pertm Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 (endret) Koke supper på en spiker? Såvidt jeg kan se er de siste testede produktene levert av henholdsvis 3DFXCool NEC MSI Asono Koss Intel ABIT Corsair MSI Gigabyte Shuttle PSData x 2 Digital Impuls AOpen Netshop Komplett Tatt i betraktning av at de har 50 % markedsandel kan jeg ikke si at de er overrepresentert. Jeg forandret fargene slik at det som er nettbutikker er blått. Er enig, men hvis en bare tok med de som er nettbutikker så blir komplett bedre representert enn hvis en tok med alle. Fortsatt det er ikke noen høy andel til komplett. Endret 2. september 2004 av pertm Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Akkurat det med Komplett er jo en litt interessant sak, de har vel rundt 50% markedsandel i Norge, og har oppnåd mye av det samme som Google, Xerox, Rollerblade osv. Hvor mange av dere sier "søk på nett", og hvor mange sier "søk på google"? Hvor mange av dere sier "rulleskøyter / rollerskates", og hvor mange sier "rollerblades"? I USA sier man "to Xerox a document". I Norge sier vi ofte "kjøpe på Elkjøp" om å handle i en vanlig butikk, mens vi sier "kjøpe på Komplett" når vi snakker om å handle på web. Komplett har nesten klart å bli synonymt med å handle på nett, og dette reflekteres også i dagligtale her på forumet. Ja, enig med deg der. Jeg lever i den naive troen på at hvis trådstarter hadde hatt rett, ville dette kommet oss for øyet på 5 sec. Jeg han ingen tro på at hw.no driver noen slags form for snikreklame for noen bestemte firmaer. Har dere foresten tenkt på at komplett.no sine sider er gode og at det er derfor de blir quota så mye? Lenke til kommentar
durabit Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 OK, alle dere konspirasjonsteoretikere, dere har rett. Slik er normal rutine her i HW.no: 1. Webshop X sender en forespørsel om vi tjene noen penger ved å teste et produkt. Sammen med forespørselen ligger det ved et forslag om bestikkelse. Alle forslag på under 6 sifre blir avslått umiddelbart. 2. Etter noen ukers forhandlinger havner vi som regel på en sum på rundt 200k, hvorav artikkelforfatter mottar halvparten. For å oppnå en award må det legges ut minst 1 million kroner. Pengene overføres til hemmlige bankkontoer i Sveits og Jomfruøyene i små beløp av gangen. Hver enkelt artikkelforfatter i HW.no kontrollerer minst 20 kontoer slik at man kan fordele beløpene utover mange kontroer så det ikke vekker mistanke. 3. I websidene bruker vi en såkalt "hypnovision"-teknologi som skal gi lesere ekstra lyst på produktet, og det ligger da selvsagt budskap i denne teknologien om hvor de skal kjøpe produktene. Nice. Dette må være ukens beste innlegg :!: Fra spøk til revolver. Jeg tror det ville blitt ganske fort avslørt om hw leverte unyanserte og partsfordelaktige produkttester. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Koke supper på en spiker? Såvidt jeg kan se er de siste testede produktene levert av henholdsvis 3DFXCool NEC MSI Asono Koss Intel ABIT Corsair MSI Gigabyte Shuttle PSData x 2 Digital Impuls AOpen Netshop Komplett Tatt i betraktning av at de har 50 % markedsandel kan jeg ikke si at de er overrepresentert. Jeg forandret fargene slik at det som er nettbutikker er blått. Er enig, men hvis en bare tok med de som er nettbutikker så blir komplett bedre representert enn hvis en tok med alle. Fortsatt det er ikke noen høy andel til komplett. Asono er også en nettbutikk. Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 OK, alle dere konspirasjonsteoretikere, dere har rett. Slik er normal rutine her i HW.no: 1. Webshop X sender en forespørsel om vi tjene noen penger ved å teste et produkt. Sammen med forespørselen ligger det ved et forslag om bestikkelse. Alle forslag på under 6 sifre blir avslått umiddelbart. 2. Etter noen ukers forhandlinger havner vi som regel på en sum på rundt 200k, hvorav artikkelforfatter mottar halvparten. For å oppnå en award må det legges ut minst 1 million kroner. Pengene overføres til hemmlige bankkontoer i Sveits og Jomfruøyene i små beløp av gangen. Hver enkelt artikkelforfatter i HW.no kontrollerer minst 20 kontoer slik at man kan fordele beløpene utover mange kontroer så det ikke vekker mistanke. 3. I websidene bruker vi en såkalt "hypnovision"-teknologi som skal gi lesere ekstra lyst på produktet, og det ligger da selvsagt budskap i denne teknologien om hvor de skal kjøpe produktene. DG er som vanlig "oppe og nikker" Hehehe - bra svar! Lenke til kommentar
Flex Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Vel, en må vel nesten bare gå ut ifra at HW.no, som ethvert annet reklamefinansiert nettsted, ikke kan være 100% nøytrale. Jeg rekner for eksempel med at HW.no-folka slipper å betale fullpris når dem skal ut og kjøpe datautstyr. Men slik ser en overalt i samfunnet; folk som har en posisjon som gir dem "makt", kan, om dem vil og har lov til det, nyte godt av en del frynsegoder. Så her er nok neppe HW.no verre enn andre. Og jeg har fortsatt til gode å se et skikkelig overtramp fra HW.no (og jeg tror HW.no er såpass seriøse, at jeg neppe vil se noe overtramp i fremtiden heller). Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Hvis hw.no hadde drivi med snikreklame for komplett.no, hvorfor ligger de da ikke på toppen på lista på webshopguiden? Noen brukererfaringer er ikke vanskelig å fake... Lenke til kommentar
Der kajser Skrevet 2. september 2004 Forfatter Del Skrevet 2. september 2004 (endret) Koke supper på en spiker? Såvidt jeg kan se er de siste testede produktene levert av henholdsvis --snip-- Nå er det slik, at tillit bygges over lang tid, men brytes ned i løpet av sekunder. Jeg kan godt ta tak i denne listen, siden noen åpenbart mener den er selvforklarende. Denne listen sier ikke så mye annet enn at der er 5 nettbutikker på denne listen, Og noen produsentnavn. Hvis vi skal koke spiker, så kan vi jo nevne at av 10 produsenter av produktene dere har testet, føres minst 6 av Komplett. Ikke rart siden de er store i det norske internett markedet? Vel, tilgjengelig produktspekter inne datautstyr er enormt stort. Komplett har bare et lite utvalg. 50% markedsandel (Innen nettsalg? Dokumentasjon?) kan bare bety en ting: Effektiv markedsføring. (!) Endret 2. september 2004 av Der kajser Lenke til kommentar
nosto Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 (endret) Jeg ønsker å gjøre oppmerksom på at det er redaksjonen i Hardware.no som selv avgjør hvilke produkter som skal tas inn til test. Det er ikke slik at produsenter og webshoper kan sende inn produkter i "hytt og pine" for å få de testet. da er det jo litt rart at det nesten alltid er komplett Endret 2. september 2004 av nosto Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Jeg kan ikke svare på hvordan produkter velges ut til test på hw.no, men jeg vil anta at dette kan variere litt. Av og til tar sikkert en butikk, leverandør eller produsent kontakt for å høre om vi kan teste produktet. Normalt vil jeg imidlertid anta at det er hw.no selv som tar kontakt med en som kan låne ut produktet, fordi vi av en eller annen grunn ønsker å teste det. Den som låner ut produktet kan være en butikk, importør eller produsent. Komplett eier distributøren Norek, og produktene til denne distributøren låner vi av praktiske årsaker direkte fra Komplett. For oss er det veldig praktisk å låne produkter av Komplett; fordi vi har en enkel og etablert ordning på dette som fungerer uten mye styr. Det er også praktisk for oss at Komplett dekker frakt for oss begge veier; og vi har egne pakkelapper ferdig frankert tilbake til Komplett liggende. Da slipper vi ekstra administrasjon vedrørende tilbakesending. Jeg synes det er åpent og ærlig å oppgi hvem vi låner produktet av, og som takk for at vi får låne produktene pleier vi å linke tilbake til utlåner. Det skulle bare mangle. Når det er sagt, har vi et mål om å låne mest mulig rett fra produsenten, slik at ingen kan trekke vår uavhengighet i tvil. Problemet på datakomponenter er at det knapt er en eneste produsent som er etablert med egne kontorer i Norge, og å sende varer frem og tilbake til utlandet er kostbart og innebærer mye styr. På Akam.no, som jeg jobber mest med, er de fleste produsentene godt etablert i landet, og derfor låner vi produktene direkte fra dem. Ellers er jeg enig med trådstarter at det er fornuftig å ha en viss skeptisisme til organer som vårt; man kan aldri som leser være 100 % sikker på uavhengigheten. Jeg håper imidlertid at det vi presenterer på nett skulle avkrefte eventuelle slike mistanker. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 (endret) Asono er også en nettbutikk. Jeg tok bare med de jeg kjente igjen som nettbutikk. Edit: Jeg har rettet det nå. Endret 2. september 2004 av pertm Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Når det gjelder selve utvelgelsen av produkter til test, kan jeg godt redegjøre for hvordan jeg tenker på Akam. Generelt sett velger jeg de mest populære produktene til testing; og data om dette får jeg fra produktguiden. Hvis produktet er etterspurt i produktguiden, vil en test av produktet mest sannsynlig også bli mye lest. Det er viktig for meg at testene mine når ut til så mange som mulig, og å teste et produkt som det er et fåtall som er interessert i er nesten bortkastet tid. Hvis det er produkter som har spesielt interessant teknologi, forsøker jeg å få testet de selv om produktet ikke er veldig populært. Jeg forsøker også å dekke så mange produsenter som mulig. Likevel blir det lett slik at det blir flest tester av de få produsentene som har de mest populære produktene. Jeg klarer dessverre ikke å dekke hele markedet. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 kan svare for meg som tester og skribent: 1) Jeg har ingen rabatter og andre fordeler hos en webshop. 2) ser man gjennom mine tester vil du se at jeg tester fra: Komplett.no PS Data Netshop SMG Norway TCI Computer NEC EIZO Dator Design Computercity Sandvika. CBK Comm tror jeg i min karriere her på hw har testet 3 produkter fra komplett. Mens jeg har testet 5 fra Eizo og 5 fra NEC, 4 fra Netshop, 4 fra SMG, 3 fra TCI, 2 fra computercity, 4 fra Ps data Vet ikke om dette er relevanse, men nevnte dette allikevel. Edit: skjermgjengen har som mål å få et komplett bilde over markedet Lenke til kommentar
nosto Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Jeg forstår ikke helt denne diskusjonen. Er det det faktum at folk refererer mer til Komplett når de snakker om forskjellige produkter som er problemet, eller er det et problem at noen nettbutikker låner ut produkter til testing? Er sant at Komplett låner ut en del produkter, men de som følger litt med ser også at det er en del andre nettbutikker som også låner ut produkter, og ikke minst en haug med produsenter. Dere med konspirasjonsteorier: Det sier seg selv at det er enklere å få låne produkter av importører enn fra webshopper som videreselger fra Norek/Hattelco (gjerne uten lager). I det øyeblikket du låner ut et produkt til test må du selge det med redusert pris siden, og fordi marginene i denne bransjen er så utrolig små er det rett og slett ikke alle som tar seg råd til slikt. QUOTE (Howard @ 02/09/2004 : 09:08) Jeg ønsker å gjøre oppmerksom på at det er redaksjonen i Hardware.no som selv avgjør hvilke produkter som skal tas inn til test. Det er ikke slik at produsenter og webshoper kan sende inn produkter i "hytt og pine" for å få de testet. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Jeg rekner for eksempel med at HW.no-folka slipper å betale fullpris når dem skal ut og kjøpe datautstyr. Ikke som jeg kjenner til, i alle fall. Hadde vært greit med en slik ordning, men vi har ikke jobbet for å få til dette. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 oivind_dahle: Du blir sett og hørt på her i forum og dermed er innlegget ditt absolutt relevant Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 (endret) Koke supper på en spiker? Såvidt jeg kan se er de siste testede produktene levert av henholdsvis --snip-- Nå er det slik, at tillit bygges over lang tid, men brytes ned i løpet av sekunder. Jeg kan godt ta tak i denne listen, siden noen åpenbart mener den er selvforklarende. Denne listen sier ikke så mye annet enn at der er 5 nettbutikker på denne listen, Og noen produsentnavn. Hvis vi skal koke spiker, så kan vi jo nevne at av 10 produsenter av produktene dere har testet, føres minst 6 av Komplett. Ikke rart siden de er store i det norske internett markedet? Vel, tilgjengelig produktspekter inne datautstyr er enormt stort. Komplett har bare et lite utvalg. 50% markedsandel (Innen nettsalg? Dokumentasjon?) kan bare bety en ting: Effektiv markedsføring. (!) Jeg synes at listen er selvforklarende. Du trekker frem at 6 av produktene føres av komplett, altså at de stammer fra Norek. Det finnes mange andre webshoper (pcutstyr, digitalimpuls mm.) som også har (eller ihvertfall kan skaffe) samtlige produkter som komplett har. Så komplett.no argumentet faller litt bort. Mener du kanskje at det er konspirasjon på et høyere plan? Altså at hw.no er "kjøpt og betalt" av Norek, og ikke tester så mange produkter fra Hattleco? Du nevner også at komplett (Norek) har et lite produktutvalg. Det kan godt være, men du kan få det aller meste du trenger fra komplett. Evt supplementere fra microplex, eller noen av Hattleco butikkene. Kan du nevne noen produkter som ikke føres av Norek/Hattelco som faktisk kan være av stor nok interresse folk hw.no leserene? Er kanskje ikke så mange som ville lest en test av f.eks "diskettstasjoner til bærbare" eller liknende. Da vil jeg heller at hw.no skal bruke tiden på de produktene som er aktuelle for folk flest, med en liten godbit innimellom :-) Det jeg lurer på er om du mener at hw heller velger norek enn hattleco, eller om det fortsatt er komplett som er kilden "til alt ondt". Jeg synes at hw.no folka gjør en god jobb! EDIT: Brukte litt tid på posten, så ikke den glimrende posten til mlwirak før nå, synes det var et svært godt svar! Endret 2. september 2004 av schmelck Lenke til kommentar
Der kajser Skrevet 2. september 2004 Forfatter Del Skrevet 2. september 2004 kan svare for meg som tester og skribent: 1) Jeg har ingen rabatter og andre fordeler hos en webshop. 2) ser man gjennom mine tester vil du se at jeg tester fra: Komplett.no PS Data Netshop SMG Norway TCI Computer NEC EIZO Dator Design Computercity Sandvika. CBK Comm tror jeg i min karriere her på hw har testet 3 produkter fra komplett. Mens jeg har testet 5 fra Eizo og 5 fra NEC, 4 fra Netshop, 4 fra SMG, 3 fra TCI, 2 fra computercity, 4 fra Ps data Vet ikke om dette er relevanse, men nevnte dette allikevel. Edit: skjermgjengen har som mål å få et komplett bilde over markedet Jo absolutt relevant. Takker. For Åpenhet er kilden til tillit. Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Edit: skjermgjengen har som mål å få et komplett bilde over markedet Hehe, eller et komplett.no bilde? Sorry... bare måtte Lenke til kommentar
nosto Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 (endret) kan svare for meg som tester og skribent: 1) Jeg har ingen rabatter og andre fordeler hos en webshop. 2) ser man gjennom mine tester vil du se at jeg tester fra: Komplett.no PS Data Netshop SMG Norway TCI Computer NEC EIZO Dator Design Computercity Sandvika. CBK Comm tror jeg i min karriere her på hw har testet 3 produkter fra komplett. Mens jeg har testet 5 fra Eizo og 5 fra NEC, 4 fra Netshop, 4 fra SMG, 3 fra TCI, 2 fra computercity, 4 fra Ps data Vet ikke om dette er relevanse, men nevnte dette allikevel. Edit: skjermgjengen har som mål å få et komplett bilde over markedet hei hvis du ser på det som ikke kommer fra produsenten så kommer det nesten alltid i fra komplett se bare på mp3-spillere Endret 2. september 2004 av nosto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg