Gå til innhold

Hardware.no Et markedsføringsorgan?

Anbefalte innlegg

2) ser man gjennom mine tester vil du se at jeg tester fra:

Komplett.no

PS Data

Netshop

SMG Norway

TCI Computer

NEC

EIZO

Dator Design

Computercity Sandvika.

CBK Comm

Vet ikke om dette er relevanse, men nevnte dette allikevel.

Hei,

Greit at du nevner Webshopperne, men vi bør ha i bakhodet at Norek AKA Komplett er distibutør på mange av de produkter hw.no tester fra diverse Webshopper- altså en 'finger med i spillet'.

Jeg vil tro, at hvis man ser på samtlige tester i hw.no, vil man oppdage at Norek/Komplett er representert med langt mere end de 50% Webshop-markedsandele, som der er nevnt her. Hvilket kanske er årsaken til den enorme vekst Komplett har hat de sidste årene.

Desverre fremgår det ikke umiddelbart på Norek's sin site, hvilke produkter de distributerer, men de skriver: 'Vi anbefaler' i hver kategori - hvilket jeg tyder som: 'Vi distributerer'. Kanske jeg tar feil?

Edit: Det går fort her i tråden - trådstarter er inne på det samme.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Burde stått "tilbakemeldinger til moderatorteamet KUN OBJEKTIVT"

Vel slik jeg så det så var det også en oppfordring til brukere å være kritisk. Så det var ikke kun ment for moderatorer. Har du ikke noe konstruktivt å bidra med så kan du heller vente litt til du kommer med noe.

Beklager dersom jeg virker irritert, men jeg skal ut på båttur nå og har dårlig tid. I tillegg så får man jo ikke svar fra moderatorer eller personer fra HW, kun useriøse flåsete poster (mulig det ikke gjelder alle).

jim

Lenke til kommentar

Rutinene mine ved tester:

1) Jeg ser eller for høre om et produkt jeg har lyst å teste

2) kontakter hw som alltid sier ja til mine sinnsykt bra tester

3) Jeg kontakter de som fører varen for å få denne til test

4) Produktet leveres på døren min

5) Jeg stirrer monotont ut i luften i 5 timer før jeg begynner teste det

6) Tester dette i en til to uker

7) Jeg returnerer varen til de som leverte den

8) Jeg anbefaler/avbefaler produktet uavhengig av webshop

Enkelte ganger kontakter noen produsenter meg for å få testet varene sine. Dette har skjedd med Eizo og Nec. Aldri blitt kontaktet direkte av en webshop jeg

Lenke til kommentar
Rutinene mine ved tester:

1) Jeg ser eller for høre om et produkt jeg har lyst å teste

3) Jeg kontakter de som fører varen for å få denne til test

4) Produktet leveres på døren min

6) Tester dette i en til to uker

7) Jeg returnerer varen til de som leverte den

8) Jeg anbefaler/avbefaler produktet uavhengig av webshop

Enkelte ganger kontakter noen produsenter meg for å få testet varene sine. Dette har skjedd med Eizo og Nec.  Aldri blitt kontaktet direkte av en webshop jeg

Takker for dette Øyvind. Svaret ditt tyder på at det ikke ligger noen klar rutine i hvordan dette gjøres og at tilfeldigheter evnt. fører til at en får et INNTRYKK av at det foregår en favorisering.

jim, som lykkelig i solskinnet her i Oslo skal på båttur nå.

Lenke til kommentar
.....

....

hmm, hjelper slikt?

Er det en selvhjernevasking for å bli objektiv :roll:

Vel uansett så er det vel ingen som tviler på at webshoppene prøver å gi best mulig inntrykk av seg selv. Og derfor er nok de store butikkene ganske villig til å låne ut produkter. Og hvorvidt de har egne folk inne på forumet til å legge igjen positive tilbakemeldinger eller ikke vet jeg ikke. Men det at de får masse gratisreklame ved å gi god service på support og salg er det vel ikke tvil om. Når jeg feks leser om at en er veldig fornøyd fordi Netshopp(tror det var dem) kaller tilbake et hovedkort de allerede har sendt ut med posten fordi kunden ombestemmer seg litt sent og vil ha ett annet i stedenfor så er selvfølgelig det god reklame når det blir gjennfortalt her. Og kanskje noen legger inn slike poster som reklame istedenfor virkelig opplevelser kan jo være. Det er ihvertfall innenfor hvordan slike forum kan missbrukes.

Men ingen annklager, jeg bare føyer megtil at man skal være skeptisk og gjøre god research før man kjøper noe som helst. Og er vel ikke i tvil om at det å være objektiv uansett hvor mye man vil er helt umulig.

Lenke til kommentar

Synes at trådstarter definitivt er inne på et interessant tema her, men føler ikke selv at HW er spesielt preget av "problemet". At DesertGlow svarer med piggene ut, gjør ikke saken bedre selvsagt, men jeg føler meg rimelig trygg på at det her er snakk om en ikke-sak.

Jeg har gjennom flere års kontakt med de "høyerestående" i Komplett/Datakjeden gjort meg opp en mening om markedsstrategien deres, og at Komplett er ganske offensiv på dette er vel ingen overraskelse. Men tror ikke HW takker og bukker og forsyner seg av alle tilbudene som måtte komme derfra.

Lenke til kommentar

Greit å ha tro på seg selv, men å komme med slike utsagn er ikke videre lurt skulle jeg tro. Første man tenker er: "Hva tror han at han er? Tror ikke jeg skal legge særlig vekt på hva han måtte mene om et produkt fremover."

Å kunne inrømme egene feil er en svært viktig egenskap, jeg sier ikke at du mangler denne, men ditt syn på egene tester får meg til å mistenke det sterkt.

Ingen liker verdensmestere.

Når det gjelder at hw.no driver reklame så gjør de så klart det. Hadde ikke produsentene/webshops følt at de fikk noe igjen, så hadde de ikke sendt produkter til test. MEN, jeg kan ikke huske å ha lest noe som får meg til å tro at de favoriserer enkelte aktører. Noen får man en bedre dialog med enn andre, slik er det bare.

Til å være en hardwaresite, så synes jeg hw.no forholder seg svært nøytrale. En av de bedre. Kvaliteten på testingen kunne dog vært litt bedre og mer gjennomført i noen tilfeller.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele tråden, det orker jeg ikke...

Det virker som om litt for mange har sett litt for mange filmer av Michael Moore!

Er det ikke gøy med konspirasjonsteorier og beskyldninger ut fra løse lufta??

Jeg leser alle testene som blir gjort her på HW og kan ikke si at det virker som Komplett eller noen andre webshopper får noe mer omtale enn andre. Hvis ikke du da går inn for å spore opp og leite etter dritt...

En annen ting... Det er ingen som tvinger noen til å delta på forumet, eller følge med på nyheter på her på HW!

Gå til OCShoot eller noen andre sider...

Så oppdager du at det er helt samme måten der også...

:thumbdown:

Lenke til kommentar

Greit å ha tro på seg selv, men å komme med slike utsagn er ikke videre lurt skulle jeg tro. Første man tenker er: "Hva tror han at han er? Tror ikke jeg skal legge særlig vekt på hva han måtte mene om et produkt fremover."

Å kunne inrømme egene feil er en svært viktig egenskap, jeg sier ikke at du mangler denne, men ditt syn på egene tester får meg til å mistenke det sterkt.

trodde vi levde i ironiens tidsalder jeg :roll:

og joda, testene ruler de :p

Endret av ronndi
Lenke til kommentar
Akkurat det med Komplett er jo en litt interessant sak, de har vel rundt 50% markedsandel i Norge, og har oppnåd mye av det samme som Google, Xerox, Rollerblade osv.

Hvor mange av dere sier "søk på nett", og hvor mange sier "søk på google"?

Hvor mange av dere sier "rulleskøyter / rollerskates", og hvor mange sier "rollerblades"?

I USA sier man "to Xerox a document".

I Norge sier vi ofte "kjøpe på Elkjøp" om å handle i en vanlig butikk, mens vi sier "kjøpe på Komplett" når vi snakker om å handle på web.

Komplett har nesten klart å bli synonymt med å handle på nett, og dette reflekteres også i dagligtale her på forumet.

Er dette et redaksjonelt reklameinnslag, eller ville du si noe med dette innlegget?

Hva du mener med et "redaksjonelt reklameinnslag" vet jeg ikke.

Min mening var å kaste litt lys over hvordan formbrukere ofte refererer til Komplett fremfor andre nettbutikker. Jeg vil også presisere at jeg ikke har noe med redaksjonen i Hardware.no å gjøre, jeg jobber kun med drift og utvikling.

Lenke til kommentar
Ikke akkurat hw.no, men barbara.nos test av ECS 556E bærer prev av generelt dårlig kvalitet, i tillegg til at maskinen ikke ble lånt inn av en "autorisert" ECS-selger

Testen er så objektiv som det er mulig den. Hvem vi har lånt maskinen av har ingenting å si da begge blir produsert av ECS. Det er kjent at de aller fleste mindre leverandører kjøper inn produkter fra europeiske mellomledd, og det er ikke noe galt i det heller.

Vi har heller ingenting imot ECS, som du blant annet kan se i vår anbefaling av G551. Våre testere har testet langt flere bærbare maskiner enn de fleste her på forumet og har dermed et noe bedre sammenligningsgrunnlag. Mohammed startet barbara for snart 3 år siden og har testet de aller fleste maskinene du finner tester av på barbara.

Når det gjelder skjermproblemene med G556E er dette bekreftet av et par av våre andre medarbeidere som også har sjekket ut andre G556E maskiner enn testmodellen som ble lånt ut.

Jeg kjenner også flere som har G551 modellen som er fornøyd, men det har vært endel problemer med de maskinene, blant annet med skjermene, tastaturet og at chassiset er noe mykt.

Lenke til kommentar
Akkurat det med Komplett er jo en litt interessant sak, de har vel rundt 50% markedsandel i Norge, og har oppnåd mye av det samme som Google, Xerox, Rollerblade osv.

Hvor mange av dere sier "søk på nett", og hvor mange sier "søk på google"?

Hvor mange av dere sier "rulleskøyter / rollerskates", og hvor mange sier "rollerblades"?

I USA sier man "to Xerox a document".

I Norge sier vi ofte "kjøpe på Elkjøp" om å handle i en vanlig butikk, mens vi sier "kjøpe på Komplett" når vi snakker om å handle på web.

Komplett har nesten klart å bli synonymt med å handle på nett, og dette reflekteres også i dagligtale her på forumet.

Dette innlegget kan vel ikke sies å bidra noe særlig i å forklare hvorfor komplett "altfor" ofte blir valgt ut til å levere produkter til testing. Jeg vil si at dette innlegget blir et forsøk på avsporing.

Mitt innlegg var heller ikke ment dithen, jeg var kanskje ikke god nok til å presisere at jeg snakket om dagligtalen her på forumet, som allerede var tatt opp som et sidespor i diskusjonen.

Har fremdeles vanskelig for å svelge "å kjøpe på Komplett" som en vanlig måte å uttrykke seg på når en skal handle noe på internett. Det blir litt for søkt ...

Jeg ber deg ikke svelge noe som helst. Jeg bruker ikke dette utsagnet for å fremme min eller hardwares sak på noen som helst måte. Jeg konstaterer bare min personlige erfaring. Skjønner ikke helt at du må den tonen? :)

Lenke til kommentar

Hmmm, her var mye saklig argumentering....

Hovedsaken her er slik jeg ser det ikke hvorvidt hw.no har et usunnt forhold til en eller annen websjappe, men hvorvidt brukerene på hw.no har intrykk av det.

Hvis 20% (feks) av brukerene sitter med det intrykket har hw.no et troverdighetsproblem, og vil da være tjent med litt åpenhet om sine rutiner for tester. Jeg velger da å tro at denne åpenheten vil avdekke rutiner som er med å undergrave et slikt intrykk.

Når spørsmålet er stilt hjelper det lite med mer eller mindre spøkefulle svar som omgår spørsmålet. Unge herr Dahle gir forsogvidt et greit svar men det gir inntrykk av at det er opp til de enkelte testerene hva som testes og hvor det kommer fra, hvis dette stemmer er det en mangel på rutine jeg ikke ville hatt i en organisasjon.

Ellers er det vel helt uinteressant hva en mod mener om saken, hvis han ikke uttaler seg som representant for hw.no, jeg kunne også synset utrolig mye i denne saken.

Håper det kommer et "offisielt" svar så man slipper å irritere seg over denne tråden mer...

Edit: leif og leif

Endret av Ingebrigt
Lenke til kommentar

Har vel lest HW.no omtrent daglig siden 2001. Selve artiklene og testene synes jeg er meget nøytrale og stortsett gode, eneste jeg savner er tester av mer ukjente produsenter av hardware. Vel det er nok vanskelig å få testet produkter som en må lete med lys å lykter får å finne.

Hvorfor inntrykket at komplett favoriseres oppstår hos trådstarter er nok veldig enkelt. Formuet dvs, forumbrukerne her på hw referer til komplett i vær forbaska anbefalining av PC til en bruker. (Er litt anti komplett jeg, vel er bestandig anti de største, liker ikke monopoltilstander).

Men at brorparten av forumbrukerne favoriserer Komplett kan ikke redaksjonen i hw lastes for.

Hw har også en meget god prisguide, finner ofte nettbutikker der med priser under grossister som norek, eet osv.

Men en ting er å stole på artiklene på hw en annen ting er å lese forumposter med en viss sunn skepsis.

Lenke til kommentar
men det gir inntrykk av at det er opp til de enkelte testerene hva som testes og hvor det kommer fra, hvis dette stemmer er det en mangel på rutine jeg ikke ville hatt i en organisasjon.

Husk at Hardware.no har utgangspunkt i en idealistisk organisasjon der medarbeiderne jobbet gratis. Når man ikke får betalt for arbeidet skulle det egentlig bare mangle at medarbeideren selv skal være med å velge hvilke produkter han skal teste.

Dette henger nok litt igjen; jeg har ikke inntrykk av at det er noen sterk, sentral styring på hva som skal testes og hvor produktet skal lånes fra.

Men jeg følger ikke lenger aktivt med i hva som foregår redaksjonelt på hw.no, så jeg kan ikke utelukke muligheten av at det har blitt sterkere sentral styring i det siste. Innlegget fra Øyvind Dahle tyder imidlertid på at det fortsatt er mye opp til hver enkelt medarbeider.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...