Gå til innhold

Hardware.no Et markedsføringsorgan?

Anbefalte innlegg

Synes første innlegget til Der kajser bør innholde flere spørsmål enn antakelser. Et pluss for innlegget er at du er inne på et meget interessant tema generelt sett, jeg skriver faktisk hovedoppgave med tema som krysser dette; forholdet mellom økonomiske (bedrifter) og kulturelle ("eksperter") eliter innen it-bransjen. Men, som sagt, flere kritiske spørsmål, færre påstander er fint når man ikke har materiale til å backe opp antakelsene sine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å gi et produkt til test, hvor det nevnes hvem som har levert produktet, er helt klart reklame. Men på den andre siden, så ville vel ingen levert produkt til test dersom det ikke ble nevnt hvem som leverte det?

Så vi er nok alle enige i at testing av produkter er en form for reklame, men som vi må leve med. Og ellers så syns jeg det er en bra oppfordring Der Kajser kommer med: "Ikke svelg alt rått, men tenk over ting du leser, også det som skrives av hw-gutta."

Syns forøvrig pris-guiden fungerer bra siden man der får opp pris i andre konkurrerende butikker også, og kan selv bestemme hvor man ønsker å kjøpe produktet.

hw.no er selvsagt et markedsføringsorgan. Og den som ikke skjønner det kan fortsette å leve i "blissful ignorance". Men jeg tror at ingen web-shop'er er spesielt mer favorisert enn andre av de som jobber i hw.no. Syns fokus er på produkt og ikke butikk, slik det skal være på en hw-side :)

Så de som blir markedsført her er vel mer produkt og produsenter...

[EDIT: sjekket litt nærmere etter, og ser nå at det ofte er produsentene som refereres når man tester... Uansett hvem som leverer produktet, så syns jeg det er rett og rimelig at butikk/produsent/etc blir nevnt. Kan ikke forvente at hw skal kjøpe produkt de tester for å kunne være 100% nøytrale! Da hadde det nok blitt ganske få tester tenker jeg :) ]

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Akkurat det med Komplett er jo en litt interessant sak, de har vel rundt 50% markedsandel i Norge, og har oppnåd mye av det samme som Google, Xerox, Rollerblade osv.

Hvor mange av dere sier "søk på nett", og hvor mange sier "søk på google"?

Hvor mange av dere sier "rulleskøyter / rollerskates", og hvor mange sier "rollerblades"?

I USA sier man "to Xerox a document".

I Norge sier vi ofte "kjøpe på Elkjøp" om å handle i en vanlig butikk, mens vi sier "kjøpe på Komplett" når vi snakker om å handle på web.

Komplett har nesten klart å bli synonymt med å handle på nett, og dette reflekteres også i dagligtale her på forumet.

Lenke til kommentar
Jeg ønsker å gjøre oppmerksom på at det er redaksjonen i Hardware.no som selv avgjør hvilke produkter som skal tas inn til test.  Det er ikke slik at produsenter og webshoper kan sende inn produkter i "hytt og pine" for å få de testet.

Dette ble litt interessant. Kan brukerne av forumet og HW.no få vite hvordan dere avgjør hvilke produkter dere vil teste og om dere henvender dere til samtlige nettbutikker for å få produktet til testing. Foregår det noen kontrollert bytte av nettbutikker som leverer produkter til testing, slik at alle får muligheten?

jim, som straks ble noe skeptisk ...

Lenke til kommentar
Svendheim:

Amund har vært medarbeider i hw.no i mange år, og sitter i styret. Det er også han som i stor grad har laget prisguiden. Han er ingen idiot, og driver ikke jallapropaganda for noen! :) Hvis du ser nøye etter står det også "Teknisk drift" under avataren hans.

Der kajser:

Det er fint at du oppfordrer folk til å være kritiske til pressen, men jeg synes du går litt vel hardt ut her. Blib svarte deg forsåvidt godt synes jeg. Vi tester produkter når vi får dem til test, det være seg fra produsenter, importører eller webshopper. Vi omtaler dem som nyheter når de faktisk er nyheter.

Ja, blib svarte greit på den. Og det er sikkert grunnen til at jeg har fått et litt skjevt inntrykk. Men for all del, jeg stopper aldri å være mistenksom, så derfor kan jeg godt tenke meg at dere ser på rutinenene gang til. Deres troverdighet avhenger av at dere kan gå for å være nøytral. Overlevelsen over tid avhenger av deres troverdighet. Da må dere aktivt gå inn i materien og gjøre de tingene som er nødvendig for at det i absolutt minst mulig grad kan påvises tendesiøs adferd i deres forhold til bransjen.

Forøvrig overså jeg muligheten for å legge innlegget mitt inn i "Tilbakemeldinger".

Det er jo ingen tilbakemelding til Hardware.no, men en innlegg vedrørende troverdigheten til de som omtaler datautstyr som godt eller dårlig. Men skitt au. :)

Lenke til kommentar
Jeg ønsker å gjøre oppmerksom på at det er redaksjonen i Hardware.no som selv avgjør hvilke produkter som skal tas inn til test.  Det er ikke slik at produsenter og webshoper kan sende inn produkter i "hytt og pine" for å få de testet.

Dette ble litt interessant. Kan brukerne av forumet og HW.no få vite hvordan dere avgjør hvilke produkter dere vil teste og om dere henvender dere til samtlige nettbutikker for å få produktet til testing. Foregår det noen kontrollert bytte av nettbutikker som leverer produkter til testing, slik at alle får muligheten?

jim, som straks ble noe skeptisk ...

Det samme spm. kan du stille til alle mediabedrifter her i Norge,

kan vi få vite hvorfor "Karl" i mot i brøstet kjører akkurat den bilen ? eller hvorfor er det Tine melk på bordet ?

Lenke til kommentar

kan vi få vite hvorfor "Karl" i mot i brøstet kjører akkurat den bilen ? eller hvorfor er det Tine melk på bordet ?

Det er en kjennsgjerning at TV-serier blir sponset. Det foregår også i filmer. Spørsmålet er om det foregår bevisst her på HW.no. Nå virker det jo som HW.no hevder at det ikke foregår og da blir denne diskusjonen en annen. TV og filmindustrien dementerer IKKE at de blir sponset.

jim

Lenke til kommentar
Akkurat det med Komplett er jo en litt interessant sak, de har vel rundt 50% markedsandel i Norge, og har oppnåd mye av det samme som Google, Xerox, Rollerblade osv.

Hvor mange av dere sier "rulleskøyter / rollerskates", og hvor mange sier "rollerblades"?

I Norge sier vi ofte "kjøpe på Elkjøp" om å handle i en vanlig butikk, mens vi sier "kjøpe på Komplett" når vi snakker om å handle på web.

Komplett har nesten klart å bli synonymt med å handle på nett, og dette reflekteres også i dagligtale her på forumet.

Word!

Kunne knapt ha sagt det bedre selv.

Endret av Svendheim
Lenke til kommentar

Men allikevel så er det da sånn at komplett er veldig ofte den som blir valgt. Det må jo være en grunn til dette. Kan liksom ikke være fordi de er populære. Synes det burde være et litt annet system på det kanskje.. slik at også andre butikker slipper til.

Bare fordi filmbransjen og resten av verden bruker skjult reklame, betyr ikke at HW.no må ty til det samme...

Endret av Armitage2
Lenke til kommentar

Skulle HW.no være nøytral og ikke drive bevisst reklame så kan de sikkert også dokumentere for at de sjekker hvilke nettbutikker som har varen de ønsker til testing inne og sender en forespørsel til ulike butikker. Det bør være en rutine i å bruke ulike butikker for hver test om mulig. Men, KUN om en ønsker å være nøytral mhp markedsføring. Kanskje HW.no ikke ønsker å være nøytral.

jim

Lenke til kommentar

Er dette et redaksjonelt reklameinnslag, eller ville du si noe med dette innlegget?

Lenke til kommentar

Dette innlegget kan vel ikke sies å bidra noe særlig i å forklare hvorfor komplett "altfor" ofte blir valgt ut til å levere produkter til testing. Jeg vil si at dette innlegget blir et forsøk på avsporing.

Har fremdeles vanskelig for å svelge "å kjøpe på Komplett" som en vanlig måte å uttrykke seg på når en skal handle noe på internett. Det blir litt for søkt ...

jim

Lenke til kommentar

Programmer på TV blir ofte sponset, det er sant. Tidligere (om ikke nå) fikk skuespillere betalt store summer for å røyke et bestemt sigarettmerke i filmen. "Snikreklame".

Før hver James Bond-film er det mye styr ang. hvilken bil han skal kjøre. BMW, Austin Martin, i det hele tatt. Klokkefirmaet Omega reklamerte direkte med at deres klokke var James Bond-klokka.

Slikt er vanlig i markedsføringsverden.

Lenke til kommentar

Selvsagt er hw.no et markedsføringsorgan, hva er det de lever av? Det er jo reklamen på sidene som får inn penger. Vi brukere betaler jo ikke for å bruke sidene. Da tror jeg det hadde gått drastisk ned i mengden brukkere hvis en skulle betale for det.

At en butikk som leverer et produkt til test får nevnt at det er de i artikkelen synes jeg bare er fint. Butikken betaller kanskje ikke for det, men det er vel ikke alltid at de får tilbake produktet og det er vel få ganger de får det tilbake slik at de kan selge det til vanlig pris etter en test for da er det jo brukt.

At folk på forumet ofte lager linker til komplett forstår jeg for det er enklere å finne det på et sted som det er sannsynlig at har varen enn å lete igjennom flere butikker som bare kanskje har det.

Lenke til kommentar

Forskjellen, gutten min, ligger i at hovedfunksjonen til "Karl" ikke ligger i å omtale produkter i markedet som en selvhevdet nøytral enhet til forbrukernes beste.

Lenke til kommentar
Programmer på TV blir ofte sponset, det er sant. Tidligere (om ikke nå) fikk skuespillere betalt store summer for å røyke et bestemt sigarettmerke i filmen. "Snikreklame".

Før hver James Bond-film er det mye styr ang. hvilken bil han skal kjøre. BMW, Austin Martin, i det hele tatt. Klokkefirmaet Omega reklamerte direkte med at deres klokke var James Bond-klokka.

Slikt er vanlig i markedsføringsverden.

Joda, men TV-selskaper nekter ikke for at dette forekommer. Dette er ikke en debatt om dette forekommer i samfunnet, så jeg tror vi bør begrenser innlegg som rettferdiggjør bruk av denne type markedsføring på HW.no. Vi vet at det skjer mange steder. Men spørsmålet er om det skjer også her på HW.no, og om det er en diskriminering av nettbutikker. I så tilfelle bør vi som bruker bli gjort oppmerksom på dette.

jim

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt denne diskusjonen. Er det det faktum at folk refererer mer til Komplett når de snakker om forskjellige produkter som er problemet, eller er det et problem at noen nettbutikker låner ut produkter til testing?

Er sant at Komplett låner ut en del produkter, men de som følger litt med ser også at det er en del andre nettbutikker som også låner ut produkter, og ikke minst en haug med produsenter.

Dere med konspirasjonsteorier: Det sier seg selv at det er enklere å få låne produkter av importører enn fra webshopper som videreselger fra Norek/Hattelco (gjerne uten lager). I det øyeblikket du låner ut et produkt til test må du selge det med redusert pris siden, og fordi marginene i denne bransjen er så utrolig små er det rett og slett ikke alle som tar seg råd til slikt.

Lenke til kommentar

Forskjellen, gutten min, ligger i at hovedfunksjonen til "Karl" ikke ligger i å omtale produkter i markedet som en selvhevdet nøytral enhet til forbrukernes beste.

Tror vil skal tilbake til ditt innlegg, "Karl" var bare et eksempel av mediabruken

og (snik)reklame? dette har da ikke direkte relevanser til dine spm. ;)

Så back to the topic.....

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...