Gå til innhold

Hardware.no Et markedsføringsorgan?

Anbefalte innlegg

Hvis 20% (feks) av brukerene sitter med det intrykket har hw.no et troverdighetsproblem, og vil da være tjent med litt åpenhet om sine rutiner for tester.

Er det noe behov for en rutine rundt slike tester da ? Om hw selv tar initiativet til en test eller får forespørsel fra en leverandør om å teste et produkt blir det til syvende og sist en redaksjonell vurdering av hva som skal testes/skrives om.

Eller skal det være en prosentvis fordeling av testede produkter i forhold til hva som føres av de ulike webshopene ?. Skal man si nei til test av ett produkt Komplett fører fordi at "kvoten" til Komplett er oppbrukt ?

Mulig det bare er jeg som er naiv, men jeg skjønner rett og slett ikke problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til syvende og siste er det vel mest slik at man tar en test til etterretning som potensiell kjøper. Personlig kikker jeg på pusser og minuser i testene, og gir blaffen i hvem som er leverandør. Handle datautstyr på nett har jeg gjort flere ganger, men som oftest er det min lokale datasjappe i Grimstad, PS Data, som fikser varen. Alltid til en konkurransedyktig pris.

Testene til HW.no ser jeg på som solide og pålitelige. Og innerst inne skjønner vel alle at man ikke kan teste utstyr i hytt og vær uten å bli litt farget av å like en leverandør eller forhandler.

Når det gjelder Dahles tester, er de suverene.

Bare synd ikke alle skjønte ironien hans på et par av punktene.

*Sanmann*

Lenke til kommentar
2) kontakter hw som alltid sier ja til mine sinnsykt bra tester

Greit å ha tro på seg selv, men å komme med slike utsagn er ikke videre lurt skulle jeg tro. Første man tenker er: "Hva tror han at han er? Tror ikke jeg skal legge særlig vekt på hva han måtte mene om et produkt fremover."

Huff, du burde se an folk litt også før du kommer med slike svar. Godeste Dahle har lang fartstid her (se post-count) og de fleste har lest minst ett innlegg med nevnte Dahle som forfatter.

Selv uten noen som helst kjennskap til mannen så tolker man ALLTID et slikt utsagn som en litt morsom variant som kun folk med evne til å ikke ta seg selv alt for høytidelig kan komme med. Når man kjenner vedkommende har man lov til å evt. påstå at vedkommende har litt høye tanker om seg selv, men KUN dersom det faktisk er tilfellet. Noe det slettes ikke er her!

Nei, jeg syns folk tar seg selv alt for høytidelig, og da er det godt at noen klarer å gjøre noe med det... Dumt at du skal blir oppesen og irritert pga det :)

Lenke til kommentar

Er det noe behov for en rutine rundt slike tester da ?  Om hw selv tar initiativet til en test eller får forespørsel fra en leverandør om å teste et produkt blir det til syvende og sist en redaksjonell vurdering av hva som skal testes/skrives om.

Eller skal det være en prosentvis fordeling av testede produkter i forhold til hva som føres av de ulike webshopene ?.  Skal man si nei til test av ett produkt Komplett fører fordi at "kvoten" til Komplett er oppbrukt ?

Mulig det bare er jeg som er naiv, men jeg skjønner rett og slett ikke problemet.

Nå mener nå jeg i min uendelige naivitet at rutiner innad i en oganisajon er positivt, at jeg da skrev mitt forrige innleg under den antakelse at noe slikt kunne komme hw.no til gode beklager jeg på det sterkeste.

Mitt poeng er at hw.no (i mine øyne) har opparbeidet seg status som et medium som dekker bredden av hardware markedet, hvis om dersom dette ikke er et gjengs intrykk blant brukerene har de som jeg sa et troverdighetsproblem.

Jeg har ikke forespeilet løsninger basert på kvoter eller noe slikt. Derimot vil en bekreftelse på at der faktisk ER redaksjonell styring i hw.no gjøre sitt til å øke min tiltro til organisasjonen.

Dette henger nok litt igjen; jeg har ikke inntrykk av at det er noen sterk, sentral styring på hva som skal testes og hvor produktet skal lånes fra.

Hvor sterk styringen bør være vil ikke jeg komme med en vurdering på, men jeg tror at en målbevisst redaktør/redaksjon vil kunne holde kvaliteten oppe på et bedre nivå enn om "bare tilfeldigheter" avgjør hva som blir testet.

Dette til ingen forkleinelse for testerene, som jeg stort sett synes gjør en grei jobb.

Lenke til kommentar

For å oppklare litt i det jeg har mulighet til å oppklare i (ettersom jeg ikke er redaksjonelt ansatt):

Hvert søsternettsted bestemmer selv hva de vil teste. Det legges ingen føringer på dette fra sentralt hold. Her gjelder frihet under ansvar. Dersom ledelsen ser at et søsternettsted ikke fremstår seriøst, vil de gjøre de nødvendige grep.

Altså, hvert søsternettsted må svare for seg selv. Men at det er "bare tilfeldigheter" som avgjør hva som testes hos hw.no har jeg vanskelig for å tro. (Merk nok en gang at jeg ikke er redaksjonelt ansatt, og ikke omgås redaksjonen til vanlig. Dette avsnittet har altså like mye autoritet som en hvilken som helst bruker på forumet.)

Lenke til kommentar

Litt artig situasjon dette, for egentlig burde denne tråden bare blitt stengt pga at det ikke ligger noe til grunn for trådstarter sine beskyldninger annet enn "jeg tror" og "jeg føler". Men det kan jo ikke moddene gjøre - for da blir det jo sensur!

Snakk om å bli malt opp i et hjørne! Atpåtil av en totaltulling som har en dårlig dag!

Jeg har 100% tiltro til hw.no, men det er klart jeg gjør meg opp min egen mening om det de skriver...

Lenke til kommentar
formann:

Jeg overdrev selvfølgelig der. Litt humor må man ha i hverdagen. Tror ikke jeg er verdensmester ;) Det er derfor jeg er litt forsiktig med utsagn, som i f.eks LCD Guiden her på forumet ;)

Joda.. hadde en svak mistanke om at det ikke var helt seriøst ment. Men siden du listet det opp sammen med de andre punktene som uten tvil var seriøst ment så tenkte jeg.... ja. Du vet.

Beklager :)

Til dere som mente jeg ble irritert... følg med da. Har en del poster på dette forumet, og er jeg irritert eller forbannet så kommer det SVÆRT klart frem. Selv om jeg ikke fyller inleggene med smilies ol. så betyr ikke det at jeg er sur eller irritert.

Jeg skriver jo også at det ikke er spesielt lurt å si sånt, i en tone som de fleste tolker som et råd. Oivind virket ihvertfall ikke til å ta seg nær av det, og tok det tydeligvis slik det var ment.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo fortelle om hvordan jeg mottar testprodukter. Dette er på mange forskjellige måter.

1. Jeg ser et produkt som innegår i den gruppen produkter jeg tester, og finner det spennende. Snakker med redaktør, og så bestilles produktet. Om det da befinner seg hos Komplett, PSData, Netshop, Asono, Datalevrandøren, i Taiwan eller i Nederland er for meg klinkende likegyldig. Å få det fra produsent er mest ønskelig, men det er ikke alltid mulig eller økonomisk forsvarlig (sending av varer ut og inn av EU er noe herk som medfører administrative kostnader, mva-utbetalinger osv osv).

2. Redaktør kontakter meg, og spør om jeg vil teste et gitt produkt. Det er da opp til meg om jeg ønsker å teste det, og ikke minst vurdere om jeg har tid.

3. Produsenter som vi har kontakt med spør oss om vi har lyst til å teste et produkt de har kommet med. Vi vurderer da hver enkelt tilfelle. Noen ganger sier vi ja, andre ganger sier vi nei.

4. Lesere sender inn ønsker av test av produkter, vi vurderer om det er av interesse, og bestiller eventuelt produktet.

5. I enkelte tilfeller kontakter butikker oss og spør om vi vil teste et produkt. Igjen blir det da en vurdering om vi vil eller ikke. Sistnevnte skjer i alle fall meg svært sjelden.

Det er i utgangspunktet en fordel å få ting fra produsent (vi har som dere trolig har sett avtaler med ganske mange produsenter). Neste skritt hvis det strander blir som regel importør som blir det mest riktige (mange produsenter ber oss hendvende oss til importører i stedet for å sende produkter selv). Komplett, PSData og Netshop blir å anse som importører, selv om det egentlig er et datterselskap som står for selve importen. Ikke alle importører er like fine å ha med å gjøre (svært omstendige utlånsrutiner osv), så derfor kan man igjen gå til nettbutikker.

Lenke til kommentar
Nå mener nå jeg i min uendelige naivitet at rutiner innad i en oganisajon er positivt, at jeg da skrev mitt forrige innleg under den antakelse at noe slikt kunne komme hw.no til gode beklager jeg på det sterkeste.

Siden vi nå er er på side 7 i en tråd om favorisering av enkelte webshopper går jeg ut fra at du etterlyser rutiner som omhandler hvem man skal teste fra ?

Eller er det mer i retning etiske retningslinjer for de som utfører testene ?

Kanskje du kunne konkretisere litt i stedet for å bruke det intetsigende ordet rutiner.

Jeg har ikke forespeilet løsninger basert på kvoter eller noe slikt.

Forklar gjerne hvordan du vil løse "problemet" annet en med "kvoter"

Derimot vil en bekreftelse på at der faktisk ER redaksjonell styring i hw.no gjøre sitt til å øke min tiltro til organisasjonen.

Se redaktøren (Howard) sitt svar på side 1 i tråden.

Lenke til kommentar

Heisan,

Litt blandede følelser her nå, både tårer og latter (og begge deler samtidig). Husk at dette ikke bare er et angrep på hw.no, men også på oss i Komplett. For å avklare denne saken fra vår side: Vi er annonsør på hw.no og betaler (alt for mye selvfølgelig) for det. Alle andre nettbutikker har mulighet til å gjøre det samme, men vi kan nesten ikke tvinge de til å plassere annonser her eller å sende inn produkter...

Når det gjelder produkter til testing foregår dette nøyaktig som hw.no forklarer: Vi forsøker å være behjelpelige med å skaffe produkter de ønsker å teste ut, men stiller ingen krav og gir lite goder ifbm dette. De fleste produktene vi selger finner man også på andre nettbutikker i Norge, så vi er ikke helt overbevist om at den lille "reklamen" vi får i forbindelse med dette tjener seg inn (vi kan ikke selge disse produktene som nye etterpå). Endel produkter er også "engineering samples" som vi får fra produsentene og som enda ikke er lansert. Tror faktisk de fleste nettbutikkene er glade for at andre sender inn produkter også, slik at kostnaden for dette blir spredd. I lys av dette skjønner dere kanskje hvorfor påstandene til trådstarter er fullstendig på jordet og over neste bakketopp...

Vi har ikke noe med det, men det er nesten for lett å så tvil om andres intensjoner slik man gjør her. Det kreves imidlertid litt mer "baller" å innrømme at man rett og slett har tatt helt feil. Hvis vedkommende tør, så tror jeg alle nettbutikker i Norge gjerne møter personen for å fortelle at samtlige beskyldninger er oppspinn, fri fantasi og dårlig oppgulp uten et snev av sannhet. Håper det var klart nok, men vi tar gjerne en grundigere forklaring dersom vedkommende tør å fortelle hvem han/hun er ? I et forum er det mulig å være anonym, men noen ganger bør man være kar nok til å stå frem. Vi oppfordrer deg derfor til å komme deg ut skapet snarest mulig :p

Når det er sagt, så er det andre ting som er langt mer interessante å diskutere. Tar vi på oss paranoide-hatten, så er det påfallende mange poster som har kommet fra "ferske" brukere (f.eks. under 100 poster) i hw-forumet i løpet av 2004 som inneholder kritikk av Komplett for det ene og det andre. Vi er ydmyke nok til å innrømme med en gang at vi har våre feil og mangler (og kan forbedre oss overalt), men vi reagerer på noen ting:

1) Hva kommer det av at når vi kontakter disse personene på PM og spør etter kundenr, så får vi ofte ikke svar ? Skulle tro at man var interessert i få løst sakene sine og at ikke diskusjonen var det viktigste.

2) Hva er årsaken til at når noen påstår noe som vi kan verifisere (eks. "jeg kjøpte en vare på en viss dato") så er det ofte vi finner ut av at ingen kunder passer til påstandene ?

3) Hva er årsaken til at 90% av disse "kundene" ikke oppgir e-postadresse eller noe informasjon på sin personlige side ?

4) Hva kommer det av at vi ved en gjennomgang kunne fjerne en haug med dårlige erfaringer på hw.no, fordi bl.a. e-postadressene ikke var gyldige eller at navnene ikke fantes i vår kundedatabase ?

5) Det er mulig at noen er lei seg fordi kjæresten ble sammen med en Komplett-kar, men bortsett fra det så ser vi ikke så mange andre som har interesse av å bevisst spre løgn om oss, eller er det virkelig det ?

Vi prioriterer nå å kjøpe inn noen flere varer, jobbe litt på lageret og behandle noen returer fremfor denne diskusjonen, men se ikke bort i fra at vi kommer tilbake. Håper imidlertid at vi da kan slippe påstander som ikke er dokumenterte og utsagn som at "Komplett blir prioritert". Sannheten er jo at vi i 2004 har vært det mest populære hat-objektet på forumet og at de fleste som forsøker å forsvare oss blir flamet i løpet av to sekunder. Se derfor ikke bort fra at vi lanserer "ikke mobb en Komplett-kunde" t-skjorten i løpet av kort tid :-)

Over og ut fra oss.

PS. Vi trenger heller ikke innlegg som beskylder oss for å sutre. Vi er svært blide og fornøyde for tiden og vet at veien til enda mer fornøyde kunder ligger hos oss. Det viktigste for dere er faktisk å finne ut av hvor mye oppspinn ønsker dere i deres eget forum...

Lenke til kommentar

Haha!

Det innlegget var på sin plass!

Jeg er faktisk helt enig med dere fra Komplett!

Edit: For rask på sendeknappen...

Jeg tar gjerne et par slike T- skjorter også...

Jeg ser for meg at denne tråden nå kan ta en vendig i retning drittslenging mot Komplett pga innlegget de skrev...

Håper ikke det.

Håper denne blir stengt ASAP

Endret av kristteo
Lenke til kommentar

Komplett: bare får å svare på spørsmål 1....

Dere må være passe dumme som ikke klarer å tenke ut det svare selv!

Vis dere sender en PM til en person å spør om kundenr hans etter

at han har slengt dritt om dere på hw forumet så misstenker han kanskje

at dere (som er så store rasshøl som dere virker for meg gjennom tlf og mail)

vil han noe vondt... Og derfor velger å holde seg anonym :roll:

Endret av Devil-Teddy
Lenke til kommentar

Jeg vil i noens øyne nå leke djevelens advokat og prøve å forsvare det jeg tror Der kajser mener:

Jeg tror han lurer på hvordan prosedyrene for låning er, og om låningen går på rundgang eller om det er de samme som blir valgt.

Først svarte Howard på første del:

Jeg ønsker å gjøre oppmerksom på at det er redaksjonen i Hardware.no som selv avgjør hvilke produkter som skal tas inn til test. Det er ikke slik at produsenter og webshoper kan sende inn produkter i "hytt og pine" for å få de testet.

Som gjør at svaret på andre del blir viktigere, og kan formuleres som "går hw.no for det meste til de samme butikkene når de vil teste et produkt og hvorfor?"

På dette spørsmålet svarte mlwirak bra (som alltid?):

For oss er det veldig praktisk å låne produkter av Komplett; fordi vi har en enkel og etablert ordning på dette som fungerer uten mye styr. Det er også praktisk for oss at Komplett dekker frakt for oss begge veier; og vi har egne pakkelapper ferdig frankert tilbake til Komplett liggende. Da slipper vi ekstra administrasjon vedrørende tilbakesending.

Når det er sagt, har vi et mål om å låne mest mulig rett fra produsenten, slik at ingen kan trekke vår uavhengighet i tvil. Problemet på datakomponenter er at det knapt er en eneste produsent som er etablert med egne kontorer i Norge, og å sende varer frem og tilbake til utlandet er kostbart og innebærer mye styr.

----------------

Min konklusjon er at trådstarter hadde delvis "rett" når han hadde en teori om at HW.no ikke er idyllisk demokratisk og rettferdig, men en HW.no medarbeider kom med gode og saklige argumenter på hvorfor det er slik. Argumenter som for min del godt holder vann.

Det at HW.no vanligvis først går til produsent er jo både bevist og den beste løsningen.

Om andre webshopper føler at de er oversett så er det vel opp til de å selv prøve å gjøre noe ved det, f.eks ved å tilby 'hotte' produkter til test og legge ved frankerte pakkelapper og andre ting som gjør at testen blir mindre arbeid for HW.no.

EDIT: skrives det "låning" og "låningen"? Det ser jo helt mongo ut...

Endret av Gunnar_
Lenke til kommentar

Greit å ha tro på seg selv, men å komme med slike utsagn er ikke videre lurt skulle jeg tro. Første man tenker er: "Hva tror han at han er? Tror ikke jeg skal legge særlig vekt på hva han måtte mene om et produkt fremover."

"IRONI Ironi, har du hørt om det ordet!

Lenke til kommentar

lol

Bra innlegg fra komplett, synes nesten synd på trådstarter jeg :)

Lenke til kommentar

Gunnar_, takker for at du gir "jevelen" litt rett. Det kan sikkert trenges når jeg får torpedoene fra Komplett på døra:p

Hvis de da ikke tar seg tid til å lese det jeg har skrevet først da.

For da ville de funnet dette:

" Jeg referer til en generell oppfatning jeg har, Jeg beskylder dere ikke for noe som helst. Jeg har over lang tid fått et inntrykk av dette, jeg sier ikke at det er slik."

"Ja, blib svarte greit på den. Og det er sikkert grunnen til at jeg har fått et litt skjevt inntrykk."

Og til slutt "Gjennom svarene ser jeg at årsaken til at jeg har fått et inntrykk av at HW muligens er litt tendsensiøs på dette området, trolig skyldes tilfeldigheter."

Men det var morsomt å "skite i reiret", det trengtes åpenbart.

Litt merkelig å se at en representant fra et antatt seriøst selskap kommer inn og forteller i truende ordelag hva vi skal få lov å debattere, og hva vi ikke skal få lov å debattere. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Men det var morsomt å "skite i reiret", det trengtes åpenbart.

Litt merkelig å se at en representant fra et antatt seriøst selskap kommer inn og forteller i truende ordelag hva vi skal få lov å debattere, og hva vi ikke skal få lov å debattere. :thumbdown:

plz quote de truende ordelag for meg, for jeg ser de ikke. :nei:

Endret av ronndi
Lenke til kommentar

"IRONI Ironi, har du hørt om det ordet!

Hørt om å lese hele tråden før du kommenterer? I det minst se om jeg har postet noe etter?

Jeg vet godt hva ironi er.. og jeg vet nok om det til at man skal være svært forsiktig med å bruke det i skiftlig form. Når han i tillegg ramser det opp sammen med flere andre punker som er dønn seriøse så er det ikke alltid så lett å skjønne.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du poster i denne tråden. Ingen kommentarer til det faktisk tema? Siden du kun er ute etter å lære meg hva ironi er, burde du heller sende en mail eller PM. Liten vits å spamme ned en tråd som dette med totalt uinteressante komentarer. De er det nemlig nok av fra før.

On Topic:

Komplett.no fikk sagt det ganske greit, selv om de prøver å få oss til å tro at 90% av misfornøyde forum-medlemmer bare farer med løgn. Det var uten tvil det de prøvde å få frem. Mange av de som klager på dere overdriver, men nå gjør de isåfall det samme. Overdriver for å styrke deres egen sak. Kanskje best å legge paranoid-hatten på hyllen?

Endret av formann
Lenke til kommentar
Komplett: bare får å svare på spørsmål 1....

Dere må være passe dumme som ikke klarer å tenke ut det svare selv!

Jah, for Komplett er Al-Qaida's avdeling i Norge, og prøver å fjerne (drepe) en hver person som er mot deres salgspolitikk.

Saklig... :nei:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...