Ebola_4_U Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Jeg forstår ikke helt denne diskusjonen. Er det det faktum at folk refererer mer til Komplett når de snakker om forskjellige produkter som er problemet, eller er det et problem at noen nettbutikker låner ut produkter til testing? Er sant at Komplett låner ut en del produkter, men de som følger litt med ser også at det er en del andre nettbutikker som også låner ut produkter, og ikke minst en haug med produsenter. Dere med konspirasjonsteorier: Det sier seg selv at det er enklere å få låne produkter av importører enn fra webshopper som videreselger fra Norek/Hattelco (gjerne uten lager). I det øyeblikket du låner ut et produkt til test må du selge det med redusert pris siden, og fordi marginene i denne bransjen er så utrolig små er det rett og slett ikke alle som tar seg råd til slikt. Vel, jeg tror at dersom HW.no forteller sine brukere at dere har en intern kontroll som sjekker at nettbutikker ikke blir diskriminert mhp tester så vil mye være gjort. Det er viktig fordi det har blitt uttalt fra HW at varer til tester blir valgt ut av HW selv og ikke av produkter sendt inn fra nettbutikker. Altså velger HW.no ut produkter for så å henvende seg til nettbutikker for å få en prøve til test. Skulle det nå vise seg f.eks at varer til tester ofte blir testet når en nettbutikk A har varen inne på lager så drives det diskriminering av nettbutikker. Nå tror jeg ikke at dette skjer, men jeg er MEGET interessert i å få vite hvordan HW velger ut sine produkter til testing. Får dere nyhetsbrev fra nettbutikker om hva som snart kommer ut for salg? Leser dere review fra andre nettsteder? Har dere noen intern kontroll på hvordan valget av nettbutikk blir utført? jim Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Akkurat det med Komplett er jo en litt interessant sak, de har vel rundt 50% markedsandel i Norge, og har oppnåd mye av det samme som Google, Xerox, Rollerblade osv. Hvor mange av dere sier "søk på nett", og hvor mange sier "søk på google"? Hvor mange av dere sier "rulleskøyter / rollerskates", og hvor mange sier "rollerblades"? I USA sier man "to Xerox a document". I Norge sier vi ofte "kjøpe på Elkjøp" om å handle i en vanlig butikk, mens vi sier "kjøpe på Komplett" når vi snakker om å handle på web. Komplett har nesten klart å bli synonymt med å handle på nett, og dette reflekteres også i dagligtale her på forumet. Bortsett fra det å "kjøpe på nett" nesten er blitt synonymt med å "kjøpe på Komplett" er jeg enig med deg her. Det er vel ikke unaturlig at Komplett leverer mest varer til testing, da Komplett er den desidert største nettbutikken i Norge? Ser man på sammenhengen mellom markedsandel og hvor stor andel av testede produkter som kommer fra akkurat den webshopen stemmer vel prosentene overens sånn noen lunde (inntrykket mitt, har ikke undersøkt dette)? Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Koke supper på en spiker? Såvidt jeg kan se er de siste testede produktene levert av henholdsvis 3DFXCool NEC MSI Asono Koss Intel ABIT Corsair MSI Gigabyte Shuttle PSData x 2 Digital Impuls AOpen Netshop Komplett Tatt i betraktning av at de har 50 % markedsandel kan jeg ikke si at de er overrepresentert. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Dette foregår vel omtrent slik: 1. Webshop X spør hardware.no om de er interessert i å teste produkt A. 2. Redaksjonen i hw.no vurderer om en test av produktet er interresant nok til å skrive om. Alternativt ser redaksjonen i hw.no at det "behov" for en test av et produkt og kontakter importør/forhandler/webshop eller hvem som nå kan skaffe produktet for å låne det til test. Det er altså redaksjonen/medarbeidere i hw.no som vurderer hva som skal testes ut fra hva de mener er interessant for leserne av hw.no. At man takker for lånet ved å linke til "utlåner" er ikke mer en rett og rimelig. Kort sagt, for alle med normale "antenner" og vanlig sunn fornuft er dette en "ikke sak". Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 (endret) Skjønner ikke at folk gidder og diskutere dette jeg, tydeligvis noe som har litt for mye tid til overs. Når man begyner og leite etter konspirasjonteorier over allt blir man jo sprø... Å da er det ikke lenger før det kommer noen menn med hvite frakker og tvangstrøye, så bare pass dere... Men tilbake til saken, dette er jo helt klart "lokale regnbyger i et vannglass" eller det riktige er vell "duskregn i et shotglass" Mvh Cyrus (edt. Overdrev litt, har moderet meg litt) Endret 2. september 2004 av Cyrus Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Jeg vet ikke helt hva som kalles snik eller vanlig reklame. Hvis Komplett eller en annen webshop har annonsen på sidene til hw, betaler de jo for det. Men på en annen side er det vel en naturlig plass å annonsere ut fra det store antall besøk av dedikerte datainteresserte. Hvis jeg ønsker å finne ut hvilke telt/fiskestenger eller annet friluftsutstyr som finnes på markedet, kjøper jeg Villmarksliv eller tilsvarende blad for å sjekke annonsørene der, det blir jo spesifikt tilpasset for det "fagområdet/interesseområdet" eller målgruppen. Men det stiller seg anneledes med postinger i forumet, hvis man ser bort fra folk som lager poster som egentlig er direkte reklame for feks en webshop. Men hvis en bruker spør etter en dataduppeditt han ikke finner, eller lurer på hvor han kan finne, og noen linker til en webshop, kan det vel ikke kalles reklame. Eller? Det er jo også klart noe som kan utnyttes av folk ansatt i en eller annen webshop, ved å annonymt linke opp til sine sider. Jeg tror ikke dette er noe som kan hindres, da måtte det jo sitte en stab med folk å dobbelsjekke nøytraliteten til alle som poster her på forum, noe jeg tror vil være bortimot umulig, og iallefall uhensiktsmessig. Lenke til kommentar
Ebola_4_U Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Dette foregår vel omtrent slik: Vel, tror ikke vi er tjent med å få poster der personer legger frem hvordan de tror dette skjer. Bedre at HW selv forklarer. At man takker for lånet ved å linke til "utlåner" er ikke mer en rett og rimelig. Det er jeg enig i, det skulle da bare mangle. Kort sagt, for alle med normale "antenner" og vanlig sunn fornuft er dette en "ikke sak". Dersom dette var gjeldene på forumet ville det ikke vært mange poster her. Må da være lov å diskutere og stille spørsmål uten å bli sett ned på? jim Lenke til kommentar
Armitage2 Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 At folk ikke ser dette som en sak, er vel igrunnen litt rart. Men nå kan man jo se på listen fra Blacktower at komplett ikke er overrepresentert, og at saken egentlig er i orden da, skulle jeg tro. Lenke til kommentar
KS Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 At det på slutten av en test står "Takk til frima X for lån av dette produktet" er ikke suspekt i det hele tatt. Det er å spille med åpne kort. Når man i tilegg kan gjøre et kjapt søk i produktguiden og finne den billigste er dette ren forbrukerinformasjon. Suspekt hadde det derimot vært dersom det IKKE var nevnt hvilken butikk som hadde lånt ut produktet og om kun en butikk dukket opp i produktguiden. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 OK, alle dere konspirasjonsteoretikere, dere har rett. Slik er normal rutine her i HW.no: 1. Webshop X sender en forespørsel om vi tjene noen penger ved å teste et produkt. Sammen med forespørselen ligger det ved et forslag om bestikkelse. Alle forslag på under 6 sifre blir avslått umiddelbart. 2. Etter noen ukers forhandlinger havner vi som regel på en sum på rundt 200k, hvorav artikkelforfatter mottar halvparten. For å oppnå en award må det legges ut minst 1 million kroner. Pengene overføres til hemmlige bankkontoer i Sveits og Jomfruøyene i små beløp av gangen. Hver enkelt artikkelforfatter i HW.no kontrollerer minst 20 kontoer slik at man kan fordele beløpene utover mange kontroer så det ikke vekker mistanke. 3. I websidene bruker vi en såkalt "hypnovision"-teknologi som skal gi lesere ekstra lyst på produktet, og det ligger da selvsagt budskap i denne teknologien om hvor de skal kjøpe produktene. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Godt å få det på det rene Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 :!: Meget bra forklart, da er det kommet fram conspiracy dått com here we go Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 (endret) Vel, tror ikke vi er tjent med å få poster der personer legger frem hvordan de tror dette skjer. Bedre at HW selv forklarer. Var litt svakt formulert av meg, les "Howards" post på side 1 i tråden Dersom dette var gjeldene på forumet ville det ikke vært mange poster her. Må da være lov å diskutere og stille spørsmål uten å bli sett ned på? Mener ikke å se ned på noen, jeg er heller ikke uenig i at emnet er interessant men, trådstarter sier selv at dette er et "inntrykk" han har. Det nå derfor tas som det det er inntil noe konkret som underbygger påstanden kommer fram. Derfor er det en "ikke sak" i mine øyne. At det i ettertid har kommet fram en liste over bidragsytere til testene som undergraver påstanden om favorisering er så sin sak. Edit: Helsikes multiquoting Endret 2. september 2004 av el-asso Lenke til kommentar
Der kajser Skrevet 2. september 2004 Forfatter Del Skrevet 2. september 2004 Men tilbake til saken, dette er jo helt klart "Storm i et vannglass" eller det riktige er vell "Storm i et shotglass" Mvh Cyrus Vel, storm i vannglass er også storm. Hvor mange firmaer som skriver inn i forumet er ikke godt å vite. Mitt poeng er at leserne skal være klar over at det de leser i forumet meget mulig kan være rein markedsføring av en som har personlig vinning av å skrive det. Hvorvidt Hardware,no er nøytral eller ikke er også svært viktig for oss leserne å få klarhet i. Hvis Hardware.no besvarer en slik anmodning om klarhet med flåseri og halvkvedede viser, så øker ikke tilliten. Et forslag kan være at Hardware.no lager en side alle kan gå innom, som redegjør i klare linjer for hvordan de tar vare på nøytraliteten. Siden kan stå der for alle å lese til enhver tid, også egen stab, når tvil om framgangsmåte oppstår. Og til alle som ikke ser at dette er viktig: Slik er det med mange ting i samfunnet, at andre ser hva som er viktig for deg, ordner opp og gjør hverdagen din bedre. Så kan du sitte avslappet i godstolen og klappe deg på magen mens du spretter pilsnern. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 (endret) konspirasjonsteori er et positivt ord konspirasjonsteori er et positivt ord konspirasjonsteori er et positivt ord konspirasjonsteori er et positivt ord konspirasjonsteori er et positivt ord Endret 2. september 2004 av heraldo Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Koke supper på en spiker? Såvidt jeg kan se er de siste testede produktene levert av henholdsvis 3DFXCool NEC MSI Asono Koss Intel ABIT Corsair MSI Gigabyte Shuttle PSData x 2 Digital Impuls AOpen Netshop Komplett Tatt i betraktning av at de har 50 % markedsandel kan jeg ikke si at de er overrepresentert. TAKK! OM SÅ VAR at komplett.no hadde fylt halvparten av denne lista hadde dette FORTSATT ikke vært mistenkelig, forutsatt at påstanden om at de har 50% markedsandel stemmer. Jeg føler meg litt stolt over at jeg nå quoter denne trådens viktigste post. Dette kunne nesten ha vært en EOD. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 (endret) Edit: ikke relevant Her finner man inkvisitor, dommer og bøddel hva gjelder forumbrukernes interesser: http://forum.hardware.no/index.php?showforum=78 Endret 2. september 2004 av jarmo Lenke til kommentar
SweetD Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Puhhf, setter meg ned og tar en pils, denne tråden tok litt av. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Men tilbake til saken, dette er jo helt klart "Storm i et vannglass" eller det riktige er vell "Storm i et shotglass" Mvh Cyrus Vel, storm i vannglass er også storm. Hvor mange firmaer som skriver inn i forumet er ikke godt å vite. Mitt poeng er at leserne skal være klar over at det de leser i forumet meget mulig kan være rein markedsføring av en som har personlig vinning av å skrive det. Hvorvidt Hardware,no er nøytral eller ikke er også svært viktig for oss leserne å få klarhet i. Hvis Hardware.no besvarer en slik anmodning om klarhet med flåseri og halvkvedede viser, så øker ikke tilliten. Et forslag kan være at Hardware.no lager en side alle kan gå innom, som redegjør i klare linjer for hvordan de tar vare på nøytraliteten. Siden kan stå der for alle å lese til enhver tid, også egen stab, når tvil om framgangsmåte oppstår. Og til alle som ikke ser at dette er viktig: Slik er det med mange ting i samfunnet, at andre ser hva som er viktig for deg, ordner opp og gjør hverdagen din bedre. Så kan du sitte avslappet i godstolen og klappe deg på magen mens du spretter pilsnern. Nei, det er ikke storm, det er bare du som prøver å puste veldig hardt i håp om at lufta generelt skal begynne å bevege seg.... At det finnes folk på forumet som skriver for sitt firma er det ingen tvil om, og de blir til stadighet avslørt. Å oppfordre folk på forumet til skepsis er hensiktsløst da vi trolig sitter med en av de mest skeptiske lesermassene man kan oppdrive. Vi har hauger og lass på eksempler om at folk blir "slaktet" i løpet av få minutter av forumets brukere. Når det gjelder HW.nos nøytralitet så tror jeg blacktower effektivt fjernet hele din argumentasjon ved å gjøre noe som du ikke tok deg tid til å gjøre, nemlig research. Ved enkle grep klarte han effektivt å motbevise at Komplett eller andre i stor grad er overrepresentert som utlånere av produkter. Den dårligste måten å argumentere på er den uten argumenter. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Den dårligste måten å argumentere på er den uten argumenter. Noe Amund spurte etter allerede i trådens andre post. Fint å se at skikkelig argumentering funker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg