ide (jeg sier kanskje) å bruke en annen butikk neste gang om det lar seg gjøre? Skulle HW.no ha en nedskrevet rutine som sørger for nøytralitet så er HW.no sikker på at testere forholder seg nøytrale ved at det er rettningslinjer for innhenting av testmateriale.

 

Det som står over er kun tanker som kunne løse et potensielt troverdighetsproblem. Det betyr IKKE at jeg beskylder HW.no for å ha et troverdighetsproblem. Det betyr heller IKKE at jeg beskylder testere for å ikke opptre nøytrale i innhenting av produkt.

 

jim

Lenke til kommentar
Der Kajser: I stedet for å komme med det du ønsker å debattere som anklager, bør du ta opp ting på en seriøs måte. På den måte oppnår du kanskje en konstruktiv debatt. Synd du er mer interessert i bråk enn debatten.

Debatten kan ikke bli konstruktiv. Grunnen til dette er at mange ikke holder seg til saken når de poster, og dermed sklir det ut og det blir mange avsporinger (du er ikke helt uskyldig i dette, men det er en annen sak).

 

Jeg deler ikke ditt syn på at Kajser er mer interessert i bråk enn debatten. Å si noe slik vil jo være å beskylde trådstarter for å ikke være genuint opptatt av sine tanker og oppfatninger som taes opp i trådens første post, men heller i å diskutere. Tror å insinuere dithen ikke akkurat gavner denne diskusjonen heller.

 

Da du er en tester for HW forstår jeg at du føler deg litt utsatt. Det er naturlig. At en eller flere personer føler, eller har en oppfattelse av at det er en favorisering bør jo lett kunne avvises med nedskrevne rettningslinjer for hvordan innhenting av testmateriale skal forekomme. Når det ser ut til at dette ikke finnes og at det er opp til tester selv å innhente materiale fra et sted så vil jo dette sjeldent kunne bli i realiteten en nøytral affære.

 

Hadde noen på HW tidlig, istedet for å avspore eller komme med flåsete kommentarer, heller tatt tak i sakens kjerne og dokumentert at det er klare rettningslinjer (eller uklare sådan) så ville det mest sannsynlig vært langt færre poster i denne tråden. Her kunne du bidratt med konstruktiv informasjon og hevet debatten.

 

jim

Lenke til kommentar
Skulle HW.no ha en nedskrevet rutine som sørger for nøytralitet så er HW.no sikker på at testere forholder seg nøytrale ved at det er rettningslinjer for innhenting av testmateriale.

Jeg ser poenget ditt, det er bare det at de beste garantistene for nøytralitet er de mange tusen "kontrollørene" i medlemsmassen til hw.no, noe denne tråden er et utmerket eksempel på.

 

Jeg har intrykk av at medarbeiderne som tester for hardware.no gjør det fordi de syns det er gøy å drive med data, ikke fordi de liker papirarbeid.

Dersom de som tester i nøytralitetens navn skal tvinges til en masse ekstraarbeid for å skaffe produkter fra firmaer en ellers ikke ville brukt er jeg også redd for at leserne får et dårligere produkt fra hardware.no.

 

Hele denne debatten bygger på antakelser og "synsing" og det er noe alverdens rutiner ikke kan forhindre, derfor vil vi fra tid til annen får slike tråder som denne uansett hvor formaliserte testrutinene er.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...