Gå til innhold

Hardware.no Et markedsføringsorgan?

Anbefalte innlegg

Leserne av dette forumet er forbrukere. dere er potensielle kunder for en mengde firmaer i Norge.

Her har jo vært noen pellefanter inne her for å drive med litt snikreklame. Vi så det bla. via Neitakk (eller var det kanskje YaTack?).

Det er jo bra at de mest åpenbare blir oppdaget. Men hva med de mindre åpenbare? Og hva med Hardware.no selv?

Jeg er rimelig overbevist om at Hardware.no driver bevist markedsføring av noen av våre webshopper. Men jeg kan ta feil. Jeg håper jeg tar feil. Det kan være slik at gutta tilfeldigvs LIKER noen webshopper, og ikke liker andre. Eller liker de ansatte i noen webshopper, mens de misliker noen ansatte i andre webshopper.

Det er litt underlig å være vitne til at produkter som i lengere tid har vært solgt av andre webshopper, først blir omtalt, noen ganger som en nyhet, når de ankommer feks Komplett.no, eller moderselskapet, med behørig referanse til dette nettstedet, men ikke de andre. Slikt er ren markedsføring. Når dere som kunder ikke vet at dere er utsatt for markedsføring, er markedsføringen mange ganger så effektiv som når dere vet at dere er utsatt for slikt. I et forum som dette, er det en selvfølge at man må få lov å klage på noen nettsteder, og skryte av andre. Men dere som lesere må være bevisst på at dette er et utmerket sted for å bli ført bak lyset. Det er bra at Hardware.no sjekker opp brukerne av forumet, om de er tilknyttet de nettstedene de skryter av. Men det er umulig å skulle kunne luke ut slike. Dere feks vet ikke om jeg betaler 5000 kr måneden til 10 av nick'ene her, for at de skal markedsføre produkter på dette forumet. Hvor mange er blitt lovt gode rabatter etter at det er blitt kjent at de skriver på kjente furum på Internett? Profitterer de da på å gi gode kommentarer vedrørende dette stedet?

Vær våken, ikke sluk både agn, snøre og hele fiskestangen. Skaff deres egne erfaringer. Det andre sier er bra, er bra for dem. Men er det bra for deg?

Eller er du en av de som aldri blir påvirket av reklame? En av de hardbalne,. upåvirkelige?

:no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er rimelig overbevist om at Hardware.no driver bevist markedsføring av noen av våre webshopper

Det er litt underlig å være vitne til at produkter som i lengere tid har vært solgt av andre webshopper, først blir omtalt, noen ganger som en nyhet, når de ankommer feks Komplett.no, eller moderselskapet, med behørig referanse til dette nettstedet, men ikke de andre.

Du kommer med kraftige beskyldninger her. Har du noen dokumentasjon, bakgrunnsinformasjon, linker eller annet som kan støtte opp om dine uttalelser?

Jeg er klar over at brukerne av forumet ofte henviser til Kompletts nettsider når de omtaler produkter, men har du sett at Hardware.no gjør det samme?

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Du kommer med kraftige beskyldninger her. Har du noen dokumentasjon, bakgrunnsinformasjon, linker eller annet som kan støtte opp om dine uttalelser?

Jeg er klar over at brukerne av forumet ofte henviser til Kompletts nettsider når de omtaler produkter, men har du sett at Hardware.no gjør det samme?

Mvh,

Amund

Oppsann, bannet jeg i kirka nå? Jeg referer til en generell oppfatning jeg har, Jeg beskylder dere ikke for noe som helst. Jeg har over lang tid fått et inntrykk av dette, jeg sier ikke at det er slik. Jeg har hatt et inntrykk av at produktene som omtales er sammenfallende med varespekteret til noen webshopper, noe jeg synes er litt merkelig. Jeg har ikke noe ønske å begynne å lete etter de artiklene som har gitt meg dette inntrykket, bla. siden de sikkert forlengst er blitt foreldet, men også fordi dette ikke er en beskyldning jeg her konkret kommer med, men beskrivelse av mitt inntrykk. Kanskje jeg til og med tok munnen litt full når jeg skrev "Behørig referanse", men det er slik at ved tester så kommer det til slutt en "takk til...". Det forteller om kilden. For noe over ett år siden kjøpte jeg et produkt, uten at jeg lenger husker hvilket, fra en nettbutikk. Komplett hadde ikke fabrikatet. Noe senere fikk de inn produktet. Da kom testen i Hardware.no med "referanse" til komplett. Den tiden var det flere slike små indisier som nok skapte grunnlaget for det inntrykket jeg har i dag. Men som sagt i hovedinnlegget, jeg kan selvfølgelig ha fått feil inntrykk. Vi kan jo spørre de andre leserne om de har lignende inntrykk?

Mer interessant er det å høre hvorfor vi som leser Hardware kan være sikre på at det vi leser er nøytral informasjon. Hvordan vi kan være sikre på at Hardware.no ikke har interessekonflikter med sine lesere? For den røde tråden i mitt innlegg gikk dere hus forbi, når dere henget dere opp i det dere oppfattet som en "anklage", nemlig at dette var en påminnelse til de som leser innleggene, om å tenke selv. Noe dere også sikkert er enige i, eller?

:cool:

Endret av Der kajser
Lenke til kommentar
Etter å ha lest ditt innlegg fikk jeg lyst til å spørre hvilket firma jobber du for ?

En eller annen webshop som ikke har fått så mye oppmerksomhet her eller ?

Så du mener at hvis man banner i kirka, så går man en annens ærend?

Eller vil du bare holde deg inne med Hardware.no gutta?

Lenke til kommentar

HW.no tester ikke produktene når de kommer til Norge, men når en av webshoppene bestemmer seg for å sende produktet til HW.no for testing. Er iallefall slik jeg har forstått det.

Så la oss si at f. eks butikk A har på lager et flunkende nytt kjabinett som du kjøper av dem, mens da butikk B ikke har det inne. Butikk A driter en lang i HW.no og bare holder seg nøytral, mens når butikk B et halvt år senere mottar det samme produktet, sender de det til HW.no. Da får HW.no et nytt produkt å teste, butikken for litt reklame tilbake og alle webshopper som markedsfører produktet vil kanskje selge noen flere eksemplarer.

Og det er hovedsakelig pga HW.no har noe som heter Produktguiden. Jeg, og mange andre er jeg sikkre på, kunne ALDRI I VERDEN tenke meg å kjøpe et produkt fra en butikk kun fordi det var dem som sendte det til HW.no. Nei, jeg følger linken som HW.no oppgir i slutten av hver test hvor det står "Finn laveste pris". Og i akkurat dette spesifikke eksempelet hvor Komplett.no blir Butikk B så er det heller sjelden at dem står oppført som rimligste leverandør.

I tillegg pleier vel HW.no sjelden å referere til produktene de tester som splitter nye, med mindre de faktisk er det?

Lenke til kommentar
Etter å ha lest ditt innlegg fikk jeg lyst til å spørre hvilket firma jobber du for ?

Joda, her går man rundt grøten og nekter å svare på spørsmål ja :roll:

Selv om jeg da tviler på at du jobber for en webshop uansett da. Men, posten din er iallefall feilpostet og vil bli flyttet til tilbakemeldinger-kategorien.

Lenke til kommentar

Der kajser: Du er vel ikke tilfeldigvis den samme idioten som drev jallapropaganda for yatack? (Tror det er sånn man staver det møkkafirmaet). Du har vel ikke blitt sur og lei deg fordi folk ikke liker hverken firmaet, eller måten dere markedsfører dere selv på?

Skal ikke bråke alt for mye, men jeg synes det er meget mistenkelig at dette kommer opp nå; rett etter at personen som reklamerte for yatack ble avslørt og fikk smekk på fingeren. :hmm:

Edit --> ææhhæ! Flamet feil person :whistle:

Endret av Svendheim
Lenke til kommentar

Nøytralitet og objektivitet er stikkord når man diskuterer slike saker i en

åpen forum, er såpass gammel i dette gamet at det er naturlig å

stille en del saklige spm. tilbake.

Ps. No bad feelings ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Ser forsåvidt hvor du vil hen med dette. Angående de testene du tenker på vil jeg tro at det er naturlig at de største webshop'ene leverer produkter til testing, da de mindre kanskje ikke har muligheten til dette. Jeg kan også si meg enig i at komplett.no leverer mange av produktene til testing her på hw.no, da dette er noe jeg har merket meg selv.

Men - jeg har aldri hatt grunn til å tro at Hardware.no stiller f.eks komplett.no i et bedre lys enn andre av den grunn.

Greit nok, de skriver på bunnen av førstesiden i testene at den og den leverte produktet. Ikke akkurat noen bombe det da, ettersom den som leverte produktet faktisk driver en bedrift og ikke blåkors.

Er det reklame? -Ja, det er det nok.

Er det spekulativt og subjektivt av Hardware.no å velge en webshop fremfor en annen til testene? -Det har jeg særdeles vanskelig for å tro. Så god reklame er ikke den lille linjen på førstesiden av reklamene.

Lenke til kommentar

Svendheim:

Amund har vært medarbeider i hw.no i mange år, og sitter i styret. Det er også han som i stor grad har laget prisguiden. Han er ingen idiot, og driver ikke jallapropaganda for noen! :) Hvis du ser nøye etter står det også "Teknisk drift" under avataren hans.

Der kajser:

Det er fint at du oppfordrer folk til å være kritiske til pressen, men jeg synes du går litt vel hardt ut her. Blib svarte deg forsåvidt godt synes jeg. Vi tester produkter når vi får dem til test, det være seg fra produsenter, importører eller webshopper. Vi omtaler dem som nyheter når de faktisk er nyheter.

Lenke til kommentar
Er det reklame? -Ja, det er det nok.

Er det spekulativt og subjektivt av Hardware.no å velge en webshop fremfor en annen til testene? -Det har jeg særdeles vanskelig for å tro. Så god reklame er ikke den lille linjen på førstesiden av reklamene.

Javisst er det reklame. Det er effektive reklame også.

Lenke til kommentar
Dere feks vet ikke om jeg betaler 5000 kr måneden til 10 av nick'ene her, for at de skal markedsføre produkter på dette forumet. Hvor mange er blitt lovt gode rabatter etter at det er blitt kjent at de skriver på kjente furum på Internett? Profitterer de da på å gi gode kommentarer vedrørende dette stedet?

Jeg tror ikke mange av de som anbefaler trenger smøring. Folk blir jo fanatiske om skjermkort, og da er de nok sikkert det om nettbutikker også. Jeg er også slik at jeg finner favoritt butikker etter å ha brukt dem en stund, og da anbefaler jeg gjerne dem hvis noen spør om en anbefaling.

Og så en generell komentar: Og det er at jeg kjønner godt at HW.no fungerer på den måten at de må støtte seg på donasjoner, og derfor må gi litt reklame tilbake ved å si hvem som har donert testkortet. Men det er vel ingenting galt ved å lage en post der man sier at slik er det og folk bør være klar over det.

Ellers synes jeg HW.no er et glimrende forum til å spørre om andre folks kunnskaper og erfaringer.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er noe i påstandene til trådstarter. Jeg har egentlig stusset over det selv. Jeg opplever dog ikke at dette har å gjøre med HW-staben, men jeg vet at jeg selv - og mange andre - kan være tilbøyelig til å linke mer til Komplett.no enn andre butikker ved anbefaling av produkter. Bakgrunnen for dette er for mitt vedkommende at det er en butikk jeg har gode erfaringer med, men jeg har i den siste tiden valgt å linke til HW's produktsider isteden. Vil egentlig anbefale andre til å gjøre det samme. Det er ikke riktig å drive en slik direkte eller indirekte reklame.

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar
Svendheim:

Amund har vært medarbeider i hw.no i mange år, og sitter i styret. Det er også han som i stor grad har laget prisguiden. Han er ingen idiot, og driver ikke jallapropaganda for noen! :) Hvis du ser nøye etter står det også "Teknisk drift" under avataren hans.

Hehe... Jeg blingsa med brukernavnene når jeg skrev innlegget :blush: Rettet det opp med en gang, så det skal være i orden nå.

Og unnskyld til deg, Amund. Ikke meningen å stemple deg som idiot. ;)

Endret av Svendheim
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...