Lima Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 http://web2.computerworld.no/cwi.nsf/Alle/...E410C06.05.2002 Lenke til kommentar
bok2 Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Var dette noen bombe da? Dette er jo en naturlig konsekvens av at de mener de tjener for lite på ADSL. Synd, men ikke overraskende.. Telenor kommer nok uansett til å drøye lanseringen av VDSL i kjent stil både lenge og vel. På den måten kan de melke mest mulig ut av et allerede eksisterende produkt (ADSL) inntil de mener tiden er moden for at VDSL kan gi ytterligere økte inntekter. Rent forretningsmessige prinsipp dette her. Det Telenor hadde trengt, var en skikkelig sterk konkurrent som hele tiden lå et hestehode foran. En stund trodde jeg NGT kunne vært en slik, men de har nå til stadighet forskjøvet sine tidsplaner de også! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Akkurat dette de gjorde med ISDN også. Melket det så mye de kunne før de lanserte ADSL. Og når de endelig gjorde det, så krevde de at kunden hadde ISDN, noe som bare er bullshit. Nå krever de "bare" at du har telefonabommenent (NGT krever ikke det engang, så lurer på hvorfor Telenor gjør det). Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 (endret) Vårrengjøring. Endret 5. januar 2005 av Hidden Lenke til kommentar
Zardoz Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Quote: Den 2002-05-08 12:16, Hidden skrev:[...]Vanlige brukere laster ned minimalt i forhold til storbrukere. Surfing, online spilling, chat, e-mail og diverse tar overhodet ikke en grådig del av kapasiteten uansett hva noen påstår. Å bruke filutvekslingstjenster 24/7 derimot er noe helt annet.Som vanlig bruker som laster ned et nytteprogram og litt musikk i ny og ne, og spiller en del online, er jeg ikke videre bekymret da jeg ikke blir kategorisert som storbruker. Men om det viser seg at jeg og andre vanlige brukere skal få svi på pungen for de grådige storbrukerenes lyster, er det ikke særlig hyggelig.[...] Bare noen betraktninger fra sidelinjen: Det virker som om Telenor nå er i ferd med å få tilhengere for sin måte å omtale ADSL/bredbåndsfilosofien. Etter mitt skjønn kommer dette til syne ved å sette forskjellige "brukergrupper" opp mot hverandre, fx. ved å dele markedet inn i "storbrukere" og "småbrukere". En slik måte å definere virkeligheten på kan kalles retorikk, som er beslektet med propaganda. M.a.o. et forsøk på å manipulere den offentlige opinionen. Telenor vinner frem med denne fremgangsmåten, fordi de som er "småbrukere" ikke vil være med på å betale "overforbruket" til "storbrukerne". Telenor vil dermed få tilhengere for sin propaganda/retorikk, fordi selskapet prøver å spille på folks oppfatninger om "rettferdighet". Men som vi alle vet så er det snakk om penger og inntjening. Mitt inntrykk er at denne retorikken fra Telenor er relativt ny i mediabildet, og bryter med selskapets tidligere filosofi. ADSL ble markedsført med brask og bram, hvor man hadde tilgang til høyhastighetslinjer, ubegrenset bruk/oppkobling og ubegrenset tilgang til media. Telenor vil nå bryte med disse prinsippene fordi inntjeningen hittil ikke er god nok. Kunsten for Telenor er nå å finne ut _hvordan_ de skal klare å endre på filosofien fra tidligere mediautspill. Metoden de bruker er klassisk: splitt og hersk! Omdefiner virkeligheten, sett forbrukerne opp mot hverandre, og vips! så har vi ett nytt prissystem som Telenor kommer til å tjene på. Lenke til kommentar
int20h Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Publiserte en liten sak om dette her: http://www.hardware.no/nyheter/mai02/telenor_adsl.html Hvike overføringsmengder kommer man til å operere med til hvilke priser? 1GB - 5GB -10GB ?? 1MB pr. time x 24t x 30dg = 720MB Hvor går grensen for "storbruker" definisjonen? 10GB? Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Quote: Den 2002-05-08 13:47, int20h skrev:Hvor går grensen for "storbruker" definisjonen? 10GB? "Storbruker" er nok mindre.. (selv om jeg selv og sikkert mange andre bruker mer. Kanskje de setter den på 1-5 gig et sted.. Mer en det tror jeg er veldig usannsynlig.. Lenke til kommentar
talisar Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 storbruker? huff:) hvis det er på 2gb så sliter man vel litt:) drar jo ned minst 4 gig om dagen jeg og minst 3 ut. ligger vel på en 140 gig inn i mnd og 80 ut? +- alt ettersom:) 2 gb er lite. har du sittet og sett hvor mye av data som overføres som er overhead? hva hvis noen begynner å pinge meg? skal jeg belastes for det:)? Lenke til kommentar
int20h Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Dagens priser med 5GB overføring pr. måned burde vel gjøre at de fleste kan holde seg unna storbrukerdefinisjonen? Dersom man finner ut at man skal laste ned noen Linux ISOs kan man imidlertid fort få problemer å holde seg innenfor det man betaler for. Videre kan man jo spørre seg om spredningen av DivX/MP3 og warez vil minke med en slik prisstrategi som Telenor (og sikkert andre selskaper) vil legge seg på. Lenke til kommentar
int20h Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Quote: hva hvis noen begynner å pinge meg? skal jeg belastes for det:)? LOL! Da kan man faktisk begynne å snakke om at andre personer kan øke dine internettutgifter uten at du gjør noe aktivt, hehe. 100 PC-er som krever ping-request - DET tar linjekapasitet det :smile: Lenke til kommentar
Lima Skrevet 8. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2002 jeg pleier å "Klikke" på IT Nyheter på http://www.startsiden.no Eller direkte link: http://www.startsiden.no/data_og_kommunika...kasjon/nyheter/ Nyheter i fra div IT Aviser. Det kommer stadig noe nytt om Telenor og andre aktører. Samt annet datastoff. I dag står det blant annet i Computerworld at Telenor driver med prisjuks etc. (8/5 KL.09:08) Så anbefaler en daglig titt på IT Nyhetene. Oppdateres jevnlig utover dagen. Men regner jo ikke med at dette var noen nyhet, men skrev det alikevel. Lenke til kommentar
sjaa Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Har sittet og betraktet debatten om Telenors "skumle" planer i noen dager nå, og ser både positive og negative sider ved dette. itavisen(tror jeg det var) kom med en oversikt over hvordan dette med "pris etter forbruk" ble løst i Danmark, og det så ikke avskrekkende ut. Fri bruk for 2Mbit koster ca 650 kr. Problemet tror jeg er at Telenor ikke kommer til å sette et så fornuftig prisnivå (det er jo faktisk billigere enn i dag, heh). Hvis Telenor (og eventuelt andre ISP`er) klarer å begrense seg til å gjøre det billigere for småbrukerne, og fortsatt(??) holde en "fornuftig" pris på fri bruk, stiller jeg meg ikke negativ til det nye forslaget. Men det er en ting jeg synes er en skam, og det er at de ikke har klart å tilby et fullgodt produkt før de skal begynne å snakke om økte priser. Selv om en hastighetsoppgradering er under utrulling i disse dager (noen som har merket det??), er det ikke holdbart at kundene har betalt for mye i en lengre periode. Det er jo i seg selv ganske beskrivende for Telenors virksomhet at det blir oppslag med krigstyper når de endelig har innsett at kunden skal ha det den betaler for. Første gang jeg fikk beskjed om at jeg skulle få økt båndbredde var i februar, neste gang var det innen utgangen av mars, så var det i månedskifte aprilmai og i går ble jeg fortalt (fra Telenor) at det kommer til å skje 1 juni i mitt område. Det hadde vært fint om det de sier snart viser seg å stemme, men jeg tror det ikke før jeg får se det. En annen ting jeg gjerne skulle sett var at regjeringen utvidet ansvarsområdet til Post og Teletilsynet slik at dette også omfatter datakommunikasjon (eller lager et nytt tilsyn, samme for meg). Uansett burde Telenors eierforhold til kobberlinjene oppheves, slik at vi kan få fri konkurranse mellom de ulike aktørene på markedet. Først da tror jeg at norge kan komme seg opp og frem i bredbånds-sammenheng. Det var betraktningene for denne gang.. Lenke til kommentar
Zardoz Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Quote: Den 2002-05-08 14:20, sjaa skrev:[...]Uansett burde Telenors eierforhold til kobberlinjene oppheves, slik at vi kan få fri konkurranse mellom de ulike aktørene på markedet. Først da tror jeg at norge kan komme seg opp og frem i bredbånds-sammenheng.Det var betraktningene for denne gang.. vel talt, sjaa! Et monopolisert eierskap kan fungere som en ordentlig klamp om foten på utviklingen av tjenestene. Finnes det ikke noe anti-trust tilsyn som kan holde Telenor i skinnet, slik tilfellet var med Microsoft? Anyway,jeg tror nok Telenor vil selge seg meget dyrt før de gir fra seg kobberet sitt, eller om de får en slags kompensasjon fra Staten eller no`. Lenke til kommentar
msh Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Hvordan takler dere Telenor ? Kutt ut Telenor med engang. Lenke til kommentar
Anders20 Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Når det gjelder hastighetsøkningen har jeg ikke merket noe forskjell ennå. Min ADSL var nede igår grunnet oppgradering, men når jeg fikk logget meg på igjen var det ikke noen forskjell å merke. Mulig det er mer som må gjøres.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Quote: Den 2002-05-08 12:16, Hidden skrev:Det er fler enn bare Telenor som fortjener refs i denne saken, tross alt Så hvem andre fortjener refs? De grådige brukerene som laster ned over 300GB hver måned. Fri bruk er ikke lønnsomt for Telenor, ihvertfall ikke med 25% storbrukere som ikke bruker akkurat den PCen til annet enn å kjøre en server med warez og DC eller andre fildelingstjenester.At konkurrenter som NGT har uttalt at de ikke har planer om å innføre noe slikt ser jeg på som naivt fra deres side, og ikke særlig fremtidsrettet. Hva om de opplever det samme, fler titalls prosent storbrukere som legger beslag på det meste av linjekapasiteten.Vanlige brukere laster ned minimalt i forhold til storbrukere. Surfing, online spilling, chat, e-mail og diverse tar overhodet ikke en grådig del av kapasiteten uansett hva noen påstår. Å bruke filutvekslingstjenster 24/7 derimot er noe helt annet. Halloooo. Dette kaller jeg hjernevasking, og du er hjernevasket av Telenor. For det første : ADSL ble lansert med tilbud om fri bruk.. og det er det vi storforbrukere gjør... nemlig det vi har lov til. At andre ikke utnytter muligheten like mye er ikke vårt problem. Ta f.eks lisensen til NRK. Jeg ser kanskje på 10 programmer på NRK i løpet av ett år, men må betale like mye som de som ser på det "hele" tiden. Det er like "urettferdig". For det andre : Du skal laste ned veldig lite for å komme under dagens priser. Det Telenor vil er at de som laster ned lite skal betale rundt dagens pris (over hvis du gjør mer enn å lese mail) og at de som bruker nettet mye skal betale helvetes mye mer enn nå. Så jeg gjetter at 95% av brukerne får høyere pris. Du, som henter ned musikk i nye og ne og spiller litt, vil få en høyere regning enn nå. Lenke til kommentar
TN;) Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 2mbit for 650 i mnd? betaler 550 i mnnd for ca 256/128 nå på sugen pisskabelinje mens jeg venter på SDSL eller NGT ADSL. Sentralen er litt for langt unna i dag, et par km for langt unna...Håper det blir fikset snart, hater FIKAS kabel internett, bare piss. http://www.Fikas.no Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Quote: Den 2002-05-08 14:44, msh skrev:Hvordan takler dere Telenor ?Kutt ut Telenor med engang. ja skal kutte ut telenor når bindings tiden er gått ut,Må ha telenor til 20.02.03,Etter den tiden er saken åpen for en ny vudering om eg skal bruke telenor eller noen av d andre adsl levrandører,På et år kan mye skje,telenor Granskes av Konkurransetilsynet http://web1.computerworld.no/cwi.nsf/Alle/...CC14A08.05.2002Kjetil Lenke til kommentar
SunChaser Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Bare tenk dere med en pris pr. megabyte, tenk på når fold flooder deg med Denial Of service, blir tatt imot en hel mengde data som du må betale for, eller andre former for flooding. Men rekner med Telehora trekker fra det siden DoS er ulovelig. Lenke til kommentar
sjantiok Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Den 2002-05-08 14:53, Kjetil Lura skrev: Quote: Den 2002-05-08 14:44, msh skrev:Hvordan takler dere Telenor ?Kutt ut Telenor med engang. Har bestilt NGT til september da bindingstiden hos telenor utgår Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå